Anoreksia ja lihaskunto

Näin nopeesti oon siis 25 vuotias ja sairastanu erilaisia syömishäiriöitä teinistä asti, nyt viimeisimpänä anoreksiajakso ja tällä hetkellä mitat 40kg/170cm, eli ihan onneton rääpäle. Oon kuitenki oma-aloitteisesti ryhtynyt lisäämään syömisiäni ja tällä hetkellä menee n 2000kcal/pv.

Nyt teiltä mielipidettä, onko mitään järkeä aloittaa salillakäyntiä, milloin toki sitten pitäs lähtee reiluille plussakaloreille?

Lääkäri ei oo osannu sanoo oikeen juuta tai jaata asiaan.. joskus osastolla ollessani mulle kyllä tehtiin fysioterapeutin toimesta lihaskunto-ohjelma, mut siitäkin on aikaa kahdeksan vuotta ja silloin elopaino oli viitisen kiloa suurempi. Liikuntaa multa ei ole siis kielletty, mutta järjellä ajateltuna eikö saliharjoittelu olisi paljon järkevämpää kuin aeroobinen harjoittelu?

Hyvä että olet päässyt sairaudesta ja oppinut syömään normaaleja määriä ruokaa. 170cm/40kg niin ~2000kcal on varmasti riittävä määrä painon nostoon. Suosittelen myös että et laskisi kaloreita ollenkaan, jos sairaudesta on vähän aikaa niin toinen ääripää on myös sitten nämä fitness jutut syösihäiriöisille... Aamiainen, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Syöt perus ruokaa kunnolla niin varmasti paino nousee eikä tarvitse miettiä kaloreita. :)

– – eikö saliharjoittelu olisi paljon järkevämpää kuin aeroobinen harjoittelu?

Kyllä. Eiköhän salille voi mennä, jos kerran liikuntaakaan ei ole kielletty varsinaisesti. Sitten täytyy vaan pitää mielessä, että salitreenikin on liikuntaa ja liikunta kuluttaa energiaa, jolloin pitää myös syödä hieman enemmän. Ei kannata salin kanssa stressata liikaa aluksi, vaan on parempi keskittyä syömään normaalisti. Salilla käyminen on hyvä harrastus siihen lisäksi.

Ja aloita varovasti ja rauhassa. 10 vuoden syömishäiriökierteen jälkeen nivelet ja muukaan kroppa ei varmaan tykkää, jos alat heti vaatia niiltä mahdottomia. Loukkaantumisten ja ylikunnon riski on paljon korkeampia kuin ei-sairastaneella normaalipainoisella. Ajattele salilla käymistä tapana harrastaa liikuntaa, älä aseta mitään tavoitteita vielä pitkään aikaan.

Kiitos teille vastauksista, itseasiassa huomasin ettei toi 2000kcal edes riitä ylläpiitämään mun painoa, viikottaisessa punnituksessa paino oli tullut nimittäin alaspäin, joten pitää kai ensin etsiä kalorimäärä jolla sais painon pysymään edes samassa.

Salista en ajatellut mitään stressiä alkaa ottamaan, koska tällä hetkellä mielessä ei oo mikään fitnesskropan hankinta vaan että sais vähän lihaksia, koska tällä hetkellä ne ainoat on niin surkastuneet, että pelkkä kauppakassin kantaminen saa käsilihakset seuraavana päivänä kipeiksi.

Heitetääs vielä tähä ketjuun jos joku tietäis, kuulostaa aika tyhmälle kysymykselle: miten vatsalaukun sais nopeammin tyhjenemään? :D Ruoan ahtaminen tuntuu tällä hetkellä inhottavalle kun määriä pitäisi lisätä ja tuntuu jo nyt ettei ruoka ehdi lähteä eteenpäin ennenkuin seuraava ateria jo tulee. Tällä hetkellä ruokavalio koostuu lähinnä leivästä, hedelmistä, pähkinöistä, lihasta, täysjyväriisi ja pastatuotteista, soijajogurtista ja no nyt oon joutunu mättämään suklaatakin kun tuntuu ettei normiruokaa saa vaan riittävästi menemään.

Heitetääs vielä tähä ketjuun jos joku tietäis, kuulostaa aika tyhmälle kysymykselle: miten vatsalaukun sais nopeammin tyhjenemään? :D Ruoan ahtaminen tuntuu tällä hetkellä inhottavalle kun määriä pitäisi lisätä ja tuntuu jo nyt ettei ruoka ehdi lähteä eteenpäin ennenkuin seuraava ateria jo tulee. Tällä hetkellä ruokavalio koostuu lähinnä leivästä, hedelmistä, pähkinöistä, lihasta, täysjyväriisi ja pastatuotteista, soijajogurtista ja no nyt oon joutunu mättämään suklaatakin kun tuntuu ettei normiruokaa saa vaan riittävästi menemään.

Syö mahdollisimman paljon luonnollisia rasvoja, niin saatat vähitellen elävöittää hormonitoimintaasi. Rasva ei venytä mahalaukkua ;)

Skytan Hanna on heittäny ilmoille, että jos ei safka meinaa sulaa kannattaisi olla juomatta puoli tuntia ennen safkaa mahahappojen vuoksi. Vettä jos kittaa ennen ruokaa hirveet määrät ennen ruokaa mahahapot laimentuvat, eivätkä pääse sulattamaan ruokaa yhtä tehokkaasti. Tiedä häntä meneekö broscienseksi.. Sama juomattomuus pitäisi olla myös ruoan jälkeen.

Syö mahdollisimman paljon luonnollisia rasvoja, niin saatat vähitellen elävöittää hormonitoimintaasi. Rasva ei venytä mahalaukkua ;)

Pähkinät ja avokado käytössä jo, vissii pitäs viel rypsiöljyäki käyttää :D

Skytan Hanna on heittäny ilmoille, että jos ei safka meinaa sulaa kannattaisi olla juomatta puoli tuntia ennen safkaa mahahappojen vuoksi. Vettä jos kittaa ennen ruokaa hirveet määrät ennen ruokaa mahahapot laimentuvat, eivätkä pääse sulattamaan ruokaa yhtä tehokkaasti. Tiedä häntä meneekö broscienseksi.. Sama juomattomuus pitäisi olla myös ruoan jälkeen.

Ennen ruokaa ja ruoan jälkeen ei tuu hirveesti kyl juotuakaan ähkyn takia, mut entäs ruokailun aikana? Pitääkö sitäki välttää? :)

Lammas00, kun sulla on paino pudonnut noin kauhean alas ja jaksaminen muutenkin heikkoa, niin ala ehdottomasti vähitellen vahvistaa kroppaasi. 40kg kroppa ei noin pitkällä paljoa lihaksia enää sisällä. Siitä se ruokahalukin sitten kasvaa.

Täällä on erilaisia ohjelmia ja liikkeitä, mutta ei mitään kovin monimutkaista nyt kannata aloittaa. Simppeleitä liikkeitä kehonpainolla tai pienillä painoilla ja pitkiä sarjoja, vahvistaen kropan isoja lihaksia ja yleistä lihaskestävyyttä.
https://pakkotoisto.com/threads/faq...-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä.32394/

Hyvää perusruokaa sitten vaan kunnolla, sen verran kun menee. Esim puuro marjoilla ja raejuustolla aamulla, hyvät & ruokaisat lounaat ja illallinen ja pari välipalaa. Juoman muodossa voi olla helpompi ottaa niitä kaloreita alkuun, jos ei muuten uppoa. Mutta ihan yleisestikin ruokamäärien nostaminen voi vaatia hieman opettelua masulta. Koita opetella nauttimaan siitä ruuasta

Juu tarkoitin vain että meinaa mennä broscienseksi eikä välttämättä ole mitään tekemistä kokonaisvaltaisen eheytymisen kanssa (toi mun vinkki siis) :) Syömisen oppiminen ja terveyden saavuttaminenhan on tärkeämpää kuin hifistely, eiks nii? Ja liikunnasta nauttiminen.:)

Kiitos teille vastauksista, ehkä mä tässä oottelen ainaki sen pari kiloa ennenku alan miettii mitää raskaampaa urheilua, varsinkin kun ruokavalio on vielä vähän hakusessa ton painon kannalta ja tän sairauden takia varsinkin annoskokojen suurentaminen on tosi hankalaa. Tällä hetkellä kutakuinkin syön näin:

Aamu:
-2kpl täysjyväleipää levitteineen
-Kalkkuna/jotain muuta leikkelettä
-Kahvia maidolla

Lounas:
-Täysjyväriisiä ja broileria
-Yleensä energiatiheyden lisäämiseks tulee heitettyä jotain juustoja tai kastikkeita toho aterian päälle
-Puol lautasta salaattia ja salaatinkastike
-Pari vpl leipää levitteellä

Välipala:
-Pähkinöitä (vähintään 1dl) ja proteiinipatukka

Päivällinen:
-Esimerkiksi munakas, johon heitetty avokadoa ja tonnikalaa
-Raejuustoa
-Puoli lautasta salaattia
-Jälkkäriks oon syöny tummaa suklaata

Iltapala:
-Soijajogurttia ja mysliä + vehnäleseet
-Hedelmiä
-Täysjyväleipää päällisineen

Tiedän, että tossa ois paljon petrattavaa, mut esimerkiks aamupalalle lisääminen on kaikkein isoin kynnys samoin iltapalan.

Kiitos teille vastauksista, ehkä mä tässä oottelen ainaki sen pari kiloa ennenku alan miettii mitää raskaampaa urheilua, varsinkin kun ruokavalio on vielä vähän hakusessa ton painon kannalta ja tän sairauden takia varsinkin annoskokojen suurentaminen on tosi hankalaa. Tällä hetkellä kutakuinkin syön näin:

Aamu:
-2kpl täysjyväleipää levitteineen
-Kalkkuna/jotain muuta leikkelettä
-Kahvia maidolla

Lounas:
-Täysjyväriisiä ja broileria
-Yleensä energiatiheyden lisäämiseks tulee heitettyä jotain juustoja tai kastikkeita toho aterian päälle
-Puol lautasta salaattia ja salaatinkastike
-Pari vpl leipää levitteellä

Välipala:
-Pähkinöitä (vähintään 1dl) ja proteiinipatukka

Päivällinen:
-Esimerkiksi munakas, johon heitetty avokadoa ja tonnikalaa
-Raejuustoa
-Puoli lautasta salaattia
-Jälkkäriks oon syöny tummaa suklaata

Iltapala:
-Soijajogurttia ja mysliä + vehnäleseet
-Hedelmiä
-Täysjyväleipää päällisineen

Tiedän, että tossa ois paljon petrattavaa, mut esimerkiks aamupalalle lisääminen on kaikkein isoin kynnys samoin iltapalan.

Aamupala on ainakin liian pieni. Itse ainakin vaan suuttuisin ja painuisin takaisin nukkumaan, jos saisi noin pienen aamupalan :D Lounas näyttää jo paremmalta, tosin en tiedä kuinka paljon syöt esim riisiä. Välipalalla tulee ainakin kaloreita hyvin. Päivällinen omasta mielestä liian kevyt. Itse tekisin kanamunien sijaan kunnon satsin riisiä tai pastaa ja sitten lisäksi nuo tonnarit, raejuustot, salaatit yms. Iltapala voi olla ihan ok, jos ruokamäärä on reilu itsessään eikä vaan parin lusikallista mysliä jne. Niin, ja jos haluaa oppia syömään lisää niin pitää vaan pikku hiljaa lisätä ruoka-annosten kokoa. Ensin saattaa turvottaa ja tuntua jopa pahalta, mutta siihen tottuu ja pian ihmettelet miten olet tullut toimeen niinkin pienillä annosmäärillä.

Back
Ylös Bottom