Anarkistiapinat riehuivat stadissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Dazuri sanoi:
Minäkin haluan toteuttaa itseäni ja ainoastaan treenata vaikkapa punttia. Ikävä kyllä siitäkään ei (ainakaan minulle) makseta penniäkään. Päin vastoin. Pakkohan sitä on töissä käydä, että saa nekin kustannukset kaiken muun ohella katettua...

Hei. Nyt muistin miksi siedän tota mun paskaduunia. Tässähän se syy oli. Olisi se mahtavaa jos ruoka, asunto, salimaksut, mass blast ja thaihieronta tulisi suoraan valtiolta. Ei siiniä tarvitsisi enää Allahiakaan rukoilla, niin lokoisaa olisi. Netin voisi myös tökätä tuohon piikkiin. Viilenee välit Jennaan ja muihin pikselinaisiin muuten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seuraava kuvaa hyvin kyseisten apinoiden ajatuksenjuoksua;

Vapunpäivänä yksi pässeistä jäi rasvaletteineen kaikkineen sporan alle. Vieressä ollut poliisipartio meni kiireen vilkkaan jeesaamaan kaverin pois ja elvyttämään kundia henkiin. Mitä tekikään jätkän sivusta seuranneet anarkistikaverit? Kun ambulanssi tuli paikalle ja otti potilaan hoitaakseen, alkoivat jätkät vittuilemaan hippiä jeesannelle partiolle ja tökkimään yhtä polliiseista. Aikansa turpaa auottuaan kundit menivät sitten katsomaan että onkohan se frendi enää hengissä.

Että näin.

Corleone sanoi:
Kannattaisi varmaan ottaa selvää tuosta kansalaispalkasta/negatiivisesta tuloverosta ennen kuin alkaa täysin teilaamaan. Eiliset keskustelijat eivät missään nimessä olleet asiantuntijoita sen asian suhteen. Eivät nuo kokoomusnuoretkaan kovin vakuuttavia olleet ("pätkätyöt on ihan jees, mun kaveritkin tekee niitä"). Linkitin jo tuonne toiseen keskusteluun Soininvaaran kirjasta tämän pätkän, jossa noita kansalaispalkka-asioita selvitetään. Tuossa vielä idean isästä. Itse en tosiaankaan pysty sanomaan voiko tuollainen toimia ja miten se rahoitetaan.

Noista prekariaateista vielä sen verran, että kuvaava oli kommentti siitä, että mielenosoitusta siirrettiin siksi, että he tarvitsivat aikaa selvitä edellisen illan juomingeista. Aatteen paloa: "menen aina mielenosoituksiin...siis jos ei ole krapula...ja on hyvä ilma."

Siis tätä oikeaa asiaa olisin kaivannut keskusteluun, joka laitettiin kuitenkin valtakunnalliseen (laadukkaaseen) kanavaan. Mitä tapahtui? Yksi rasvaletti (anteeksi vulgäärit sanavalintani) ei osannut sanoa mistä rahat, "koska se ei ole oleellista" -> HÄH? Toinen silmin nähden kivassa keskiluokkaisessa kodissa elänyt itsestään epävarma itsensä tehostaja tyttö (olen nyt tärkeä, kun otan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin kunhan sitten joskus saan kunnon työpaikan itselleni tärkeältä alalta...hmmm...pitäiskös alkaa oikeisiin töihin) kertoo kuinka tämä malli niinq hoitais niinq kaikki yhteiskunnan ongelmat.
"Millä tavalla toteutettuna tämä malli hoitaisi nykyiset ongelmat?" -> "Emmä niinq tiiä, mut se vois olla vaik kaikille rahaa niinq niin paljon, ettei niitten tarviis niinq olla luukulla tai mikä se nyt on? Ne vois ite luoda niinq juttuja ja verkostoja ja niille niinq maksettas palkkaa"

Äh...olen tyhymä...

Vaikka duunari olenkin, niin aina ei jaksa edes naurattaa nämä "vastikkeetta rahaa kaikille"-jutut. En jymmärrä, selittäkää mulle. Mistä on kysymys???

H.R. sanoi:
Toinen silmin nähden kivassa keskiluokkaisessa kodissa elänyt itsestään epävarma itsensä tehostaja tyttö (olen nyt tärkeä, kun otan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin kunhan sitten joskus saan kunnon työpaikan itselleni tärkeältä alalta...hmmm...pitäiskös alkaa oikeisiin töihin) kertoo kuinka tämä malli niinq hoitais niinq kaikki yhteiskunnan ongelmat.
"Millä tavalla toteutettuna tämä malli hoitaisi nykyiset ongelmat?" -> "Emmä niinq tiiä, mut se vois olla vaik kaikille rahaa niinq niin paljon, ettei niitten tarviis niinq olla luukulla tai mikä se nyt on? Ne vois ite luoda niinq juttuja ja verkostoja ja niille niinq maksettas palkkaa"

Kyseinen mimmi oli niinq niin sterotyyppi opiskelijapolitiikko ettei mitään rajaa. Se komedy-sidekick, eli Eetu, oli myös suoraan jostain edustajistovaalien paneelikeskustelusta repästy.

Ei herneitä, jos täällä opiskelijapoliitikkoja sattuu olemaan. ;)

Corleone sanoi:
Kannattaisi varmaan ottaa selvää tuosta kansalaispalkasta/negatiivisesta tuloverosta ennen kuin alkaa täysin teilaamaan. "

Jos puhutaan jostain 300€:sta niin saattaisi ehkä (varmaan) onnistuakkin mutta sillä taas ei elä juuri kukaan. Jos taas kaikki saisivat 600-700€ niin olisi valtiolla rahat lopussa melko nopsaan. Ehkä minäkin alkaisin laiskotella kun ei olisi pakko tehdä mitään ja 600-700€ tulisi silti tilille.

Uncle Sam sanoi:
Kyseinen mimmi oli niinq niin sterotyyppi opiskelijapolitiikko ettei mitään rajaa.

"Mulla on ihan oikeasti mielipide! On on! En vaan osaa perustella sitä!!!"

:D

Uncle Sam sanoi:
Kyseinen mimmi oli niinq niin sterotyyppi opiskelijapolitiikko ettei mitään rajaa.

Mainittiinkohan tämä jo, mutta käsittääkseni opiskellut yliopistossa niinkin hyödyllistä alaa, kuin kehitysmaatutkimus.

Kun en mistään mitään tiedä, niin väittäisin, että valinnallaan ko. tyttö suorastaan kerjää "paskaduuneja"...

Sumu sanoi:
"Mulla on ihan oikeasti mielipide! On on! En vaan osaa perustella sitä!!!"

:D

Repesin :lol2:

Omasta puolestani kaikki mielipiteet ja näkökannat on OK. Jos jänkätään omaa mielipidettä ja sitä ei kuitenkaan osata perustella, niin se kyllä syö uskottavuutta melkoisesti.

Onhan se ihan jees, että ollaan nuoria ja otetaan kantaa asioihin, mutta ehkäpä noi asiat voisi ensin järjestellä päässään järjestykseen ja sitten tulla julkisuuteen niiden kanssa.
En muutenkaan sulata koko "paskaduuni" käsitettä. Ei ihmekään että tulevaisuus näyttää synkältä, jos edessä on vain "paskaduuneja". Duunit on duuneja ja jokaisella on mahdollisuus ne itse valita (siihen onko kykyä tähän en ota kantaa). Tainnut muutenkin näiltä nuorilta unohtua vapaaehtoistyön ja itsensä kehittämisen ajatus. Itse toimin urheiluseurassa lasten ja nuorten parissa, mutta en katso että jään mitään paitsi "kun mulle ei makseta mun työstä siellä". Muutenkin itsensä kehittäminen, lukeminen, opiskelu jne. on sellaista pääomaa jota voi käyttää joko vaihtamalla työpaikkaa tai muuten vaan elämässään hyväksi.
Jos joku tekee mulle palveluksen, niin en yleensä maksa sitä rahalla, vaan teen vastapalveluksen. Ilmeisesti näistäkin hommista pitäisi saada rahaa? :david:

Aivan, sillä voisivathan nuokin alkaa pyytämään vastiketta "kokoajan" tekemälleen työlle, esim. ottaisivat rahat pois niistä sävellyksistään tai kirjoituksistaan. Ei vai taida ketään kiinnostaa maksaa, mutta niihän tämä toimii. Kyllä itsekkin usein vähäisellä vapaa-ajallani teen erinäisiä töitä, joista sitten saan sen "palkan" muunlaisena vastikkeena kuin kansalaispalkkana valtiolta, esim. kun käyn auttamassa isää hänen mehiläistarhoillaan niin saa sitten syksyllä purkin pari hunajaa tai kun vaihdan äipän autoon renkaat niin saan sitten autoa lainaan tarvittaessa. Eikai nyt näistä vastavuoroisista hommista mitään kansalaispalkkaa pitäisi maksaa.

Corleone sanoi:
No aika huono palkka saa olla, jos tuollainen tulotaso kiinnostaa.
Kyllä ton aina opintotuen tilalle huolii ja kun vuokrakaan ei nykyisessä kämpässä päätä huimaa, niin jäisi tuosta jo nelisen sataa euroa sellaista ihan ylimääräistä.

edit. Ja korostetaan, että olen siltikin tuota kansalaispalkkaa vastaan, ainakin noin suurilla summilla, ihan vain periaatteesta, että nuo kusipäähipit eivät saisi ylimääräistä rahaa.

ang0 sanoi:
No luultavasti jäät, mut mielipiteitähän pitää aina olla.

Tuota, miten tuo kansalaispalkka liittyy ekologista täystuhoa kohti menemiseen? Vai yhdistelenko vaan väärin lauseitasi?

Mitä muuten tuo kansalaispalkka on? Onko se jotain kivempaa kuin Työkkärin tai Sossun korvaukset? Saako sitä enemmän, niin ettei edelleenkään tarvitse tehdä mitään?

Ei, ihan oikein yhdistelit. Kunhan hölötin. Kovin tuntuu vaan porukka suhtautuvan kiihkeästi näihin asioihin. Kansalaispalkkaan siirtyminen taitaisi tyssäyttää melkoisen osan työkkärin, sossun ja kelan toiminnoista. Niiden pyörittämiseen näillä nykyvolyymeilla, missä ihmiset saavat kulkea tiskiltä toiselle, kuluu melkoisia summia euroja vuosittain.
Tulonsiirroistahan näissä asioissa lopultakin puhutaan. Lopetetaan sitten kaikki korvaukset, lapsilisiä ja päiväkotipaikkojen ylläpitämistä myöten. Vahvimmat selviytyvät ja luovat uuden maan, puhtaalta pöydältä. Kielletään vanhuksia elämästä se viimeinen sikakalliiksi yhteiskunnalle koituva vuotensa. Lakkautetaan armeija. Kuka tänne nyt hyökkäisi?
Suon, kuokan ja jussin mainitsin vain siksi, kun se nyt vain sattuu olemaan niin, että suot on jo kaskettu, ja sellaisia "ihan oikeita" ja tarpeellisia töitä on lähinnä opettajien, sairaanhoitajien, siivoojien, maanviljelijöiden yms arkinen pakerrus. Nykymaailmassa kuitenkin tämä talouden ylläpito ja paisuttaminen vaikuttaa perustuvan alati kasvavaan tuottamiseen ja kuluttamiseen (siitä se ekologinen täystuho). Eikö meillä tosiaan ole muita vaihtoehtoja? Kenelläkään?
Missään?

Corleone sanoi:
No aika huono palkka saa olla, jos tuollainen tulotaso kiinnostaa.

No mitä jostain "paskaduunista" saa yleensäkkään palkkaa 1000€? Niin eroa tuohon kansalaispalkkaan olisi vain 300-400€. Kyllähän minä eläisin 700€ ihan herroiksi verrattuna siihen että opiskeluaikoinani sain kuukaudessa KAIKKINE lisineen 350€

Edit. Kuvitellaan vaikka pariskunta joka maksaa vuokraa 400€ kuussa ja saavat siis yhteensä 1400€ ilmaista rahaa. Tuosta jäljelle jäävästä tonnista jos otetaan vielä pakolliset kulut pois niin helposti jää 500€ käteen..... ei minusta yhtään hullummin sängyssä makaamisesta...

valentino sanoi:
Kansalaispalkkaan siirtyminen taitaisi tyssäyttää melkoisen osan työkkärin, sossun ja kelan toiminnoista. Niiden pyörittämiseen näillä nykyvolyymeilla, missä ihmiset saavat kulkea tiskiltä toiselle, kuluu melkoisia summia euroja vuosittain.

Ei kuitenkaan edes murto-osaa siitä about 30 miljardista. Vai pettääkö matematiikka mielestäsi jossain kohti? Suomen valtion, Kelan, työkkärin ja sossun budjetit on tässäkin ketjussa jo käyty läpi...

Jissen sanoi:
Ei kuitenkaan edes murto-osaa siitä about 30 miljardista. Vai pettääkö matematiikka mielestäsi jossain kohti? Suomen valtion, Kelan, työkkärin ja sossun budjetit on tässäkin ketjussa jo käyty läpi...
Mistä se 30 miljardia koostuu? Olisi kiva nähdä ihan oikeat laskelmat. Luin joskus jo vuosia sitten, kuinka sellainen varsinaisen nuukaksi leimautunut mies kuin Mauno Koivisto oli maininnut kansalaispalkan yhtenä tulevaisuuden mahdollisuutena. Mielenkiintoista.
Minua häiritsee leimaaminen. K-palkasta puhuvia pidetään patjanpohjilla pötköttäjä-utopisteina, ja vastaavasti kaikkea liiketoimintaa ja liikemiehiä riistokapitalisti-sikoina. Vastakkainasettelua vastakkainasettelun jälkeen.
Niin, mutta missä ne laskelmat?

Mitään kansalaispalkkaa tarvita. Tukiaisilla pysyy hengissä. Mutta töitä pitäis saaha kaikille, eikä mitään pätkiä ja viiden tunnin päiviä. Jos joku on sitä mieltä, että töitä on kaikille jos vain tekee mitä on, niin haluaisin nähdä statsit siitä, montako työtöntä ja montako avointa työpaikkaa löytyy, kun työttömäksi lasketaan kaikki huuhaa-kurssien avulla kortistosta piilotetutkin.

^ Mutta nämä prekariaatithan eivät haluakaan mitään töitä, vaan haluavat palkkaa arjen askareista, eli kun kotonaan istuvat tyhjän panttina esim. kirjoittelemassa hauskoja juttuja tai mukasäveltämässä biisejä kavereiden kanssa, niin se on heidän mielestä palkan arvoista "tiimityöskentelyä" josta pitäisi maksaa palkka. Nyt kun palkkaa saa vain heidän mielestään mielivaltaisen järjestelmän mukaan jossa maksetaan palkkaa ainoastaan joillekin joiden henkilökohtainen työpanos on jollain tapaa arvokas. Siitä pitäisi päästä siis eroon ja maksaa kaikille palkkaa, teki sitten jotain hyödyllistä tai hyödytöntä. Erityisen hyödylliseksi taitavat nähdä arkisen yhdessä hengailun, koska tuota "tiimityöskentelyä" toistivat koko ajan. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom