Ehkä tahtomattasi kirjoitit parhaan mahdollisen mainospuheen niille, jotka harkitsevat roinien käyttöönottoa. Paitsi, että nuo lupaukset eivät tarkemmin analysoitaessa pidä paikkansa. Asia ei ole aivan ole noin yksikertainen, eivätkä roinat korvaa sitä mikä geeneissä puuttuu. Mutta kerro toki omista kokemuksistasi roinatessasi, mikäli olet tuon "valovuoden eron" kehityksessä ja tuloksissasi huomannut?
Ilmaisin asian ilmeisen huonosti ja jätin liian ison mahdollisuuden väärinymmärrykselle? En puhunut mitään tuloksista tai kehityksestä. Tarkoitin, että treenisysteemeissä on valovuoden ero. Tällä tarkoitin lähinnä sitä, josta jo edeltävässä postauksessa puhuin. Natikkana on otettava paljon enemmän huomioon asioita, koska ennen kuin korppa edes ajautuu ylirasitustilaan alkaa rasvanpoltto, anabolia ja treenivaste heikkenemään. Harva sitä ramppaa verikokeissa pitkin vuotta mittailemassa testoja tai muita veriarvoja jatkuvasti. Mikäli natikkana haluaa optimoida kehittymisen, on nämä merkit opeteltava lukemaan muista parametreista, joista yllä jo muutama onkin lueteltu. Roinilla taas on järkevää ottaa kaikki hyöty irti suprafysiologisista anabolisista komponenteista, eikä välttämättä ole järkevää optimaalisen kehityksen kannalta alkaa heti himmailemaan, kun ortostaattinen syke on hieman koholla.
Omakohtaisia kokemuksia roinista en jaksa kertoa, koska siitä on jo aikaa niin pitkään etten edes kunnolla muista. Ja toisekseenkin se on itselle melko mielenkiinnotonta aluetta pelkästään jo siitä syystä, jonka aikaisemmin sanoin, että ei minulla ole edes osaamista sillä kentällä.
Pahoittelut, jos joku ehti tuikata roinat pakaraan huonosti ilmaistun tekstini johdosta. Konteksti itselle oli liian selkeä.
Suurin etu natun ja roinaajan välillä on roinaajan nopeampi palautuminen kovista treeneistä ja sitä mukaa voi vetää kovempaa ja useammin pelkäämättä et menee ylikuntoon. Samalla tavalla pitää syödää helvetisti ja levätä hyvin ja treenata kovaa jos meinaa et siitä roinasta on joitain hyötyäkin.
Ensimmäiseen boldaukseen, mitä mä olen juuri kolmen postauksen verran selittänyt. No ainakin sinäkin ymmärrät asian. Hyvä, nyt selitä se niille, jotka sitä tässä ei ymmärrä.
Roinilla ei tarvitse pelätä ylikuntoa. Natikkana tarvitsee, koska jo ensimmäiset ylikunnon oireet laskee treenivastetta
optimaaliselta alueelta.
Toiseen boldaukseen, juurikin näin. Aivan kuten Wileniuskin sanoi jossain podcastissaan. Apinakin osaa treenata kovaa, järkevästi treenaaminen on eri asia. Mutta roinilla se apinan raivolla ja järjen juoksulla treenaaminenkin riittää.
Sanoit juuri sen, mitä olen yrittänyt tässä kertoa jo liian pitkään. Sinä vain osasit sen tiivistää huomattavasti ytimekkäämmin kuin minä. Saat jatkaa tästä, koska selkeästi sulla on parempi ulosanti kuin mulla ja lähestymiskulmasi asiaan on sellainen, että ehkä useampi sen ymmärtää kuin minun höpinöistä.