Ana ja möykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slyrska
  • Aloitettu Aloitettu
:-D no hyvä. No siis ihan ku meet lukemaan noita aikaisempia viestejä niin on siellä monella vaan sellanen kauhee hinku vähätellä ja vähätellä niitä että ei ole niin kova kehitys kuin luulette yms. Mutta edelleenkin tuo on varmaa paras esimerkki isosta hyödystä natu vs lääkkeet kun verrataan lihasmassa määrää Suomessa cbb vs bodi. Edelleenkään en siis väitä että lääkkeillä ei tarvitsisi töitä tehdä vaan sitä että kun jatketaan laadukasta tekemistä niin on se kehitys yksinkertaisesti näköjään aika monella niin paljon hurjempaa.
Jeps, vähätelly ja vähätelly, enemmänki on painotettu muiden asioiden tärkeyttä kuin ruoka, lepo ja kovaa treenaaminen. Se on vähän miten nuo viestit haluaa lukea ja kääntää omassa pienessä päässään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luuletteko te, että joku milli viikkoon testoa tekee kaikista ihmisistä koneen, joka kestää kuormitusta lähes loputtomiin? Enempi tuossakin ne geenit merkkaa urheilutaustojen lisäksi -> esim Case Olmala. Olettaisin että tavoitteellisessa bodytreenissäkin kevennykset on pidettävä yksilön tarpeiden mukaan. Intensiivinen vastusharjoittelu on hermostollisesti erittäin kuormittava urheilumuoto. Itse harrastin kilpaurheilua lähes puolet elämästäni, mutta silti olin treenata itseni aikanaan hengiltä / vakavaan ylikuntoon vaikka oli buustia vähän mukana. Se on ainut kerta kun olen oman palautumiskapasiteettini yli kuormittanut kroonisesti itseäni. Tuo hyöty niinkun yleistetään jokaiseen yksilöön ja luullaan, että kaikki palautuu kuten ääriesimerkit. Siitä vaan kokeilemaan kaikki näiden yleistyksien tekijät. Dopingin käyttöhän olis ihan valtavan fiksua, jos kaikista tulisi vähäiselläkin käytöllä koneita. Tyhmin kommentti mitä olen hetkeen kuullut, ettei roinilla tarvitse pelätä ylikuntoa. Kertoo miten pihalla tämä B-Ice on todellisuudesta. Jonkun tarvii pelätä kovallakin buustilla ja toinen ääripää paukuttaa natuna vuoden keventämättä ilman totaalista sakkausta.

Tyhmin kommentti mitä olen hetkeen kuullut, ettei roinilla tarvitse pelätä ylikuntoa. Kertoo miten pihalla tämä B-Ice on todellisuudesta.

Suurin etu natun ja roinaajan välillä on roinaajan nopeampi palautuminen kovista treeneistä ja sitä mukaa voi vetää kovempaa ja useammin pelkäämättä et menee ylikuntoon.

Kohdista kritiikkisi sinne, kenelle se kuuluu. Vaikkakin tuossa komppasin tuota asiaa niin oletin kontekstin olevan selvä.

Muutoin kehoitan sisäistämään, mitä sana optimaalinen tarkoittaa. Olen kyllä yrittänyt viesteissäni tarkoituksella kursivoida sen.

Kohdista kritiikkisi sinne, kenelle se kuuluu. Vaikkakin tuossa komppasin tuota asiaa niin oletin kontekstin olevan selvä.

Muutoin kehoitan sisäistämään, mitä sana optimaalinen tarkoittaa. Olen kyllä yrittänyt viesteissäni tarkoituksella kursivoida sen.
Noniin. Ehkä minäkin olisin voinut kirjoittaa vähän selvemmin. Tokihan roinaajakin ylikuntoon pääsee jos mieli tekee mutta ei ehkä niin helposti kuin natu treenaaja. Kuvittelin et asian olisi tuosta ymmärtänyt. Täytyy tästä edespäin olla tarkempi miten asian ilmaisee.

Ilmaisin asian ilmeisen huonosti ja jätin liian ison mahdollisuuden väärinymmärrykselle? En puhunut mitään tuloksista tai kehityksestä. Tarkoitin, että treenisysteemeissä on valovuoden ero. Tällä tarkoitin lähinnä sitä, josta jo edeltävässä postauksessa puhuin. Natikkana on otettava paljon enemmän huomioon asioita, koska ennen kuin korppa edes ajautuu ylirasitustilaan alkaa rasvanpoltto, anabolia ja treenivaste heikkenemään. Harva sitä ramppaa verikokeissa pitkin vuotta mittailemassa testoja tai muita veriarvoja jatkuvasti. Mikäli natikkana haluaa optimoida kehittymisen, on nämä merkit opeteltava lukemaan muista parametreista, joista yllä jo muutama onkin lueteltu. Roinilla taas on järkevää ottaa kaikki hyöty irti suprafysiologisista anabolisista komponenteista, eikä välttämättä ole järkevää optimaalisen kehityksen kannalta alkaa heti himmailemaan, kun ortostaattinen syke on hieman koholla.

Omakohtaisia kokemuksia roinista en jaksa kertoa, koska siitä on jo aikaa niin pitkään etten edes kunnolla muista. Ja toisekseenkin se on itselle melko mielenkiinnotonta aluetta pelkästään jo siitä syystä, jonka aikaisemmin sanoin, että ei minulla ole edes osaamista sillä kentällä.

Pahoittelut, jos joku ehti tuikata roinat pakaraan huonosti ilmaistun tekstini johdosta. Konteksti itselle oli liian selkeä.

Ensimmäiseen boldaukseen, mitä mä olen juuri kolmen postauksen verran selittänyt. No ainakin sinäkin ymmärrät asian. Hyvä, nyt selitä se niille, jotka sitä tässä ei ymmärrä. Roinilla ei tarvitse pelätä ylikuntoa. Natikkana tarvitsee, koska jo ensimmäiset ylikunnon oireet laskee treenivastetta optimaaliselta alueelta.

Toiseen boldaukseen, juurikin näin. Aivan kuten Wileniuskin sanoi jossain podcastissaan. Apinakin osaa treenata kovaa, järkevästi treenaaminen on eri asia. Mutta roinilla se apinan raivolla ja järjen juoksulla treenaaminenkin riittää.

Sanoit juuri sen, mitä olen yrittänyt tässä kertoa jo liian pitkään. Sinä vain osasit sen tiivistää huomattavasti ytimekkäämmin kuin minä. Saat jatkaa tästä, koska selkeästi sulla on parempi ulosanti kuin mulla ja lähestymiskulmasi asiaan on sellainen, että ehkä useampi sen ymmärtää kuin minun höpinöistä.

Mitkä on ne ensimmäiset ylikunnon oireet?

Mitkä on ne ensimmäiset ylikunnon oireet?

Jatkuvasti koholla oleva syke, väsymys, unettomuus yms.

Tietysti kroppa väsyy jos sitä kuormitetaan liikaa, ei ihminen mikään kone ole.
Aika helppo treenata paljonkin jos käy vaan salilla ja makaa kotona + päälle "palauttavat lääkkeet".
Yllä mainittu elämäntapa sopii mielestäni ammattilaiskehonrakentajalle tai sellaiseksi mielivälle, silloinkin pitää olla lahjakas.
Kenenkään muun tuskin kannattaa käyttää elämäänsä 24/7 salilaiffiin, lorvia tarkoituksella työttömänä tai maata sohvalla.. lihastenkasvatus pakkomielteenään :LOL:
Voipi käydä niin, että jossain vaiheessa havahtuu siihen todellisuutten, että elämä meni hikisellä punttisalilla ja kotisohvalla maatessa, eikä ketään ei kiinnostanut oikeasti vitunkaan vertaa sun lihakset. :LOL::LOL::LOL::LOL:

Täällä on asiantuntemusta niin onko joku muu veriarvo kuin testo minkä perusteella voidaan todeta tai jopa ennakoida ylikuntoa? Kortisoli?

HRV:n mittaaminen aamulla ennen sängystä nousemista(polarin vyö+applikaatio luuriin) tai vaikka ouran sormuksella hrv koko unen ajalta. Tuota käyttää urheilijat ufc:ta nfl:aan. HRV:ssa se huono/hyvä puoli, että siihen vaikuttaa sekä henkinen että fyysinen rasitus. Leposyke tulee perässä, hrv:sta näkee hermoston tilan aikaisemmin.

Viimeksi muokattu:
Mä ainakin elän niin että 50 oon vaan maannut sohvalla. Mut voi olla jos saa rahaa niin vois vähä sutikkaa ja treeniä. Vois sanoo että eläny ja rahat käytän kaikki koska kuluttaa pitää muistakaa se lapset.

Mutta edelleenkin tuo on varmaa paras esimerkki isosta hyödystä natu vs lääkkeet kun verrataan lihasmassa määrää Suomessa cbb vs bodi.

Jos asiaa tarkastellaan bodyn ja cbb:n parhaimmiston kontekstissa, niin voidaan heti alkuun sanoa, että he eivät edusta mitään keskivertotyyppiä, vaan lahjakkuudeltaan parempaa väkeä ja sen perusteella voidaan myös perustellusti olettaa kehityksen olevan sekä natuna että roinalla parempaa kuin vähemmän lahjakkailla.
Kun lahjas cbb -natu päättää vaihtaa lajinsa bodyyn, niin yleensä joka jannu pystyy saavuttamaan sen ensimmäisen gategoriahyppynsä kohti isompia lihaksia, mutta sen jälkeen tulee ongelma, jonka tähden joka vuosi esitetään se sama kysymys: miksi ukot (roinista huolimatta) näyttävät vuosi vuoden jälkeen samoilta (muutamia poikeuksia lukuunottamatta)? Mihin se roinien tähtitieteellinen hyöty nyt yhtäkkiä loppui - vaikka roinilla voidaan natujen mukaan treenata satalasissa, ylikuntoa pelkäämättä? Jos natuilla on vastaus tähän, niin menkööt kertomaan se bodareilla. Varmasti ovat kiitollisia! Ps. Itse ehdottaisin muutoksia harjoitteluun ja mahdollisesti lääkityksen uudelleen arviointia.

Pari juttua vielä tuosta lääkkeiden "isosta hyödystä", josta ei kuitenkaan voi puhua ilman mainintaa haitoista. Ensinnäkin lääkkeiden hyödyt ja haitat ovat yksilön ominaisuuksiin sidottuja. Näiden ominaisuuksien ero voi olla hyvinkin suuri. Pari esimerkkiä urheilutaustaisista kavereista, jotka aloitivat roinaamisen jo melko vähäisellä harjoittelukokemuksella. Tapaus A aloitti melko miehekkäällä roinaamisella, mutta ei saanut juuri lainkaan lihaksia ja lopulta joutui parin kuukauden sairaalahoitoon. Myös tapaus B aloitti roinaamisen melko nousujohteisesti, sai kuitenkin valtavat lihakset , mutta hänkin joutui muutaman vuoden päästä sairaalaan vakavan terveysongelman johdota. Nämä ovat toki ääritapauksia, mutta suuntaa antavia: toisilla kasvaa lihakset hyvinkin paljon (näitä on harvassa ja treenavat kovaa), kun taas toisilla ei juuri lainkaan. Joillakin sivarit ovat hyvin suuria, toisilla taas vähäisempiä. Ja kaikkia näiden väliltä. Geenit toki ovat suuressa asemassa hyötyjen ja haittojen suhteen, mutta ei ne geenit ja lääkkeet itsekseen kasvata isoja lihaksia (hyvä geenisillekkään), vaan geenit pitää ensin laittaa tekemään kovaa ja tehokasta työtä.

Pari juttua vielä tuosta lääkkeiden "isosta hyödystä", josta ei kuitenkaan voi puhua ilman mainintaa haitoista. Ensinnäkin lääkkeiden hyödyt ja haitat ovat yksilön ominaisuuksiin sidottuja. Näiden ominaisuuksien ero voi olla hyvinkin suuri. Pari esimerkkiä urheilutaustaisista kavereista, jotka aloitivat roinaamisen jo melko vähäisellä harjoittelukokemuksella. Tapaus A aloitti melko miehekkäällä roinaamisella, mutta ei saanut juuri lainkaan lihaksia ja lopulta joutui parin kuukauden sairaalahoitoon. Myös tapaus B aloitti roinaamisen melko nousujohteisesti, sai kuitenkin valtavat lihakset , mutta hänkin joutui muutaman vuoden päästä sairaalaan vakavan terveysongelman johdota. Nämä ovat toki ääritapauksia, mutta suuntaa antavia: toisilla kasvaa lihakset hyvinkin paljon (näitä on harvassa ja treenavat kovaa), kun taas toisilla ei juuri lainkaan. Joillakin sivarit ovat hyvin suuria, toisilla taas vähäisempiä. Ja kaikkia näiden väliltä.

IMO. Terveysriskit on niin suuret, että muutaman lihaskilon takia ei kannata roinata kovinkaan paljon. Mutta jos nyt jostain syystä on valtava halu päästä kisalavoille niin sitten voi antaa palaa, silloinkin miettisin kyllä muutaman kerran kannattaako. Voi olla, että vuosien roinaamisesta jäi lopulta käteen se muovinen pysti (2-6 sija) jossain sarjassa :unsure::giggle:
Terveyden merkityksen ymmärtää usein vasta kun on liian myöhäistä.

IMO. Terveysriskit on niin suuret, että muutaman lihaskilon takia ei kannata roinata kovinkaan paljon. Mutta jos nyt jostain syystä on valtava halu päästä kisalavoille niin sitten voi antaa palaa, silloinkin miettisin kyllä muutaman kerran kannattaako. Voi olla, että vuosien roinaamisesta jäi lopulta käteen se muovinen pysti (2-6 sija) jossain sarjassa :unsure::giggle:
Terveyden merkityksen ymmärtää usein vasta kun on liian myöhäistä.

Ja fakta on, että siellä on vuosia ja vuosikymmeniä roinannutta porukkaa, jotka karsiutuu heti eliminaatiokierroksella. Kyllä tuollainen SM-finaalipaikka vaatii jo hyvät kortit kaikin puolin ja kovan fysiikan ainakin, jos kilpailijoita on yhtä paljon kuin -90kg oli viime syksynä. Järjellä ajateltuna monissa tapauksissa riskit on kohtuuttomat hyötyihin nähden siinä touhussa, mutta sitä taidetaan tehdä rakkaudesta lajiin. Jotkut tekevät vaikkeivat koskaan kilpaile tai muistuta edes etäisesti kehonrakentajaa.

Järjellä ajateltuna monissa tapauksissa riskit on kohtuuttomat hyötyihin nähden siinä touhussa, mutta sitä taidetaan tehdä rakkaudesta lajiin.

"Rakkaudesta lajiin" on se yleisavain, jolla kehonrakennuksen kummallisuuksia voi ehkä paremmin yrittää ymmärtää. Rakkaus ja järki harvoin kulkevat käsi kädessä. Olipa rakkauden kohde sitten mikä hyvänsä, niin rakastunut on yleensä aina sokea järjen äänelle tai huolestuneen lähimmäisen hyville neuvoille. Rakkaus itsessään on hyvä asia, mutta paha silloin, kun se johtaa vain ja ainostaan oman itsensä vahinkoon. Kilpakehonrakennuksessa se vahinko on kuitenkin vältämätön paha. Sillä lääkkeitä käyttäessä sitä vahinkoa on vaikea edes välttää. Vahingon aste taas vaihtelee tilapäisestä pysyvään. Riskikartoitus olisi hyvä tehdä, vaikka rakkauden huumassa ja se taitaa usein jäädä tekemättä.

En kuitenkaan tuomitse niitä jotka kiipeävät bodylaivoille, vaikka fyysikan puolesta siellä ei menestymisen mahdollisuuksia olisikaan. Näin on kuitenkin tehty niin kauan kuin minä muistan. Kaikilla on omat syynsä ja harvoin me niistä mitään tiedetään. Joukosta joku aina viisastuu, kun on ensin käynyt rahkeensa mittauttamassa lavalla. Joillakin se rakkaus taas jatkuu sairaalaan tai hautaan saakka. Eräänlainen "rakkaudesta lajiin" ikoni on Ronnie Coleman, joka jo pahasti invalidisoituneenakin haaveilee siitä, että saisi takaisin massiiviset reitensä ja pääsisi tekemään rakastamaansa jalkaprässiä. Tähän mennessä sairaalahoitoihin ja leikkauksiin on kulunut jo useita miljoonia dollareita! Mutta mitäpä sitä mies ei olisi rakkautensa tähden valmis tekemään?

Mihin se roinien tähtitieteellinen hyöty nyt yhtäkkiä loppui - vaikka roinilla voidaan natujen mukaan treenata satalasissa, ylikuntoa pelkäämättä? Jos natuilla on vastaus tähän, niin menkööt kertomaan se bodareilla. Varmasti ovat kiitollisia! Ps. Itse ehdottaisin muutoksia harjoitteluun ja mahdollisesti lääkityksen uudelleen arviointia.

Naturaalit voivat varmasti välillä liioitella roinista saatavia hyötyjä, mutta oletteko huomanneet kuinka roinaajat itsensä kohdalla vähättelevät aina lääkkeiden merkitystä ja korostavat treeni-ravinto-lepo kolminaisuuden virittämistä äärimmilleen. Mutta kun kyse on heitä isommista bodareista niin sitten puhutaan kyllä kuinka "se Big Ramy on niin iso, kun ne siellä Kuwaitissa vetävät niin vitusti lääkkeitä ettei mitään järkeä". Ehkä ne Kuwaitissa vaan treenaa kovempaa :rolleyes:

Jatkuvasti koholla oleva syke, väsymys, unettomuus yms.

Tietysti kroppa väsyy jos sitä kuormitetaan liikaa, ei ihminen mikään kone ole.
Aika helppo treenata paljonkin jos käy vaan salilla ja makaa kotona + päälle "palauttavat lääkkeet".
Yllä mainittu elämäntapa sopii mielestäni ammattilaiskehonrakentajalle tai sellaiseksi mielivälle, silloinkin pitää olla lahjakas.
Kenenkään muun tuskin kannattaa käyttää elämäänsä 24/7 salilaiffiin, lorvia tarkoituksella työttömänä tai maata sohvalla.. lihastenkasvatus pakkomielteenään :LOL:
Voipi käydä niin, että jossain vaiheessa havahtuu siihen todellisuutten, että elämä meni hikisellä punttisalilla ja kotisohvalla maatessa, eikä ketään ei kiinnostanut oikeasti vitunkaan vertaa sun lihakset. :LOL::LOL::LOL::LOL:
Mä en tee muuta kuin käyn salilla ja loppuaika syödään ja röhnötään. Olen siis työtön.oli kymmenvuoden tauko kun tuli sekoiltua urakalla,ja nyt vuosi painettu sen mitä pystyy.

Naturaalit voivat varmasti välillä liioitella roinista saatavia hyötyjä, mutta oletteko huomanneet kuinka roinaajat itsensä kohdalla vähättelevät aina lääkkeiden merkitystä ja korostavat treeni-ravinto-lepo kolminaisuuden virittämistä äärimmilleen. Mutta kun kyse on heitä isommista bodareista niin sitten puhutaan kyllä kuinka "se Big Ramy on niin iso, kun ne siellä Kuwaitissa vetävät niin vitusti lääkkeitä ettei mitään järkeä". Ehkä ne Kuwaitissa vaan treenaa kovempaa :rolleyes:
Ramyn treenivideoita kun katsoo IG:stä, niin on kyllä nätin näköistä veivaamista.

Mutta kun kyse on heitä isommista bodareista niin sitten puhutaan kyllä kuinka "se Big Ramy on niin iso, kun ne siellä Kuwaitissa vetävät niin vitusti lääkkeitä ettei mitään järkeä"
Ramy on uusi Coleman kortti. Se on kaikista isoin friikki, ei mitään tekemmistä minkään normaalin natu- ei natu keskustelun kanssa. Löylyttäjä, kuulostat valtavan katkeralta ja ahdistuneelta, mitä suotta. Usko vaan, että jos sulla on joku kaipuu lääkkeisiin ja se oireilee sitten näin, niin voin luvata, että ei se homma sen helpommaksi mene kemiat päällä. Ei se ole automaatio, että kasvat niin maan saatanasti, mutta se on varmaa, että määristä riippuen terveysongelmia saat oli geenit mitä tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom