kpsk sanoi:
Juu ei olee kokemusta kuten totesinkin jo. Ei terapiaa aina tarvitsekaan, vaan myös aikaa, kuten toin ilmi. Lähipiirissäni on kuitenkin ihmisiä jotka ovat läheisen kuollessa pitäneet pitkän loman töistä ja joiden elämään kuolema vaikuttaa yhä, vaikka siitä on jo pian vuosi aikaa.
No kyllä olis perin kummallista, jos vuodessa olis päässyt asian yli. Hyvä jos vuodessa tajuaa edes oikeastaan, mitä on tapahtunut. Äiti kuoli reilu 2 vuotta sitten. Okei, perään meni liuta muitakin läheisiä, mutta voin kertoa, että tuo äidin menetys oli suurin ja KYLLÄ, se vaikuttaa yhä ja KYLLÄ olen varma että se vaikuttaa elämääni vielä kauan, kauan, kauan, vaikka "kaikkea mahdollista" on kokeiltu surutyön edistämiseksi.
Työt eivät mielestäni ole hyvä keino purkaa pahaa oloa. Harvan työ on sellaista että se jotenkin oloa parantaisi.
Itse aloin tekemään duunia hullun lailla entiseen verrattuna mutsin kuoleman jälkeen. Työni on fyysistä, joten ehkäpä sen takia tunsin oloni kohenevan. Alkuun olin toki hieman muissa maailmoissa aina välillä, ja työkaverit sen verran reiluja, että auttoivat, kun romahdin. Voin siis omasta kokemuksesta sanoa, että työt ovat erinomainen keino purkaa pahaa oloa, ainakin tuollaista "maailmanlopun" tunnetta.
Työntekoa ei kuitenkaan pidetä rakentavana coping-keinona, sillä joskus asia on kohdattava, vaikka shokissa voikin mennä ihan hyvin hetken aikaa. Mxm kertoo tästä hyvän esimerkin. Ei läheisen kuolemasta voi päästä ylitse vain sulkemalla mieltään.
"Joskus asia on kohdattava". Mitähän tuolla tarkoitat? Onko se asian kohtaamista, jos istuu kotonaan työpaikan sijasta? Siinäkö se asia sitten kohdataan jotenkin erilailla? Itse ainakin olisin tullut hulluksi himassa istumalla ja asiaa vatvomalla. Muistella saa ja pitää tottakai, mutta sitä tekee sitten kaiken aikaa: Bussissa töihin menossa, duunissa työasioiden lomassa, iltaisin, öisin, aamuisin, frendien kanssa, humalassa, selvinpäin, treenien lomassa. Asiaa ei pidä missään nimessä sulkea mieleensä, mutta se, koska, kuinka pian ja millä keinoin ihminen asiaa käsittelee, siihen ei ole mitään yleistä kaavaa olemassa. Piste.
Yleisesti ottaen ihmiset jotka eivät mieti lukemaansa saati kirjoittamaansa ovat hieman outoja.
Yleisesti ottaen ihmiset jotka eivät ole koskaan läheisen kuolemaa kohdanneet, ovat "hieman" vääriä henkilöitä puhumaan sellaisille, joilta läheisiä on mennyt, saati sitten neuvomaan miten pitäisi toimia.
Ja ei, en hae sympatiaa enkä sitä tällä(kään) postauksella halua, vituttaa vaan AIVAN suunnattomasti tuollainen psykologian kirjan suora lainailu ihmisten henkilökohtaisiin katastrofeihin.