AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Hei onko täällä ketään sosionomeja! Valmistuneita ja opiskelijoita.

Laittelin jo yhteishakua sosionomin AMK tutkintoon aikuispuolelle. Mietin että minkähänlainen on meiän pääsykoe kun ei tullu mitään ennakkomateriaalia eikä tehtäviä. Kaikki hakukelposet kutsutaan pääsykokeisiin ja ne kestää yhen päivän. Luin tosin koulun sivuilta vasta että 1/14 saa opiskelupaikan vaikka aluksi sanottiin että kaikki saa opiskelupaikan jotka ylittää sen tietyn pisterajan. Kattosin että minun mahollisuudet on ihan hyvät, keskiverto päättötodistus ammattikoulusta turvallisuusvalvojan tutkinnosta, yli 2 vuoden työkokemus vartijana. Tiiä sitte niistä kirjallisista ku ei oo mikään penaalin terävin kynä... :D

Entä te sitte ketkä ootte valmistunu ja työelämässä! Mikä on teiän työnkuva ja mitä ootte tykänny työstä? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kauanko normaalisti kestää, että tulee pääsykokeesta tulokset? Että siis saa tietää pääsikö jonnekin opiskelemaan? Suurinpiirtein siis.

Kauanko normaalisti kestää, että tulee pääsykokeesta tulokset? Että siis saa tietää pääsikö jonnekin opiskelemaan? Suurinpiirtein siis.

Eikös ne riipu vähän linjasta. Taitaa lukea noiden koulujen sivuilla, että milloin ne tiedot viimeistään tulevat hakijoille.

Taitaa monessa olla siellä heinäkuun puolessa välissä, kun tietoja lähettelevät.

Eihän siellä pääsykokeissa tarvitse kemiaa osata, jos fysiikka on hallussa? Mun mielestä amk:ssa käytetty tekniikan fysiikka (kari suvanto) oli hyvä kirjasarja. Kirjastosta varmasti löytyy.

Yleensä voi valita, tekeekö kemian vai fysiikan tehtäviä. Kannattaa opetella kemiasta reaktioyhtälöiden tasapainottaminen, loppujen lopuksi todella helppoja kun ei noihin pääsykokeisiin mitään vaikeita laiteta, eli kertoimet vaan kohdalleen molemmilla puolilla.

Melko varma tehtävä kokeessa

Minkäslaisia todennäköisyyksiä veikkaatte sisään pääsemiselle viidenneltä varasijalta? Sisään otetaan yhteensä 75 ja sijoitukseni on 80 (0.4 pistettä vajaa viimeisen sisään päässeen pisteistä). Englanninkielinen linja kyseessä.

Minkäslaisia todennäköisyyksiä veikkaatte sisään pääsemiselle viidenneltä varasijalta? Sisään otetaan yhteensä 75 ja sijoitukseni on 80 (0.4 pistettä vajaa viimeisen sisään päässeen pisteistä). Englanninkielinen linja kyseessä.

Erittäin hyvä todennäköisyys.

No nyt ku tuli tieto että kone -ja tuotantotekniikkaa pääsee opiskelee, niin noihin liitteisiin mitä pitää mukana laittaa. Muut on ihan selvää pässinlihaa, mutta kun mulla oli puol vuotta laitettuna työkokemusta intistä, niin pitääkö mun ottaa kopio sotilaspassista vai riittääkö kopiot tosta miehistön palvelustodistuksesta?

No nyt ku tuli tieto että kone -ja tuotantotekniikkaa pääsee opiskelee, niin noihin liitteisiin mitä pitää mukana laittaa. Muut on ihan selvää pässinlihaa, mutta kun mulla oli puol vuotta laitettuna työkokemusta intistä, niin pitääkö mun ottaa kopio sotilaspassista vai riittääkö kopiot tosta miehistön palvelustodistuksesta?

Eiköhän kopio tuosta palvelustodistuksesta riitä.

Hei onkos täällä aikuispuolen opiskelijoita? Olen vakituisessa työsuhteessa ja tarjottiin aika mehukasta harjoittelupaikkaa, niin voiko tuosta nyt ottaa sitten opintovapaata ja mennä puskemaan harjoittelun toiseen yritykseen?

Hei onkos täällä aikuispuolen opiskelijoita? Olen vakituisessa työsuhteessa ja tarjottiin aika mehukasta harjoittelupaikkaa, niin voiko tuosta nyt ottaa sitten opintovapaata ja mennä puskemaan harjoittelun toiseen yritykseen?

Sehän on täysin työnantajastasi kiinni sopiiko se heille. Eli neuvottele niiden kanssa.

Onko kenelläkään kokemuksia täydennys haun kautta pääsystä sisään AMK:hon? Onko vaikeampi päästä sisään, korkeammat pisterajat? Itse haen alalle täydennyshakuun missä on 15 aloituspaikkaa jaossa, kertooko mitään kun noin paljon paikkoja vapaana? Yht 30 aloituispaikkaa tuonne on.

Harmittaa kun on 0,08 pisteen päässä että saisin keskiarvosta 4 pistettä enemmän kun mitä tuun saamaan.. huoh.

Eipä ole täydennyshausta kokemusta valitettavasti...

Mutta muistaakos joku kysyttiinkö tässä 2014 insinöörien amk-haussa lukion päästötodistuksen keskiarvoa? Ylioppilastutkinnon arvosanoja kysyttiin varmasti, sen tiedän.

Eipä ole täydennyshausta kokemusta valitettavasti...

Mutta muistaakos joku kysyttiinkö tässä 2014 insinöörien amk-haussa lukion päästötodistuksen keskiarvoa? Ylioppilastutkinnon arvosanoja kysyttiin varmasti, sen tiedän.

Ainakin viime vuonna kysyttiin, eli eiköhän nytkin. Ainakaan en muista lukeneeni mistään valintaperusteiden muuttumisesta. :)

Millaista prosessi- ja materiaalitekniikan opiskelu (etenkin Turussa tai Mikkelissä) on? Teki mieli lyödä pää betoniseinään kun tuli kevään hakutulokset, joten kattellaan nyt täydennyshaku kortti sit. Tekniikan alalla ei oikeastaan muuta järkevää ole kun toi ja edes joku paikka ois kiva saada.

Millaista prosessi- ja materiaalitekniikan opiskelu (etenkin Turussa tai Mikkelissä) on? Teki mieli lyödä pää betoniseinään kun tuli kevään hakutulokset, joten kattellaan nyt täydennyshaku kortti sit. Tekniikan alalla ei oikeastaan muuta järkevää ole kun toi ja edes joku paikka ois kiva saada.

Kummastakaan tai vastaavasta ei ole kokemusta, mutta suosittelisin tutustumaan kyseisten koulutusohjelmien OPSeihin. AMKoiden nettisivuilla taitaa olla varmaan kaikkien koulutusohjelmien OPSit nähtävillä, ne kertovat hyvin koulutuksien sisällöt.

Nopealla googlauksella hain tuon Turun koulun, ja se ainakin vaikutti aika olemattomalta. Linkki:

Oikeus opintovapaaseen on lakisääteinen. Olen itsekin ollut opintovapaalla vakituisesta työstä ja tehnyt samalla harjoittelua toiseen firmaan.

Oikeus opintovapaaseen on lakisääteinen. Olen itsekin ollut opintovapaalla vakituisesta työstä ja tehnyt samalla harjoittelua toiseen firmaan.

Niinpäs onkin. Hyvä tietää jatkossa.
Tosin kannattaa silti ensin kysyä työnantajalta nätisti ja selittää perustelunsa ennenkö lyö lait pöytään. :)

Mitens nyt on ton opintotuen kanssa jos sanotaan että oon tänävuonna tienannu 23 000€ ennen opiskelujen alkua, niin saanko nyt siintä eteenpäin kun koulu alkaa niin täyttä opintotukea? Vai vaikuttaako nuo alkuvuoden tulot niin että en saa tästä loppuvuodelta tukia vaan vasta tammikuusta eteenpäin? Ja voinko ja miten paljon tienata tässä loppuvuotena opiskelujen ohessa? Joo pitäisi vissiin kelaan kävellä mutta ei ne varmaa osaa sielläkään sanoa :D

Mitens nyt on ton opintotuen kanssa jos sanotaan että oon tänävuonna tienannu 23 000€ ennen opiskelujen alkua, niin saanko nyt siintä eteenpäin kun koulu alkaa niin täyttä opintotukea? Vai vaikuttaako nuo alkuvuoden tulot niin että en saa tästä loppuvuodelta tukia vaan vasta tammikuusta eteenpäin? Ja voinko ja miten paljon tienata tässä loppuvuotena opiskelujen ohessa? Joo pitäisi vissiin kelaan kävellä mutta ei ne varmaa osaa sielläkään sanoa :D

Koko vuoden tulot vaikuttavat. Tuolla on laskureita, joilla selviää:
Omat tulot - kela.fi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom