AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Ei mielestäni vaikuta ennen opiskelun aloitusta tienatut tulot. Saattavat laittaa takasperinnän, mut siihen vaan sit osoittaa, että on massit saanu ennen koulun alkua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Oletko uusi opiskelija?
Jos aloitat opinnot syyskuussa ja sinulla on ollut ennen opintojen alkua veronalaisia tuloja, huomioidaan ne vuositulon määrässä. Mikäli nostat opiskeluaikana syksyllä 4 tukikuukautta on vuositulorajasi 4 * 660 e + 8 * 1970 e eli 18 400 euroa. Jos koko kalenterivuoden tulosi ylittävät tuon neljän kuukauden tulorajan 18 400 e, saat takaisinperintäehdotuksen verotuksen valmistuttua (tuloraja saa ylittyä 220 e ilman, että tulee takaisinperintää). Tällöin joudut todistamaan ei-opiskeluajan palkka- ym. tosittein, että sinulla ei opiskeluaikana ole ollut tuloja enempää kuin 4 * 660 e eli 2640 euroa. Opintotukea kannattaa perua tai palauttaa, jos vuosituloraja ylittyy JA syksyllä tuloja on yli 2640 euroa."

"Kaikki kalenterivuoden aikana saamasi tulot otetaan huomioon, mutta takaisinperintää ei tule niiden tulojen vuoksi, jotka olet saanut ennen opintojen aloittamiskuukautta tai valmistumiskuukauden jälkeen." Niin siis eikös tuo ole juurikin niin että voin nyt hakea ja saada täydet tuet tähän loppuvuodelle ja sitten jälkeenpäin selvittää että tulot on tulleet ennen opintojen aloittamista ja niitä ei peritä takaisin? olipas taas vaikeasti selitetty.

Aloittanut tai valmistunut - kela.fi

Ei tarvitse maksaa. Kunhan pidät huolta että saat kaikki palkat ennen koulun alkua. Omalla kohdalla kävi virhe ja viimeinen tili tuli syyskuulle. Kyseisessä tilissä oli koko alkuvuoden lomarahat ja pitämättömät lomat, jolloin summa pamahti yli sallittujen ja jouduin maksamaan yhden tukikuukauden korkojen kanssa takaisin. En siis tätä huomannut silloin kun oletin että riittää kun työt loppuvat ennen koulun alkua.

viiminen tili menee syyskuulle, eli joudun sitten siltä maksamaan takaisin? mutta muuten saan normaalisti kaikki, ja saanko vielä kuitenkin tienata loppuvuonna siihen päälle lisää?

Eli jos menee rajan yli saat tienata opiskelukuukausina 660e per kuukausi, eli syksyltä 4x660e=2640e, tämä siis jos koulu alkaa syyskuussa. Jos koulu alkaa elokuussa niin saat tienata 5x660e elokuun alusta loppu vuoteen.

Kannataa kysyä töistä mikäli saisi siirrettyä tilin jo elokuulle, siis mikäli koulu alkaa vasta syyskuussa. Itse sovin palkanlaskijan kanssa usein opiskeluaikana että siirretään palkanmaksua seuraavalle vuodelle kun opintotuen rajat alkoivat paukkumaan.

Juurikin näin, eli ennen opintojen aloitusta saatu palkka ei vaikuta. Samoin varoituksen sanana, että sieltä saattaa ensi vuonna Kelalta tulla kirjettä, jonka mukaan olet tienannut liikaa, ja tukia pitäisi palauttaa. Tämä on siitä syystä, että Kelalla (ainakin ennen) on puutteellinen järjestelmä, eikä järjestelmä oletuksena ymmärrä milloin olet rahasi tienannut. Tuosta selviää ihan sillä, että osoitat palkkakuitein tms., että tulot ovat tulleet ennen opintojen aloitusta. Tuo kirje on säikäyttänyt ennenkin jengiä.

Millaista prosessi- ja materiaalitekniikan opiskelu (etenkin Turussa tai Mikkelissä) on? Teki mieli lyödä pää betoniseinään kun tuli kevään hakutulokset, joten kattellaan nyt täydennyshaku kortti sit. Tekniikan alalla ei oikeastaan muuta järkevää ole kun toi ja edes joku paikka ois kiva saada.
Haha! Tuli kirje, että pääsin joltain miljoonannelta varasijalta Turkuun konetekniikkaa opiskelemaan. Voinko tulla edelleen valituksi täydennyshaussa tuohon prosessi- ja materiaalitekniikkaan kun se on melkeimpä alkanut kiinnostamaan enemmän? En ole paikkaa vielä ottanut vastaan. Eli käsitelläänkö noi yhtenä samana hakuna, jolloin muihin hakukohteisiin ei enää voi päästä vai erillisinä hakukertoina? Laitoin kyllä viestiä hakutoimistoonkin ko. asiasta;)

Haha! Tuli kirje, että pääsin joltain miljoonannelta varasijalta Turkuun konetekniikkaa opiskelemaan. Voinko tulla edelleen valituksi täydennyshaussa tuohon prosessi- ja materiaalitekniikkaan kun se on melkeimpä alkanut kiinnostamaan enemmän? En ole paikkaa vielä ottanut vastaan. Eli käsitelläänkö noi yhtenä samana hakuna, jolloin muihin hakukohteisiin ei enää voi päästä vai erillisinä hakukertoina? Laitoin kyllä viestiä hakutoimistoonkin ko. asiasta;)

En ihan varma ole, mutta olettaisin että voit tulla valituksi koska et ole tosiaan paikkaa vastaanottanut. Ja yhden paikan vain voi ottaa vastaan. Ei tuo konetekniikka silti mikään huono valinta ole verrattuna tuohon toiseen ohjelmaan, joten tietysti kannattaa se nyt hyväksyä.

odottele nyt viimeiseen päivään asti kunnes on pakko hyväksyä se konetekniikkaa. Sitä paitsi aina voi vaihtaa myöhemmin.

Oksettaa meininki duunissa sen verran että ensvuoden syksynä alkavaan rakennus- ja yhdyskuntatekniikan inssin koulutukseen haku päälle ensi keväänä.
Painopisteenä maanrakennus (talopuolta nähty ihan tarpeeksi eikä innosta se touhu), eli paikkoina Tampere, Hämeenlinna, Lappeenranta ja varalle neljänneksi maanmittaustekniikka Rovaniemellä. Parempi neljä vuotta vaikka Rovaniemellä kuin hetkeäkään duunissa paskalla provikalla pomojen päähän potkittavana.

Tulostin viime ja toissavuoden tekniikan pääsykokeita ja matikka menee ihan semisti, mutta fysiikka ja kemia....ei ole tullut niitä päntättyä yli kymmeneen vuoteen :S En tajua yhtään mitään. Onpahan jotain motivaattoria ihan syksystä asti muutakin kuin sali, nimittäin nyt en tiedä mistä mun pitää kemia ja fyssan opettelu edes alottaa.

Tulostin viime ja toissavuoden tekniikan pääsykokeita ja matikka menee ihan semisti, mutta fysiikka ja kemia....ei ole tullut niitä päntättyä yli kymmeneen vuoteen :S En tajua yhtään mitään. Onpahan jotain motivaattoria ihan syksystä asti muutakin kuin sali, nimittäin nyt en tiedä mistä mun pitää kemia ja fyssan opettelu edes alottaa.

Pääsykokeissa on 3 osiota; luetunymmärtäminen, matematiikka/ongelmanratkaisu ja kemia/fysiikka.
Lähinnä tuohon viimeiseen osioon voi valmistautua kunnolla treenaamalla etukäteen. Saa valita kemian tai fysiikan tehtävät. Niistä kemia helpointa ja nopeinta opetella ummikolle, joka ei muista fysiikasta tai kemiasta juur mitään aiemmista opinnoista. Kokeessa vastaan tulevat moolilaskut ja reaktioyhtälöt oppii parissa tunnissa, jos katselee ajatuksen kanssa edeliisten vuosien pääsykokeita oikeine vastauksineen (löytyy netistä).

odottele nyt viimeiseen päivään asti kunnes on pakko hyväksyä se konetekniikkaa. Sitä paitsi aina voi vaihtaa myöhemmin.
Konetekniikka piti hyväksyä viimeistään 15.8 ja täydennyshaun tulokset olisi tullut 18.8, en viittinyt ruveta pelaamaan upporikasta tai rutiköyhää mun ainoolla opiskelupaikalla joten otin ton vastaan. Hakutoimiston täti kerto kans, että marraskuun lopussa vaihto toiselle alalle onnistuisi aika helposti:) Eli 2015 syksyllä Turkuun mutta ensin keikka Libanoniin + sen jälkeen pari kk töitä/lomailua.

Jos jotain kiinnostaa, niin mulla olisi nyt Tammertekniikan Pääsyopas insinöörikoulutukseen 2014 - 2016 pääsykoekirja ylimäärisenä;) Pirun hyvä kirja, jossa käyty kaikki tarpeelliset asiat matikasta, fysiikasta ja kemiasta.

Tällä hetkellä opiskelen kone ja tuotantotekniikkaa ja olen energiatekniikkaan suuntautunut. Löytyykö täältä kansainvälisen hitsausinsinöörin (IWE) pätevyyksiä omaavia? Oon ajatellut että tulevaisuudessa jossain vaiheessa kävisin tuon lukemassa. Pikaisesti näytti olevan LUT:issa hintaa tuolla tittelillä opintoineen vajaa 10 000e. Olisi hienoa kuulla jos jollakin olisi tietoa aiheesta, esim. työllistyvyys yms.

Onko kenelläkään tietoa milloin saa tietää pääsikö varasijalta sisään? Itse olen viidennellä varasijalla konetekniikan kouutukseen helsingin metropoliaan. Eikö viimeinen päivä jolloin piti ottaa opintopaikka vastaan ollut 15.8 ?

Onko kenelläkään tietoa milloin saa tietää pääsikö varasijalta sisään? Itse olen viidennellä varasijalla konetekniikan kouutukseen helsingin metropoliaan. Eikö viimeinen päivä jolloin piti ottaa opintopaikka vastaan ollut 15.8 ?

Postiin tulikin äsken prioritykirje et pääsin sisään. HELL YEAH :D

Tällä hetkellä opiskelen kone ja tuotantotekniikkaa ja olen energiatekniikkaan suuntautunut. Löytyykö täältä kansainvälisen hitsausinsinöörin (IWE) pätevyyksiä omaavia? Oon ajatellut että tulevaisuudessa jossain vaiheessa kävisin tuon lukemassa. Pikaisesti näytti olevan LUT:issa hintaa tuolla tittelillä opintoineen vajaa 10 000e. Olisi hienoa kuulla jos jollakin olisi tietoa aiheesta, esim. työllistyvyys yms.

Mulla ei mitään kovin arvokasta tietoa sulle ole. Pari tuttua koittanut ja varmaan päässytkin töiden kautta tuohon koulutukseen ja käsittääkseni hyvin usein työnantaja maksaa tuon koulutuksen. Siitä en osaa sanoa kuinka paljon hyödyt kun käyt omakustanteisesti, luulisin ettei ole rahansa väärti. Hyötyhän tulisi siitä jos haet tai menet hitsausinsinöörin tms tehtäviin, mutta tuolla tutkinnolla sulla on mahdollisuuksia 999 muuhunkin erilaiseen tehtävään. Näkisin tuohon tutkinnon kylkeen mba:n tai joidenkin muiden kaupallisten opintojen luovan enemmän arvoa.

fe. tuo mba ehkä hiukan yliampuva vaihtoehto, mutta silti enemmän rahoille vastinetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom