Alokaskouluttaja sai 48 pahoinpitelysyytettä

Raju sotilaspoliisikoulutus on johtanut syytetoimiin Kainuun Prikaatissa.
Sotilaspoliisijoukkueen koulutuksen yhteydessä viime elokuussa kaikki siihen osallistuneet 48 alokasta saivat harjoituspampun käytön seurauksena eriasteisia vammoja käsivarsiin ja reisiin.
Iskuja vastaan alokkailla oli yllään ainoastaan maastopuku, eikä harjoituksessa käytetty minkäänlaisia suojuksia.
Iskuja annettiin prikaatin varikolla valmistetuilla reilun 60 sentin mittaisilla harjoituspampuilla. Alokkaiden vammat olivat pääasiassa mustelmia.
Pamppurastilla kouluttajana toimineelle nuorelle ylikersantille luettiin Kajaanin käräjäoikeudessa syyte 48 pahoinpitelystä, esimiesaseman väärinkäyttämisestä ja palvelurikoksesta.

Ei se koulutus mun aikaan noin kovaa ollut... :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitähän on alokkailla päässä pyörinyt, kun ovat antaneet säälittävän puolikapiaisen päteä pampun kanssa. Omia inttiaikoja kun muistelen, oli komppaniassamme Kajaanissa sellaisia jätkiä, että jos joku olisi antanut oikeasti pampulla hittiä, olisi ylikessulta tippunut hampaat. Mainittakoon vielä, että suurin osa niistä jannuista oli kirvesmiehiä ja maanviljelijöitä pikkukylistä.

Ei ihan aiheeseen oo, mutta yks tuttu kerto, kun se on nyt intissä, että siellä oli yks kaveri saanu liian pienet saappaat. Sitten sen ei enää annettu vaihtaa suurempiin ja ensimmäisen marssilenkin jälkeen oli ollu useita varpaita murteilla! :mad: Totta on!

IMHO yhtä tyhjän kanssa se intin kamppailukoulutus. tietysti jos on kyseessä henkilö, joka ei ole fyysiseen kontaktiin tottunut, niin silloinhan se voi hyödyllistäkin, että vähän pääsee painimaan.

nimim. res. SPol-Alik...

Big fucking deal. Naurettavaa nostaa syytteet jostain noin mitättömistä asioista kuin mustelmista. Totta helvetissä mustelmia tulee kamppailuharjoituksessa. Haastoin itse leikkimielisesti vartioston päällikköä kamppailuharjoituksen yhteydessä matsiin (joka oli 10-vuotiaasta asti harrastanut shorinji-kempoa, tai jotain sinnepäin). No 3 sekunnin päästä olikin sitten mulla taju pihalla ja nenä väärinpäin, eikä tullut mieleenkään nostaa syytettä tms. naurettavaa. Homoksi kyllä haukuin häntä kun keräilin itseäni lumihangesta. :kippis1:

Toivottavasti (ja luultavasti) nuo syytteet kaatuu oikeudessa, eihän niitä kolmea upseeriakaan vastaan syytteet pitäneet kun paiski kranaatteja 4km yli maalialueen asutuksen keskelle. Voi poikaparkoja, olis menny spadeiksi.

Luin juuri koko jutun Ilta-Sanomista. Kyseinen ylikersantti oli ohjeistanut alokkaita lyömään täysiä olkapäihin ja reisiin.

Jutussa yksikin alokas kertoo, että pyysi kaveriaan lyömään hiljempää ja kun ylikersantti huomasi, tuli hän näyttämään miten lyödään lujaa ja kun alokas sanoi että sattuu, jatkoi tämä sankari hakkaamista.

Aika sadistiltahan tuo ylikersantti vaikuttaa.

Kyllä meikäläiselläkin spol-aikoina oli reidet ja käsivarret mustelmilla kun pampputekniikoita harjoiteltiin, mutta treenit olivat aina tarkoituksenmukaisia, ei tuollaista jutussa kuvattua älytöntä hakkaamista.

Kyllä sopimussotilas sai ansionsa mukaan, mutta tuo 48 pahoinpitelysyytettä on kyllä liioittelua.

Originally posted by Yusu
alotit just vai?

mä oon ollu nyt viikon siellä. Oon tuvassa "lahtakylä"

Joo viikon mäkin sielä oon pyöriny. Oon 2 joukkueessa ja tuvassa muhulahti. siis ootko siinä esikuntaeskadroona vai mikä se nyt oli rakennuksessa?

Originally posted by rontti
Joo viikon mäkin sielä oon pyöriny. Oon 2 joukkueessa ja tuvassa muhulahti. siis ootko siinä esikuntaeskadroona vai mikä se nyt oli rakennuksessa?

joo just siinä rakennuksessa. Oon hyrylästä tullu...

ollaan kai joku joukkue 4 ..tai joku :p

Originally posted by Yusu
joo just siinä rakennuksessa. Oon hyrylästä tullu...

ollaan kai joku joukkue 4 ..tai joku :p

On eskadroona vähän huonossa kunnossa. Kaapit ja vessat on aivan perseestä. On sielä lahdessa ainakin tyhmimmät alikessut mitä oon ikinä nähnyt ne huutaa aina kaks jätkää päällekkäin ettei varmasti saa mitään selvää. Ootko ylä vai ala käytävällä?

Originally posted by rontti
On eskadroona vähän huonossa kunnossa. Kaapit ja vessat on aivan perseestä. On sielä lahdessa ainakin tyhmimmät alikessut mitä oon ikinä nähnyt ne huutaa aina kaks jätkää päällekkäin ettei varmasti saa mitään selvää. Ootko ylä vai ala käytävällä?

yläkäytävällä..

joo alikessut on aika hassuja.. huutaa jollain helvetin murteella kaikki päällekkäin

ja se Kettunen puhuu, ku kummeliheebot :lol1:

ootko käyny vielä siellä salilla? Se on kai ruokalan toisella puolella tai jotain...

alkaa menee vähän offtopiciksi :rolleyes:

Aika naurettavaa...

...siis toi syytteiden nostaminen. Alkaa olla intistä idea poissa, jos tolle linjalle mennään. Seuraavaksi sitten upseerit ja aliupseerit pois ja demokraattiset sotakomppaniat käyttöön: "Hyvät asetoverit, ehdotan äänestystä tuon harjanteen valtaamisesta!".

Lähinnä kai syytteen perustana on kysymys siitä, missä oli aktiiviupseeri, jonka todennäköisesti olisi pitänyt olla vähintäänkin valvomassa harjoitusta. En ole perehtynyt asiaan tai lukenut juttua, joten en tietenkään osaa kuin arvata.

Hurraa vaan isänmaan toivoille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom