Aloittelijan perusmunaukset tänne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mark
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
- jumppaklubin pt:n tekemä saliohjelma joissa ei vapaisiin painoihin, edes käsipainoihin koskettu
- liian tarkka tekniikan kyttääminen, lopetin liikkeet aina "kesken" ettei vaan ykskään toisto menis väärällä tekniikalla
- liikaa liikkeitä, ja melkeen kaikki jotain eristäviä liikkeitä millon milläki laitteella vemputtaen

ja mitä teen edelleen:
- liian vähän lihashuoltoa (miks se on niin vaikeeta)
- liikaa aerobista (liian kivaa näin kesällä)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ruokapuolihan se meni päin helvettiä, kuten varmaan monella muullakin.

- Ravinto päin peetä, extrakalorit jätettiin halvan gainerin harteille. No rasvaahan se tietää, ainankin itselleni.

- Treenaus ilman kaveria. Kannustavan kaverin kanssa treeniin saa ihan uutta puhtia. Satunnaiset pakkotoistot ja pudotukset plussaa.

Siinäpä ne suurimmat. Kyykky ollut "onneksi" aina penkkiä ja habaa tärkeämpi.

Naisnäkökulmaa: Ihan helevetisti kaikkee muutakin liikuntaa salin päälle ja sit ihmetellään kun lihas ei kasva + syöminen liian varovaista. Semmosen oon huomannut myös muita seuratessa että naiset tekee usein liian isojakoisilla ohjelmilla ja treenaa muutenkin liikaa.

Naisnäkökulmaa: Ihan helevetisti kaikkee muutakin liikuntaa salin päälle ja sit ihmetellään kun lihas ei kasva + syöminen liian varovaista. Semmosen oon huomannut myös muita seuratessa että naiset tekee usein liian isojakoisilla ohjelmilla ja treenaa muutenkin liikaa.

..ja usein myös aivan liikaa liikkeitä ohjelmassa. Treenit venyy pitkälti yli tunnin. VARSINKIN jos treenataan "ongelmakohtia", ja sit ihmetellään kun mitään ei tapahdu.

Mun suurin virhe oli se että bulkkasin 5-kuukautta, vähän turhan isoilla kaloreilla. Ei siinä muuta kun tulokset ei edes noussu varmaan viimeseen kuukauteen-kahteen bulkilla, ja nyt tänä vuonna oon kerinny oleen vain 2kk bulkilla. Jos olis tajunnut lopettaa edellisen bulkin aikasemmin, ja vähentää kaloreita niin olisi taatusti vähän paremmat tulokset, vaikka ei nykyisissäkään valittamista ole.

Toinen virhe oli tehdä penkkiä liian leveellä otteella.

En silti kadu tuota bulkkia, tuli ainakin koettua sikabulkki ja opittua omaa kehoa, ja sitä miten tulevaisuudessa homma hoidetaan.

- liian vähän kaloreita
- liian leveä penaote
- aamutreenit alkoi aina kyykyllä eikä lämmittelystä tietoakaan
- liian monta urheilulajia
- turhanpäiväinen sättääminen, hosuminen, kiire ja repiminen

Ois sen voinu tajuta vähän aikaisemmin että 5kg kuukaudessa on 60kg vuodessa. Kiire oli kova päästä loukkaantumaan, kaikki tänne nyt heti ei oikein toimi käytännössä. Jonkun verran olis sanottavaa itselleni jos sattuisin tilaisuuden saamaan.

Surkea penkkitekniikka.. Kannattaa panostaa alussa tekniikan opetteluun ihan joka liikkeessä ettei riko itteään.
Lisäksi alussa tein jalat kerran viikossa jos jaksoin :D kyykkyä en tehnyt juuri koskaan ensimmäiseen puoleen vuoteen.
Ruokavaliosta tai palautumisjuomista ei ollut tietoakaan, riitti kun hikoili viikosta toiseen niillä samoilla painoilla ilman mitään kehitystä.

Zone-sarja -42%
Alussa olin kyllä niin pihalla. Salille menin ja tein aina kaikkea mitä milloinkin huvitti tehdä. Joku kun sattui puhumaan, että penkkiin tarvitaan vahva selkä niin ajattelin itsekseni, että onko ne selänojennukset nyt niin maagisia, että niiden avulla penkki nousee. Tänne kun vuosia sitten eksyin ekan kerran ja porukka puhui proteiineista. Niin ajattelin, että mistä noita maagisia lihaksenkasvattajia saa oikein ostettua. Jauhot siis ekana mielessä, ei tullut mieleen, että ihan ruoasta niitä saa :D

Ja vielä pikkuinen off topic. Kun huomasin salikomediaa ketjun niin ajattelin, että kylläpä täällä porukka intoilee jotakin salitouhuun liittyvästä komediaelokuvasta kun noin paljon viestejä yhdessä ketjussa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen paljonkin mokia tehnyt, mutta pahin mitä tullut taisi olla joskus taljalla hieman liiankin kova riehuminen kun olkapää poksahti.. nyt sitä sitten saa varoa varmaankin loppu elämänsä :D

Alussa tuli lämmittelyn ja treenin jälkeisen venyttelyn hyödyllisyyttä kyseenalaistettua. Ja kun niin kovalla innolla kuitenkin treenattiin, tekniikka vähemmän oppikirjojen mukainen niin oli paikat aika jumissa pitkään. Lisäksi taitaa tuo jalkojen laiminlyönti olla aika yleistä, mikä tuntuu melko oudolta sillä kyykky on nykyään yksi suosikki liikkeistäni, niin pahalta kun ne viimeiset toistot tuntuukin :D

Olin oikeastaan 13 kun aloin käymään. 14vnä jo 5x viikossa ja pari lenkkiä päälle. En usko että tuon ikäisenä ylikunto olisi
ollut ongelma. Tai siis vaikka treenit on kovia niin ei kuitenkaan vielä niin kovia ettei palautuisi.

Ongelmaksi muodostui itsetunto ja opastuksen puute. Tein jalat 3x viikkoon ja yläkropalle 2 treeniä, samalla
syöden mahdollisimman vähän koska koin olevani lihava... 170cm ja n.70kg...

Tuota jatkui enemmän tai vähemmän 18 vuotiaaksi asti. Joskus on käyny mielessä että pohjat vois olla melkolailla
paremmat jos joku olis neuvonut syömään hyvin ja paljon?

pahimmat mitä itse tehnyt / nähnyt..

-bulkkaus, revitään aloittelijana 5kg kuukaudessa painoa jonka jälkeen huomataan että ei tää puntti ollukkaan mun juttu... saliuran saldo 25kg vyötäröllä-
-väärät tekniikat- käytetään koko kehoa eristävissäkin liikkeissä mm talja..
-lihashuoltoa ja lämmittelyä ei ollenkaan.. Tosi paljon näkee että suht kokeneetkin tyypit menee esim penkkaamaan ja lämmittely on jtn 2-3min soutulaiteessa sitten 3 lyhyttä lämppäsarjaa ja kovat työsarjat alkaa.. (tää ei todellakaan riitä)
-Käänteinen anoreksia, tunnen parikin näitä.. Ei yksinkertaisesti voi kiristellä koska pienuuden pelko iskee heti kun vaaka näyttää alle 120kg.
-kuunnellaan huonosti kroppaa, esim itse en pystynyt shamppoota laittamaan vasurilla hiuksiin :) mutta penkkiä piti silti vääntää ettei tulokset tipu..
-liian kovat treenit, alkuaikoina treenit kesti 2-3h :) ja hemmetin usein sarjat vedettiin failureen,..
-ainiin ja aerobista ei tietenkään voinut harrastaa koska siinähän pieneni silmissä--

Pahin virhe luullakseni se että ensimmäisen dietin alussa vaihdoin ohjelmaa totaalisen uudenlaiseksi --> voimat kaik män ja lopputulos ei ollut kovin toivotunlainen.

Pitää viellä lisätä noihin minun munauksiin se, etten aikoinaan lisännyt lisää painoa liikkeisiin vaan tein aina samoilla. ja sitten se, että en tehnyt kevyitä treenejä koskaan.

Pitää viellä lisätä noihin minun munauksiin se, etten aikoinaan lisännyt lisää painoa liikkeisiin vaan tein aina samoilla. ja sitten se, että en tehnyt kevyitä treenejä koskaan.
Sähän teit sitten koko ajan kevyitä treenejä. :D

Mutta asiaan. Mulla oli myös ihan se aloittelijoiden perusmunaus, eli söin huonosti ja aivan liian vähän. Silti kehitys oli ihan ok, mutta nyt sitä miettii miten hyvät pohjat olisi saanut jos olisi ymmärtänyt ravinnon tärkeyden. Tai sanotaanko niin että välittänyt siitä. Toinen munaus oli se kun lopetin moneksi vuodeksi. Nyt taas miettii, vaikka mennään neljän kuukauden jälkeen pääosin jo vanhoissa painoissa ja osin ylikin, että jos olisin koko tämän ajan jaksanut treenata, niin tulokset saattaisi olla nyt aika kovia. Mutta kai se on ihmisen perusluonne, että aikansa kutakin ja harvemmassa taitaa olla ne jotka jaksaa vääntää vuosikymmeniä tosissaan ihan vain omaksi ilokseen.

Vaikea kertoa kun aloittelijoita vielä ollaan mutta yritetääs.. :rolleyes:
Eka kuukausi salilla tuli treenattua yksi(??)-jakoisella ohjelmalla neljä kertaa viikkoon. Penkkiä, hauista ja vatsoja tietysti joka päivä. Progressiivisuuskin oli mitä oli.

Nyt siis luulen tekeväni (lähes) kaiken oikein (paitsi tekniikat, heh heh), mutta tämäkin luulo kaatunee ennemmin tai myöhemmin. Päivittelen tätä viestiä sitten kun niin käy.

Back
Ylös Bottom