Aloittelijan perusmunaukset tänne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mark
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
- Venyttelemättömyys (tiesi seuraavana päivänä treenanneensa)
- Oman tason vertaaminen toisiin! (Aloittelevana teen tätä yhä, mutta ei sillä oikeastaan ole mitään väliä että on nyt 6kk treenin jälkeen sillä tasolla, millä toiset tuntuu olevan 2kk treenin jälkeen kun alotustaso oli mitä oli. Itseäni vastaanhan siellä lähinnä olen tappelemassa)
- Joka päivä punnitus (Puntari on siinä sopivasti suihkuun mennessä. Ei mitään järkeä oikeasti kun oma paino vaihtelee kuitenkin päivässä n. 2kg)

Syöminen päin v*ttua ja liika treenaaminen. Yks työkaverikin sanoi mulle että eikös salilla käydä joka päivä? Ja siis että samat lihakset treenattais 7krt/vko... Joo-o. Syömisistä ja treenien tiheydestä on eniten harhaluuloja, ainakin mun havaintojen mukaan.

Omat virheeni: Päin v*ttua syöminen. Liian vähän veden juominen. Ainiin ja se kun joskus 13-vuotiaana menin ekaa kertaa salille niin silloin tehtiin 1-3 toistoja, maksimia aina hakien :D

Joskus 18-19 vuotiaana, ennen inttiin menoa reeniä joku 5-12 krt viikko. Yleensä 4 krt salilla/vko ja lisäks lenkkiä/salibandyä/lätkää tms aerobista reeniä käytännös joka päivä. Ei kunnon sapuskaa eli kalorivaje pahimmillaan tuhat tai kaks päivässä. Tuloksena suhteellisen vähäinen kehitys ja ylikunnon oireita jne...

Totaalinen tietämättömyys yhtään mistää, vaimon veljen opastuksella mentiin lähes vuosi kunnes tajusin että se reenaa "suht" väärin eli ei tietoakaan mistään progressiosta, liikkeet vaihteli kerrasta toiseen, toistomäärät ties mitä jne. Nyt ku mä oon tehny ohjelmat niin se silti väittää vastaan ja usein tekee niinku itse haluaa (ja sitte valittaa kun ei kehity)

Omalla salilla melkeen kaikki ikätoverit vetää 4-jakoisella treeniohjelmalla menemään. Toiset näistä tovereista kasvaa sillä ja toiset ei. Hauskaa tässä on se että useimmat niistä ei ole edes kokeilleet muuta ohjelmaa kuin sitä vanhaa 4-jakoista jolla on koko oma treeniura hinkattu menemään. Silti kuitenkin hehkutetaan sitä omaa ohjelmaa aivan täysillä vaikka mitään vertailukokemusta ei edes ole. Perjantanakin yks jannu kysyi multa että minkälaisella ohjelmalla vedän. No vastasin että koko "kroppa kerralla läpi" niin tän jätkän ilme oli kutakuinkin tällainen :wtf: Alkoi siinä sitten selittämään että kannattaa käyttää 4-jakoista kun "yleinen käsitys on että se on se paras ohjelma". Ei uskonut kun sanoin että on tullut testattua 1,2 ja 4-jakoiset ja tämä nykyinen potkii ehdottomasti parhaiten.

Oma munaus oli se että luulin niitä tankoon laitettavia kevyita lukkoja/stoppareita grippereiksi :)
Sama virhe! Sitten kun vielä sitä 15 kesäistä nuorta miestä tuli neuvomaan varsin hyvän näköinen naispuolinen henkilö vähän posket punoittivat... :D

Toinen oli, että ensimmäisinä kahtena kuukautena en saavuttanut käytännössä mitään kehitystä, koska en uskonut syömisilläni olevan mitään vaikutusta kehittymiseen. Lisäksi uskoin, että käyttämäni nelijakoinen on ainoa oikea ohjelma, muut ovat turhia. Tähän liittyi kaikkien muiden, kuin ohjelmassani olevien liikkeiden pitäminen turhina. :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite kun menin salille niin olin jo seurannut pakkista parikuukautta. Joten ei paljoa ole munailtu. Tosin alussa sitä vaan pelkäs että tulee läskiä ja lähes puolvuotta meni hukkaan. Ja siitä se sitten nousi ;)

Zone-sarja -42%
Ite tein etukäteisväsytystä joka treenissä kun luulin että apuliikkeet tehdään pääliikkeitä ennen ja niiden jälkeen, eli ihme kun kyykky ja penkki ei kulkenut.:DToisena tietysti se ainainen ruokapuolen heikkous...

Tuolla ihmiset puhu noista oikeaoppisista treeniohjelmista ja oikeista tekniikoista. Totta on, että niiden tulee olla kunnossa ja kannattaa ottaa hieman tietoa, miten lähtee lihasmassaa kohottamaan. Mutta minusta yksi pahimmista virheistä on tuo ns. "sunnuntaiharjoittelu" eli salilla käydään kerran parissa viikossa, eikä lihaksia ole yhtään valmisteltu suoritukseen lämmityksillä. Eli kannattaa suosia säännöllisyyttä ja lämmitellä ne lihakset ennen salille menoa.

Toimivan ohjelman vaihto turhaan ? Ongelma on siinä että ei ole tarpeeksi sitoutunut ja luulee että uusi ohjelma auttaa.Oli itellä mielessä mutta nyt taas sama ohjelma maistuu ja tuntuu sopivan rankalta ja kehitystä tulee.Hitaasti mutta varmasti.

Aika tuttuja monet näistä itsellekin, lisäksi äkkiä tulee ainakin mieleeni:

- liian vähän unta
- liian usein alkoholia
- sarjojen väliset palautumisajat usein liian pitkiä

No ensimmäiset 5 kuukautta treenasin oikeastaan vain ojentajia ja hauiksia ja selkää(ainakin jotenkin yritin)ja ruokaa syötiin liian vähän.

Aloin tässä aloittelijana soveltaa omia juttuja,ideoita ja fiiliksiä treeneihin sillä seurauksella että aloin treenata aivan liian löysästi ja sellaisia 35-40 minuutin homotreenejä ja läskiä tuli, ei paljon muuta ! Noin puoli vuotta menty näin.Vittu!! Stick to the program or go home !!Saatana...

Back
Ylös Bottom