itse olen vieläkin aloittelija (1v treeniä takana), mutta ne asiat mitkä kaduttaa on:
-liian monijakoisen treenin valinta alussa. aloittelijalle voiman kasvattaminen perusliikkeillä (kyykky, mave, penkki, pystypunnerrus) lisää lihasmassaa kaikista parhaiten. itselläni tuli treenattua 3-4 jakoisilla edistyneemmille tarkoitetuilla ohjelmilla, joilla en saanut lihasmassaa parin ekan kuukauden jälkeen lähes ollenkaan. otin kropasta kuvia kuukausittain ja 3-4 kk jakson aikana en saanut mitään näkyvää aikaan. kunnon muutoksia kropassa alkoi näkymään vasta kun aloin treenata stronglifts 5x5 ohjelmalla.
-treeniohjelma jossa liian paljon liikkeitä. tuli aina valittua ohjelma jossa oli paljon erilaisia liikkeitä ja tuli hylättyä joitakin ohjelmia sen takia, että tuntui että niissä ei tule kaikki lihakset treenattua riittävästi kun on liian vähän liikkeitä. todellisuudessa aloittelijalle riittää ihan muutama perusliike.
-treeniohjelman vaihteleminen liian usein. kun edistystä ei alkanut tulemaan niin treeniohjelma vaihtui hyvin nopeasti. toisaalta tällä tavalla lopulta löytyi ohjelma, jolla tuloksia alkoi tulemaan.
-rahan käyttö lisäravinteisiin. tuli upotettua satoja euroja proteiinijauhoihin, mutta lihaksia en saanut kasvatettua lähes ollenkaan. yritin hyvin tarkkaan laskea kalorit ja optimoida syömisen, olin plus kaloreilla useita kuukausia ilman, että söin ollenkaan roskaruokaa tai karkkia tms., mutta ainut mitä sain oli rasvaa vyötärölle.
suosittelen kaikille aloittelijoille,joiden tavoitteena on lihasmassan lisääminen, että valitsee jonkin voimapainotteisen aloittelijoiden treeniohjelman kuten starting strength, stronglifts 5x5, the average f'n program tms. jossa sarjapainoja nostetaan lineaarisesti joka treenin jälkeen. tällä tavalla oman edistymisen seuraaminen on helppoa ja hauskaa.