Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Kiitos! :) Eli jos tota muuttais niin olisko sitten esimerkiks parempi : 1= etureidet, vatsat, kyljet, hauis, 2= takareidet, selkä, ojentajat ja kolmantena rinta ja olkapäät? :D en tiedä mistä oon ton jaon edes keksinyt mutta usein vaihdan kakkos ja kolmospäivän päivän paikkaa..

Suosittelen tekemään kolmijakoisessa jalat yhtenä päivänä ja yläkroppa jaettuna kahdelle lopulle, ei mene liian vaikeaksi :) Ei tuokaan periaatteessa ihan huono ole, mutta parempiakin jakoja on. Ja liikevalikoimaan kiinnittäisin vielä huomiota kuten myös sarjapituuksiin. Vaikka en itse karsasta pidempiä mavesarjoja, tuollainen 6 x 10-15 kuulostaa aika hirveältä.

Korvaa se ylätalja leuanvedolla. 100 kertaa parempi imo kun tehdä 2x ylätaljaa.

Penkissä ja kyykyssä toistomäärät voi olla ihan 5-12 kieppehillä, mutta mavessa en kyllä kutosta pidempää sarjaa kiskoisi näin lähtökohtasesti.

Ok, eli leuanveto 3x max? Perstuntumalta kuvittelisin että toistojen määrä tulisi olemaan tällä tasolla vielä aika vähäinen, ehkä 8,6,5 tjsp.

ohjelma

ohjelma

1. Selkä, rinta
-Leuat leveä ote 3x max
-sotilaspenkki 3x6
-Alatalja 3x 12
kulmasoutu 3 x 12
-ristikkäistalja 3x 12 per käsi
-Ylätalja 3x 12
-penkki käsipainoilla 3x 12 per käsi
-maastaveto 3x8
-keskivartalo(voimanpyörä, vatsoja ja selkiä levypainoilla)

2. Jalat
-Takakyykky syvään 3x 10
-Jalkaprässi +pohkeet 3x 15
-Reisien ojennus 3x 15
-Reisien koukistus 3x 10-15

-Askelkyykky 3 x 10 per jalka

3.Olkapäät, hauis, ojentajat

-Leuat 3 x max
-Pystypunnerrus käsipainoilla 3x12 per käsi
-Ojentajadippi 3x 12
-Hauiskääntö scott tangolla 3x 10
-Taljassa/köydellä alaspäin vetoja 3x 12
-hauis myötäotteella 3 x 10
-Hauikset taljassa 3x 12
-ranskalainen punnerrus 3 x 12
-Viparit sivuille 3x12 per käsi
-ranteet tangolla/taljassa 3x max

1-2 x viikossa pitkä lenkki/ muuta aerobiaa
2x viikkoon erillinen puolen tunnin keskivartalosetti

Tämmöseen ohjelmaan tartteis mielipiteitä ja neuvoja. Kiitokset jo etukäteen!

Vaginaattori:
Kuten arvelin toisessa threadissa aikaisemmin päivällä, niin treenaat kyllä niin hölmösti omaan tasoosi nähden, ettei mitään järkeä. 1-jakoisen perusliikkeisiin perustuvan ohjelman neuvoisin ottamaan käyttöön, ja aloittamaan parin vuoden käsien heiluttelun jälkeen ihan oikean treenaamisen. Sori kärkkäästä mielipiteen ulosannista, mutta se on kuitenkin fakta, että perse edellä koitat kiivetä puuhun tuolla ohjelmalla. Ei aloittelijan ole mitään järkeä treenata yhtä lihasta per treeni, vaan treenata koko kroppa tai korkeintaan kahteen jaettuna niin, että viikossa jokainen lihas tulee treenattua aivan vähintään 2 kertaa. Mieluummin kolmesti.

manteri:
Miksi noin hirveästi liikkeitä yläkropalle? Melkein kannattaisi opetella aluksi treenaamaan tehokkaasti vähemmillä liikkeillä, ja miettimään vasta sitten tarviiko oikeasti noin paljoa liikkeitä pikkulihoillekin. Ja myös toistomäärät vaikuttaa aika randomilla vedetyiltä, liekkö noissa jotain ajatusta sulla takana?

t0ntza minkälainen jaottelu ois parempi? anna esimerkki,vai olisiko sinusta 2jakoinen parempi? ja olen kyllä tehnyt selän ennen hauista yms, en luetellut niitä vain järjestyksessäe

t0ntza minkälainen jaottelu ois parempi? anna esimerkki,vai olisiko sinusta 2jakoinen parempi? ja olen kyllä tehnyt selän ennen hauista yms, en luetellut niitä vain järjestyksessäe

2-jakoinen on 100% varmuudella parempi vaihtoehto, jos ei ole aivan varma osaako ottaa lihaksistaan yhdellä treenillä kaiken irti viikoksi kerrallaan. Ja jos 3-jakoista tehdään viikon kierrolla, niin silloin hyviä epäsuoraa rasitusta tarjoavia jaotteluvaihtoehtoja on esim. 1. Olkapäät+kädet 2. Jalat 3. Selkä+rinta tai 1. Rinta+olkapäät+hauis 2. Jalat 3. Selkä+ojentajat.

Suosittelen tekemään kolmijakoisessa jalat yhtenä päivänä ja yläkroppa jaettuna kahdelle lopulle, ei mene liian vaikeaksi :) Ei tuokaan periaatteessa ihan huono ole, mutta parempiakin jakoja on. Ja liikevalikoimaan kiinnittäisin vielä huomiota kuten myös sarjapituuksiin. Vaikka en itse karsasta pidempiä mavesarjoja, tuollainen 6 x 10-15 kuulostaa aika hirveältä.

Kiitän :worship:

okei otan tämän huomioon ja lisään treenien tiheyttä. kyllä kärkäs saa olla kunhan ei ylimieliseksi ala. olisin kiitollinen jos hieman selventäisit mikä kyseisessä ohjelmassa oli hölmöä(muuta kuin se että aloittelijan ei tulisi treenata 1 lihas per päivä) niin voisin parantaa sitä? kuvitellaan että olisin kokenut salilla kävijä niin olisiko kyseisessä treenityylissä siinä tapauksessa hirveästi vikaa?

Juu, ylimielinen ei ole tarkoitus olla. Muutama pointti: Aloittelijan on hyvä treenata yksittäinen lihas useamman kerran viikossa, koska aloittelijalla ei ole kykyä ottaa itsestään irti niin paljoa, mitä monijakoisella treenillä vaatisi. Saattaa tuntua, että saat yksittäisen lihaksen murjotuksi hyvin tuolla nykyisellä systeemilläsi, mutta totuus on toinen. Aloitellessa on myös korostetun tärkeää kasvattaa sarjapainoja ja tulla sitä kautta vahvemmaksi. Kahden vuoden treenillä sun sarjapainot pitäisi olla kyllä eri luokkaa, jos olisit tehnyt järkevämpää/sopivampaa treeniä. Kumminkin fakta on se, että isoja lihaksia et tule saamaan ilman, että kehityt vahvemmaksi. Isot painot, isot lihakset. (Tiettyyn pisteeseen asti).

Tuosta aloittelijan irtiottokyvyn puuttumisesta, pienestä lihasmassasta, jne. johtuvista asioista palautuminen on nopeaa, joten lihasta kannattaa rasittaa usein. Voimatasojen kasvun kannalta myös tiheämpi, kuin kerran viikossa tapahtuva treenaaminen on erittäin suotavaa. Tästä päästäänkin siihen, että sopiva treeniohjelma sinulle voisi olla 1- tai 2-jakoinen. Esimerkkejä:

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

Noissa linkeissä on kelpo 1- ja 2-jakoisia ohjelmia, joilla saisit melko varmasti paljon paremmin kehittävää treeniä aikaiseksi.

Lisäksi sun pitäisi melko varmasti syödä enemmän. Kuulostaa kummalta, että 2 vuotta salilla treenannut kaveri painaa 65kg. Toki tämä johtuu juuri siitä kehnosta treeniohjelmasta, ja puutteellisesta syömisestä.

Ja lopuksi: Tuo nykyinen tapasi treenata yksi lihas päivässä ei mielestäni ole järkevä edes kokeneelle treenaajalle sillä aivan helposti pari pientä lihasta sopii samaan treeniin jolloin kropan voi treenata esim. neljään osaan jaettuna.

Terve itse treenaan tällä hetkellä 5 jakosta(pystyy keeskittymään paljon paremmin kun esim 3 jakosessa ei tarvii tehä 3-4 lihas ryhmää per päivä) ja hyvin on alkanu tulemaan tulosta painoissa ja kropassa suosittelisin kaikille jotka pitää välillä massa kausia(vaikka ois kevyitä semmosia) niin 5 jakosta,ei ole ongelma palautumisen kansssa, jos on ruoka puoli ja lepo kunnossa.
http://asikainen94.gym-space.fi/ tuolta voi käyvä kahtelemassa miten pikkupoika (toivottavasti kasvaa) ja sinne myös tulen laittamaan tulevan dietin ruuat yms ja miten treenit muutuvat.

2-jakoinen on 100% varmuudella parempi vaihtoehto, jos ei ole aivan varma osaako ottaa lihaksistaan yhdellä treenillä kaiken irti viikoksi kerrallaan. Ja jos 3-jakoista tehdään viikon kierrolla, niin silloin hyviä epäsuoraa rasitusta tarjoavia jaotteluvaihtoehtoja on esim. 1. Olkapäät+kädet 2. Jalat 3. Selkä+rinta tai 1. Rinta+olkapäät+hauis 2. Jalat 3. Selkä+ojentajat.

3 jakonen ja salilla tulee käytyä n6 kertaa viikossa? Mutta joo , viittisitkös tehä mulle 2 jakosen ohjelman? Jos se kerran on 100% varmuudella parempi kuin 3jakoinen :)

Miltäkäs tällänen treeniohjelma näyttäis? Kaksjakonen hieman kauemmin treenanneelle monipuolisella liikevalikoimalla.[/URL]

Onko jako siis 1.etureidet, rinta, yläselkä, olkapäät, pohkeet ja 2. alaselkä, takareidet,kädet, vatsat? Haluatko kertoa onko tuossa joku hienompi ajatus taustalla vai miksi juuri näin :) ?

Joka toinen tiistai ja osa noista loppuviikon treeneistä on aika kepoisen tuntuisia. Jos tekee 12 sarjaa treenissä, kannattaa ehkä tehdä jotain muuta kuin selkäpenkkiä, käsiä ja vatsaa. Vastaavasti jotkut maanantait on huomattavasti kuormittavampia (=parempia). Kehonpaino/pohje/keskivartalotreeniin voisi keksiä muutakin kuin 3 x max.

Toisaalta kaikki lihasryhmät tulee treenattua.

Onko jako siis 1.etureidet, rinta, yläselkä, olkapäät, pohkeet ja 2. alaselkä, takareidet,kädet, vatsat? Haluatko kertoa onko tuossa joku hienompi ajatus taustalla vai miksi juuri näin :) ?

Kutakuinkin noin mä sen jaon ajattelin. Ei siinä kait mitään ihmeellisempää ajatusta ollut, kuin että jos on kaks peräkkäistä treenipäivää niin seuraavana päivänä ei tulis rasitettua kovasti edellisenä päivänä treenattua lihasta.

Joka toinen tiistai ja osa noista loppuviikon treeneistä on aika kepoisen tuntuisia. Jos tekee 12 sarjaa treenissä, kannattaa ehkä tehdä jotain muuta kuin selkäpenkkiä, käsiä ja vatsaa. Vastaavasti jotkut maanantait on huomattavasti kuormittavampia (=parempia). Kehonpaino/pohje/keskivartalotreeniin voisi keksiä muutakin kuin 3 x max.

Toisaalta kaikki lihasryhmät tulee treenattua.

Joo kuormittavuudesta en osaa sanoa vielä, kokeilemalla sen selvittäs mikä treeni ois kuormittava ja mikä ei. Ja toki siis muutakin tulis vedettyä, kuin 3 x max, esim lisäpainoja totta kai mukaan sitä myöten, kuin liikkeen kehitys sitä vaatii.

Nyt ostin salikortin..
Tässä olis mun treeni ohjelma:

Hauiskääntöjä käsipainoilla 3x10
Alatalja 3x10
Pullover laitteella ojentajia 3x10
Penkki 3x6
Vatsoja 3xmax
Jalkaprässi 3x10
pohkeet seisten 3x10
Ylätalja eteen 3x10

Odotan innolla neuvoja

itse olen sitä mieltä että erittäin aktiivinen aerobinen liikuntani saattaa pitemmän päälle syödä pohjaa sali-treenistäni, vai mitä mieltä olet tästä?

Toki jokainen lenkkipolulle jätetty kalori on pois kasvamisestasi, olet ihan oikeassa. Se on sitten sinun omista tavoitteistasi kiinni onko tuo hyvä vai huono asia.

3 jakonen ja salilla tulee käytyä n6 kertaa viikossa? Mutta joo , viittisitkös tehä mulle 2 jakosen ohjelman? Jos se kerran on 100% varmuudella parempi kuin 3jakoinen :)

No siinä tapauksessa että käyt kuudesti viikossa salilla riehumassa niin tuo 3-jakoisen tyyppi on erittäin hyvä vaihtoehto, koska tuleehan siinäkin kaikki lihakset tehtyä läpi kahdesti viikossa. Eri asia sitten onko joka päivä treenaamisesta mitään mainittavaa lisähyötyä siihen verrattuna, että treenaat vaikka 4x viikossa.

Jos 2-jakoinen alkoi kiinnostaa, niin turha sitä on alkaa uutta ohjelmaa väsäämään kun valmiita ja hyviä löytyy tältäkin foorumilta. Suosituimpia taitavat olla Elaston 2-jakoinen:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

Timba79:n 2-jakoinen:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

Ja mainostetaanpa vielä itse käyttämääni ja hyväksi havaitsemaani 2-jakoista:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ttelija-treeniohjelma-arvosteluun-taenne-607/

Ja vielä loppuun tarkennus tuohon "100% varmuudella tehokkaampi" -heittoon: Tarkoitus oli sanoa että tiheämpään toistuviin treeneihin perustuva ohjelmatyyppi on varmemmin tulosta tuottava valinta kuin isojakoinen ohjelma erityisesti aloittelevalle treenaajalle (= taustaa alle 2 vuotta). Kerran viikossa kovaa tapahtuva treeni vaatii jo kokemusta ja osaamista sekä paljon perusasioiden parissa vietettyä aikaa toimiakseen.

Okei. ymmärrän mitä tarkoitat ja aio antaa mahdollisuuden näille asioille jotka toit ilmi. mutta tuosta minun painostani olen kyllä hieman eri mieltä kanssasi. sillon kun tossa 2 vuotta alottelin salilla käymistä niin painoa oli höyhenen kevyet 54 kg(eli 11 kg tullut lisää ja läskiä ei todellakaan ole tullut paljon lisää ). ja yksi mun tavoitteistani on nimenomaan se että toi painoni nousee mahdollisimman tasasesti suhteessa lihasmassaan. ja miten tämä käytännössä toimii: treenaan kovaa, syön paljon ja monipuolisesti, ja urheilen viikoittain sen vähintään 20 h(salia en laske mukaan tähän). eli toisin sanoen en aloittanut salilla käyntiä tullakseni isoksi karjuksi vaan ylläpidän sen kautta hyviä elämäntapoja(se monipuolinen ravinto,lihaskunto,yleinen atleettisuus & jäntevyys,) saliurani alussa tein lähinnä yleiskuntoa vaativia harjoituksia kuten erilaisia leuanvetoja,punnerruksia,vatsalihaksia, ja keskityin hyvin minimaalisesti nyt suuremmassa osassa oleviin moninivel yms liikkeisiin. ja ruokapuoli on se mistä olen myös eri mieltä. saliuran alussa toki oli ruokapuoli päin vittua mutta olen siihen skarpannut erittäin omistautuneesti: kalorit n.3000, proteiinit 120-160g hiilarit about +-250g(näistä 90% vaihtelevasta ravinnosta ja sillon tällön saatan jtn whey80 vetästä proteiinien toivossa.) itse olen sitä mieltä että erittäin aktiivinen aerobinen liikuntani saattaa pitemmän päälle syödä pohjaa sali-treenistäni, vai mitä mieltä olet tästä?

Ok. Sitten ymmärtää paremmin tuon painon. Eihän se tosiaan kannata läskiä tahallaan kerryttää, mutta kun et aikaisemmin mitään maininnut lähtöpainosta, niin en arvannut että noin alhaalta oot lähtenyt liikkeelle. Hyvä kuulla että syöt hyvin. Enää jää sitten se harjoitusohjelma, jota kannattaa miettiä. Ja se, että kuinka paljon sitä aerobista kannattaa tehdä. Riippuu tietenkin tavoitteista, mutta toki lihasten ja voimienkasvun kannalta 20h viikossa on erittäin paljon. Tuommonen määrä verottaa jo väkisin niitä salilta saatavia tuloksia paljonkin, vaikka kuinka söisi.

Elikkäs löysin netistä erään ohjelman joka näytti omaan silmään hyvältä, mutta kysytäänpä vielä täältä. Myös dippien kanssa saattaa olla ongelmaa joten millä ne voisi korvata, sillä muuten ohjelma olisi erittäin mieluinen minulle.

Ma: A1
Kyykky 3x6
penkki 3x6
pystypunnerrus 3x6
dipit 3x8
reiden koukistus 3x10
pohkeet 3x10-15

Ti: B1
Mave 3x5
Kulmasoutu 3x6
Ylätalja 3x10
Hauiskääntö 3x8
Vatsat 3xF voimapyörä
(tälle päivälle voisi vielä jonkun liikkeen ottaa, millaisia ehdotukisa? viparit?)

To: A2
Kyykky 3x6
Penkki 3x6
Pystypunnerrus niskantakaa 3x8-10
Dipit 3x8
Pohkeet 3x10-15

La:B2
SJMV 3x5
Kulmasoutu 3x6
Ylätalja 3x10
Hauiskääntö 3x8
Vatsat 3xF voimapyörä