Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Tällaista Arskan golden six tyylistä mietin, mutta kuitenkin 3 eri liikettä viikossa samalle lihasryhmälle tyyliin penkki/vinopenkki/käsipainopenkki. Arskaa tein joskus 3 kuukautta ja hyvin tuntui toimivan, mutta haluaisin vähän enemmän vaihtelua kuitenkin ohjelmaan eikä joka kerta samoja liikkeitä ja toistomääriä. Voisi myös vaihdella toistomääriä tyyliin ma 3*6, ke 3*8 ja pe 3*12, oiskohan tällaisessa ideaa?

Kokeile tuota ohjelmaa ja katso miten toimii. En näe ongelmaa tuossa liikkeiden vaihtamisessa, mut toistomäärät pitäisin treenien välillä samana ainakin 2-3 viikkoa. Eli tyyliin eka kk 3*6, toinen kk 3*8, kolmas kk 3*12 ja alusta. Luvassa on raskas ohjelma joten muista levon merkitys ja riittävä palautuminen.

Olen tässä ajatellut, että aloittaisin salitreenin futiksen ohella. Futistreenejä 3 kertaa viikossa.

Olen n. 63kg, 173cm, eli aika heppoinen.. voimaa ja massaa pääasiassa haen.

Mahdollisuus olisi käydä salilla 2-3 kertaa/vko. Arnoldin kutosta oon miettiny, antakaahan ehdotuksia!

Kiitos.

Olen tässä ajatellut, että aloittaisin salitreenin futiksen ohella. Futistreenejä 3 kertaa viikossa.

Olen n. 63kg, 173cm, eli aika heppoinen.. voimaa ja massaa pääasiassa haen.

Ohjelmia kyllä löytyy kun vähän selailee (erit. FAQ-ketjut kannattaa lukea huolella). 1-jakoisella kannattaa lähteä liikkeelle, Arskan kutonen on hyvä vaihtoehto, mutta kuulemma myös Starting Strenghtillä on useampikin "siima" saanut lihaa luiden ympärille ja voimatasoja ylöspäin. Totta kai reilu syöminen on se mikä kehityksen lopulta ratkaisee.

Jii...oon siis 15v ja joku 166/63 ja en oikee tiiä mitä pitäis tuol salil tehä :) Tavoitteet olis saaha pää painotus ylä kroppaa(selkä,vatsat,kädet) jalkoja unohtamatta. Käyn uimas ja lenkillä ni se puoli olis hoidossa. Eli siis pyydän jtn 3.

Jii...oon siis 15v ja joku 166/63 ja en oikee tiiä mitä pitäis tuol salil tehä :) Tavoitteet olis saaha pää painotus ylä kroppaa(selkä,vatsat,kädet) jalkoja unohtamatta. Käyn uimas ja lenkillä ni se puoli olis hoidossa. Eli siis pyydän jtn 3.

Sama vastaus kuin aiemmalle kysyjälle - joku valmis hyväksi todettu 1-jakoinen tältä foorumilta ja safkaa naamaan kaksin käsin. Tosin jos olet 15 v ja pituuskasvu on vielä kesken, neiin ei kannata kokeilla vielä kyykky- tai mavemaksimeita. Ennemmin pitkää sarjaa (10 - 15) noissa liikkeissä.

kaverilla ei ole mahdollisuutta päästä koneelle,mutta hän haluaisi saada tietää että toimiiko tälläinen jako:

Ma: Rinta,olkapäät,forkut

Ke: Jalat,reidet,hauis

Pe: Selkä,ojentajat,vatsat

liikkeitä on 2-3 per lihasryhmä,jokaisessa liikkeessä tehdään 2-3 sarjaa ja 10-12 toistoa.

toimiiko tälläinen jako:.

Jako ei ole se asia, joka tekee ohjelmasta toimivan tai toimimattoman. Liikevalikoima täytyy nähdä ennen kuin tuosta voi sanoa yhtään mitään.

Jaosta sen verran, että jos haukkarit siirtää jalkapäivältä 1. päivään (rinta jne.) niin sitten tuo olisi ihan toimivan näköinen. Tuossa nykyisessä mallissa jää liian lyhyt aika hauis- ja selkätreenien välille.

Terppa!

Nyt vihdoin ajauduin tekemään tunnarit Pakkikseen, foorumeita olen kyllä selannut jo vuositolkulla sivustakatsojana. :)

Eli pikku briiffi: 22v sälli, salitreeni harrastettu epäsäännöllisen säännöllisesti n. 4 vuotta, josta viimeinen vuosi säännöllisesti n. 3 kertaa viikkoon. Aivan aloittelijana noudatin pari vuotta minulle ulkopuolisen tekemää 1-jakoista ja myöhemmin 2-jakoista ohjelmaa. Viimeiseen pariin vuoteen mulla ei ole varsinaista ohjelmaa ollut, vaikka välillä olen koittanut sellaista itselleni tehdä.

Nykyäänkin käytän 1-jakoista, eli enemmän tai vähemmän koko kroppa kerralla. Usein joku lihasryhmä jää tietyllä kerralla vähemmälle huomiolle, mutta sitä en ole pitänyt vaarallisena. Olen kuitenkin pääpiirteittäin pyrkinyt tekemään kaikkea tasapuolisesti eli:

Rinta, ojentajat, haukkarit, ylä- ja alaselkä, olkapäät, "ranteet", jalat ja vattat. Aina väh. 3 sarjaa per. lihasryhmä, yleensä 8-12 toistoa. Sykli on sellainen että reenin jälkeen 2 tai 3 päivää lepoa, ja uudestaan salille. Paljon olen tällä päätä rassannut että mitenhän tämä ohjelma homma olisi parasta hoitaa, kun tavoitteena on ennen kaikkea lihaskasvu, siis lihasmassan kasvatus mutta pyrin pitämään itseni myös urheilullisen näköisenä, eli päksäkin olisi mukavata joskus saada näkyville. Tässä tullaan tietty taas +/- kalorimäärään, mutta ainakin tällä hetkellä tosiaan ennenkaikkea lihaskasvu tavoitteena, eli kalorit tarkoitus pitää hieman plussan puolella.

2-jakoinen olisi myös yksi vaihtoehto, silloin kertakäynnit salilla olisivat nopeampia ja intensiteetti pysyisi varmaan vähän paremmin yllä, mutta toisaalta en millään viitsisi enkä oikein kerkeäisikään ravata 4 kertaa viikkoon salilla, saadakseni periaatteessa saman reenin eli koko keho 2 kertaa viikossa läpi. Tätäkin olen kyllä aikoinaan harrastanut. Nykyisellään yhdellä treenikerralle kertyy kestoa 1,5-2h.

Jos joku viitsi nämä löpinät läpi lukea, niin kaipaisin kommentteja siitä mitä mieltä olette 1-jakoisen ohjelman soveltuvuudesta muille kuin aloittelijoille, ja myöskin tästä "ohjelmattomasta ohjelmasta". Eli tiedän mielestäni melko laajan skaalan liikkeitä millä mitäkin lihasryhmää harjoittaa, näitä sitten aina vaihtelen tai teen joskus jokusen viikon samaa liikettä, kuitenkin niin että vaihtelu pysyisi hommassa yllä ettei turhaa adaptaatiota kropalle pääse syntymään.

Niin ja vielä ruokavaliosta, eli paljon protskua pyrin syömään, lähinnä muodossa rahka/raejuusto/liha/maito/tonnikala/. Tietty myös muuten terveellisesti, ja minimimäärät alkoholia/sipsejä/makeisia yms.

kaipaisin kommentteja siitä mitä mieltä olette 1-jakoisen ohjelman soveltuvuudesta muille kuin aloittelijoille, ja myöskin tästä "ohjelmattomasta ohjelmasta".

Satavarmasti toimii 1-jakoinen vähän kokeneemmallekin, kunhan huolehtii progressiosta ja vaihtelusta (sarjojen pituus, liikkeet, volyymi) niissä puitteissa kuin 1-jakoisessa on mahdollista. Pääliikkeitä voi kierrättää ja vaihdella esim. siten että ottaa yhden tai kaksi jokaisesta kategoriasta jokaiseen treeniin:

Alakropan työntävät: Takakyykky, etukyykky, prässi, askelkyykky
Alakropan vetävät: Mave, SJMV
Yläkropan työntävät: Penkki, vinopenkki, kp-penkki, pystypunnerrus, dippi
Yläkropan vetävät: Kulmasoutu tangolla, kulmasoutu kp, leuanveto (eri otteilla)

Ja noihin sitten päälle mausteeksi jokunen eristävä liike.

Niin ja pystyyhän 2-jakoistakin tekemään kolmesti viikossa. Ei sen ole pakko mennä viikon sykleissä.

Kehittelin tossa vähän uutta ohjelmaa ja kysymys kuuluu : Riittääkö nämä sarjat kyseisille lihasryhmille?

- Hauiskset : hauiskääntö kp vuorotahtiin 2x-10
hauikset taljassa 3x-10
yht. 5 sarjaa

- Ojentajat : ranskalainen punnerrus 2x-10
ojentajat taljassa 4x-10
yht. 6 sarjaa

- Rinta : penkki 4x-8
Sellanen ns. rintaprässi 3x-12 (en muista oikeaa nimeä, muistuttaa vähän pec deckiä) http://www.omasali-kauppa.fi/product/482/rintaprassi
yht. 7 sarjaa

Vai pitäskö sarjoja/liikkeitä ottaa enemmän mukaan?

Riippuu pitkälti treenifrekvenssistä... Jos kerran viikkoon noita lihoja vain treenaat niin sanoisin, että rinnalle 12-16 sarjaa, hauiksille 6-9 ja sama ojentajille. Mutta jos useammin treenaat niin sitten ihan hyvä. Ojentajie ei välttämättä tarvitse edes ollenkaan, jos on punnerrusliikkeitä vaikka kolmesti viikkoon - viittaan G6:en jossa ei ole ojentajille omaa liikettä lainkaan.

Laitetaan nyt tännekin kun tuntuu täältä löytyvän fiksuja ja järkeviä vastauksia... Olen nyt tässä selaillut pitkin internetin ihme maailmaa ja miettinyt, että mikä olisi se fiksuin treeniohjelma itselle.... http://www.pakkotoisto.com/treeni/47...treeniohjelma/ (Oravan uusi treeniohjelma) tuota "oravan" treeni ohjelmaa ajattelin kokeilla, mutta tuntuu pahasti siltä, että näillä käytössä olevilla välineillä lihasten härnäys jäisi liian vähäiseksi... Käytössä siis: (ylätalja,kuntopyörä,penkkipunnerrus välineet,käsipainot,soutulaite,vatsalihaksille tehty penkki,leuanveto tanko... Olisiko yksi tai kaksi jakoinen tässä tapauksessa parempi? Kun tuntuu, että näin "köyhällä" varustuksella jos alkaa tekemään 4-jakoista ei kaikki liikkeet onnistu välttämättä ja sali käynnit jää lyhyiksi (ajaltaan 20-40min)... Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan

Työntävät 1
- penkki 3x6
- pystypunnerrus 3x6
- dippi 2x6
- olankohautukset 2x8

Vetävät 1
- leuanveto 2x6
- kulmasoutu kp 2x8
- hauis tangolla 2x8
- pohjeprässi 3x10
- vatsarutistus 2+2x10 (suorat ja vinot)
- alaselkäpenkki/selän ojennus 3x10

Työntävät 2
- käsipainopenkki 3x8
- käsipainoflyers 3x8
- pystypunnerrus kp 2x8
- vipunostot sivuille 2x10
- ojentajat taljassa 3x8

Vetävät 2
- kulmasoutu tangolla 3x6
- alatalja 2x8
- hammer curl 3x10
- varpaillenousu smithissä 3x10

Elikkäs tämmöisen ohjelman sain joskus vuonna x T0ntzalta (kiitos hänelle siitä). Sairastan selkärankareumaa ja ennen kun lääkkeeni alkavat vaikuttamaan (3-4kk), en valitettavasti jalkojani pysty rasittamaan tahtomisesta huolimatta. Tyhjän panttina en kuitenkaan jaksa himassa istua. Eli minkälaista painojen progressiota kaksjakoisessa yleensä noudatetaan ja vedetäänkö kaikki reenit yhtä täysiä? Muutenkin palaute ohjelmasta kelpaisi.

Ettei T0ntza saisi sontaa niskaansa tämän vuoksi, olen muuttanut muutamia liikkeitä itselleni sopivammaksi eikä kirjoitusasu ole täysin alkuperäisen mukainen.

moro oon uus tääl ja ajattelin nyt vaa laittaa mun treeniohjelman tänne. Eli en oo sit mikään salikävijä vaan köyhän miehen konsteja nää on mitä mä teen kotona.

Penkki 2x 5-12
Hauis tangolla 2x 8-10
Hauis myötäotteella 2x 8-10
Hauis käsipainoilla 4x 6-8
Kyykky 3x 10-15
Pohkeet 2x 12-15
Punnerrus 2x 8-12
Ojentajapunnerrus 3x 10-15

Ja kaikki toi toistuu 1 on ja 1 off systeemil. Vatsa, Selkä ja Lenkkeilyn oon sijoitellu sinne sun tänne. Keskityn suurimmaks osaks käsi lihaksiin. Toivotaan parast :)

moro oon uus tääl ja ajattelin nyt vaa laittaa mun treeniohjelman tänne. Eli en oo sit mikään salikävijä vaan köyhän miehen konsteja nää on mitä mä teen kotona.

Penkki 2x 5-12
Hauis tangolla 2x 8-10
Hauis myötäotteella 2x 8-10
Hauis käsipainoilla 4x 6-8
Kyykky 3x 10-15
Pohkeet 2x 12-15
Punnerrus 2x 8-12
Ojentajapunnerrus 3x 10-15

Ja kaikki toi toistuu 1 on ja 1 off systeemil. Vatsa, Selkä ja Lenkkeilyn oon sijoitellu sinne sun tänne. Keskityn suurimmaks osaks käsi lihaksiin. Toivotaan parast :)

Monestikko meinasit reenata tän viikossa ja tää on vissiin kaikki liikkeet läpi yhessä reenissä eli yksjakoinen?

Vähän vois tietysti miettiä tossa ohjelmassa kun sulla on 8 sarjaa hauiksille, muttei yhtäkään selälle. En tiedä mitkä tavoitteesi ovat, mutta G6 voin lämpimästi suositella aloittelijoille. Sitä pystyy noilla sun välineillä tekemään kotonakin.

Perusvoimakausi + satsausta kyykkyyn

Moi! toivoisin saavani palautetta tästä kehittelemästäni treenikaavasta.
Eli ideana olisi pitää perusvoimakausi ja saada lähinnä kyykkyä potkimaan. Olen ennen tehnyt kyykyn vain kerran viikkoon ja tulosta ei ole tullut pitkään aikaan, toisinkuin penkissä ja vedossa. Kyykyssä pohja-asento on hankalin. Penkkiä on tehty 3x viikkoon (kova, nopeus ja kapea) ja maastavetoa kerran viikkoon. Ajattelin että kyykkyyn voisi kokeilla vähän samantapaista treenityyliä kuin penkissä, eli treenata se 3x viikkoon kovana, nopeutena ja etukyykkynä. Treenikaavan voisi toteuttaa esim. näin ?

MA
nopeuskyykky 5x3/6x2
istumaannousu 3x8-12

TI
penkki 5x5
ranskalainen/ojentajapunnerrus 3x8-12 (kevyt)
hauiskääntö tangolla 3x-8-12
scott hauis taljassa 3x8-12 (kevyt)

TO
kyykky 5x5
prässi 3x8-12 (kevyt)
veto 5x5
kulmasoutu 3x8-12 (kevyt)

PE
nopeuspenkki 5x3/6x2
voimapyörä 5x8-12

SU
etukyykky 5x5
jalkojen ojennus 3x8-12 (kevyt)
kapea penkki 5x5
dippi 3x8-12 (kevyt)

Vastauksia odotellen!

moro oon uus tääl ja ajattelin nyt vaa laittaa mun treeniohjelman tänne. Eli en oo sit mikään salikävijä vaan köyhän miehen konsteja nää on mitä mä teen kotona....

Kyllähän tuo todentotta on melkonen kötöstys. Ei mitään järkeä. Noista liikkeistä päätellen sulla on kumminkin edellytykset tehdä ihan kunnollistakin ohjelmaa, joten kannattaa pikkusen lueskella lisää treenaamisesta ja ottaa alkuun valmiiksi kasattu ohjelma, ja tehdä omia sitten kun osaa.

Monestikko meinasit reenata tän viikossa ja tää on vissiin kaikki liikkeet läpi yhessä reenissä eli yksjakoinen?

Vähän vois tietysti miettiä tossa ohjelmassa kun sulla on 8 sarjaa hauiksille, muttei yhtäkään selälle. En tiedä mitkä tavoitteesi ovat, mutta G6 voin lämpimästi suositella aloittelijoille. Sitä pystyy noilla sun välineillä tekemään kotonakin.

Reenaan kolmesti viikossa tota sarjaa (ma,ke,pe) ja Lenkkeilyy, Selkä ja Vatsaa on kahdesti viikossa. Mut mielellää kuuntelen lisää vinkkei ku alottelijahan täs nyt ollaa. :D

Mut mitä mä nyt tiiän tost G6 treeni ohjelmast on se mitä luin tält sivult

http://www.punttis.net/kuntosaliohjelmat-treeniohjelmat/arnolds-golden-six-kultainen-kuusikko

Työntävät 1
- penkki 3x6
- pystypunnerrus 3x6
- dippi 2x6
- olankohautukset 2x8

Vetävät 1
- leuanveto 2x6
- kulmasoutu kp 2x8
- hauis tangolla 2x8
- pohjeprässi 3x10

Työntävät 2
- käsipainopenkki 3x8
- käsipainoflyers 3x8
- pystypunnerrus kp 2x8
- vipunostot sivuille 2x10
- ojentajat taljassa 3x8

Vetävät 2
- kulmasoutu tangolla 3x6
- alatalja 2x8
- hammer curl 3x10
- varpaillenousu smithissä 3x10

Elikkäs tämmöisen ohjelman sain joskus vuonna x T0ntzalta (kiitos hänelle siitä). Sairastan selkärankareumaa ja ennen kun lääkkeeni alkavat vaikuttamaan (3-4kk), en valitettavasti jalkojani pysty rasittamaan tahtomisesta huolimatta. Tyhjän panttina en kuitenkaan jaksa himassa istua. Eli minkälaista painojen progressiota kaksjakoisessa yleensä noudatetaan ja vedetäänkö kaikki reenit yhtä täysiä? Muutenkin palaute ohjelmasta kelpaisi.

Ettei T0ntza saisi sontaa niskaansa tämän vuoksi, olen muuttanut muutamia liikkeitä itselleni sopivammaksi eikä kirjoitusasu ole täysin alkuperäisen mukainen.

bump

Sen enempää ottamatta kantaa, haluaisin tietää, kuinka "vedät" varpailleennousun ja pohjekoneen, sekä työnnät kohautukset ja viparit?

Back
Ylös Bottom