Terppa!
Nyt vihdoin ajauduin tekemään tunnarit Pakkikseen, foorumeita olen kyllä selannut jo vuositolkulla sivustakatsojana.
Eli pikku briiffi: 22v sälli, salitreeni harrastettu epäsäännöllisen säännöllisesti n. 4 vuotta, josta viimeinen vuosi säännöllisesti n. 3 kertaa viikkoon. Aivan aloittelijana noudatin pari vuotta minulle ulkopuolisen tekemää 1-jakoista ja myöhemmin 2-jakoista ohjelmaa. Viimeiseen pariin vuoteen mulla ei ole varsinaista ohjelmaa ollut, vaikka välillä olen koittanut sellaista itselleni tehdä.
Nykyäänkin käytän 1-jakoista, eli enemmän tai vähemmän koko kroppa kerralla. Usein joku lihasryhmä jää tietyllä kerralla vähemmälle huomiolle, mutta sitä en ole pitänyt vaarallisena. Olen kuitenkin pääpiirteittäin pyrkinyt tekemään kaikkea tasapuolisesti eli:
Rinta, ojentajat, haukkarit, ylä- ja alaselkä, olkapäät, "ranteet", jalat ja vattat. Aina väh. 3 sarjaa per. lihasryhmä, yleensä 8-12 toistoa. Sykli on sellainen että reenin jälkeen 2 tai 3 päivää lepoa, ja uudestaan salille. Paljon olen tällä päätä rassannut että mitenhän tämä ohjelma homma olisi parasta hoitaa, kun tavoitteena on ennen kaikkea lihaskasvu, siis lihasmassan kasvatus mutta pyrin pitämään itseni myös urheilullisen näköisenä, eli päksäkin olisi mukavata joskus saada näkyville. Tässä tullaan tietty taas +/- kalorimäärään, mutta ainakin tällä hetkellä tosiaan ennenkaikkea lihaskasvu tavoitteena, eli kalorit tarkoitus pitää hieman plussan puolella.
2-jakoinen olisi myös yksi vaihtoehto, silloin kertakäynnit salilla olisivat nopeampia ja intensiteetti pysyisi varmaan vähän paremmin yllä, mutta toisaalta en millään viitsisi enkä oikein kerkeäisikään ravata 4 kertaa viikkoon salilla, saadakseni periaatteessa saman reenin eli koko keho 2 kertaa viikossa läpi. Tätäkin olen kyllä aikoinaan harrastanut. Nykyisellään yhdellä treenikerralle kertyy kestoa 1,5-2h.
Jos joku viitsi nämä löpinät läpi lukea, niin kaipaisin kommentteja siitä mitä mieltä olette 1-jakoisen ohjelman soveltuvuudesta muille kuin aloittelijoille, ja myöskin tästä "ohjelmattomasta ohjelmasta". Eli tiedän mielestäni melko laajan skaalan liikkeitä millä mitäkin lihasryhmää harjoittaa, näitä sitten aina vaihtelen tai teen joskus jokusen viikon samaa liikettä, kuitenkin niin että vaihtelu pysyisi hommassa yllä ettei turhaa adaptaatiota kropalle pääse syntymään.
Niin ja vielä ruokavaliosta, eli paljon protskua pyrin syömään, lähinnä muodossa rahka/raejuusto/liha/maito/tonnikala/. Tietty myös muuten terveellisesti, ja minimimäärät alkoholia/sipsejä/makeisia yms.