Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

kyykyllä se pääpaino onkin, kyykky on erittäin raskas ja painoja korotetaan joka treeniin. Täältä tuon 1x20 metodin jostain nappasin ja on erittäin hyvin toiminut voiman kasvatukseen. massasta en hirveästi osaa sanoa kun on vielä sen verran fläsää reisissä että estää arviointia :hyper: prässi sitten enemmän sellaista hienosäätöä perään. keskivartaloa siksi isolla toistoalueella että en pysty vielä pahemmin käyttämään lisäpainoja siinä, eli omalla painolla mennään ja sekin suht tiukka. vähän ehkä laiminlyönyt sitä treeniä aloitellessa :nolo:

Kesällä meinasin aloitella tälläistä (vuoden treenannut aloittelija)

Jaloille vielä takareisiä mukaan ja pohkeita myös. Olkapäille mahdollisesti takaolkapäät mukaan. Minä en muuten tajua, että mikä järki on omistaa oma päivänsä noille pikkulihoille kuten epäkkäille ja forkuille. Treenaa epäkkäät joko selän tai olkapäiden kanssa ja forkut samaan aikaan kuin hauiksetkin.

Ajattelin tuon 5x5 ohjelman aloittaa 1- tai 2- jakoisena. Miten tulisi toteuttaa?
Sovitat riittävän määrän liikkeitä joka lihasryhmälle riittävän usein viikossa riippuen siitä, treenaatko 1- vai 2-jakosella.
1-jakosella voit vetää kropan läpi vaikka 3x viikossa ja 2-jakosella 2x/viikko. 1-jakosella vaikka yks liike per lihasryhmä ja 2-jakosella pari-kolme.
Tota 5x5-settiä ei kannata kummallakaan jaolla vetää joka liikkeessä joka kerta, vaan perusliikkeissä vaikka 1-2krt viikossa.

Sovitat riittävän määrän liikkeitä joka lihasryhmälle riittävän usein viikossa riippuen siitä, treenaatko 1- vai 2-jakosella.
1-jakosella voit vetää kropan läpi vaikka 3x viikossa ja 2-jakosella 2x/viikko. 1-jakosella vaikka yks liike per lihasryhmä ja 2-jakosella pari-kolme.
Tota 5x5-settiä ei kannata kummallakaan jaolla vetää joka liikkeessä joka kerta, vaan perusliikkeissä vaikka 1-2krt viikossa.

Siis.. meinasin, että miten tulisi toi ohjelma rakentaa.. Jos esim tekisin 1-jakoisella niin:
5x5 kyykky
5x5 penkki/dippilisäpainoilla/pystypunnerrus
5x5mave/leuat/kulmasoutu
2x hammer
2x ranskalaine punnerrus

U know?

Haluaisin tehdä sen 1 jakoisena, mutta kumminki haluun vaihtelua liikkeisiin. Tyyliin jos on se 3krt/viikko treenit niin kaikissa treeneissä olisi jotain erilaista :D

E: väsyneenä sekoilen

Treeni ohjelma arvostelua / vinkkejä

Elikkäs ajattelin ruveta nytten treenaamaan 4 jakoisella treenillä ja kasailin vähän tuollaista ohjelmaa.

1.Päivä ( Rinta, Hauikset, Forkut ) (Ma) ( Vatsat )

- Penkki 3x, 3x
- Punnerrus käsipainoilla 3x (2)
- (vinopenkki 3x)
- Ristitalja 3x
- Hauis scott 3x
- Hauis kääntö 3x
- Hauis ristitaljassa 3x
- (hauis taljassa myötäotteella 3x)
- Ranne Rullaus vastaotteella 3x

2.Päivä (Jalat) (Ti)

- Prässi 4x
- Reiden ojennus 4x
- SJMV 4x
- Reiden koukistus 4x
- Pohkeet koneessa 5x

3. Päivä ( Olkapäät ja ojentajat ) (To) ( Vatsat )

- Vipunosto sivuille 3x
- Vipunosto taakse 3x
- Pysty punnerrus 4x
- Ojentaja taljassa 3x
- Ojentaja käsipainolla 3x
- Kapea penkki 3x

4. Päivä ( Selkä ja epäkkäät )(Pe)

- Kulmasoutu 3x
- Alatalja 3x
- Ylätalja Leveä 3x
- Ylätalja kapea 3x
- Kohautukset 3x
- Selkä ”laitteessa” 3x

Suurin piirtein tuollaista eli päivätkin näkyvät Ma,ti,to ja pe treenipäiviä ja ke,la ja sunnuntai lepopäiviä
Lämmittelyä venytyksiä enkä muita siihen laittanut mutta jos saisi vähän kommenttia onko ohjelma mistään kotoisin vai kannattaako sitä muuttaa jotenkin

:D

Ottaisin mielelläni muutaman vinkin ennenkuin rupean ohjelmaa toteuttamaan.

Ajattelin ensi viikosta aloittaa 1-jakoisen treenin ja reenipäivinä toimivat ma, ke ja pe. Tällä pusken läpi 4 viikkoa ja ja sitten ajatuksina kokeilla maksimipainoja eri liikkeissä.

Treeniohjelmana:
Rinta - Penkki (2x6)
Jalat - Kyykky
Selkä - Ylätalja/Leuanveto myötäote/Kulmasoutu
Hauis - Hauiskääntö/Hammerkääntö
Olkapäät - Ylöstyöntö käsipainoilla/Vipunostot sivulle

Onko tuo riittävä? Ojentajille tulee epäsuoraa rasitusta penkin kautta aika paljon että sille voisi ottaa oman liikkeen ehkä 1x viikossa, vai pitäisikö enemmän? Ja noista toistomääristä sen verran että penkki on selvillä, mutta minkälaisia sarjamääriä suosittelisitte muille liikkeille?

Lähinnä tässä ongelmani, toivottavasti vastaisitte.

ohjelma

ma: jalat

Kyykky
pohkeet
reiden ojennukset
vatsat

ti:rinta, olkapäät

penkki (2x6)
vinopenkki
vipunostot tasapenkillä
pystypunnerrus
viparit (eteen,sivuille,taakse)
olkakohautukset

to:selkä

maastaveto
ylätalja
tuettu kulmasoutu
alatalja
selänojennus

pe:ojentajat,hauikset

kapea penkki (2x6)
ojentajat taljassa
hauis suoralla tangolla
keskitetty hauis
hammerkäännöt
scott penkillä taljassa
vatsat

Elikkäs mitäs sanotte tosta ohjelmasta? noin vuoden olen käynyt salilla. Aika lyhkäsiä sarjoja olen vetäny, 6-12.

Ajattelin ensi viikosta aloittaa 1-jakoisen treenin ja reenipäivinä toimivat ma, ke ja pe. Tällä pusken läpi 4 viikkoa ja ja sitten ajatuksina kokeilla maksimipainoja eri liikkeissä.

Treeniohjelmana:
Rinta - Penkki (2x6)
Jalat - Kyykky
Selkä - Ylätalja/Leuanveto myötäote/Kulmasoutu
Hauis - Hauiskääntö/Hammerkääntö
Olkapäät - Ylöstyöntö käsipainoilla/Vipunostot sivulle

Onko tuo riittävä? Ojentajille tulee epäsuoraa rasitusta penkin kautta aika paljon että sille voisi ottaa oman liikkeen ehkä 1x viikossa, vai pitäisikö enemmän? Ja noista toistomääristä sen verran että penkki on selvillä, mutta minkälaisia sarjamääriä suosittelisitte muille liikkeille?

Lähinnä tässä ongelmani, toivottavasti vastaisitte.

Tuo kyllä muistuttaa suuresti Golden Sixiä, kannattais mennä siihen topikkiin ja vaikka kysellä enemmän.

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Kohautukset/rannekäännöön oon jättäny pois, SJMV:n tilalla on normi mave.
Mites ku oon alkanu tekemään niin, että välillä on raskaita viikkoja, jolloin vedän nuo liikkeet 2-4x6-8 ja sitten kevyempiä viikkoja, jolloin taas teen 2-4x10-12.
Onkos tuo okei?
Raskaat pääliikkeet teen raskailla viikoilla 3x6, kevyillä 3x10.

Elikkäs olen nyt jonkinaikaa reenaillut koulun punttiksella ja keskittänyt treenit keski- ja ylävartaloon sekä käsiin. Jalkojen reenaamiseen ei riitä motivaatiota suhteellisen aktiivisten juoksu-, jalkapallo- ja sählyharrastusten takia. Olen 19-vuotias, ~185 cm ja painoa on reippaat 86kg, mikä lisää juoksemisen rasitusta jaloille. Olen siis melko raamikas mutta suhteellisen "vähärasvainen" malli, ehkäpä yksi niistä "isoluisista". Lenkit ovat noin 10km, jotka juoksen noin 45minuuttiin.

Normaali salireenini, jonka toistan noin kaksi kertaa viikossa.

3x10 penkki, 50-60kg
3x10-15 ylätalja 41kg
3-5x20 vatsat roomalaisen penkin kaltaisessa telineessa jossa selkänoja on noin -60 asteen kulmassa. Vinoja vatsoja oman maun mukaan, yleensä noin 20% toistoista.
3x20 selkälihakset
3x10 hauiskääntö käsipainolla 10-12,5kg

Tavoite on saada ylävartalon lihakset näkyviin ja voiman lisääminen. Olen noin puoli vuotta treenannut muuttamatta painoja mainittua vaihtelua enempää, painoa olen kerännyt 4kg josta ainakin suurin osa on lihasmassaa. Tulosta on mielestäni näkynyt, mutta treenin tehokkuutta voi varmasti lisätä. Pitäisikö tässä siis muuttaa treenin rakennetta? Tällä hetkellä toistot tuntuvat raskailta mutta toisaalta täysin mahdollisina suorittaa, eli keskenjätettyjä sarjoja ei juuri tule. Toisena, hieman aiheen ohi menevänä kysymyksenä olisi lisäproteiini, jota olen harkinnut nappaavani palautumisjuomana lisäämään treenin tehoa. Syön muuten normaalisti suurinpiirtein kulutukseni verran ja tämä olisikin välipalan korvaaja joka samalla lisäisi proteiininsaantiani. Onko siitä niin paljon apua kuin veikkaan? Olen tähän asti treenannut ja syönyt täysin mutu-tuntumalla ja ihan hyvin on mielestäni mennyt.

Vatsaliike 3*max
Selänojennus selkäpenkissä 3*max
Jalkaprässi 3*10-12
Jalkojenkoukistus maasten 3*10-12
Pohjeliike seisten 2*12-15
Penkkipunnerrus 3*8-10
Ylätaljaveto eteen,leveä ote 2*10-12
Alatalja soutu 2*10-12
Hauiskääntö tangolla,seisten 2*8-10
Ranskalainen punnerrus maaten 2*10-12

Elikkäs tämmöstä nyt rupeen ehkä koittaa, sopiiko yhtään dieetille?

Minäpä nyt laitan oman ohjelmani arvosteltavaksi, jotta näen kuinka päin persettä muiden mielestä treenaan. Laitan tähän viime viikon liikunnat kaikkinensa. Mun viikot on oikeastaan aina samanlaisia. Kaikki ei ole siis pelkkää kuntosalia ja mielellään kuulisin mitä mieltä olette aerobisen määrästä. Tuossa kun on noita kävelyitä ja venyttelyitä, niin ne on niitä kertoja kun ihan erikseen ja ajatuksen kanssa lähden kävelylenkille tai menen venyttelemään salille. Hyötyliikuntaa ja iltaisin venyttelyä tulee siis toki enemmän. Oon ihan loppuvaiheessa raskaana, joten lenkit on kävelyä sen takia. Muuten hölkkäisin/ juoksisin.

MA: Body pump (käyn pumpissa säännöllisesti kerran viikossa)

TI: Kuntosali, kädet ja olkapäät
Pystypunnerrus 3x8
Etuvipunostot 3x8
Olkapääsoutu 3x8
Hauiskääntö taljassa 3x8
Ojentajaliike (mikä lie tämän nimi, pään takaa kuitenkin) 3x8
Toinen ojentajaliike, jonka nimeä en tiedä 2x20

KE: Pyöräily 40 min
Kuntosali, rinta, selkä
PEnkki 3x8
Vipunostot 3x8
Ylätalja 3x8
Kulmasoutu 3x8
Selän ojentajat laitteessa 2x 15

TO: Zumba ja äitiysjooga

PE: LEpo

LA: Kuntosali, jalat
Takakyykky 3x8
Pakaraliike sellaisessa ihmevekottimessa, ikään kuin potkaisu taaksepäin 3x8
Koukistus takareidelle 3x8
Pohkeet smithissä palkin päällä 3x8
Lähentäjiä ja loitontajia pitkät sarjat

SU: Kuntosali, kädet ja olkapäät sama kuin tiistaina
Venyttely 45 min
Pyöräily 30 min
Jaa, näköjään ei ollutkaan kävelyä vaan pyöräilyä. Yleensä kyllä kävelen enemmän kuin pyöräilen. Tuossa oli myös yksi kuntosali enemmän kuin yleensä, eli tavallisesti käyn kolmesti kuntosalilla.

Viimeksi muokattu:
Elikkäs olen nyt jonkinaikaa reenaillut koulun punttiksella ja keskittänyt treenit keski- ja ylävartaloon sekä käsiin. Jalkojen reenaamiseen ei riitä motivaatiota suhteellisen aktiivisten juoksu-, jalkapallo- ja sählyharrastusten takia. Olen 19-vuotias, ~185 cm ja painoa on reippaat 86kg, mikä lisää juoksemisen rasitusta jaloille. Olen siis melko raamikas mutta suhteellisen "vähärasvainen" malli, ehkäpä yksi niistä "isoluisista". Lenkit ovat noin 10km, jotka juoksen noin 45minuuttiin.

Normaali salireenini, jonka toistan noin kaksi kertaa viikossa.

3x10 penkki, 50-60kg
3x10-15 ylätalja 41kg
3-5x20 vatsat roomalaisen penkin kaltaisessa telineessa jossa selkänoja on noin -60 asteen kulmassa. Vinoja vatsoja oman maun mukaan, yleensä noin 20% toistoista.
3x20 selkälihakset
3x10 hauiskääntö käsipainolla 10-12,5kg

Tavoite on saada ylävartalon lihakset näkyviin ja voiman lisääminen. Olen noin puoli vuotta treenannut muuttamatta painoja mainittua vaihtelua enempää, painoa olen kerännyt 4kg josta ainakin suurin osa on lihasmassaa. Tulosta on mielestäni näkynyt, mutta treenin tehokkuutta voi varmasti lisätä. Pitäisikö tässä siis muuttaa treenin rakennetta? Tällä hetkellä toistot tuntuvat raskailta mutta toisaalta täysin mahdollisina suorittaa, eli keskenjätettyjä sarjoja ei juuri tule. Toisena, hieman aiheen ohi menevänä kysymyksenä olisi lisäproteiini, jota olen harkinnut nappaavani palautumisjuomana lisäämään treenin tehoa. Syön muuten normaalisti suurinpiirtein kulutukseni verran ja tämä olisikin välipalan korvaaja joka samalla lisäisi proteiininsaantiani. Onko siitä niin paljon apua kuin veikkaan? Olen tähän asti treenannut ja syönyt täysin mutu-tuntumalla ja ihan hyvin on mielestäni mennyt.

Kannattaa treenata monipuolisesti ja lisätä liikkeitä, kuten liikkeitä olkapäille ja ojentajille ym. Ota mukaan vaikka pystypunnerrus, ranskalainen punnerrus ja kulmasoutu. Jos tuolla lisäproteiinilla tarkoitat heraproteiinia, se on ihan hyvä palautusjuomaksi (tietenkin sen kanssa kannattaa ottaa myös jotain hiilihydraattia kuten esimerkiksi maltodekstriiniä), vaikka sen periaatteessa voi korvata vaikkapa (maustamattomalla)rahkalla, johon laitat vaikka banaania. Jos treeniin tehoa haluat lisää, kannattaa vaihtaa ohjelmaa tietyin väliajoin, pitää kevyempiä viikkoja ja lisätä painoja aina kuin mahdollista.

maanantai
selkä, olkapäät:

mave 3x10
pystypunnerrus 3x10
pullover
ylätalja 3x10
vipunostot sivuille 3x10
kohautukset 3x10
kulmasoutu 3x10

keskiviikko
kädet:

kapea penkki 3x10
ranskalainen 3x10
hauiskääntö 3x10
dippi 3xmax
scotti 3x10

perjantai
jalat, rinta:

penkki 2x6
vinopenkki 3x10
peckdeck 3x10
kyykky 3x10
pohkeita 3x10
Askelkyykky 3x10

ja vatsaa vähä jokapäivälle. Jotai tosta käsipäivästä jäi puuttumaan mutta ei tullu mieleen. Ollaanko mitä mieltä?

Unohtuko käsipäivästä forkkuliike, eiväthän kaikki niitä edes viitsi reenata, mutta mitäpä muutakaan tosta puuttuisi...? Askelkyykyn voisi IMO korvata etukyykyllä tai jalkaprässin pumppailulla, notta etureiskatkin ottaisivat vähän "hittiä". Eipä tossa muuta haukkumista olekaan (IMO, kun suht kynis oon).

Elikkäs ajattelin ruveta nytten treenaamaan 4 jakoisella treenillä ja kasailin vähän tuollaista ohjelmaa.

1.Päivä ( Rinta, Hauikset, Forkut ) (Ma) ( Vatsat )

- Penkki 3x, 3x
- Punnerrus käsipainoilla 3x (2)
- (vinopenkki 3x)
- Ristitalja 3x
- Hauis scott 3x
- Hauis kääntö 3x
- Hauis ristitaljassa 3x
- (hauis taljassa myötäotteella 3x)
- Ranne Rullaus vastaotteella 3x

2.Päivä (Jalat) (Ti)

- Prässi 4x
- Reiden ojennus 4x
- SJMV 4x
- Reiden koukistus 4x
- Pohkeet koneessa 5x

3. Päivä ( Olkapäät ja ojentajat ) (To) ( Vatsat )

- Vipunosto sivuille 3x
- Vipunosto taakse 3x
- Pysty punnerrus 4x
- Ojentaja taljassa 3x
- Ojentaja käsipainolla 3x
- Kapea penkki 3x

4. Päivä ( Selkä ja epäkkäät )(Pe)

- Kulmasoutu 3x
- Alatalja 3x
- Ylätalja Leveä 3x
- Ylätalja kapea 3x
- Kohautukset 3x
- Selkä ”laitteessa” 3x

Suurin piirtein tuollaista eli päivätkin näkyvät Ma,ti,to ja pe treenipäiviä ja ke,la ja sunnuntai lepopäiviä
Lämmittelyä venytyksiä enkä muita siihen laittanut mutta jos saisi vähän kommenttia onko ohjelma mistään kotoisin vai kannattaako sitä muuttaa jotenkin

:D

Ottaisin mielelläni muutaman vinkin ennenkuin rupean ohjelmaa toteuttamaan.

Pari huomiota: kolme liikettä per lihas rinnalle ja hauikselle riittää varmasti, vaan en tiedä meinasitkokaan tehdä noita sulkeissa olevia liikkeitä..

Muuten suosittelen ottamaan kyykkyä prässi tilalta tai kaverina säännöllisesti, ja leukoja kannattaa kans vedellä joskus jommankumman ylätaljavariaation tilalta.

ma: jalat

Kyykky
pohkeet
reiden ojennukset
vatsat

ti:rinta, olkapäät

penkki (2x6)
vinopenkki
vipunostot tasapenkillä
pystypunnerrus
viparit (eteen,sivuille,taakse)
olkakohautukset

to:selkä

maastaveto
ylätalja
tuettu kulmasoutu
alatalja
selänojennus

pe:ojentajat,hauikset

kapea penkki (2x6)
ojentajat taljassa
hauis suoralla tangolla
keskitetty hauis
hammerkäännöt
scott penkillä taljassa
vatsat

Elikkäs mitäs sanotte tosta ohjelmasta? noin vuoden olen käynyt salilla. Aika lyhkäsiä sarjoja olen vetäny, 6-12.

Jalkapäivä on mallia "läppä" tällä hetkellä. Ottaisin itse 4-jakoiseen kyykky, prässi/SJMV (riippuen painotuksesta, tai jopa molemmat), ojennukset, koukistukset, pohkeet. Alkais olemaan tekemistä ison lihasryhmän vaatimalla tavalla.

Olkapäätreenissä viparit eteen IMO turha pystypunnerruksen jälkeen ja kohautukset passaa paremmin selkätreeniin minun mielestä. Käsipäivänä näet tarpeelliseksi hakata hauista kaksi kertaa enemmän kuin ojentajaa, vaikka näistä ojentaja on isompi lihas? Ojentajalle siis vaikka 1 liike lisää ja hauikselta 1-2 liikettä pois niin on tasapainoisempi.

Vatsaliike 3*max
Selänojennus selkäpenkissä 3*max
Jalkaprässi 3*10-12
Jalkojenkoukistus maasten 3*10-12
Pohjeliike seisten 2*12-15
Penkkipunnerrus 3*8-10
Ylätaljaveto eteen,leveä ote 2*10-12
Alatalja soutu 2*10-12
Hauiskääntö tangolla,seisten 2*8-10
Ranskalainen punnerrus maaten 2*10-12

Elikkäs tämmöstä nyt rupeen ehkä koittaa, sopiiko yhtään dieetille?

Liikaa liikkeitä mun makuun 1-jakoiseksi, vaan sitten taas jos tuolla tavalla ajattelee että joka lihasta treenataan suoraan, niin tuostahan puuttuu suora liike sivuolille.

Minäpä nyt laitan oman ohjelmani arvosteltavaksi, jotta näen kuinka päin persettä muiden mielestä treenaan. Laitan tähän viime viikon liikunnat kaikkinensa. Mun viikot on oikeastaan aina samanlaisia. Kaikki ei ole siis pelkkää kuntosalia ja mielellään kuulisin mitä mieltä olette aerobisen määrästä. Tuossa kun on noita kävelyitä ja venyttelyitä, niin ne on niitä kertoja kun ihan erikseen ja ajatuksen kanssa lähden kävelylenkille tai menen venyttelemään salille. Hyötyliikuntaa ja iltaisin venyttelyä tulee siis toki enemmän. Oon ihan loppuvaiheessa raskaana, joten lenkit on kävelyä sen takia. Muuten hölkkäisin/ juoksisin.

MA: Body pump (käyn pumpissa säännöllisesti kerran viikossa)

TI: Kuntosali, kädet ja olkapäät
Pystypunnerrus 3x8
Etuvipunostot 3x8
Olkapääsoutu 3x8
Hauiskääntö taljassa 3x8
Ojentajaliike (mikä lie tämän nimi, pään takaa kuitenkin) 3x8
Toinen ojentajaliike, jonka nimeä en tiedä 2x20

KE: Pyöräily 40 min
Kuntosali, rinta, selkä
PEnkki 3x8
Vipunostot 3x8
Ylätalja 3x8
Kulmasoutu 3x8
Selän ojentajat laitteessa 2x 15

TO: Zumba ja äitiysjooga

PE: LEpo

LA: Kuntosali, jalat
Takakyykky 3x8
Pakaraliike sellaisessa ihmevekottimessa, ikään kuin potkaisu taaksepäin 3x8
Koukistus takareidelle 3x8
Pohkeet smithissä palkin päällä 3x8
Lähentäjiä ja loitontajia pitkät sarjat

SU: Kuntosali, kädet ja olkapäät sama kuin tiistaina
Venyttely 45 min
Pyöräily 30 min
Jaa, näköjään ei ollutkaan kävelyä vaan pyöräilyä. Yleensä kyllä kävelen enemmän kuin pyöräilen. Tuossa oli myös yksi kuntosali enemmän kuin yleensä, eli tavallisesti käyn kolmesti kuntosalilla.

No onhan tuossa hippasua jonkin verran, vaan itse kai sen parhaiten tiedät miten paljon jaksat aeroobista vetää. Riippuu aika paljon tavoitteistakin, ja ne jää vähäsen epäselväksi.

Saliohjelmasta sen verran että etuviparit on turhia IMO pystypunnerruksen jälkeen. Ilmeisesti tarkoitat olkapääsoudulla pystysoutua, joten etuvipareiden tilalla voisit tehdä vaikka vipunostoja taakse, jos pystysoudulla saat sivuolat hyvin mukaan. Rinta-selkä on minusta ihan ok, mutta sitten tuo jalkapäivä. Perseliikkeen tilalta ottaisin ehdottomasti maastavetovariaation, joko normaalin vedon tai sitten SJMV. Lisäksi vielä reisiojennukset koukistusten kaveriksi.

Lähentäjät ja loitontajat.. sanotaan vaikka niin että ilmankin pärjää.:rolleyes: Eli IMO totaalisen turhia normaalissa treenissä.

maanantai
selkä, olkapäät:

mave 3x10
pystypunnerrus 3x10
pullover
ylätalja 3x10
vipunostot sivuille 3x10
kohautukset 3x10
kulmasoutu 3x10

keskiviikko
kädet:

kapea penkki 3x10
ranskalainen 3x10
hauiskääntö 3x10
dippi 3xmax
scotti 3x10

perjantai
jalat, rinta:

penkki 2x6
vinopenkki 3x10
peckdeck 3x10
kyykky 3x10
pohkeita 3x10
Askelkyykky 3x10

ja vatsaa vähä jokapäivälle. Jotai tosta käsipäivästä jäi puuttumaan mutta ei tullu mieleen. Ollaanko mitä mieltä?

Minusta aika huono jako, sillä olkapäät, ojentajat ja oikeastaan rintakin ovat joka päivä tulessa. Jalkatreeni sitä vastoin on osastoa "heikko". Näillä näkemillä ja lähtökohdilla laittaisin koko homman uusiksi jakoa myöten, joten ei ilkiä alkaa korjailemaan kun valmiitakin ohjelmia löytyy.

Treeni 1: Jalat

Kyykky 1x20
Jalkaprässi 3x10
Reiden koukistus 3x10
Reiden ojennus 3x10
Pohkeet 3x20
Istumaannousut 4x20

Treeni 2: Yläkropan työntävät

KP Vinopenkki 3x10/KP Tasapenkki 3x10
KP Pystypunnerrus 3x10
Vipunostot sivulle 5x5
KP Flyes 3x10
Skullcrusher 3x10
Kyljet 4x20

Treeni 3: Yläkropan vetävät

Leuanveto 20pull-ups challengen mukaan.
SJMV/Maastaveto 5x5
Hauiskääntö KP 3x10
Viparit taakse 3x10
Kulmasoutu tangolla 3x10
Selän ojennukset 3x20

Lepopäivä

Repeat.

keskikroppa jaettu tarkoituksella kolmelle päivälle ettei yksittäinen treeni veny hirveän paljon pidemmäksi kuin toinen.
Leuat tarkoituksella myös mavea ennen, sillä haluan panostaa niihin enemmän.

Mitäs Marde tästä tuumaa? sori kun uppaan vielä, mutta kun ei vielä ole pahemmin kommenttia tullut :D tarkoitus siirtyä tähän ohjelmaan noin 10 päivän päästä.

Jeps, kiitoksia vastauksista marde! Tavoitteena on kasvattaa lihasta, mutta tavoitteet ei oo just nyt kovin korkealla. Jalkapäivään otan maastavedon tai SJMV:n heti kun tämä maha lähtee ja mahdun taas tekemään niitä. Lähentäjät ja loitontajat kannattaa kuntosaliohjaajan mukaan tehdä nyt, koska ne vahvistaa lantionpohjan lihaksia. Tiiä tuosta sitten. Tuo olkapääsoutu tarkoitti takaolkapääliikettä, joka tehdään sellaisella monitoimilaitteella. Hankala selittää liikkeitä, kun on tuollaisia ihmehärveleitä. Mutta minäpä kokeilen sun ehdotuksen mukaan.

Aerobisesta en halua luopua kokonaan, eikä sitä nyt niin hirveästi tuu kuitenkaan. Oon tehny sitä joskus tosi paljon enemmänkin.

Mitäs Marde tästä tuumaa? sori kun uppaan vielä, mutta kun ei vielä ole pahemmin kommenttia tullut :D tarkoitus siirtyä tähän ohjelmaan noin 10 päivän päästä.

Ei oikeastaan muuta, ku että miksi tekisit vipareissa 5*5? Se tuntuu äkkiseltään kyllä todella kummalliselle kun katsoo muuta ohjelmaa. Ei ehkä kannata noin lyhyttä tehdä vipunostoissa. Ennemmin tommosia settejä kyykyssä, penkissä, kulmasoudussa, maastavedossa, pystypunnerruksessa ja sen sellaisissa isommissa liikkeissä.

SJMV on muuten aika puhdas takareisiliike, joten se ei yläkroppapäivään oikein istu. Ennemmin tekisin tuon vetovariaation jalkapäivänä, tosin sitten varmaan prässin sais heivata kokonaan. Ite teen vedot aina jalkapäivänä, vaikka toki se selkäänkin ottaa kovasti. Helpompi kuitenkin IMO niin päin sovittaa ohjelmaan.

Toisto- ja sarjamäärät ei liene sullakaan kiveen hakatut ainakaan kovin pitkän aikaa kerrallaan? Sikäli että vaihtelu on tärkeää. Siksi en niihin sen kummemmin puutu, muuten kuin noiden vipareiden osalta, ja muistutan että keskikropallekin kannattaa tehdä välillä lyhyempiäkin sarjoja kuin 20 toistoa.

20 toiston kyykkysetti on kyllä aika kammottava kokemus kun sen tekee kunnolla, mutta ilman muuta suosittelen tekemään aina välillä jonkin aikaa tuolla systeemillä. Oppiipahan olemaan.:D

Vielä semmonen kommentti yleisesti, että niinkuin tässäkin sun ohjelmassa, liikevalikoima on aivan hyvä ja sitähän sitä oikeastaan voi vain katsoa kun netin yli neuvoo. Hyvänkin ohjelmarungon voi kusta kyllä täydellisesti jos ei ole mietitty ollenkaan sen toteuttamista. Toisaalta sitten joistain aloittelijoiden kyhäelmistä näkee jo pelkän liikevalikoiman perusteella että metsään menee, eikä mikään tule sitä ohjelmaa pelastamaan.

Back
Ylös Bottom