Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Kun teen MaVea niin minulla on kyllä selän asento hyvä, treenailen tekniikkaa kotona peilin edessä.
Salilla tein 3x6x50kg, mikä alkoi kyllä tuntumaan, mutta empä sitten tiedä, pysyykö tekniikka siinä oikeana.
Kannattaisko tehä vaikka pelkällä tangolla aluks? Vaiko vähemmän rautaa (-10kg) tankoon?
Minulle kerrottiin, että ristiotetta kannattaa vaihdella (esim. oikea käsi on myötä-, vasen vastaotteella tangossa)?
Ps. MaVe tuntuu enemmän alaselässä, kuin takareisissä, normaalia? O_o

Kun teet mavea, niin katse yläviistoon. Näin selkä pysyy suorana. Käsien pitäisi olla hartioiden leveydellä, tanko pitää koskettaa kokoajan jalkoja. Ja perse syvälle. Pyydä paikallisilta karjuilta apua :D

Salilla tein 3x6x50kg, mikä alkoi kyllä tuntumaan, mutta empä sitten tiedä, pysyykö tekniikka siinä oikeana.
Kannattaisko tehä vaikka pelkällä tangolla aluks? Vaiko vähemmän rautaa (-10kg) tankoon?

Jos perustekniikan olet jo opetellut, niin ei missään nimessä enempää pelkällä tangolla tai selvästi liian pienillä painoilla nyherrystä. Vaikka vanha mummo oppii hetkessä täydellisen mavetekniikan pelkällä harjanvarrella, mutta haaste on juuri siinä, että sen tekniikan saa pysymään kasassa myös, kun rauta tangossa lisääntyy ja siihen ei hifistely minipainoilla auta tippaakaan. Treenitaustaasi tarkemmin tuntematta epäilen vahvasti, että tuosta viidestäkympistä ei kannata painoissa ainakaan alaspäin mennä. Tsekkaa se tekniikka joko pyytämällä joku katsomaan tai pistämällä videokamera pyörimään viereen parin sarjan ajaksi ja sen jälkeen seuraavissa treeneissä alat rohkeasti lisäämään rautaa tankoon niin pitkälle, kuin pystyt tekniikan pitämään suunnilleen asiallisena ja "rajan" löydettyäsi jatkat sen tekniikan hiomista juuri siinä painohaarukassa, jossa tekniikan kuosissa pitäminen alkaa käydä vaikeaksi. Sitten kun alkaa sujumaan, niin lisää rautaa tankoon vain.

Ja se on ihan normaalia, että mave tuntuu alaselässä.

Jos perustekniikan olet jo opetellut, niin ei missään nimessä enempää pelkällä tangolla tai selvästi liian pienillä painoilla nyherrystä. Vaikka vanha mummo oppii hetkessä täydellisen mavetekniikan pelkällä harjanvarrella, mutta haaste on juuri siinä, että sen tekniikan saa pysymään kasassa myös, kun rauta tangossa lisääntyy ja siihen ei hifistely minipainoilla auta tippaakaan. Treenitaustaasi tarkemmin tuntematta epäilen vahvasti, että tuosta viidestäkympistä ei kannata painoissa ainakaan alaspäin mennä. Tsekkaa se tekniikka joko pyytämällä joku katsomaan tai pistämällä videokamera pyörimään viereen parin sarjan ajaksi ja sen jälkeen seuraavissa treeneissä alat rohkeasti lisäämään rautaa tankoon niin pitkälle, kuin pystyt tekniikan pitämään suunnilleen asiallisena ja "rajan" löydettyäsi jatkat sen tekniikan hiomista juuri siinä painohaarukassa, jossa tekniikan kuosissa pitäminen alkaa käydä vaikeaksi. Sitten kun alkaa sujumaan, niin lisää rautaa tankoon vain.

Ja se on ihan normaalia, että mave tuntuu alaselässä.

Ei mulla nyt ainakaan selän kanssa ole ongelmia, se pysyy suorana.
Jaloilla tein sen virheen että ns. "kierrätin" tangon polvien yli.
Mutta nyt kyllä hokasin, kun siitä minulle salilla huomautettiin.
Otan sillä 50kilolla niin kauan että tekniikka pysyy hyvin kassassa.
Olen vähän kahden vaiheilla, kun ensin salilla tulee monen kymmenne vuoden kokemuksella treenannut äijä neuvomaan, että teen oikean kokeisilla kiekoilla ja tekniikka on ihan hyvä.
Vaihdan saliani hinnan ja laite puutteen takia.
Uudella salilla pyysin porukoita katsomaan tekniikkani, niin vastauksia satelee että tekniikka pelkällä tangolla kuntoon.
Miten toimin?

Kun teen MaVea niin minulla on kyllä selän asento hyvä, treenailen tekniikkaa kotona peilin edessä.
Minulle kerrottiin, että ristiotetta kannattaa vaihdella (esim. oikea käsi on myötä-, vasen vastaotteella tangossa)?
Ps. MaVe tuntuu enemmän alaselässä, kuin takareisissä, normaalia? O_o

Älä turhaan käytä ristiotetta, jos vaan tanko pysyy näpeissä myötäotteella.

Olen vähän kahden vaiheilla, kun ensin salilla tulee monen kymmenne vuoden kokemuksella treenannut äijä neuvomaan, että teen oikean kokeisilla kiekoilla ja tekniikka on ihan hyvä.
Vaihdan saliani hinnan ja laite puutteen takia.
Uudella salilla pyysin porukoita katsomaan tekniikkani, niin vastauksia satelee että tekniikka pelkällä tangolla kuntoon.
Miten toimin?

Jos tiedät sen ekan salin tyypin kokeneeksi ja asiat tuntevaksi, niin usko sitä. Tuo tekniikka kuntoon pelkällä tangolla on ainakin ihan paskaa, koska ilman minkäänlaista kuormaa voi vääntää niitä täydellisiä liikeratoja vaikka kaksi vuotta ja silti tekniikka räjähtää heti, kun pistetään vähän painoa mukaan. Kun se ihan alkeistekniikka on opeteltu sillä tangolla, niin tekniikkaharjoittelussakin pitää jatkossa olla sen verran kuormaa, ettei tankoa voi heilutella aivan kuin tyhjää vain.

Jos tiedät sen ekan salin tyypin kokeneeksi ja asiat tuntevaksi, niin usko sitä. Tuo tekniikka kuntoon pelkällä tangolla on ainakin ihan paskaa, koska ilman minkäänlaista kuormaa voi vääntää niitä täydellisiä liikeratoja vaikka kaksi vuotta ja silti tekniikka räjähtää heti, kun pistetään vähän painoa mukaan. Kun se ihan alkeistekniikka on opeteltu sillä tangolla, niin tekniikkaharjoittelussakin pitää jatkossa olla sen verran kuormaa, ettei tankoa voi heilutella aivan kuin tyhjää vain.

No pyydän jotakuta kokeneempaa vielä kertaalleen katsomaan tekniikkani ja siitä sitten otan vaikka sen -10kg pois, jos tarve.
Minua vain jännää että kun nuori, murrosikäinen olen, ettei selän kanssa voi tulla mitään ongelmia sen paino määrän kanssa.
Koitan pitää sen niin suorana kuin mahdollista, mutta kumminkin tuo vain huolettaa. MaVen teen kerran viikkoon.
Kun minulle jää Maven lisäksi vain koukistukset takareisille, niin olisiko jotain takareisi liikkeitä, millä voisin korvata Mavea?

Eli tähän tyyliin:

1. MaVe 3x6, Koukistukset 3x10
2. Koukistukset 3x10, (Korvaava liike 3x6-10)

No pyydän jotakuta kokeneempaa vielä kertaalleen katsomaan tekniikkani ja siitä sitten otan vaikka sen -10kg pois, jos tarve.
Minua vain jännää että kun nuori, murrosikäinen olen, ettei selän kanssa voi tulla mitään ongelmia sen paino määrän kanssa.
Koitan pitää sen niin suorana kuin mahdollista, mutta kumminkin tuo vain huolettaa. MaVen teen kerran viikkoon.
Kun minulle jää Maven lisäksi vain koukistukset takareisille, niin olisiko jotain takareisi liikkeitä, millä voisin korvata Mavea?

Eli tähän tyyliin:

1. MaVe 3x6, Koukistukset 3x10
2. Koukistukset 3x10, (Korvaava liike 3x6-10)

No suorinjaloin maastaeto on takareisille hyvä ja IMO helpompi ku mave. Sen voi tehä esim. polviltavetona ja siihen löytyy hyvät ohjeet tuolta tekniikkaneuvoja alottelijoille -osiosta.

No suorinjaloin maastaeto on takareisille hyvä ja IMO helpompi ku mave. Sen voi tehä esim. polviltavetona ja siihen löytyy hyvät ohjeet tuolta tekniikkaneuvoja alottelijoille -osiosta.

No okei, kiitos!

Se voi vain olla että tuossa MaVessa voi olla jo tarpeeksi opettelemista, meinaan Penkissäkin on vielä vähän hakemisita, niin keskittyisin hakemaan ne tekniikat mielummin kuntoon:).
Ja muutenkin minulle on tässä tullut muutamma uusi liike, niin nekin katsoisin kuntoon.
Muuten hyvä kyllä:).
Kannattaako MaVessa tangosta ottaa risti-vaiko myötäote?
Luin, että ristiotteen puoliakin kannattais vaihdella, ettei selkä ala mutkistumaan:O.
Kannattaako mun tehdä tolla 3x6x40-50kg, vaiko esim. 3x10x30kg?
Entä tuon selän kanssa?

No okei, kiitos!

Se voi vain olla että tuossa MaVessa voi olla jo tarpeeksi opettelemista, meinaan Penkissäkin on vielä vähän hakemisita, niin keskittyisin hakemaan ne tekniikat mielummin kuntoon:).
Ja muutenkin minulle on tässä tullut muutamma uusi liike, niin nekin katsoisin kuntoon.
Muuten hyvä kyllä:).
Kannattaako MaVessa tangosta ottaa risti-vaiko myötäote?
Luin, että ristiotteen puoliakin kannattais vaihdella, ettei selkä ala mutkistumaan:O.
Kannattaako mun tehdä tolla 3x6x40-50kg, vaiko esim. 3x10x30kg?
Entä tuon selän kanssa?

Usko jo kun nobodykin sanoi että ei liian pienillä painoilla voi tekniikkaa opetella. Se on ihan yhtä tyhjän kanssa. Maastaveto varsinkin kun ilman painoja tai liian pienillä painoilla/kiekoilla ei saa edes tankoa oikeaan lähtöasentoon, eli varmistu nyt ainakin siitä että levyt on standardikokoiset isot kiekot kun opettelet maven tekniikkaa. Lisäksi jos nuo 6 toiston sarjat menee 50kg ilman että se tuntuu kovin raskaalta, niin ei muuta ku pikkuhiljaa lisää rautaa tankoon. Jatkuva hinkkaaminen samalla painolla, joka on vielä liian kevyt, ei kehitä sun tekniikkaa yhtään mihinkään. Ei muuta ku toistoja, toistoja ja toistoja.. Pidä sarjat maltillisen mittaisina, sillä pitkissä sarjoissa tekniikka hajoaa helpommin. Ota rauta jolla pystyisit tekemään aina pari toistoa enemmän ja tee sillä jotain 5-6 toiston sarjoja nousujohteisesti sarjapainoja pikkuhiljaa kasvattaen. Kyllä se siitä.

Otteesta sen verran että pidä myötäote niin kauan ku tanko suinkin pysyy käsissä, ja sen jälkeen harkitse vasta ristiotetta. Ei se ristiote ole pakollinen koskaan jos vaan tanko pysyy käsissä ja 50kg painossa ei luulis vielä ongelma olevan.

Tuosta korkeudesta sen verran, että käytän 15kgx 2 + tanko, ja nuo 15kg kiekot ei oo vielä saman korkuisia, kuin esim. 20-25kg:n kiekot..
Voinko pitää tangon telineessä, siihen asti kun rautaa rupean laittamaan lisää?
Teen Maven kerran viikossa, laitanko sen alku-vaiko loppuviikolle?

Ps. Saan 3x6x50kg, niin että 1-2 vikaa toistoa saan juuri ja juuri, eli sitten kun saan sillä sen 6-8 toisto että se menee helposti, niin joku 5kg rautaa lisää?

Yksjakoseni kolmesti viikkoon :

Rive 4x3x70 kg (reisiltä)
Leuat 4x3x30 kg
Dippi 4x3x20 kg
Penkki <3 4x3x75 kg
Atg 4x3x70 kg

Vatsoja paljon...
Kerran viikkoon teen riven sijasta maastavedon jos sais vähän selkään massaa.
Onko tämä hyvä ohjelma kun voimaa yritän lähinnä saada.
Onko liikaa liikkeitä ojentajille penkin lisäksi kun kiinnostaisi sen kehittäminen erityisesti kunon heikossa hapessa. Eli kannattaako tehdä dipit ja leuat vain omalla painolla vai onko näin hyvä.

Kiltit kookkaat karjut kommatkaa =D

Muuttaisin järjestystä. Rive ok alussa räjähtävänä liikkeenä. Sitten raskaimmasta kevyempään, työntö-veto-työntö vaihtelulla. Jos tavoitteena on erityisesti voima niin keskittyisin ihan huolella noihin kolmeen ekaan liikkeeseen (niitten järjestystä voi vaihdella treenistä toiseen jos teet samat kolmasti viikossa) ja jättäisin leuat ja dipit hiukan kevemmiksi. Tosta ei nyt näe millanen progressio sulla on, toivottavasti vaihtelet painoja ja toistomääriä treenistä toiseen etkä vie sarjoja ihan finaaliin.

Atg 4x3x70 kg
Penkki <3 4x3x75 kg
Leuat 4x3x30 kg
Dippi 4x3x20 kg

Noniin tervepä terve. Ensimmäinen posti ja aloitetaan kysymyksillä.

Olen koostamassa ensimmäistä kunnon treenijakoa ja olen lukemani pohjalta tehnyt tällaisen. Aiemmin on salilla tullut käytyä enemmän terveysliikuntapainotteisesti johtuen välilevyongelmista, nyt selkä on jotenkuten normaalikuosissa mutta hieman täytyy varoa repimästä ja painonlisäykset tulee tehdä maltilla.

1.Jalat, kädet
- Etukyykky / kyykky / prässi
- Reiden ojennukset
- Reiden koukistukset
- Pohkeet istuen
- Ranskalainen punnerrus / ojentajat taljassa / kapea penkki
- Hauikset tangolla / hauikset kp

2.Selkä, rinta, olkapäät, vatsat
- Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko
- Vinopenkki kp / tasapenkki kp
- Vipunostot taakse / vipunostot sivulle
- Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot
- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp/Mave
- Ylätalja / leuanveto

Viikossa tarkoitus käydä 4 kertaa eli tulisi kaksi kertaa kroppa läpi viikossa.

Toistomäärät aion pitää seuraavasti:
1 kk: 15
2 kk: 10
3 kk: 5

Sarjamääristä en osaa sanoa, riittäisiköhän 2 sarjaa per liike? Mielipiteitä ja kommentteja kaivataan!
Kiitos.

Muuttaisin järjestystä. Rive ok alussa räjähtävänä liikkeenä. Sitten raskaimmasta kevyempään, työntö-veto-työntö vaihtelulla. Jos tavoitteena on erityisesti voima niin keskittyisin ihan huolella noihin kolmeen ekaan liikkeeseen (niitten järjestystä voi vaihdella treenistä toiseen jos teet samat kolmasti viikossa) ja jättäisin leuat ja dipit hiukan kevemmiksi. Tosta ei nyt näe millanen progressio sulla on, toivottavasti vaihtelet painoja ja toistomääriä treenistä toiseen etkä vie sarjoja ihan finaaliin.

Atg 4x3x70 kg
Penkki <3 4x3x75 kg
Leuat 4x3x30 kg
Dippi 4x3x20 kg

Asiallisen kuulosta juttua kiitos paljon vinkeistä ja en vedä sarjoja finaaliin ja yks pumpipäivä ja muutenkin vedän välillä pidempää sarjaa et progressiota löytyy

1-jakone:

penkki
hauis
pohkeet
vatsat

tarkotus ois tehä about 1-2 kertaa viikossa
Missä jalkatreeni pl pohkeet?
Missä selkätreeni?

Tästä mallia:
- Kyykky
- Penkki
- Vatsat lisäpainoilla
- Leuanveto
- Pystypunnerrus
- Hauiskääntö

Kannattaa ainakin se 2x viikossa tehdä. 3x viikkoon olisi paras.

3-jakoinen, käyn 4-6 krt viikossa salilla. mulla ei varsinaista treeniohjelmaa ole, teen tietyt lihasryhmät tiettynä päivänä, mutta liikkeet päätän vasta salilla mitä huvittaa tehdä ja mitä vimputtimia on vapaana. kuulostaako pahalta :D

esim : jalat,olkapäät

askelkyykky smithissä 4 sarjaa, 8-10 toistoa.
prässi 4 sarjaa, 6-8 toistoa
pohkeet smithissä 4 sarjaa, 10-12 toistoa

vipunostot sivulle 3 sarjaa 8 toistoa
pystypunnerrus masiinassa 3 sarjaa 8 toistoa
pystysoutu taljassa 2 sarjaa 8 toistoa

selkä, hauis :

suorinjaloin maastaveto käsipainoilla 3 sarjaa 8 toistoa
ylätalja 3 sarjaa 6-8toistoa
kulmasoutu käsipainoilla 3 sarjaa 8 toistoa
selän ojennukset 3x10

hauiskääntö tangolla 2x6-8
hauiskääntö tangolla kulmassa (?) 2x6-8
hauis käsipainoilla polvea vasten 2x6-8

rinta, ojentajat:
vinopenkki käsipainoilla 3 x 6
normipenkki käsipainoilla 2 x 6

kapea penkki 3x6
ojentaja taljassa köydellä 3x 6-8
----
vatsoja teen joka treenissä sarjojen välillä.

onko liikaa sarjoja? liikaa liikkeitä? kuulostaako yhtään järkevältä? kaikkea muuta voin tehdä paitsi kyykkyä :( ...salilla missä käyn ei oo mahollisuutta tehdä vapaalla tangolla ja smithissä en kykene, sattuu ihan helvetisti polviin?

Miltä kuulostaa ja pari vuotta treenavalle ja dieetin jälkeen lisää lihaa hakevalle? 1-jakoinen kyseessä ja 1on 1off systeemi

Treeni 1

Takakyykky 4 x 8
Penkkipunnerrus 2 x 6
Leuanveto leveällä otteella 3x max
Niskantakaa punnerrus 3 x 10
hauiskääntö tangolla 2 x 8
hammerkääntö kp 1 x 8
istumaan-nousut 3-4 x 8-12

Treeni 2

Mave 3 x 4-6
Vinopenkki(kp) 2 x 10
Kulmasoutu tangolla 3 x 10
Pystypunnerrus(kp) 3 x 6
Hammerkääntö 2 x 12
Scotthauis 1 x 12
Jalannostot 3 x 10

Kesällä meinasin aloitella tälläistä (vuoden treenannut aloittelija):

1. Selkä, kädet;
- 3xMAX Leuanveto
- 3x8 Alatalja/kulmasoutu tk
- MAVE 5x5
- Hauis kp / tk 3x8
- Dippi 4x10

2. Rinta, olkapäät;
- Penkki/Vinopenkki tk 3x10
- Vinopenkki kp 3x8
- Pystypunnerrus tk 3x10
- Viparit sivulle/Arnold press 2x8

3. Jalat, keskikroppa;
- Kyykky 4x10
- Prässi 3x8
- Voimapyörä 2xMAX
- Vatsalihaslaite 3x12
- Kyljet 3x10
- Alaselkälaite/Alataljassa 3x12

4. Epäkkäät, forkut + pumppiliikkeitä lihaksille
- Pystysoutu 3x10
- Epäkkäät käsipainoilla 3x10
- Forkut tangolla 3x10
- Hammerkääntö/Hammertaljassa 2x8

+ Jokaiselle lihakselle 2x15 sarjat(?) - Onko tuossa ees järkee? :hyper:

...Miltä vaikuttais? Ja oisko ehotuksia liikepäivien järjestyksiin, tai muita ehotuksia? Esim. Liikaa liikkeitä/liian vähän?

Back
Ylös Bottom