Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Hmm siis tuo jalkojen nopeampi kehitys ei muuten meinaa mitään mutta kun esim selkä ja kädet on sellaset mitä en saa oikein kunnolla treenattua. Tätä erilaista ohjelmaa olisi tarkoitus tehdä senaikaa että käsiin ja selkään alkaa saamaan kunnon tuntumaa (kun jalkoihin se on jo saatu) ja tämänjälkeen siirtyä takaisin tasaiseen treenaamiseen. Vai onko muita parempia keinoja alkaa saamaan tehoa yläkroppa treeniin?

Älä kuitenkaan ylitreenaa käsiäs, tuossa ohjelmassa ojentajat ja haukkarit saa hittiä sekä maanantaina että tiistaina. Ylirasitus, kuumeilu ja lihassärky ei oo kivoja ja pitemmän päälle vaan haittaa treenaamista.

Jos välttämättä haluat jonkin aikaa mainitsemasi kaltaisen priorisoivan treenijaon pitää, voisit tehdä vaikka näin:

Ma: Rinta, selkä, vatsa, (kädet)
Ti: Lepo
Ke: Kädet, olkapäät
To: Lepo
Pe: Rinta, selkä, vatsa, (olkapäät)
La: Jalat
Su: Lepo

Mieluiten kuitenkin muuttaisin tuon käsipäivän jalkapäiväksi. Ja nuo suluissa olevat lihasryhmät voit joko treenata tai jättää treenaamatta kyseisenä päivänä, riippuen tavoitteistas kyseisten lihasryhmien suhteen.

Joka tapauksessa suosittelen koko kropan tasaista treenausta ekojen vuosien ajan, ja vasta sen jälkeen siirtymistä joitakin lihasryhmiä painottaviin ohjelmiin. En tiedä sun treenitaustaas, mutta koska kirjoitat aloittelijoiden osiolle, uskallan sanoa, että lihasten tasapainoinen rasittaminen vois olla sullekin se optimaalisin vaihtoehto lihaskasvun kannalta.

tälläne yks jakone o ny alotettu:

- Kyykky / Prässi 3x

- Jalkojen koukistus / SJMV 3x

- Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 3x

- Kulmasout / Alatalja 3x

- Ylätalja / leuanveto 2x

- Vinopenkki / penkki 2x

- Viparit taakse / eteen 2x

- Ranskalainen punnerrus tangolla / ojentajapunnerrus taljassa 3x

- Hauiskääntö tangolla / hauiskäänö taljassa 3x

Onko liian paljon sarjamääriä?

Zor_Bas, 24 sarjaa per treeni ei oo liikaa, jos suurin osa sarjoista on suht kevyitä. Eli jos haluat vetää useemman sarjan loppuun asti, voit vähentää sarjamäärää.. Vaikuttaa hyvältä ja tasaiselta tuo ohjelma. Sivuolkapäille lisäisin ehkä jonkun liikkeen, esim pystysoudun tai viparit sivulle.

Ok :)

Jätän sarjat yleensä vähän vajaiksi, eli esim.

10,9,8 ja seuraavassa reenissä pyrin 10 10 9 jne. kunnes nostan painoja

Olisiko tämä esim. hyvä:

Pystypunnerrus 3x

Viparit sivuille 2x

On hyvä, mutta jätä ranskalainen punnerrus sitten kokonaan pois ja hauiksillekaan ei tartte välttämättä tehdä suoraa treeniä. Voithan sä sarjan-pari tehdä, jos haluat, mutta kolme on liikaa.

Tämä tuntui mukavalta treeniltä elikkäs

3x viikossa tämä

mave 10 8 6

jalkaprässi 10 8 6

penkkipunnerrus 10 8 6

pystypunnerrus 10 8 6

yhden käden soutu 3x10

hauis suoralla tangolla 3x10

ranskalainen punnerrus 3x10

vatsat 3x15

plus lenkkeilyä välipäivinä. Rohkeesti vaan neuvomaan minua ne jotka OIKEESTI tietää mistä puhuu :) kiitos!

Mä oon ihan aloittelija näis hommis ja vähä hankalalta tuntuu tää treeniohjelman suunnittelu. Oon täältä yrittäny lueskella kaikenlaista ja oon nyt sit tullu siihen tulokseen et toi 3 jakoinen vois olla mulle sopiva.
Maanantaina: jalat
Keskiviikkona: rinta, olkapäät, hauis
Perjantaina: selkä, ojentajat.
Ja välipäivinä uintia, kävely lenkkiä tai rullaluistelua. Tosin yks päivä kai pitäis pitää kokonaan lepopäivänä? Niin ja vatsalihaksia tekisin vaikka kaks kertaa viikos? Ne taitaa olla kaikista huonoimmas kunnos.
Nyt sitte onki ongelma että mitä kaikkia liikkeitä pitää tehdä että treenistä tulee tehokas? Sitäkin mietin että jos ton keskiviikko treenin vois tehdä kotona? Puntit löytyy. Vai onko sekin parempi mennä vaan tekemään salille?

E: Oon 22v 153cm ja noin 46kg, vaikka eipä kai ikä ja koko paljo treeniohjelmaan vaikuta...

Tämmönen tälläkertaa.

Maanantai
Rinta / Selkä

Penkki 2 x 6 / 3 x 3 / Penkki KP 3 x 6
Mave 4 x 4
Vinopenkki 3 x 6-8 / Vinopenkki KP 3 x 6-8
Leuat vastaotteella 3 x 5
Penkkileuat 3 x 5

Keskiviikko
Jalat

Kyykky 4 x 6
Prässi 4 x 8
Reiden ojennus istuen 3 x 12-15
Pohkeet seisten 2 x 15-20
Pohkeet istuen 3 x 12-15

Perjantai
Hartiat / Kädet

Pystypunnerrus KP 3 x 8 / Smith-pystypunnerrus 3 x 12-15
Vipunostot sivuille 3 x 12
Vipunostot taakse 3 x 12
Hauis tangolla seisten 3 x 12-15 / Scott-hauis 3 x 6-8
Hauis KP 3 x 12-15
Taljapunnerrus 3 x 12-15

Archer, vähän jännä tuo jako, tuossahan treenataan käsiä/hartioita aika kovalla intensiteetillä verrattuna muihin lihasryhmiin. Hauikset painottuu jonkin verran, koska niille on nähdäkseni kuusi eristävää sarjaa perjantaina.

Mistä sä Archer muuten vedät näitä ohjelmia? Onko nää sun kavereille vai kokeiletko itse näitä kaikkia?

No mähän olen ihan aloittelija näissä hommissa ja voimaa tarvisi lisää ja penkkimaksimia sekä maastavetomaksimia haluaisin nostaa joten mikä olisi hyvä sarja ja toistomäärä voiman saantiin kaikissa liikkeissä?.. epäselvä selitys..

:D Joo,ööh..mullahan ei siis itse asiassa ole kavereita kuin kaksi kappaletta, itseasiassa 1..ellei ''koulukavereita'' lasketa joten en oikein näitä ohjelmia niille tee ja ei nekään oikein kuntoile tai mitään joten itselleni yritän näitä värkätä ja paria omatekoista ohjelmaa olen kokeillut mutta ei tunnu onnistuvan. :(

Kaikkia noita ohjelmia kokeile pistän vain näytille, jos saisi ''hyväksynnän'' niistä.. :rolleyes:

Mä oon ihan aloittelija näis hommis ja vähä hankalalta tuntuu tää treeniohjelman suunnittelu. Oon täältä yrittäny lueskella kaikenlaista ja oon nyt sit tullu siihen tulokseen et toi 3 jakoinen vois olla mulle sopiva.
3-jakoinen on ihan mukava, saa treenata lihakset loppuun asti. Lihasryhmän rasittaminen kerran viikkoon ei välttämättä ole se optimaalisin vaihtoehto, mutta sulla onkin fiksusti epäsuoraa rasitusta ainakin käsille.
Maanantaina: jalat
Keskiviikkona: rinta, olkapäät, hauis
Perjantaina: selkä, ojentajat.
Vaihtaisin maanantain ja keskiviikon treenien paikkaa, niin epäsuora rasitus jakautuu tasaisemmin pitkin viikkoa, eli esim ojentajat saa 4 ja 3 päivän treenitauot eikä 5 ja 2 päivän taukoja.
Ja välipäivinä uintia, kävely lenkkiä tai rullaluistelua.
Kuulostaa hyvältä, pysyy keho ja mieli vireänä kun välillä vähän lenkkeilee.
Tosin yks päivä kai pitäis pitää kokonaan lepopäivänä?
Se olisi suotavaa.
Niin ja vatsalihaksia tekisin vaikka kaks kertaa viikos? Ne taitaa olla kaikista huonoimmas kunnos.
Mikä ettei. Vatsalihakset on tosin lihasryhmä muiden joukossa, joten kannattanee treenata niitä suurinpirtein samalla intensiteetillä ja frekvenssillä kuin muutakin kroppaa.
Nyt sitte onki ongelma että mitä kaikkia liikkeitä pitää tehdä että treenistä tulee tehokas?
Kannattaa tsekata faq ja sieltä varsinkin treeniohjelma- ja ruokavalioesimerkkejä.
Sitäkin mietin että jos ton keskiviikko treenin vois tehdä kotona? Puntit löytyy. Vai onko sekin parempi mennä vaan tekemään salille?
Voi sitä välillä punttailla kotonakin, mutta sali on silti paras paikka treenata, ei lopu painot eikä virikkeet kesken.
E: Oon 22v 153cm ja noin 46kg, vaikka eipä kai ikä ja koko paljo treeniohjelmaan vaikuta...
Ehei. Hauskoja salitreenejä! :thumbs:

No mähän olen ihan aloittelija näissä hommissa ja voimaa tarvisi lisää ja penkkimaksimia sekä maastavetomaksimia haluaisin nostaa joten mikä olisi hyvä sarja ja toistomäärä voiman saantiin kaikissa liikkeissä?.. epäselvä selitys..
Vähän toistoja kovilla raudoilla auttaa maksimivoiman kasvatukseen.
:D Joo,ööh..mullahan ei siis itse asiassa ole kavereita kuin kaksi kappaletta, itseasiassa 1..ellei ''koulukavereita'' lasketa joten en oikein näitä ohjelmia niille tee ja ei nekään oikein kuntoile tai mitään joten itselleni yritän näitä värkätä ja paria omatekoista ohjelmaa olen kokeillut mutta ei tunnu onnistuvan. :(

Kaikkia noita ohjelmia kokeile pistän vain näytille, jos saisi ''hyväksynnän'' niistä.. :rolleyes:
Kokeiles tehdä jotain ohjelmaa vähän pitempään ja seurata mitä tapahtuu.. Ota valmis ohjelma vaikka täältä ja treenaa sillä 3 kuukautta. Jos oot aloittelija, kehitystä tulee taatusti millä tahansa noista ohjelmista. Sun pitää vaan syödä ja nukkua hyvin ja treenata säännöllisesti ja määrätietoisesti.

Niissä on vaan aika paljon niitä liikkeitä ja vääriä sellaisia ainakin siinä 3-jakoisessa ja mitä meinaa x3? Eikös sen pitäisi mennä 3 x jotain?

Tehdään 3sarjaa. Jos noita FAQ juttuja siis meinaat. Toistomäärän millä haluat aloittaa päätät itse ja vaihtelun vuoks sitte muutat vaikka sitä tietyin väliajoin.

Ok, selvä.

Mitenkäs tälläinen? Ihan pikkuisen muokkasin sitä tosin sarjamäärät pysyivät paikallaan mutta 2-3 liikettä vaihdoin..
Kiitti teille molemmille tosi paljon.

vaihdoin mm.kulmasoudun maastavetoon...
1. Rinta, olkapäät, ojentajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / KP x 2
-Vinopenkki KP / tanko 2 x 4-6
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck 2 x 8-12
-Viparit sivulle 2 x 12-15
-Viparit taakse 2 x 12-15
-Pystypunnerrus KP / Smith-pystypunnerrus 2 x 6-12
-Ranskalainen punnerrus maaten / istuen 3 x 6-8
-Taljapunnerrus 3 x 12-15
-Olankohautukset KP 3 x 8-12

2. Jalat
-Kyykky / prässi 4 x 8
-Reiden ojennukset 3 x 12-15
-Reiden koukistukset 3 x 12-15
-Pohkeet istuen / seisten 5 x 10

3. Selkä, hauikset, forkut
-Maastaveto 3 x 4
-Alatalja 2 x 6-8
-Ylätalja leveä / leuanveto 3 x 5
-Penkkileuat 2 x 5
-Hauikset tanko / kp 3 x 8-12
-Hauikset scott tanko 3 x 8-12
-Rannekäännöt 3 x 6-8

Elikkäs uusi kausi ja uudet kujeet, päätin kokeilla tämän näköistä, kolmijakoista ohjelmaa. Mitäs olette mieltä?

Ma: (ojentaja-olka-hartia)
Ojentajat: Tangolla suorin käsin 8-10x3
/ ranskalainen punnerrus 8-10x3 /dippi
Olkapäät: pystypunnerrus taakse / eteen 8-10x3,
"ikkunan pesua" 8-10x3 / takaolkapäät nostamalla tankoa alhaalta rinnalle 8-10x3
Hartiat: Käsipainoilla 15-20x3

Ti:
Muay thai treenit, joten ei kuntosalille.

Ke: (rinta-selkä-vatsa)
Rinta: penkki 6-8x4 / Vinopenkki 6-10x4 / viparit sivuille 8-12x3
selkä: leuanvetoja max x3 / ylätalja eteen 8-12x3 / alatalja 8-10x3 / kulmasoutu 8-10x3
Vatsa: "rocky"vatsoja max x3 / paino jalkojen päälle ja jalat alas 10-15x3 (makuulla penkin reunalla), sekä vinot vatsat erikseen.

To:
Treenit jälleen

Pe: Jalat ja hauis
Hauis: Hauiskääntöjä käsipainolla 6-10x3 / hauiskääntöjä tangolla 8-10x3 / hauiskääntöjä suoralla tangolla 8-10x3
Etureidet: Etureisi laitteessa 8-12x3
Takareidet: Takareisilaitteessa 8-12x3
Pohkeet: Seisten 10x3 ja istuen 10x3
Pakarat: Pakaralaitteessa 8-10x3

La välipäivä ja sunnuntaina uudestaan ohjelma alkuun.
Kuulostaako liian rankalta vai mitä olette mieltä? Pistäkää parannus ehdotuksia.

EDIT: Niin ja tosiaan teen siis kaksi liikesarjaa per lihasryhmä/päivä ja seuraavalla treenikerralla teen eri liikesarjat, jotta saisin ohjelmaani hyvin vaihtelua. Eri liikkeet on erotettu "/" merkillä

Elikkäs uusi kausi ja uudet kujeet, päätin kokeilla tämän näköistä, kolmijakoista ohjelmaa. Mitäs olette mieltä?

Ma: (ojentaja-olka-hartia)
Ojentajat: Tangolla suorin käsin 8-10x3
/ ranskalainen punnerrus 8-10x3 /dippi
Olkapäät: pystypunnerrus taakse / eteen 8-10x3,
"ikkunan pesua" 8-10x3 / takaolkapäät nostamalla tankoa alhaalta rinnalle 8-10x3
Hartiat: Käsipainoilla 15-20x3
Mitä on "ikkunan pesu"? :) Entä miten treenaat hartiat käsipainoilla? Toisto- ja sarjamäärät niissä liikkeissä jotka tunnen vaikuttais olevan ok. Aika jännä kyllä että ojentajat/olkapäät/hartiat tarvitsis oman treeninsä. Siirrä vaikka rinta tälle päivälle ja hauis rinnan tilalle, niin saat perinteisen työntävät-vetävät-jalat-jaon.
Ti:
Muay thai treenit, joten ei kuntosalille.

Ke: (rinta-selkä-vatsa)
Rinta: penkki 6-8x4 / Vinopenkki 6-10x4 / viparit sivuille 8-12x3
selkä: leuanvetoja max x3 / ylätalja eteen 8-12x3 / alatalja 8-10x3 / kulmasoutu 8-10x3
Vatsa: "rocky"vatsoja max x3 / paino jalkojen päälle ja jalat alas 10-15x3 (makuulla penkin reunalla), sekä vinot vatsat erikseen.
Parempi olis treenata vaikkapa selkä, vatsa ja hauis samalla.. Tai jos haluat epäsuoraa rasitusta käsille, tee kerralla selkä ja ojentajat (jolloin maanantaina treenaisit rinnan, olkapäät ja hauikset, ja perjantaina pelkät jalat).
To:
Treenit jälleen

Pe: Jalat ja hauis
Hauis: Hauiskääntöjä käsipainolla 6-10x3 / hauiskääntöjä tangolla 8-10x3 / hauiskääntöjä suoralla tangolla 8-10x3
Etureidet: Etureisi laitteessa 8-12x3
Takareidet: Takareisilaitteessa 8-12x3
Pohkeet: Seisten 10x3 ja istuen 10x3
Pakarat: Pakaralaitteessa 8-10x3

La välipäivä ja sunnuntaina uudestaan ohjelma alkuun.
Kuulostaako liian rankalta vai mitä olette mieltä? Pistäkää parannus ehdotuksia.
Ei ole liian rankka ainakaan treenifrekvenssin suhteen. Tällä ohjelmalla treenaat lihasryhmän kerran kuuteen päivään, mikä ei ole hirveän paljon. Riippuu tietty siitä, mihin olet tottunut ja mikä sinun kohdallasi toimii.

Eli yhteenvetona suosittelen seuraavia vaihtoehtoja:

MA: Selkä-hauis
KE: Rinta-olkapää-ojentaja
PE: Jalat

tai

MA: Selkä-ojentaja
KE: Rinta-olkapää-hauis
PE: Jalat

tai sitten 2-jakoista.

Tämä tuntui mukavalta treeniltä elikkäs

3x viikossa tämä

mave 10 8 6

jalkaprässi 10 8 6

penkkipunnerrus 10 8 6

pystypunnerrus 10 8 6

yhden käden soutu 3x10

hauis suoralla tangolla 3x10

ranskalainen punnerrus 3x10

vatsat 3x15

plus lenkkeilyä välipäivinä. Rohkeesti vaan neuvomaan minua ne jotka OIKEESTI tietää mistä puhuu kiitos!

Tällästä ohjelmaa arvosteluun, jokin lihas voi kuormittua liikaa, mutta apuahan tänne tullaan hakemaan. Ikää 16 ja salikokemusta jo vähän takana, mutta ei ohjelman kanssa.

Salilla käyn MA, KE, PE ja suosin 1-jakoista. Eli

Penkki 2x6 menetelmällä
Hauis kp 3x10
Ylätalja 2x10
Ranskalainen punnerrus 2x8
Vatsat (Mr. absin jalat ylhäällä liike) 2x20
Vasara 2x10 (taitaa olla turha?)
Prässi 2x10
Reidenkoukistus 2x10
Pohkeet seisten 2x20

Ohjelmaan saa lisätä/poistaa ihan vapaasti, luotan siihen että te tiedätte enemmän kuin minä :worship:

Back
Ylös Bottom