Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Stillborn:
Mistä saat nuo ohjelmat? Jätä nuo peckdekit ja muut laite hässäkät vähemmälle ja tee vapailla painoilla.
Tai saat toki tehdä miten haluat mutta aloittelijan kannattaa suosia perusliikkeitä vapailla painoilla.
Esim pekdekin tilalle penkki/vinopenkki/penkki käsipainoilla.

Stillborn:
Mistä saat nuo ohjelmat? Jätä nuo peckdekit ja muut laite hässäkät vähemmälle ja tee vapailla painoilla.
Tai saat toki tehdä miten haluat mutta aloittelijan kannattaa suosia perusliikkeitä vapailla painoilla.
Esim pekdekin tilalle penkki/vinopenkki/penkki käsipainoilla.

Noh tuohon jälkimmäiseen otin lihasryhmät pakkotoistosta eräästä 2-jakoista ohjelmaa käsittelevästä topiikista ja liikkeitä latelin sinne sitten osittain omin päin. Jees, mutta tuon peck deckin vois kyllä vaihtaa penkkiin jne.

Onko mitään järkeä vetää 3-jakoinen ohjelma 5-6 kertaa viikossa läpi?

1. Päivä: Kädet (hauis, ojentaja, forkut)

2. Päivä: Selkä/Rinta

3. Päivä Jalat/Olkapäät

Muuten ei mitään ongelmaa, mutta penkkitulos on junnannut paikallaan jo muutaman kuukauden. Muissa liikkeissä kehitystä kuitenkin tapahtuu.

Ite tekisin vähän erilaisella 3-jakosella! rinta,selkä ei oo mun mielestä hyvä samalla päivällä!
Eli:
1.päivä Rinta,kädet
2.päivä Jalat
3.päivä Selkä,Olkapäät

Teetkö sitä rintaa miten kun tulokset junnaa paikoillaa??

Ite tekisin vähän erilaisella 3-jakosella! rinta,selkä ei oo mun mielestä hyvä samalla päivällä!
Eli:
1.päivä Rinta,kädet
2.päivä Jalat
3.päivä Selkä,Olkapäät

Kyllä mä tekisin mielummin näin:

Rinta, hauis
Jalat, vatsa
Selkä, olkapäät ja ojentajat

Saa otettua rinta, hauis, ja selkä 1 suoran treenin 1 epäsuoran, kun viimesessä reenissä ottaa ojentajille kapeeta penkkiä. Joka on muuten lähes välttämätön, jos haluaa penkki tulosta hinata ylöspäin.

Ps. Ei välttämättä kannata tehä 5-6 reeniä viikossa...

Teen yleensä kolme liikettä rinnalle. Penkki, vinopenkki ja ristikkäistalja.

Kyllä mä tekisin mielummin näin:

Rinta, hauis
Jalat, vatsa
Selkä, olkapäät ja ojentajat

Saa otettua rinta, hauis, ja selkä 1 suoran treenin 1 epäsuoran, kun viimesessä reenissä ottaa ojentajille kapeeta penkkiä. Joka on muuten lähes välttämätön, jos haluaa penkki tulosta hinata ylöspäin.

Ps. Ei välttämättä kannata tehä 5-6 reeniä viikossa...

Pistänkin kokeiluun tämän. Yleensä treenaan siis 5 kertaa viikossa, todella harvoin 6. Tiedän, että saattaa olla hieman liikaa, mutta kun motivaatiota löytyy ja paikat pysyvät ehjinä, niin samapa se treenaillessa! Kyllä se motivaatio talven mittaan vielä laskee ja treenikerrat vähentyvät... :rolleyes:

Miten ois tämmönen?
1.päivä
penkkipunnerrus 3x8
vipunosto vinopenkillä 3x10
dippi 3x10
punnerrus niskan takaa 3x8
pystysoutu taljassa 3x10
ranskalainen punnerrus 3x8
ojentajapunnerrus taljassa 3x10
2.päivä
maastanosto 3x8
kulmasoutu tangolla3x8
ylätaljaveto eteen 3x10
alataljaveto 3x10
scott-hauiskääntö 3x10
keskitetty haiskääntö 3x10 hauiskääntö myötäotteella 3x10
3.päivä
jalkakyykky 3x8
hack-kyykky 3x10
jalkaojennus 3x12
jalkakoukistus 3x12
pohjeliike seisten 2x12
joku vatsaliike 3xmax
Mitä mieltä ootte?Otin jostain kirjasta nimeltä "bodauksen pikkujättiläinen" tai vastaava,mutta mietin että on tuo liian ankara treeni jos kuitenkin aloittelija olen?

maanantai:
leuanveto 3x max
kulmasoutu 3x8

penkki 2x6
vinopenkki 2x8

kyykky 3x8
reiden ojennukset 2x10

hauiskääntö tangolla 3x8
hauiskääntö kp 2x8

keskiviikko:
leuanveto 3x max
maastaveto 4x8

kyykky 3x8

vinopenkki 4x8

pystypunnerrus 3x8
viparit sivuille 2x10

ranskalainen punnerrus 3x8

perjantai:
kapea penkki 2x6
ojentajapunnerrus taljassa 4x8

SJMV 4x8

pystysoutu 3x8
takaolkapäät 3x8

hauiskääntö tangolla 3x8
hauiskääntö kp 2x8

pohkeet 4x12

Ajattelin loppuvuodeksi ennen inttiä tällaista ohjelmaa, jossa tulisi treenattua kahteen kertaan kaikki muut paitsi takareidet ja pohkeet. Ennen 2-jakoista tehnyt, mutta nyt kiireitten takia pääsen salille vain makepe. Kompromissi kokokroppa3x/viikko ja 2-jakoinen2x/viikko välillä. Tarkoitus nostaa painoa ja jatkaa siihen mihin 2-jakoisessa jäin tulosten osalta.

Terve!

Eli taas yksi aloittelija kyselisi kommentteja treeniohjelmaansa, jota on tehty melko tarkkaan kuukauden päivät.

Kaikissa liikkeissä olen tehnyt ensimmäiset 2 sarjaa noin 50% painolla, sitten lisännyt seuraaviin sarjoihin painoa sillä lailla sopivasti, että viimeisessä jää vain pari toistoa varastoon. Kun jossakin liikkeessä alkaa tuntua siltä, että viimeinen sarja on keventynyt, seuraavalla reenikerralla olen aina lisännyt painoa hieman. Onko tämä tyyli hyvä vai huono? Painoja on jo kuukaudessa saanut latoa hieman lisää, tosin yksi huonompi kerta on ollut, jolloin otin muutamassa liikkeessä takapakkia kun oli raskas lenkki alla edellisenä päivänä.

Jako kahteen taas perustuu siihen, mitä pystyn tekemään käsipainoin/ilman painoja kotona ja mitä menen tekemään salille.

Teen reenit yleensä ti-to-la, vuorotellen koti- ja salireenin välillä niin, että vuoroviikoin toista tulee 2krt ja toista 1krt, eli ti 1.-to 2.-la 1, seuraava ti 2.- to 1.- la 2. jne.

Eli:

1. Kotisarja

-Vatsat, rutistuksia 10*30 ja jalkojen nostoa tangolla 10*10 (tarkoitus kiinteyttää, eikä saada massaa)
-Hauiskäännöt 2*8 + 3*10
-Punnerrukset painot repussa 4*15 (minulla on jostain syystä pieni penkkikammo)
-Ranteenkäännöt 2*8 + 3*10
-Olkapäät/hartiat viparit sivulle 2*8 + 3*10 ja kohautukset 4*10
-Kulmasoutu käsipainoin 2*8 + 3*10

2. Salisarja

-Jalkaprässi/ojennuslaite 2*8 + 3*10
-Reiden lähentäjät 2*8 + 3*10
-Reiden loitontajat 2*8 + 3*10
-Reiden koukistajat/lonkan ojennuslaite 2*8 + 3*10
-Peckdeck 4*10
-"kiertovatsakone" :D 4*10

Näiden lisäksi aerobista yleensä 2 kertaa viikkoon, kesällä lenkkeilyä ja talvella sulkapalloa.

Olisi mukavaa kuulla kokeneemmilta kommentteja tästä ja kehitysehdotuksia otetaan ilolla vastaan :)

tossa treeniohjelma jolla oon vetäny nyt 3-4kk

1. Rinta, hauikset, forkut
-Penkkipunnerrus tanko / kp x3
-Vinopenkki kp / tanko x3
-Ristitalja / peck-deck / viparit maaten x2
-Hauis tanko / kp x3
-Hauis scott kp / tanko x2
-Keskitetty hauiskääntö x2
-Rannekääntö x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Olkapäät, ojentajat
-Vipunostot sivulle x2
-Vipunostot taakse x2
-Pystypunnerrus tanko / kp x3-4
-Kapea penkki x3
-Rankalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x2

4. Selkä, epäkkäät
-Kulmasoutu tanko / kp x 3
-Alatalja x 3
-Ylätalja leveä / leuanveto x3
-Ylätalja kapea x3
-Kohautukset x3

...ja ongelmiin. tulokset jumittunu melkeinpä jokasessa liikkeessä ja jopa heikentynyt. vähän aikaan tulokset nous tasasesti, mutta sit tuli tökkäys jonka jälkee on voimat vähentyny jotenki niin ettei vaan jaksa niitä painoja jotka ennen ois menny kui helposti. Ite mietin että pitäskö pitää tosi kevyt viikko tai kokonaa viikko tai 2 taukoa ja levätä, mahtaisko auttaa?

Tämmönen treeni 3x viikossa kotona, tuleeko tulosta? Ja kyllä, syön: lihaa, perunaa, salaattia ja leipää.

2xMAX leukaa
3x10 punnerrusta
3x10 ranskalaista punnerrusta
3x10 hauista käsipainoilla
3x10 vipunostoa
2x10 ranteet + reverse

Tämmönen treeni 3x viikossa kotona, tuleeko tulosta? Ja kyllä, syön: lihaa, perunaa, salaattia ja leipää.

2xMAX leukaa
3x10 punnerrusta
3x10 ranskalaista punnerrusta
3x10 hauista käsipainoilla
3x10 vipunostoa
2x10 ranteet + reverse

Noh...

1) Missä jalat?
2) Missä vatsat?
3) Missä alaselkä?
4) Ota joku valmiiks tehty ohjelma, osta salikortti ja toteuta tätä valmista ohjelmaa kuntosalilla.

MORO! Voisko joku tehä tai avustaa pienen ohjelman teos etten vedä iha miten sattuu siel salil nyt on koko kesä käymättä salil. Oon 15v ja 180 pitkä ja painan 65kg harrastan salibandyy siihen kuluu 3 päivää viikossa joten sali harjoittelua saa olla 3 kertaa viikossa, ja haluaisin panostaa yläkropan treenaamiseen.

MORO! Voisko joku tehä tai avustaa pienen ohjelman teos etten vedä iha miten sattuu siel salil nyt on koko kesä käymättä salil. Oon 15v ja 180 pitkä ja painan 65kg harrastan salibandyy siihen kuluu 3 päivää viikossa joten sali harjoittelua saa olla 3 kertaa viikossa, ja haluaisin panostaa yläkropan treenaamiseen.

Haku käyttöön.
Lue aloittelijoiden osion tärkeäksi merkittyjä threadeja.
Miksi juuri ylävartaloon? Itse panostaisin myös alavartaloon, jonka päällä koko muu vartalo on.
Kannattaa siis panostaa tasaisesti koko vartaloon eikä vaan ylävartaloon.

Kaksijakonen ohjelma 3-4 kertaa viikkoon.

Treeni A (Rinta-Selkä-Olkapäät)

Penkki 3x
Viparit 3x
Pullover 2x
Leuanveto 1x max
Alatalja 3x
Ylätalja 3x
Selänojennus 2x
Pystypunnerrus kp. 3x
Pystysoutu 3x

Treeni B (Jalat-Kädet-vatsat)

Kyykky 3x
reisi ojennus 2x
reisi koukistus 2x
Pohkeet istuen 3x
Scott-haukka 3x
haukka tangolla 3x
kickbacks 3x
ojentajatalja 3x
Istumaannousut 3x 20

Korjattavaa? Kommenttia?

Isossa osassa näyttää olevan jalkojen reenaus näissä ohjelmissa. :o Itellä on kuitenkin se tilanne, että polvet eivät kestä kyykkyä ja prässiä, eikä ojentajia ja koukistajia.

Alotin salilla käymisen keväällä ja kävinkin säännöllisesti kesään asti tehden niitä ja näitä ilman ohjelmaa. Nyt oon vähän aikaa käynyt taas ja tuntuu, ettei tapahdu kehitystä.

Voiskohan joku tehä mulle jonkunlaisen ohjelman ilman noita jalkaliikkeitä. Ikää 15, mitat 190cm/78kg ja joku 4 kertaa voisin käydä viikossa salilla.

Noh...

1) Missä jalat?
2) Missä vatsat?
3) Missä alaselkä?
4) Ota joku valmiiks tehty ohjelma, osta salikortti ja toteuta tätä valmista ohjelmaa kuntosalilla.
1) Ei missään.
2) Ei missään.
3) Ei missään.
4) En haluu käydä salilla, miks valmiiks tehty ohjelma ku haluun tehä just noita lihaksia?

En ole enää ihan mikään aloittelija, mutta kertokaapas mielipide seuraavasta 1-jakoisesta ohjelmasta.

Tarkoituksena pääasiassa voiman hankkiminen...

Treeni 1.
Kyykky 5x3x80-85%
SJMV 3x10
Penkki 5x3x80-85%
Leuat 2x
Dippi 2x
Vatsat

Treeni 2.
Rinnalleveto 5x3x80-85%
Kyykky 3x10
Penkki 3x10
Kulmasoutu 2x
Pystypunnerrus 2x
Vatsat

Päätreenit on siis nuo 5x3 sarjat. 3x10 sarjat tehdään suht kevyillä painoilla niin, että viimeinenkään sarja ei ole kovin tiukka. Leuat, dippi, kulmasoutu ja pystypunnerrus liikkeissä sarjoihin jätetään pari toistoa "pankkiin"

Back
Ylös Bottom