aloittelija, täysin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sotis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli siis, kuten otsikosta käy ilmi, olen erittäin aloitteleva aloittelija :nolo:
salilla en ole tuskin lainkaan käynyt, ja muutenkin olen aika "naru" (174/56).

mutta nyt syystä tietämättömästä olen päättänyt ryhdistäytyä.

tietämättömyyteni takia en vaan oikeen osaa tehdä itselleni mitään aloittelijan ohjelmaa tahi vastaava ruokavaliota tms., eli pyydänpä siten täältä apua.

jonkinmoisen aloittelijan ohjelman jos saisi, tai edes vinkkejä.
ja paras olis, jos pääsisin alkuun "kotikonstein", eli ettei tarvis heti salille rynnätä.
miten te ite ootte alottanu sillon kauan sitten treenaamisen?

ei nyt ihan hullu lihaksikas keho ole haussa, vaan sellanen... miten tän sanois... muodokas? sellaseen kesäkuntoon jos pääsis, talvi olis aikaa treenata :)
mutta tietty ei kesällä saa unohtaa sitä, että silloin myös jatkaisin, en pelkästään yhdeksi kesäksi halua mitään kuosia kehoa.
ja muutenkin olis mukava kasvattaa vähän kuntoa, hyvä kun jaksan yläkertaan tulla ilman että hengästyn (no ehkä VÄHÄN liioittelua).

mutta varmasti tajusitte kysymkseni, kiitokset avusta jo etukäteen.

ja haku-toimintoa yritin käyttää, mutta en ainakaan itse mitään löytänyt.

Aloita lukemalla täältä löytyvät kirjoitukset.

Jep tuolta löytyy..
No lainasin tuolta toiselta threadilta hernekepin viestin aloittelijalle:

"Otan esimerkki ohjelman koko kroppa treenistä Pauliina Taluksen kirjasta:"

Vatsaliike 3*max
Selänojennus selkäpenkissä 3*max
Jalkaprässi 3*10-12
Jalkojenkoukistus maasten 3*10-12
Pohjeliike seisten 2*12-15
Penkkipunnerrus 3*8-10
Ylätaljaveto eteen,leveä ote 2*10-12
Alatalja soutu 2*10-12
Punnerrus istuen tangolla,edestä 3*8-10
Hauiskääntö tangolla,seisten 2*8-10
Ranskalainen punnerrus maaten 2*10-12

"Tätä pystyy tekemään 1-3 kertaa viikossa, eli esim.maanataina ja torstaina, tai ma,ke ja perjantaina.Tärkeintä on,että et tee kahtena päivänä peräkkän,vaan annat ainaki sen yhen päivän palautua, ja jos on paikat edellisestä treenistä kipeänä,niin lepoa lisää vaan!"

"Ei välttämättä kannata helevetin moisella teholla käydä näitä treenjä läpi,että viimeiset toistot joutuu taistelemaan kauhealla tuskalla, vaan että tekniikka pysyy hyvin kasassa ja on mukavan helpohkoja toistot.Rankempia treenejä kyllä kerkeät tekemään,kunhan hankitaan nyt hyvät peruspohjat tulevaisuutta varten,jos ne puntit sitteki vielä kiinnostais!
Mukavia treenejä" :thumbs:

tai sitten joku perus nelijakoinen eesim. tätä minä alan neljän päivän päästä toteuttamaan:
1. selkä, vatsat
2. rinnat, hauikset
3. jalat, pohkeet,
4. olkapäät, ojentajat

Tossa täytyisi sitten pystyä kohdistamaan liikkeet kunnolla ja vetämään muutoinkin täysillä!

Jos tekee tommosia noin 10 toiston sarjoja, ni onko liian vähän että kerran viikossa kutakin lihasryhmää harjoittaa.. vai pitäisikö pyrkiä käymään koko kroppa läpi kahdesti viikossa? Vai vaikuttako asiaan se että kuinka paljon kutakin lihasta harjoittaa... esim jos treenaan yhen päivän pelkästään hauista ja rintaa, riittääkö tällöin tuollaisilla 10 toiston sarjoilla kerta viikossa..

tibe, ei se ole pelkästään toistoista vaan sarjojen kovuudesta kiinni! Ja siitä kuinka hyvin osaa kohdistaa liikkeet eri lihasryhmille.
Vielä minäkin painotan tuota ruokailua lue nuo sivut huolella! Ja muitakin löytyy joten searchia hieman...

tibe sanoi:
Jos tekee tommosia noin 10 toiston sarjoja, ni onko liian vähän että kerran viikossa kutakin lihasryhmää harjoittaa.. vai pitäisikö pyrkiä käymään koko kroppa läpi kahdesti viikossa? Vai vaikuttako asiaan se että kuinka paljon kutakin lihasta harjoittaa... esim jos treenaan yhen päivän pelkästään hauista ja rintaa, riittääkö tällöin tuollaisilla 10 toiston sarjoilla kerta viikossa..

Se riippuu miten treenaa.Jos vetää esim.jaollisella ohjelmalla lihat kerran viikossa läpi, niin sarjoja pitää olla enemmän ja pitää vääntää täysillä eli korkealla intensiteetillä.Tällöin lihakset ovat yleensä seuraavana päivänä kipeänä, koska niillä on viikko aikaa palautua.Kaks kertaa viikossa lihat läpi voi kans käydä, esim.kaks jakoisella, joka käydään neljästi viikossa.HST on myös yksi suosittu, siinä käydään kroppa kolmesti viikossa läpi.Searchilla lisää.

Joo mut täydentävä vastaus :worship:
Nyt toi mun viesti näyttää tolta -> :kakka:
:curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sotis sanoi:
ja paras olis, jos pääsisin alkuun "kotikonstein", eli ettei tarvis heti salille rynnätä.

Näihinhän yleensä kuuluu vastaus jotta "salille vaan". Tottahan on, että se järkevin konsti olisikin: monipuoliset vermeet ja tarvittaessa saa varmasti opastusta. Itse kuitenkin päädyin ainakin näin aluksi kotitreenailuun lähinnä syistä, että ihan lähistöltä ei salia löydy ja jostain syystä saan itseni motivoitua tällä hetkellä paremmin rehkimään olohuoneessa Panteran pauhatessa, kuin että lähtisin pyörällä sitkuttelemaan työpäivän jälkeen salia kohti.

Pitkään lähinnä tätä sivustoa ja faq-osiota tutkailtuani suunnittelin itselleni ja puutteelliselle kalustolleni sopivaa ohjelmaa ja tarkistin ruokailutottumuksiani.
Kotoota löytyy nyt tanko+50kg painot, 15kg säädettävä käsipaino, leuanvetotanko, vatsapenkki ja 5kg puntit, joille niillekin keksin jopa jonkinlaista hyötykäyttöä. Kyllähän tuolla rahalla olisi useamman kerran salilla käynyt, mutta minä nyt tein tällaisen ratkaisun.

Koska mieletöntä määrää liikkeitä ei näillä vermeillä saa aikaan, koostin itselleni 2-jakoisen ohjelman tyyliin http://www.exrx.net/Workouts/Workout2TL.html Liikkeitä per lihasryhmä on 2-4 ja tunnin verran ähkyttelen kerrallaan.

50kg setti saattaa isompien mielestä kuulostaa kyykkäämiseen melkoisen pieneltä paketilta, mutta kaltaiseni rimppakinttu kyllä jo 30 kilon kyykyllä ja askelkyykyllä tuntee seuraavana päivänä tehneensä. (itse asiassa tänään maanantai ja perjantain jäljiltä pakarat hellänä...)

mietein tässä vaan, että kuuluuko aloittelijoille, miksei vähän vanhemmille veteraneillekkin, lihaksiin sellanen kipu seuraavana päivänä treenistä?

jos ei kipua, niin kasvaako lihakset siinä sillon ollenkaan?

sotis sanoi:
mietein tässä vaan, että kuuluuko aloittelijoille, miksei vähän vanhemmille veteraneillekkin, lihaksiin sellanen kipu seuraavana päivänä treenistä?

Lihaskivut ovat aika varma merkki siitä, että kasvua tapahtuu. Ilman kipujakin kehittyy. Harvoilla olkapäät kipeytyvät koskaan treenistä.

sotis sanoi:

Kyllä kuuluu asiaan ja siitä ainakin tietää, että treeni on mennyt perille. Aloittelijoilla tämä kipu voi olla vielä voimakkaampaa, kun lihakset eivät ole tottuneet kovaan rasitukseen. Tosin lihaskipu ei välttämättä ole välttämätön edellytys lihaskasvulle, mutta ainakin itse tavoittelen sitä joka treenissä :rock:.

Sopivasti lepoa ja ravintoa, niin kyllä se siiitä :thumbs:.

Sukulaku sanoi:
Harvoilla olkapäät kipeytyvät koskaan treenistä.

hmm.. taidan kuuluu tähä harvaan joukkoo.. olkapäät tulee iha stna kipeeks.. mut hyvällä tavalla.. huomaa ett treeni menny ainaki perille!

lampunjalka sanoi:
tai sitten joku perus nelijakoinen eesim. tätä minä alan neljän päivän päästä toteuttamaan:
1. selkä, vatsat
2. rinnat, hauikset
3. jalat, pohkeet,
4. olkapäät, ojentajat

Tossa täytyisi sitten pystyä kohdistamaan liikkeet kunnolla ja vetämään muutoinkin täysillä!

:itku: EI MISSÄÄN NIMESSÄ ALOITTELIJOILLE!

Minkä ihmeen takia kuntosaliharrastusta aloittavalle suositellaan heti nelijakoista "vedät vaan täysillä" -treeniä? Ei järkeä. Pitää ottaa huomioon, että nyt "asiakkaana" on täysin aloittelija.

Alkuun suosittelen salikäyntien määräksi esim. 2-3 kertaa viikossa (max!), jonka voit vaikka kuukauden päästä nostaa useampaan, kun samalla vaihdat ohjelmaa. Tuo Taluksen kirjasta löytyvä ohjelma on varmasti hyvä sinulle alkuun. Kaksi kertaa viikossa ensin, sitten nostat määrää. Teet esim. näin:
Treeni, lepo, lepo, treeni, lepo, lepo, jne..

Alussa kannattaa opetella liikeradat, laitteiden käyttö ja säädöt ja oikeat treenitekniikat hyvin, ettet loukkaa itseäsi. Myös sopivat treenipainot löytyvät ensimmäisten viikkojen aikana. Ei todellakaan mitään maksimirautoja ja "täysillä vaan" -treeniä, vaan kroppaa kuullostellen näin alkuun. Jos aloitat heti alusta alkaen repimään täysillä, on se kauhea shokki kehollesi, se kun ei ole tuohon painoharjoitteluun vielä tottunut. Tästä seurauksena kovia lihaskipuja ja muuta mukavaa. Myös normaali vastustuskyky saattaa heikentyä olennaisesti.

Tsemppiä sotikselle! :thumbs:

Poser sanoi:
:itku: EI MISSÄÄN NIMESSÄ ALOITTELIJOILLE!

Minkä ihmeen takia kuntosaliharrastusta aloittavalle suositellaan heti nelijakoista "vedät vaan täysillä" -treeniä? Ei järkeä. Pitää ottaa huomioon, että nyt "asiakkaana" on täysin aloittelija.

Alkuun suosittelen salikäyntien määräksi esim. 2-3 kertaa viikossa (max!), jonka voit vaikka kuukauden päästä nostaa useampaan, kun samalla vaihdat ohjelmaa. Tuo Taluksen kirjasta löytyvä ohjelma on varmasti hyvä sinulle alkuun. Kaksi kertaa viikossa ensin, sitten nostat määrää. Teet esim. näin:
Treeni, lepo, lepo, treeni, lepo, lepo, jne..

Alussa kannattaa opetella liikeradat, laitteiden käyttö ja säädöt ja oikeat treenitekniikat hyvin, ettet loukkaa itseäsi. Myös sopivat treenipainot löytyvät ensimmäisten viikkojen aikana. Ei todellakaan mitään maksimirautoja ja "täysillä vaan" -treeniä, vaan kroppaa kuullostellen näin alkuun. Jos aloitat heti alusta alkaen repimään täysillä, on se kauhea shokki kehollesi, se kun ei ole tuohon painoharjoitteluun vielä tottunut. Tästä seurauksena kovia lihaskipuja ja muuta mukavaa. Myös normaali vastustuskyky saattaa heikentyä olennaisesti.

Tsemppiä sotikselle! :thumbs:

En ilmeisestikään kirjoittanut viestiäni tarpeeksi selvästi!..
4-jakoinen siinä vaiheessa kun pystytään kohdistamaan liikkeet hyvin.. Ja lihas kuntokin parantunut...

noniin ensimmäinen viestini tänne pakkiksen sivuille :hyper: !olen saanut harrastusteni ja satunaisen punttiskäyntien ansiosta itselleni jo suht hyvän peruskunnon.nyt aloitin reilu kuukausi sitten säännöllisen punttaamisen.olen syönyt fastin massankasvattajaa ja huomioinut muutenkin päivittäistä ateriointiani.tulostakin on jo syntynyt..esim. elopaino noussut kuukaudessa n.5kg :rock: ja tuloksetkin pikkuhiljaa alkavat paranemaan.ongelmana on nyt vain tämä lepopäivien vietto.tuntuu että joka päivä pitäisi jotain treenata..jos säästyn salilta niin kotona kuitenkin käsipainoilla jotain..onko tämä nyt vain sitä alkuintoa?

Hape sanoi:
noniin ensimmäinen viestini tänne pakkiksen sivuille :hyper: !olen saanut harrastusteni ja satunaisen punttiskäyntien ansiosta itselleni jo suht hyvän peruskunnon.nyt aloitin reilu kuukausi sitten säännöllisen punttaamisen.olen syönyt fastin massankasvattajaa ja huomioinut muutenkin päivittäistä ateriointiani.tulostakin on jo syntynyt..esim. elopaino noussut kuukaudessa n.5kg :rock: ja tuloksetkin pikkuhiljaa alkavat paranemaan.ongelmana on nyt vain tämä lepopäivien vietto.tuntuu että joka päivä pitäisi jotain treenata..jos säästyn salilta niin kotona kuitenkin käsipainoilla jotain..onko tämä nyt vain sitä alkuintoa?

Kannattaa takoa itselleen takaraivoon fakta -> lihakset kasvavat levossa. Myöskin pitäisi panostaa mielummin treenin laatuun, kuin määrään. Tarpeeksi kovaa kun vääntää niin ei pitäisi tehdä mieli treenata samoja lihoja pariin päivään. ;)

Hape sanoi:

Tuo on juuri sitä alkuintoa! kun innostus puntin vääntön on ainakin 138%!!! mulla oli alussa vähä sama juttu... Ja niinku tseif sanoi että lihakset kasvavan levossa eli kannattaa sen ilta session tilalle vaihtaa vaikka venyttely, kun se tuntui ainakin mulla alussa unohtuvan kovin herkästi!

Back
Ylös Bottom