Aloittaminen aivan pohjalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mast
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjes, toivottavasti en tuhlaa kenenkään aikaa ainakaan hirveästi

Olen 15 vuotta eikä murrosikäni oikein ole kunnolla vielä startannut. Voiko kehonrakennuksesta olla tässä vaiheessa jotain haittaa?
Elikkä tarkotuksena olisi aloittaa kehonrakennus mutta mistä aloittaisin. Ylipainoa tästä kehosta löytyy noin 10-15 kiloa, pitäisikö se karistaa pois ennen aloittamista vai voiko sen kenties polttaa samalla pois?
Ajattelin heti alussa tehostaa treenaamista lisäravinteilla?[mod]- Kaikenlainen mainostaminen on kiellettyä ilman ylläpidon suostumusta, tämä koskee myös nettisivustojen linkkejä.[/mod]
Minulle suositeltiin tuollaista, mutta kannattaako tässä vaiheessa vielä hommata. Äitini suhtautuu tähän kehonrakennukseen vähän vainoharhaisesti ja kun ehdotin tätä hänelle hän melkein vertasi tätä "steroideihin". Mielestäni aika höpönlöpöä, mutta toivottavasti joku voisi selvittää vielä ja kertoa vähän noista minulle.
Vaikuttaako unen määrä lihasten kasvuun? Tälläkin hetkellä hereillä vielä kello 03:00 aamulla ja herään siinä 13:00-15:00 välissä.

No jos kuitenkin oletaan että voisin aloittaa heti tämän viikon aikana, millaista treeniä? Heti suoraan raakoja sarjoja vai aluksi kevyesti? Perustarkoituksena olisi saada lihasta näkyville ja parantaa kuntoa. Entäpä ruokailu? Pitäisikö käskeä ostamaan minulle jokin tietty ruoka-valio ja korvaamalla jotain ruokia toisilla?

Läheltä löytyy sali, jonne pääsisin helposti ja josta löytyy muutamia ikivanhoja laitteita.
Kannattaisiko kotiin ostaa joku halpa punttipenkki ja muutama kilo painoja sekä tanko tietenkin?
Olen käynyt salilla muutaman kerran, katsonut painonnostoa telkkarista. Taisi olla Ideaparkissa järjestetyt kisat, mielenkiintoista katsottavaa ja kehonrakennus on kiinnostanut minua aina. Sukulaisistani yksi setä ja kaksi enoa ovat myös nuoruudessaan tätä harrastaneet
Näiden kysymysten kirjoittaminenkin jo helpottaa aloittamaan
Toivottavasti te kokeneet osaajat auttaisitte minua niin pääsisin kunnolla alkuun

Ylipainoa tästä kehosta löytyy noin 10-15 kiloa, pitäisikö se karistaa pois ennen aloittamista vai voiko sen kenties polttaa samalla pois?
Lisäämällä liikuntaa kilot karisevat pikkuhiljaa. Ravinnon laadun merkitystä ei voine korostaa tarpeeksi, eli syö puhtaasti mutta riittävästi ja kehosi voi/näyttää paremmalta.
Ajattelin heti alussa tehostaa treenaamista lisäravinteilla? Minulle suositeltiin tuollaista, mutta kannattaako tässä vaiheessa vielä hommata.
Ei.
Äitini suhtautuu tähän kehonrakennukseen vähän vainoharhaisesti ja kun ehdotin tätä hänelle hän melkein vertasi tätä "steroideihin".
Voit aloittaa selittämällä, että kuntoilusta on vielä pitkä matka kehonrakennukseen. Josko sitten parin kolmen vuoden päästä näyttää siltä, että punttisalilla on edelleen kivaa voinet alkaa harkita "kehonrakennusta".

Mielestäni aika höpönlöpöä, mutta toivottavasti joku voisi selvittää vielä ja kertoa vähän noista minulle.
Kannattaa selailla tätä foorumia, varsinkin treeni ja ravinto -osioita. Paljon asiaa tosin joskus hieman piilossa. Esimerkiksi joku kevyt 1-jakoinen (treenataan koko kroppa yhdellä treenikerralla) voisi olla sinulle sopiva.

Vaikuttaako unen määrä lihasten kasvuun?
Lihakset kasvavat vain levossa.

No jos kuitenkin oletaan että voisin aloittaa heti tämän viikon aikana, millaista treeniä?
Käy salilla vaikka koko kesän ajan kerran viikossa kevyesti tutustumassa laitteisiin, pidä painot pieninä ja keskity mieluummin tuntumaan. Jos energiaa tuntuu riittävän lisäurheilulle, käy lenkillä/kävelyllä joka kestää 60-90minuuttia.

Entäpä ruokailu? Pitäisikö käskeä ostamaan minulle jokin tietty ruoka-valio ja korvaamalla jotain ruokia toisilla?
Ei juurikaan karkkia, sipsejä tai sokeroituja limuja. Paljon kasviksia, mieluummin tummaa leipää, maitoa, kanaa, lihaa, riisiä, täysjyvätuotteita. Ei einestä jos ei pakko.
Läheltä löytyy sali, jonne pääsisin helposti ja josta löytyy muutamia ikivanhoja laitteita.
Lihakselle laitteen iällä ei ole väliä jos se toimii.
Kannattaisiko kotiin ostaa joku halpa punttipenkki ja muutama kilo painoja sekä tanko tietenkin?
En usko että hyötyä tässä vaiheessa.

Muista ottaa rauhallisesti, nuorena on turha rikkoa itseään. Sen ehtii sitten vanhemmitenkin. :thumbs:

Turha stressata liikaa tästä punttailusta, aluksi saattaa olla säätöä kun ei ihan kaikkia liikkeitä hanskaa mutta täältä foorumeilta löytää hyviä vinkkejä ja treeniohjelmia.

Toi 10-15kg ylipaino ei haittaa yhtään, helpompi jopa aloittaa hieman ylipainoisena ja ei tässä iässä vielä mitään laihdutuskuuria tarvi miettiä. Treenailet vuoden pari ja keräät lihasta - jos tuntuu kertyneen niin voit kokeilla hieman kiristellä kesäkuntoon tms jos näin mielit.

Ruokavalio kuntoon - edellisessä postissa mainittu tarpeelliset. Jos proteiinia ei tule tarpeeksi (2-2,5g per läskitön painokilo) niin Ehrmanin rasvaton maitorahka on jees. Jos lisäravinteita mielii niin pari KK aloittelusta kun treeni alkaa kulkea ja tuntumaa tulee niin palautusjuoma on todella hyvä lisä. Eikä se herakaan liian kallista ole heti alkuun ottaa mukaan ruokavalioon.

Nappaat vaikka jonkun 1-jakoisen treeniohjelman täältä foorumeilta ja menet salille, siellä sitten kysyt joltain kokeneemmalta punttaajalta neuvoa niin eiköhän se punttailu lähde käyntiin ihan kivasti !

Ite alotin kohta 2v sitten tälläsellä.
MA. Kädet
TI. Jalat
TO. Rinta, olkapäät
PE. Selkä

Mun mielestä ihan jees alotus ohjelma, tai sitten Arnoldin Golden Sixillä.
Ja Fastin Hera80:stä oon käyttäny aina, ekasta kerrasta lähtien.
Niin ja olikin juurinkin tuon 15v ja pituuttaa löyty ehkä 150cm.

En kyllä ressaisi tuosta syömisestä ainakaan aluksi..vetää vaan mättöä naamaan, mutta vähän ennemmän lihaa / proteiini pitoisia tuotteita.

Salin jälkeen sitten desi heraa + 3dl vettä/maitoa

Nukkumaan olisi hyvä mennä kyllä aikaisemmin, vaikka itsekkin mennen todella myöhään -paha tapa.

Alussa on hyvä tehdä imo 4x12x sarjoja, niin tulee kestävyyttä/massaa samalla, sitten 2-3kk päästä vaihtaa ohjelmaa vaikka vähän ennemmän voiman hankintaan tai ihan miten vain haluat.

2-3vk välein on muuten ihan jees kans pikkasen vaihtaa reenia, ts. liikkeitä, että lihakset rasittuu vähän erillälailla eikä totu niihin saimoihin liikkeisiin, ei tule niin hyvin tulosta sitten.

Ja kyllä niitä karkkejakin imo saa vetää tai muita herkkuja, mutta kohtuudella, ei mua ainakaan mikään no-candy ruokavalio houkuta yhtään. =)
Joku 30-45min "juoksu" lenkki piisaa ihan hyvin, 1-1.5h lenkit taitaa olla ennemmin kestävyyttää vain, ite en ainakaan jaksais juosta noin kauan tai edes rullaluistella, tai tietysti jos hitaasti menee, mutta onko siitä nyt sitten yhtään hyötyä kun syke niin alhainen.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös juuri alussa kannata aloittaa 1-2 jakoisella ohjelmalla. Viittaan edellisessä postissa mainittuun nelijakoiseen, mielestäni moinen ohjelma on turhan kompleksi nuorelle vasta-alkajalle.

Omaa aloitusohjelmaani en viiti postata, lähinnä siksi, koska sitä ei ollut, vaan tein vain randomilla eri liikkeitä. Uskokaa tai älkää, niin kehitystä silti tuli kohtuu nopeasti. Alussa kehittyy tekemällä oikeastaan mitä vaan, kunhan tekee.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös juuri alussa kannata aloittaa 1-2 jakoisella ohjelmalla. Viittaan edellisessä postissa mainittuun nelijakoiseen, mielestäni moinen ohjelma on turhan kompleksi nuorelle vasta-alkajalle.

Omaa aloitusohjelmaani en viiti postata, lähinnä siksi, koska sitä ei ollut, vaan tein vain randomilla eri liikkeitä. Uskokaa tai älkää, niin kehitystä silti tuli kohtuu nopeasti. Alussa kehittyy tekemällä oikeastaan mitä vaan, kunhan tekee.
Jep joku 1-jakoinen on passeli. Innostuskin pysyy pidempään, kun ei ole tuhatta eri liikettä sekoittamassa päätä.

Minä suosittelisin aloittelijalle Golden Sixia, joku pohjeliike lisäksi ja kerran viikossa kyykyn tilalla mave :) Itsekin aloitin Golden Sixilla ja hyvin tuli kehitystä muutaman kuukauden ajan, sitten hidastu ja vaihdoin 2-jakoiseen, hyvin potkii se vieläki.

Jep joku 1-jakoinen on passeli. Innostuskin pysyy pidempään, kun ei ole tuhatta eri liikettä sekoittamassa päätä.
Tuhat ja tuhat.. 3-4x12 , menee varmaan joku max 30min treeneissä..1 jakosella pitää kaikki lihakset sama päivänän ja treeni kestää ehkä n. 1h, niin kyllä siinä alussa väsähtää / kyllästyy imo nopeammin.

Tuhat ja tuhat.. 3-4x12 , menee varmaan joku max 30min treeneissä..1 jakosella pitää kaikki lihakset sama päivänän ja treeni kestää ehkä n. 1h, niin kyllä siinä alussa väsähtää / kyllästyy imo nopeammin.
Perusliikkeillä kuitenkin parempi alussa lähteä ja tuloksia luulis tulevan paremmin alussa 1-jakosella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Threadin aloittaja on aivan kuten ilmetty minä, ja päätin nostaa threadia, ja kysyä pari kysymystä lisää.

Olen 15 vuotta eikä murrosikäni oikein ole kunnolla vielä startannut.

Eikös tuo saliharjoittelu voi tehdä jotain hormoonitoiminnalle? Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Hidastuuko murrosiän kehitys?

Ja tosta proteiinin saannista. Mitä tarkoittaa tuo läskitön painokilo? Miten sen saa tietää?

Threadin aloittaja on aivan kuten ilmetty minä, ja päätin nostaa threadia, ja kysyä pari kysymystä lisää.

Eikös tuo saliharjoittelu voi tehdä jotain hormoonitoiminnalle? Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Hidastuuko murrosiän kehitys?

Ja tosta proteiinin saannista. Mitä tarkoittaa tuo läskitön painokilo? Miten sen saa tietää?

Ei siitä oo mitään muuta ku hyötyä, kunhan ei itseään riko ja sitä pitää varoa aina oli sitten nuori tai vanha. Nuoren miehen testotasoilla kehittyminen on nopeaa, kun muutenkin kroppa on muuttumassa miehisempään suuntaan. Muurosikä tai mikään muukan ei hidastu tai muutu yhtään mihinkään suuntaan. Läskitöntä painokiloa ei edes tarvi tietää, vaikka helppohan se on laskea ku vaan rasvaprosentin tietää. Turhaa hifistelyä. Vedät sitä proteiinia pari grammaa per painokilo ja se on siinä.

Jees, ei sitä proteiinin määrää tarvitse ihan grammalleen laskea.. :)
Pidät vain huolta, että tulee tasasesti pitkin päivää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom