Allekirjoita tärkeä vetoomus!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
koska oon vain tyhmä bodari niin kysyn: mitä on kristilliset koulut ja mistä niitä löytyy?

no,en allekirjota kuitenkaan :D

tais mennä toi vetoomus tällä palstalla hukkaan :lol2:

Hyvä vaan että on poistettu!. Ei meidän verorahojakaan ihan minne sattuun jeesusjamppa kouluihin syötetä.

Empä taida nimeäni kirjoittaa.

Ala-asteen uskonnon tunneilla oli tylsää ja kaikkia kristinuskon oppeja ei tulisi tulkita liian tiukasti. Kristinuskolla on kuitenkin TODELLA suuri merkitys länsimaisen kulttuurin historiassa ja tulee varmasti jatkossakin olemaan. Mielestäni uskonnon opetusta ei tulisi poistaa kouluista edes ateisteilta tai maahanmuuttajilta, vaan se pitäisi sisällyttää johonkin kulttuuri/historia -opetukseen "puolueettomasti" esitettynä.

No voi voi... Koittakaa nyt jotenkin pärjätä ilman meikäläisen nimeä.

No en todellakaan allekirjoita. Tuossahan on erinomainen säästökohde valtiolla.

Yksi asia mitä olen USA:n järjestelmässä aina ihaillut on se periaate, että uskonto ja valtio pitäisi pitää ehdottomasti erillään kouluja ja valtion laitoksia myöten. Eihän se ole siellä täysin toiminut, mutta yritys hyvä.

Kostaja X sanoi:
Mielestäni uskonnon opetusta ei tulisi poistaa kouluista edes ateisteilta tai maahanmuuttajilta, vaan se pitäisi sisällyttää johonkin kulttuuri/historia -opetukseen "puolueettomasti" esitettynä.
Tuollainen oppiaine on jo olemassa, elämänkatsomustieto ja se on pakollinen uskonnon sijasta kirkkoon kuulumattomille. Mielestäni tuolla voisi hyvin korvata uskonnon opetuksen kaikille. Itse olin ala-asteen ajan mukana uskonnon opetuksessa, vaikka jossain vaiheessa matkan varrella oli tullut perheeni mukana kirkosta erottuakin. Yläasteella sitten vaihdoin pyynnöstä ET:hen.

Mun mielestä kaikenlainen uskontoon painottuva opetus pitäis kieltää lailla, sillon kun opetus menee seuraavalla kaavalla:

Tunti 1, uskonto
-Opettaja: "Tällä tunnilla käsitellään sitä miten Mooses halkaisi meren ja Jeesus käveli vetten päällä."
Tunti 2, biologia
-Opettaja: "Tällä tunnilla käsitellään sitä miten karhut nukkuvat talviunta ja oravat syövät pääasiassa käpyjen siemeniä".

Kristinuskossa tai sen arvomaailmassa ei ole mitään pahaa.

Eli en ole allekirjoittamassa.

edit: pitkälti samaa mieltä kuin Emmah, joskin myös uskontoja (huom. monikko) pitää opettaa, muttei tuolla yllä esittämälläni kaavalla.

B.O.S.S. sanoi:
Mun mielestä kaikenlainen uskontoon painottuva opetus pitäis kieltää lailla, sillon kun opetus menee seuraavalla kaavalla:

Tunti 1, uskonto
-Opettaja: "Tällä tunnilla käsitellään sitä miten Mooses halkaisi meren ja Jeesun käveli vetten päällä."
Tunti 2, biologia
-Opettaja: "Tällä tunnilla käsitellään sitä miten karhut nukkuvat talviunta ja oravat syövät pääasiassa käpyjen siemeniä".

Kristinuskossa tai sen arvomaailmassa ei ole mitään pahaa.

Eli en ole allekirjoittamassa.

edit: pitkälti samaa mieltä kuin Emmah, joskin myös uskontoja (huom. monikko) pitää opettaa, muttei tuolla yllä esittämälläni kaavalla.
Tuolta linkkini sivulta poimittua: "VUOSILUOKAT 6−9 Opetuksen ydintehtävänä on syventää oppilaan omaa elämänkatsomusta ja maailmankuvaa koskevaa ymmärrystä. Erilaisista katsomuksista ja uskonnoista opiskellaan perustiedot sekä oppilaan kasvua vastuulliseksi ja aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi tuetaan." Eli ET:ssä opiskellaan myös uskontoja. Itsekään en näe kristinuskossa sinänsä pahaa, mutta yhden ainoan totuuden tuputtaminen koulussa ei ole mielestäni oikein.

Emmah sanoi:
Tuolta linkkini sivulta poimittua: "VUOSILUOKAT 6−9 Opetuksen ydintehtävänä on syventää oppilaan omaa elämänkatsomusta ja maailmankuvaa koskevaa ymmärrystä. Erilaisista katsomuksista ja uskonnoista opiskellaan perustiedot sekä oppilaan kasvua vastuulliseksi ja aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi tuetaan." Eli ET:ssä opiskellaan myös uskontoja. Itsekään en näe kristinuskossa sinänsä pahaa, mutta yhden ainoan totuuden tuputtaminen koulussa ei ole mielestäni oikein.

Ok, juurikin tuota tarkotin. En huomannu, että tuo oli linkki, katsoin vaan, että oli alleviivattu. :)

Niin joo, ja en tiennyt tuon ET:n sisällöstä, kun en itselläni ole kokemusta, enkä muuten edes tunne ketään kuka olis ET:n tunneilla aikoinaan käyny. Tuo kyllä kuulostaa fiksulta.

Noh mielummin rahaa kristityille kuin muslimeille. Esim. Helsingissä rahoitetaan islamin opetusta vaikka muslimit pitävät kristittyjä vääräuskoisina.

Panzerfaust sanoi:
Noh mielummin rahaa kristityille kuin muslimeille. Esim. Helsingissä rahoitetaan islamin opetusta vaikka muslimit pitävät kristittyjä vääräuskoisina.

Oletkos ajatellut siltä kannalta, että tukemalla vaikkapa maahanmuuttajien islaminopetusta, Suomen valtio saa samalla valtaa sanoa, mitä saa ja mitä ei saa opettaa? Mielestäni on yleishyödyllistä tukea maltillisen islamin opetusta laadukkaissa kouluissa. Asiat eivät ole mustavalkoisia.

B.O.S.S. sanoi:
Ok, juurikin tuota tarkotin. En huomannu, että tuo oli linkki, katsoin vaan, että oli alleviivattu. :)

Niin joo, ja en tiennyt tuon ET:n sisällöstä, kun en itselläni ole kokemusta, enkä muuten edes tunne ketään kuka olis ET:n tunneilla aikoinaan käyny. Tuo kyllä kuulostaa fiksulta.
Niinpä. Tässä nyt yleisesti sanottakoon, viittaamatta sinuun B.O.S.S :), että itseä hieman ketuttaakin se, että monet vanhemmat automaattisesti passittavat lapsensa uskonnon opetukseen, kun eivät ole tietoisia toisesta vaihtoehdosta. Ehkäpä siksi haluan edes yrittää infota asiasta täällä... :rolleyes:

Emmah sanoi:
Niinpä. Tässä nyt yleisesti sanottakoon, viittaamatta sinuun B.O.S.S :), että itseä hieman ketuttaakin se, että monet vanhemmat automaattisesti passittavat lapsensa uskonnon opetukseen, kun eivät ole tietoisia toisesta vaihtoehdosta. Ehkäpä siksi haluan edes yrittää infota asiasta täällä... :rolleyes:

Ihan hyvä missio. :thumbs:

Jos mulla olisi omia lapsia, tai jos/kun niitä tulee, niin koulun uskonnon opetukseen, siinä muodossa kun minä sen muistan, ei heitä päästetä.

Emmah sanoi:

No kylläpäs olin tyhmä. Mä itse kyllä lisäisin uskonnon opetusta, tässä tapauksessa kirkkohistoriaa yleiseen historian opetukseen. Myös filosofiassa voitaisiin painottaa enemmän uskontoja, antaen länsimaisille uskonnoille eniten aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom