Allan Jokinen

Ennustan että Arman tirauttaa muutaman kyyneleen Romanien kokemalle epä-oikeudemukaisuudelle/rasismille mm. työtä hakiessa.
Tämä on ihan oikea aihe kyllä.. Vaikkakin mannet on itse sössineet oman maineensa pahanpäiväisesti, niin siltikin tuntui joskus epäoikeuden mukaiselta maksaa muiden tekemistä virheistä. Joskus aikanaan olen itse kokenut kuinka mustalaisia kohdellaan toisin kuin valtaväestöä, MUTTA olen itsekkin ollut aiheena pahennukselle ja ihmisten mielipahalle todella monet kerrat =)

Varsin mielenkiintoinen jaksohan tuo oli, ja hälvensi aika paljon sumuverhoa ko. kulttuurin ympäriltä. Kommenttien antajatkin tuntuivat olevan pääosin asiallista porukkaa. Toki hieman oli havaittavissa vähättelyä, kun puhuttiin juurikin näistä ennakkoluuloista ja niiden aiheuttajista. Tuo Elinkautisen tuominen tähän(kin) mukaan kyllä vähän tökki, murhannut nuoren tytön ja nykyään ollaan niin laupiasta kun päästään erilaisiin ohjelmiin, mutta biiseissä sitten uhotaan ja ratsastetaan tuolla linnakundin maineella.

Miten Allu muuten yhteisö suhtautuu, kun valitaan perinteisen romanikulttuurin sijaan ns. valtaväestön tapa elää? Tästä ei ollut jaksossa juurikaan puhetta, joten jäi mietityttämään.

Mullakin olisi yksi romaneihin liittyvä kysymys. Meillä on talonyhtiössä aika rajallinen parkkialue ja talossa asuu kaksi romaniperhettä. Kummankin perheen pää vie sen auton 99 % ajasta mahdollisimman lähelle kotioveaan. Ei autopaikalleen, mistä tulisi kävelyä ainakin huimat 20 metriä. Sama jos sieltä tulee sukulaisia kylään, niin ei se auto ole vieraspaikalla eikä muutenkaan missään fiksussa paikassa vaan AINA mahdollisimman lähellä ovea. Onko tässä jotain laiskuutta suurempaa logiikkaa? Muuten ei ole mitään häiriötä koskaan kummastakaan tapauksesta, tuota vaan ei voi ymmärtää :rolleyes:

Btw, ihan pirun hyviä videoita ja podcasteja tuotatte Miken kans!

Tämä on ihan oikea aihe kyllä.. Vaikkakin mannet on itse sössineet oman maineensa pahanpäiväisesti, niin siltikin tuntui joskus epäoikeuden mukaiselta maksaa muiden tekemistä virheistä. Joskus aikanaan olen itse kokenut kuinka mustalaisia kohdellaan toisin kuin valtaväestöä, MUTTA olen itsekkin ollut aiheena pahennukselle ja ihmisten mielipahalle todella monet kerrat =)

Tiedän kyllä että mustalaisten maineesta kärsii viattomatkin, oli kuittauksena Armanin herkkään kulmien kostumiseen :)

Itse aikoinani toimin autokauppiaana ja en tiedä parempia asiakkaita kun "mannet" kun kyseisiä vähemmistön edustajia tuli pihaan muut myyjät sanoivat sieltä tuli sulle asiakkaita (eivät suostuneet itse heille mitään myymään). Monet autot heille myin tietty kovia tinkimään olivat koska osasivat kaupankäynnin toisin kuin kantaväestö joka itki ja vinkui pienimmästäkin naarmusta joka käytetyssä autossa oli. Jobbasivat autoja itsekin eteenpäin. Koskaan eivät tulleet valittamaan ,että myydyssä autossa oli sitä ja sitä vikaa vaan jo seuraavalla viikolla kävivät tai soittivat ,että onks tullut mitään uutta tai hierotaanko jostain jo nähdystä kaupat lukkoon.

Tästä on jo muutama vuosi aikaa mutta tulipa nyt mieleen. Manne täräytti aivan saatanan vanhan volvonsa S-marketin oven eteen poikittain. Ei siis edes invapaikalle vaan jumalauta paraatipaikalle. No sieltä sitten tuli se vakio 6 ihmisen kööri ja kamala mekkala.

Jäin mielenkiinnolla seuramaan että tuleeko sanomista auton parkkeeraamista. Kyllähän siitä tuli ja läheiseltä kadulla lopetteli hinuriauto hommiaan (siirteli autoja kun katujen siivous alkamassa). Ei kauaa mennyt kun paska volvo lähti liikkeelle hinurilla ja mannehan tästä tykkäsi. Sattui sopivasti tulemaan kaupasta jo ulos ja joutui tällöin rehkimään enemmän varmaan kuin koko elämänsä aikana ja pisti juoksien autonsa perään (noin 20 metriä jaksoi). Toki ei kiinni saanut ja huuteli vielä perään "vitun rosvo". :hyper:

En tiedä mihin auto päätyi mutta tästä oli pienemmässä lehdessäkin juttua kun keräsi aikamoisen yleisön paikanpäälle. En muista toista hetkeä milloin olisin niin paljoa nauranut. Jotkut taputti vielä kun mannet kärisi tapahtuneen jälkeen.

5/5

Kyllähän Allun haastattelu olisi tuohon ohjelmaan sopinut niin täysin. Allu on parantanut tapansa ja hänestä on tullut kovan luokan urheilija, yrittäjä sekä kaikella muullakin mittapuulla kunnon kansalainen. Toivottavasti tämä kulttuuri osaa arvostaa Allun tuomaa positiivista mainetta itsestään ja tästä kulttuurista, jota hän on julkisuuteen tuonut.

Joo, nykyisin suhteeni romaneihin on aika neutraali. Pikkupoikana pelättiinkin ja taidettiin mustalaisilla oikein pelotella. Siihen maailman aikaan saattoivat karauttaa pihalle isolla joukolla (asuttiin siis ihan maaseudulla), myymään tietysti jotakin. Kauppamiehinä osasivat kehua talon, isännän, maat ja mannut taivaisiin. Isäukko tuli niiden kanssa aika hyvin toimeen ja saattoi jotain pientä ostaakin. Kaupungilla myivät pitsiliinoja, nahkatakkeja ja "rolexeja" Mieleeni jäi sekin, kun jostain puhuttiin hyvänä mustalaisena. Jossain vaiheessa romaneille alettiin hommata asuntoja ja perinteinen kiertolaiselämä loppui.
On tuo mustalaiskulttuuri varmaankin murroksessa, kouluja käydään yhä enemmän ja se alkaa näkymään.

Huvitti kun ohjelmassa kerrottiin, ettei mustalainen mene keittiöön muuta kuin kunnolla pukeutuneena. Allu on tässä(kin) suhteessa poikkeus?
Jäi askarruttamaan, että mikä on sitten suhtautuminen mustalaisen ja valkolaisen väliseen avioliittoon, niitäkin kuitenkin on. Ehkä tämä kuuluu asioihin joista ei vaan puhuta.

Ei Allua voi enää laskea ns. mustalaiseksi vaikka semmoisena syntyi. Syntyperä ei mielestäni määritä ihmistä lopun elämäänsä, vaan elämäntavat.

Jos nyt sanoisin jollekin asiasta tietämättömälle, että treenaan yhden mukavan ystäväni kanssa joka on manne, niin saattaisi tulla pari kysymystä kun sitten meidät salilla tapaisi. Ei ihan samaan kategoriaan mene.

Se on kulttuuria joka on Romaneille erittäin tärkeää ja sitä on lähes mahdotonta ulkopuolisen ymmärtää.
Voisiko sitä sanoa Romanien kansallisasuksi? Allu voi vaikka korjata ellei nats

Allua vois varmaan sanoa ohjelmassa mainituksi liberaaliksi romaniksi, joka elää sen kulttuurin ulkopuolella. Kiinnostaisi tietää (vaikkei mulle kuulukaan) miten muut romanit suhtautuu Allun tyyliin elää? Että säilyykö välit hyvinä jos valitsee ihan erilaisen elämäntyylin? Pukeuduitko nuorempana perinteisesti? Sitähän ei vissiin katsota hyvällä jos niitä vaatteita alkaa käyttää, mutta sitten lopettaa niiden käytön.

Sano Allu suoraan vaan jos nämä romani-kysymykset niin minulta kuin muiltakin ovat sellaisia, joista ei kiinnosta keskustella. Btw mites nilkka?

Allua vois varmaan sanoa ohjelmassa mainituksi liberaaliksi romaniksi, joka elää sen kulttuurin ulkopuolella. Kiinnostaisi tietää (vaikkei mulle kuulukaan) miten muut romanit suhtautuu Allun tyyliin elää? Että säilyykö välit hyvinä jos valitsee ihan erilaisen elämäntyylin? Pukeuduitko nuorempana perinteisesti? Sitähän ei vissiin katsota hyvällä jos niitä vaatteita alkaa käyttää, mutta sitten lopettaa niiden käytön.

Sano Allu suoraan vaan jos nämä romani-kysymykset niin minulta kuin muiltakin ovat sellaisia, joista ei kiinnosta keskustella. Btw mites nilkka?
Itsellä eräs tuttu manne joka kaupungilla liikkuessa ja muutenkin julkisesti kulkee hupparissa ja farkuissa cäppi päässä mut sukulaisten luona ja kotikonnuillaan sitten romanivaatteet päällä.
Aiemmin ollut kärhämää kyseisen mannen kanssa ja monet kerrat tapeltu, puukkokin ollu meikäläisen kaulalla :D Mut nykyisin morjestellaan kun nähdään ja olusellakin saatetaan käydä.

Pakko kysyä Allulta, yrittäjyyteen ja romaanitaustaan liittyvä kysymys. Kun aloitit yrittäjänä, kohtasitko millaisia ennakkoluuloja valtaväestöltä esim. siitä miten romaaniin voi luottaa yrittäjänä ja laadukkaiden palveluiden tuottajana? Menestyminen uutena ja miksei myös vanhana yrittäjänä on todella kovan työn takana, joten onko sinulla jotain "salaisuutta", muutakin kuin kova työ, millä olet onnistunut menestymään yrittäjänä. Välttämättä aina edes kova työ ei riitä, jos asiakkaat ovat ennakkoluuloisia esim. yrittäjän taustaa kohtaan.

Joo, nykyisin suhteeni romaneihin on aika neutraali. Pikkupoikana pelättiinkin ja taidettiin mustalaisilla oikein pelotella.
Murheet on sen verran isommat, ettei mustalaisten ja somalialaisten pummeilusta ja sikailusta jaksa enää ärsyyntyä. Nykyään, kun saa pelätä, että milloin tietyn kansanryhmän ensimmäinen isku kohdistuu Suomeen, niin ilomielin haluaisi palata niihin aikoihin, kun ensinmainitut olivat se pahin juttu.

En kyllä Somaleista ja Romaneista puhuisi samassa lauseessa.
Ensin mainitut on Suomeen tulleita täysiä Loisia ja Raiskaajia mutta Romanisuvut ovat asuneet täällä Suomensukuisten kanssa niin kauan että tämä on niiden kotimaa.

Siihen samaan ongelmaryhmään ne Somalit kuuluu kuin kirjoitit Kansanryhmistä.

Back
Ylös Bottom