Allan jokinen puhuu doupista. Voiko natu nostaa 200kg penkistä?

Paljolti kiinni mihin tilaan kroppa menee kun on "tauolla", että mitä itse tekee. Jos MrSiima sanoo, että puolen vuoden treenaamattomuudella nousisi vain 80kg penkistä, niin tarkottaa että pitää olla kyllä se puol vuotta vihanneksena sairasvuoteella. Ei 200kg lähtökunto tipu niin alas kellään geenifriikilläkään, että ei omaa painoa penkistä nostaisi(huom. noilla lähtökohdilla ja treenikokemuksella). Näin karrikoidusti siis. On se penkkaaminen jo niin selkärankaan mennyt.

Ja sitten tuo kaverin treenivaste. Jos veikkaan niin hän tekee/on tehnyt nuoruutensa jotakin ruumiillista työtä, jolla on voinut "kehittää" lihaksistoaan jonkinasteisella kuormituksella, ei se niitä syntymälahjanaan ole voinut saada. Moni metsurikin saattaa vetää maasta perkeleellisiä lukuja heti alussa, mutta kehitys voi olla hidasta kun alkaa treenata. Koska: pohjakunto on tullut jo kovaksi niillä metsätöillä, kappas vaan.
Eli tarkoitan: jokaisen kroppa on ja menee siihen kuntoon mihin ympäristö/elämäntyylit(keinolla tai toisella) sitä muovaa, jos siellä salilla ei aikaa vietä.Olkootkin geenit kuinka paskat tai hyvät tahansa.
Edit
-Nimittäin mullakin tippui keväällä 1,5kk tauon jälkeen maastaveto lähes 40kg alas ja kyykky 30kg, mutta penkki pysyi lähes normaalina. Alakropan voimien katoamisen syynä oli runsas istumatyö. Yläkropassa näkyi säilyvän paremmin kun käsille tulikin enemmä tekemistä... joskus on ollut juuri toisinpäin, että penkki tulee tohisten alas,mutta jaloissa pysyykin voima. Ei nää asiat niin yksoikosia ole....

Ja olen lukenut ennenkin Siima sinun kirjoituksiasi, ei tule minulle uutena asiana huonot geenisi voimailuun.. :)
Itsekin uskonen että en ole voimailija "geeneiltäni", koska olin laiha ruikku lähtijään, mutta toisaalta, en välttämättä ole miksikään mörssäriksi tullut ennen saleilua, koska ympäristö ei siihen ole pakottanut.
En ole kuitenkaan huonogeenisyyttäni kellekään surkutellut, koska se olisi turhaa.. voima kuitenkin tarttuu suht hyvin ainakin keskiverto aktiiviharrastajaan verrattuna. Asenne vaikuttaa, nähty monessa asiassa. Ja olevinaan "hyvägeenisen" ura voi romuttua siihen joutavaan leuhottamiseen, eikä salilla maltetakaan nostella vaan baarissa pullistella ja kehuskella..
Ei mulla muuta, jatkakaa :D

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljolti kiinni mihin tilaan kroppa menee kun on "tauolla", että mitä itse tekee. Jos MrSiima sanoo, että puolen vuoden treenaamattomuudella nousisi vain 80kg penkistä, niin tarkottaa että pitää olla kyllä se puol vuotta vihanneksena sairasvuoteella. Ei 200kg lähtökunto tipu niin alas kellään geenifriikilläkään, että ei omaa painoa penkistä nostaisi(huom. noilla lähtökohdilla ja treenikokemuksella). Näin karrikoidusti siis. On se penkkaaminen jo niin selkärankaan mennyt.

Ja sitten tuo kaverin treenivaste. Jos veikkaan niin hän tekee/on tehnyt nuoruutensa jotakin ruumiillista työtä, jolla on voinut "kehittää" lihaksistoaan jonkinasteisella kuormituksella, ei se niitä syntymälahjanaan ole voinut saada. Moni metsurikin saattaa vetää maasta perkeleellisiä lukuja heti alussa, mutta kehitys voi olla hidasta kun alkaa treenata. Koska: pohjakunto on tullut jo kovaksi niillä metsätöillä, kappas vaan.
Eli tarkoitan: jokaisen kroppa on ja menee siihen kuntoon mihin ympäristö/elämäntyylit(keinolla tai toisella) sitä muovaa, jos siellä salilla ei aikaa vietä.Olkootkin geenit kuinka paskat tai hyvät tahansa.
Edit
-Nimittäin mullakin tippui keväällä 1,5kk tauon jälkeen maastaveto lähes 40kg alas ja kyykky 30kg, mutta penkki pysyi lähes normaalina. Alakropan voimien katoamisen syynä oli runsas istumatyö. Yläkropassa näkyi säilyvän paremmin kun käsille tulikin enemmä tekemistä... joskus on ollut juuri toisinpäin, että penkki tulee tohisten alas,mutta jaloissa pysyykin voima. Ei nää asiat niin yksoikosia ole....

Ja olen lukenut ennenkin Siima sinun kirjoituksiasi, ei tule minulle uutena asiana huonot geenisi voimailuun.. :)
Itsekin uskonen että en ole voimailija "geeneiltäni", koska olin laiha ruikku lähtijään, mutta toisaalta, en välttämättä ole miksikään mörssäriksi tullut ennen saleilua, koska ympäristö ei siihen ole pakottanut.
En ole kuitenkaan huonogeenisyyttäni kellekään surkutellut, koska se olisi turhaa.. voima kuitenkin tarttuu suht hyvin ainakin keskiverto aktiiviharrastajaan verrattuna. Asenne vaikuttaa, nähty monessa asiassa. Ja olevinaan "hyvägeenisen" ura voi romuttua siihen joutavaan leuhottamiseen, eikä salilla maltetakaan nostella vaan baarissa pullistella ja kehuskella..
Ei mulla muuta, jatkakaa :D

Eipä se ruumiillista työtä ole tehnyt. Mutta penkistä noussut jo 14-15v iässä yli 100 kiloa vain vähän sen jälkeen kun aloitti punttien kolistelun. Mitään älytöntä lihaksistoa mielestäni kaverilla ei ole, jotkut tosiaan pystyvät tuon 200kg ottamaan penkistäkin ilman mitään massasta poikkeavaa lihasmassaa. Veikkaan että perustuukin juuri siihen, että kaverilla on poikkeuksellinen hermoston aktivaatio ja sen takia varmaan hänen pitäisi vuosia olla treenaamatta että penkki tippuisi edes alle 150kg. Ehkä hänellä ongelma olikin siinä, että treeni keskittyi pitkälti lajinomaiseen voimaharjoitteluun voimaohjelmilla, mutta hänen kohdalla todennäköisesti suurempi hyöty tai potentiaali olisi siinä tilanteessa saatu pyrkimällä kehittämään lihaksistoa kokonaisvaltaisesti unohtamatta lajiharjoittelua.

Ja noista mun geeneistä, niin onhan se itseltänikin typerää väittää että ne olisivat kovinkaan huonot voimailuun. Siinä mielessä kyllä, että jos panostus ei ole 100% niin voimatasot ja massat karkaa kovalla tahdilla. Kovemmin kuin kellään muulla tuntemallani tyypillä. Mutta hermosto ja lihaksisto kyllä vastaa ihan ok-treeniin jos pyhäkolminaisuus on kunnossa. Ero siihen ns. perustilaan on sitten iso, rajat ei tule vastaan kovin äkkiä mitä esim. voimatasoihin tulee. Perustaso on vaan todella alhaalla eli en normaalisti riski kaveri ole ollenkaan. Se voimatason ylläpito ja kehittäminen olisi vaan huomattavasti helpompaa jos esim. viikon salitauko tai sairastelu ei tekisi katastrofia voimatasoille niinkun itselläni on.Tuo genetiikkajuttu kyllä kannattaa tiedostaa, olen itse huomannut että uskomattoman eri tavalla eri henkilöillä elimistö vastaa harjoitteluun ja sama homma mitä tulee tuloksien säilymiseen treenitauoilla tai jopa totaalilopettamisen jälkeen. Toinenkin kaveri puolen vuoden(?) totaalitauolta palasi salille; penkki ollut parhaimmillaan ehkä lähellä 180kg ykkönen: tuollaisen totaalitauon jälkeen puskee ekassa treenissä 120kg sarjaa. Itse en pysty käsittämään miten mahdollista, kun mulla tippuu tuolle tasolle vaikka treenaisin jos on häiriötekijöitä stressaamassa esim. kuluttava työ.

Mulla suurin tai nopein voimatasojen romahdus ja kuihtuminen oli 2014 kesällä. Kuluttava/stressaava työ ja aivan liikaa vuoroja, jatkuvasti töissä. Määräaikasena kun kehdannut lopareita ottaa kesken kesän. Välillä vuorojen välissä oli vain 8h, ettei kerennyt edes kunnolla syödä ja nukkua kun joutui lähtemään jatkamaan. Taisi 3 viikkoa tulla totaalitaukoa loppukesästä salista, kun en enää jaksanut tai motivaatio riittänyt kun kaikki oli jo mennyt. Maastavedon ykkönen tuli 100kg alas kesän aikana, penkissä 90kg(210kg->120kg). Painoa lähti 25 kiloa 2,5kk:ssa. Tuosta kuitenkin pääsin 8-9 kuukaudessa ihan ok kuntoon, ja samalla otin pientä buustia, jotta ei ole aivan yhtä kivinen tie palautella massoja ja voimia nollatilanteesta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Varmasti voi koska maailmassa on niin paljon ihmisiä että muutamia geneettisen loton voittaneita löytyy. Mutta kuten Allan videolla sanoi että alle 100kg joka nostaa 200kg penkistä niin on kyllä vähintääkin harvinaisuus. Salipenkkaajia voi löytyä mutta hyväksytyllä kisanostolla raakana niin tuskin niitä montaa löytyy Suomesta tai edes maailmalta.

30 vuodessa Suomalaisten keskipituus on kasvanut 5cm, joten eiköhän jatkossa tule entistä isompia ja vahvempia ihmisiä. Voi olla että seuraavan 30v päästä salilta löytyy useampiakin 200kg penkkaavia natuja.

Pidemmillä välityksillä nostomatka pitenee ja heikentää tuloksia, joten keskipituuden kasvu vaikuttaa negatiivisesti.

Samaan aikaan kuitenkin ravitsemus, sairaudenhoito yms. kehittyy ja ennen kaikkea ihmisillä on vapaa-aikaa enemmän, jotkut pystyvät ammattinsa puolesta keskittymään jopa pelkästään harjoitteluun. Joten uskon että tulevaisuudessa kovempia nostajia on enemmän kuin nyt tai mitä oli vuosikymmen sitten. Aika näyttää.

Samaan aikaan kuitenkin ravitsemus, sairaudenhoito yms. kehittyy ja ennen kaikkea ihmisillä on vapaa-aikaa enemmän, jotkut pystyvät ammattinsa puolesta keskittymään jopa pelkästään harjoitteluun. Joten uskon että tulevaisuudessa kovempia nostajia on enemmän kuin nyt tai mitä oli vuosikymmen sitten. Aika näyttää.

Myös viime vuosina kasvanut fitness/terveys buumi tuo saleille lisää väkeä kaikissa ikäluokissa, joista saattaa todennäköisemmin löytyä uusia lahjakkuuksia.

Hei. Kovempia nostajiahan tulee ihan pakostikkin "jatkuvasti". Otetaanko jookos ihan huomioon se, että nämä "kovat nostajat" käyttävät kehittyneempiä nostovälineitä kuin ennen? Samoin myös lääketeollisuus; kreatiini ym...

Myös viime vuosina kasvanut fitness/terveys buumi tuo saleille lisää väkeä kaikissa ikäluokissa, joista saattaa todennäköisemmin löytyä uusia lahjakkuuksia.

Kyl kyl. Ihan niin kuin marathon-boomi on täyttänyt urheilukentät ratajuoksijoilla :D

Muuten paljonkas tuollainen kansallisen tason, sanotaan nyt vaikka 19 metrin kuulamörssäri nostelee penkistä?

Muuten paljonkas tuollainen kansallisen tason, sanotaan nyt vaikka 19 metrin kuulamörssäri nostelee penkistä?

Kansallisesta en tiedä, mutta kansainvälisen tason kaverit nostaa sen about 150-190% omasta massasta mitä ameriikkalaista tilastointia katsoo. Samoin kuin kyykyn kohdalla isoa vaihtelua on. Esim kyykyssä löytyy huippuluokan työntäjiä (USA) joilla takakyykky on 182% ja penkki 159%, Reese Hoffa. Sitten löytyy jotakin takakyykystä 269% ja penkistä 192%, Adam Nelson.

Ylipäätään kuitenkin näyttää että kovilla työntäjillä penkki on suhteellisen kova, 180% keskimäärin varmaan, omapaino näkyypi olevan noin 120kg keskimäärin. Kyykyssä on sitten paljon hajontaa, joku kyykkää melkein 300% joku ei pääse edes 200%.

Ja jos jotakin keskiarvoa nyt penkille haluaa niin noin 210-220kg. Kansainvälisellä tasolla... Ei tosin taida olla montaa natuna tehtyä tulosta.

Tuossapa linkki.

http://www.ustfccca.org/assets/symposiums/2010/Don-Babbitt_Power-Training-For-Sport.pdf

Voisi kuvitella että kansallisella tasolla nostetaan joku 50-70 kiloa vähemmän... Ei minulla kyllä mitään hajua ole... Tai no samassa linkissä on keihäänheittäjien voimatasoista sitten useammalta tulostasolta dataa ja sen perusteella voisi jotakin tämmöistä päätellä.

¨^ Vähiten prosentuaalisesti kyykkää ne kaikkein painavimmat tyypit tietysti. Ja eihän noita tuloksia kukaan ole käynyt tuomaroimassa eli tyyli voi olla hyvinkin eri ja syvyys, haarniskat..
Ihalaisen tulosten mukaan Julius Yego snakkaisi penkkituloksen perusteella keihästä alle 65m eli ei noi nyt aina korreloi vaan lajinomainen harjoittelu on tärkeämpää. Kuulassa (lähtönopeus 13 m/s) varmaan vastaavuudet voimatasojen ja tuloksen suhteen osuu paremmin kohdalleen kuin keihäässä (30m/s).

Keihäässä merkittävää on lähtönopeus ja yläkropan liikkuvuus. Kaikkien aikojen paras keihäänheittäjä Jan Zelesny painoi alle 90kg aktiiviurallaan joten jos pelkkä voima puhuisi, niin kyllä hän siihen varteen olisi väkisin lisää massaa hankkinut. Edelleen ihmetyttää Zelesnyn 98 metrinen. Miten joku voi heittää niin pitkälle vaikka vetäisi kaikkia aineita? Eikö ihmisen maksimi pitäisi olla sitä alle aivan kun natupenkkimaksimikin alle 200kg;)

Hokkasen filmissä tuli hyvää kommenttia, mm. volyymista. Yksi iso ongelma näissä keskusteluissa on jumittaminen kehonrakennustyyliseen harjoitteluun ja kuvitteleminen, että sillä sitä voimaakin tulee hyvin. No ei tule.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom