Alkulämmittely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin ajattelin kysyä että mitenkä yleensä lämmittelette ennen treenin alotusta? Itse en yleensä jaksa tehä paljo mitään. Kuinka tärkeänä pidätte sitä että tekee jotain alkulämmittelyä?

Ymmärränkö oikein, että alat suoraan tekemään ns. kovaa sarjaa, ilman lämmittelysarjoja? Vai tarkoitatko lämmittelyllä nyt esim. kuntopyörän polkemista tai muuta aerobista? Jos todellakin alat lämmittelemättä tekemään kovia sarjoja, niin kannattaa varmistaa että asianmukaiset tapaturmavakuutukset on kunnossa. Eikä muuten ole mitään naljailua - tuo nimittäin on erittäin riskiä touhua.

Mä teen viitisen minuuttia kuntopyörää ja sitten 3-5 lämppärisarjaa välillä venytellen. Toimii mulla, muut lisätköön omiaan.

Edit: Jumalauta Tomppa, sä oot nopee!

Olen Tomin kanssa täysin samaa mieltä! Itse olen tehnyt sellaset 3 lämmittelysarjaa liikkeen alussa. En tiedä onko se tarpeeksi, mutta ainakaan vielä en itseäni ole telonut tuolla tyylillä. Jalkapäivänä poljen hieman kuntopyörää lisäksi.

Olen itselleni laittanut rajaksi kymmenen minuutin lämmittelyn, jota en ole ainakaan toistaiseksi alittanut. Paljon pidemmälle lämmittelylle en myöskään näe mitään etuja, koska yleensä tuossa kymmenen minuutin kohdalla alkaa hiki valua -- sellaista tahtia pidän lämmittelyssä. Sekin tottakai aloitetaan rauhallisesti ja kymmenen minuutin aikana kovennetaan suoritusta ja viimeisillä minuuteilla aletaan palautella, ettei ole ihan piipussa sen jälkeen...

Vaihdellen kuntopyörää (harvemmin), erilaisia steppereitä, juoksumattoa ja soutua... vaihtelu virkistää.

Mä vedän kuntopyörällä, cardiohässäkällä tai soutulaitteella 5-10 min suhteellisen rauhallisesti kevyellä vastuksella. Sitten venyttelen päivän lihasryhmän nopeasti läpi. Yleensä venyttelen niin, että tehdessäni jotain yläkropalle, venyttelen koko yläkropan läpi (esim. rintapäivänä venytellään myös selkä ja olkapäät). Ennen kovia sarjoja tehdään tietysti lämmittelysarjat (ainakin ekassa liikkeessä). Tähän tyyliin olen tehnyt oikeastaan koko "urani" ajan, eikä vielä ole tullut mitään loukkaantumisia lukuunottamatta pieniä tulehduksia...

Andor voisi tarkentaa, että tarkoitetaanko tässä nyt lämmittelysarjoja vaiko jotain aerobista liikuntaa ennen punttitreenin alkua.

Mua ei kuntopyörä nappaa, kun ajelen polkupyörällä muuten päivittäin. Concept 2000 (tai mikäsenytoli?) soutulaite on hyvä, säkin hakkaaminen kanssa.

Usein teen tämmösen tankojumpan (pelkkä 20kg tanko):

1) tempauskyykky
2) pystypunnerrus
3) suorin jaloin maastanosto
4) kulmasoutu

Kaikkia semmonen 10-15 toistoo, rauhallista pumppailua, ei taukoja, siirrän vaan tangon paikkaa tarpeen mukaan. Saatan vaihtaa liikkeitten järjestystä, jos siltä tuntuu ja heittää jonkun hauiskäännön lisäksi johonkin väliin. Toi kierto semmosen pari, kolme kertaa läpi, välissä vatsiksia kevyt sarja (ei lisäpainoja), niin onkin jo kevyt hiki, joka paikka hyvin lämminnyt ja aikaa kulunut n. 5-10min.

Tuon pienen jumpan lisäksi sitten vars. reeniliikettä tulee tehtyä pari sarjaa pienemmillä kiloilla rauhallisesti, ehkä normaalia pidemmällä liikeradalla myös.

Ja alkulämmittely on tärkeetä, sitä ei passaa jättää väliin!

Dynaamiset venyttelyt, Kävely salille (100-300m) ja muutama kevyt lämmittelysarja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ensin reipas kävely salille + 10 min pyörällä tai soutulaitteella.. venyttely + lämppäri sarjoja muutama.. sillä pärjää hyvin

joo tarkoitin ennen jotain liikettä tehtyjä lämmittelysarjoja. en tietenkään itse tee heti raskailla mutta en kyllä hirveän paljon lämmittele. pitänee varmaankin lisätä lämmittelyn määrää.

Ite teen yhen lämppäri sarjan! Tottakai heti salille tultua pistän soutulaitetta/kuntopyörää (riippuu päivästä) ja sen jälkeen venytyset!!!Ja eikun pumppaamaan! :p

Originally posted by Tomi77
Ymmärränkö oikein, että alat suoraan tekemään ns. kovaa sarjaa, ilman lämmittelysarjoja? Vai tarkoitatko lämmittelyllä nyt esim. kuntopyörän polkemista tai muuta aerobista? Jos todellakin alat lämmittelemättä tekemään kovia sarjoja, niin kannattaa varmistaa että asianmukaiset tapaturmavakuutukset on kunnossa. Eikä muuten ole mitään naljailua - tuo nimittäin on erittäin riskiä touhua.

Tulee tästä mieleen yks tyyppi, joka alotteli käymään salilla tossa viime lopputalvesta. Se teki tietenkin vaan penkkiä ja hauberia, ja VIISI kertaa viikossa. Aina salille tullessa se meni suoraan penkin luo ja lämäsi 20 kiloset päihin ja teki "lämmittelysarjan" eli noin 5 toistoa, mitkä se väkisin vääntämällä sai tehtyä. Tää kaveri oli vielä niin ylimielinen ettei sitä voinu neuvoa tekemään asiat eri tavalla. No enivei.. kesän alussa sitä ei enään näkyny salilla ja kuulin että siltä oli menny hauis poikki (revenny jommasta kummasta päästä) ja lääkäri sanos ettei enään koskaan punttitreeniä.

Surullinen esimerkki, vaikkakin tuo "ei enään koskaan punttia" onkin täyttä paskaa.. mutta lääkärisedäthän juttelee mitä sattuu välillä.

Olen sitä mieltä että jos neuvoja tarvitaan niitä silloin pyydetään.
Saleilla näkee myös kaikennäköistä"opea".
Olisi hienoa kun jokainen keskittyis vaan omiin tekemisiinsä.
Hauis voi revetä vaikka lämmittelis kuinka.

Itsellä ainoa lämmittely on avainkortin läpivetäminen ja vaatteiden vaihto.Koskaan ei ole ollut loukkaantumísia.
:cool: Se on niin yksilöllistä.

Onhan se jonkin verran yksilöllistä, mutta kyllä kaikilla lihakset sen verran samallalailla toiminee että lämmittelyä pitäis harrastaa edes jonkin verran.. Voihan olla ettei mitään loukkaantumisia vähään aikaan tapahdu, mutta joskus pitkän ajan päästä saattaa yhtäkkiä jotain ikävää tapahtua.. kyllä lämmittely ja venyttely ennen reeniä pieni vaiva omasta terveydestä ja siksi toiseksi pystyy tekemään treenin paljon paremmin kunnon lämmittelyn jälkeen..

kun aloittelin puntilla käymistä, muistan miten penkkitreeni meni: lämmittely tangolla, sarjapainot päihin ja vääntämään. muissa liikkeissä en tainnut lämmitellä ollenkaan

Kyllä varmaan monille voi lämmittely olla tarpeen.
Tässä yksilöillä on huomattava ero.

Vastasin vain omasta kokemuksesta.
Olen käynyt vuosia salilla.
Ja tunnen monia muitakin jotka eivät lämmittele.
Enkä tiedä heistäkään ketään joka olisi loukkaantunut
siksi ettei lämmitellyt.

Back
Ylös Bottom