Alkoholiongelmat seuraavat nuorena aloittaneita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla vanhemmat yritti ohjata sitä alkoholinkäyttöä nuorempana, mutta kyllä etenkin lukioaikana tuli läträttyä kaksin käsin. Jos vanhemmilta pyysi jonkun satsin niin muualta tuli hankittua toinen mokoma tai enemmän. Vanhemmat luulivat kontrolloivansa noita määriä noin mutta eihän tuo auta. Sitten hommaan vaan jotenkin kyllästyi ja korkeakoulussa, missä monet muut sai ensikosketuksen ryyppäämiseen. Se muiden ördääminen aiheutti lähinnä myötähäpeää eikä huvittanut juoda enää.

Nykyään menee ehkä pullo viiniä per pari kuukautta ja jääkaappiin kun ostaa sixpackin niin ehtii tulla parasta ennen päivämäärä täyteen ennenkuin kaikki on juotu.

Oman kersan kasvatuksessa meinaan kyllä aika nuorena sallia yhden viinilasin illallisella tai saunakaljan nappaamisen, mutta tosiaan ei ole tarkoitus, että jannu harjoittelee himassa perskännien vetoa. Ehdottomalla kiellolla ei saa mitään järkevää aikaiseksi koska sillä vain katkaisee itsensä luupista ulos, mutta ei sitä viinatukuksikaan kannata ryhtyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
maistuhan ne ekat kaljat pahal mutta nykyään ihan hyvän makuista. ja jos mulle tarjottii penikkana pahan makuist juomist siin uskos et en tykkäis ni ei se maku paljo haitannu, olutta va kisko päälle. ja suurin osa mun ikä luokasta alotti jo 15v-16v. eikä o tullu viel ongelmia.

No tuo 15-16 on aika hiton myöhään. Ja ei "vielä" ongelmia? Minkä ikäistä porukka on nyt?
Meilläpäin ekat lekat tyhjennettiin joskus 10-12 vuotiaina ja kyllä se näkyy jo parinkympin korvilla että kenellä menee ja miten.

Ehkä kuulostaa naurettavalta ja ehkä tää onkin ku oon näin nuori, mutta silti. Muistan ku vedin ekat kännit 13-vuotiaana. Siinä sitten yläasteella ehkä kerran-kaks kuukaudes ryypäten, lukion eka vuos meni melkee joka viikonloppu pullo suussa, mut tänä vuonna tullu totaalinen kyllästyminen tohon hommaan. Tajusin just ton et ei siinä alkoholis ollu oikee muuta ku se et yhdistin sen jotenki automaattisesti aina sellasee hyvän olon-tunteeseen. Nykyää tulee pippaloissa ja karkeloissakin pyörittyä selvinpäin :)

edit: niin joo tosisaan ja kavereista... Vähän vaihtelevaa kirjoa tämä. Noh, pahin alkoholosti on ehkä sellanen heppu joka alotti joskus 16-vuotiaana vasta juomisen. Nykyään nään sen aina pullo kädessä (viikonpäivisinkin) vaikka ikääkin sillä vasta 17. Saanu potkut parista duunista kun meni kännissä töihin ja kohta lentää lukiostakin todennäkösesti ulos.

Sitten on kavereita jotka alotti 13-vuotiaana ja alko dokaan joka viikonloppu, samat henkilöt jaktaa vaa samaa rataa. Sitten on muutama kaveri jotka alotti kans joskus 13-14 -vuotiaina mutta dokailee nykysin vaa ehkä 5 kertaa vuodessa tyyliin..

Loppujenlopuks ku ajattelee ni niille ei viuna nii paljoo maistu joilla on muutakin tekemistä ollu, esim harrastus, ajoneuvo (voi kruisailla kun muut juo) yms jne tms.

Jos aloittaa teininä säännöllisen humalahakuisen juomisen niin koko persoonallisuus kehittyy alkoholin ympärille. Eli tällaiselle ihmiselle alkoholi on yhtä rakas asia kuin esim seksi ja kuuluu siis automaattisesti viikkorytmiin siinä missä nussiminen/tumputtelu.

Mun mielestä viinaa kannattaa opetella juomaan vasta aikuisiällä.

Toi on osittain totta, kumpikin. Mutta jos saat ne paskat kokemukset jo teini-iäs, et välttämättä tahdo enää myöhemmin. Itse kuulun tuohon jotka ns aikuisena, 18+weenä aloitti juomisen, ja nyt mennään 2-7 kertaa viikossa kännissä. Se menee kavereiden ja tottumusten mukaan.

E: Tuossa juuri ylempänä sanottiin hyvin. Jos on jotain oikeaa tekemistä, ei se holi maistu niinkään.

Mä pidän sitä hyvänä että kotona puhutaan avoimesti alkoholinkäytöstä ja tietyllä tapaa myös "opetetaan" kohtuullista käyttöä, ihan alaikäisillekin jos tarpeen on. Enemmistö alaikäisistä kuitenkin käyttää alkoholia oli sitä lupaa kotoa tai ei, ja näen parempana sen että vanhemmat sitten tietää missä mennään, mitä juodaan ja kuinka paljon. Totaalikielto johtaa usein salailuun tai suoranaiseen kapinointiin ja kumpikin on paha juttu.

Hiljattain olin vanhempieni luona ja äitini sitten toi esille hieman nuoruusmuistojani. Olin n. 14-vuotiaana puhunut kotona kuinka kaverini X ja toinen kaverini Y juovat niin ja niin paljon joka perjantai. Meillä oltiin kotona avoimia [ja kerroin kyllä tarpeettoman paljon äidilleni nuorten elämästä] :D... Äitini sitten ihmetteli että onko todellakin näin että ne juovat muka niin paljon [enemmän mitä hän itsekään joi] ja minä vakuuttelin että kyllä. Isäni sitten hermostui ja sanoi nähneensä ks X ja Y kavereitani baarissa [siis reilusti alaikäisenä] joten äitini sanoi että minä en saa salaa juoda ja muiden pulloista maistella ties mitä, eikä koskaan tule hyväksymään sitä että minä notkun perjantaisin koulun jälkeen Alkon kulmalla pyytämässä hakijaa [tämä oli yleistä ja mun vanhemmat oli kuolla häpeästä kun aina välillä näkivät jotain puolituttuja koulukavereita tms siellä etimässä hakijaa].

Näin ollen äitini sanoi että saan juoda viiniä mökillä, vanhempien valvovan silmän alla ja katsotaan onko ne määrät tosiaan niin isoja kuin retostelin muiden juovan. Niinhän siinä sitten mökillä ollessa Lipistä tuli juotua useampi muki ja pieneen humalaanhan minä siitä menin, ja kasteltuani kissan puutarhaletkulla [joku hauska päähänpistos] olin päättänyt mennä nukkumaan. Siinä ne "ensikännit" :D

Tästä seurasi paljon hyvää: Pystyin jatkossakin puhumaan avoimesti asioista kotona, sain luvan toisinaan ottaa alkoholia mutta vain sen verran mitä vanhempani minulle suostuivat ostamaan. Muiden pulloista ei saanut ottaa jne. Määrät olivat kohtuullisia enkä todellakaan saanut joka vkoloppu käyttää alkoholia. Minusta tulikin fiksusti kohtuukäyttäjä, ja alkoholi jäi sitten kokonaan pois ikävuosiksi 23-28v [tänä vuonna 5v absolutismin jälkeen olen juonut muutamia siidereitä... hui mikä alkkis!]

Mitä tulee muihin ystäviini/kavereihini/tuttaviini:

Ne ketkä saivat luvan, ketkä pystyivät puhumaan asiansa kotona, keiden vanhemmat satunnaisesti ostivat alkoholia, käyttivät sitä järkevästi ja tekevät niin edelleen.

Ne ketkä saivat luvan juoda paljon, kotonakin, ja keiden vanhemmat myös joivat paljon, käyttävät alkoholia reilummin [muttei voi sanoa että liikaa...]

Ne ketkä eivät saaneet lupaa tai voineet sitä edes kysyä, ne keiden kotona ei koskaan puhuttu mistään, keillä ei ollut luottamusta, keiden vanhemmilta salattiin kaikki mitä nuorten elämässä todellisuudessa tapahtuu, ovat ongelmakäyttäjiä. Heillä ei myöskään käyttö ole jäänyt alkoholiin, vaan eräs on erittäin pahasti myös huumausaineista riippuvainen [hän ei koskaan saanut lupaamihinkään, ei tilkkaakaan alkoholia kotona ja kaikki oli kiellettyä 18v asti muutenkin]. Hänestä ainakin selkeästi näkyy kuinka pahaa jälkeä salailu, valheiden kierre, kapinointi ym tekivät.

Omasta tuttavapiiristäni voin siis vetää täysin toisenlaisen päätelmän. Parhaiten menee niillä keillä oli vastuuntuntoiset, huolehtivat vanhemmat jotka olivat realistisia sen suhteen mitä nuorten elämässä tapahtuu, luvalla tai ilman lupaa. Mielestäni ymmärrys ja todellisuuden kohtaaminen ovat ne avainsanat. Joidenkin vanhempien asenne on se että alkoholia suvaita eikä sitä osteta ja ollaan todella tiukkoja sen 18v rajan kanssa vaikka tiedetään että lapsi voi sitä silti käyttää, tämä ikävä kyllä johtaa [ja minunkin nuoruudessani on johtanut] monesti siihen ettei salaa humaltunut lapsi uskalla mennä kotiin vaikka olisi hätä sillä mahdollinen alkoholinkäyttö täytyy salata. Tärkeää olisi että vaikka vanhemmat eivät sitten alkoholia ostaisikaan, niin tekisivät edes sen selväksi että jos joskus ilman lupaa juo niin kotiin saa, ja PITÄÄ aina tulla.

MissEvilEve; sanoi:
Tärkeää olisi että vaikka vanhemmat eivät sitten alkoholia ostaisikaan, niin tekisivät edes sen selväksi että jos joskus ilman lupaa juo niin kotiin saa, ja PITÄÄ aina tulla.

Voisin olla onnellinen edelleen jos tämän olisivat vanhempiani sanoneet. No, eivät sanoneet ja alkoholisti olen. Kiitos jeesus!

E: vittu, näin suomen kielellä sanottuna. Äiti sanoi että koti on aina. Erään saarnan jälkeen totesin että koti on aina, mutta äiti ei ole.

Mä pidän sitä hyvänä että kotona puhutaan avoimesti alkoholinkäytöstä

Tottakai

ja tietyllä tapaa myös "opetetaan" kohtuullista käyttöä, ihan alaikäisillekin jos tarpeen on

Parempi lapsille olisi opettaa täysraittiutta. Alkoholia ei tule lapsille sallia ollenkaan vaikka lasten alkoholin käyttö suomessa yleistä onkin niin ei se tarkoita sitä että asia on ok ja kieltäähän tuon nyt lakikin jo.

Enemmistö alaikäisistä kuitenkin käyttää alkoholia oli sitä lupaa kotoa tai ei, ja näen parempana sen että vanhemmat sitten tietää missä mennään, mitä juodaan ja kuinka paljon. Totaalikielto johtaa usein salailuun tai suoranaiseen kapinointiin ja kumpikin on paha juttu

Niin että pitäis vaan vanhempien hyväksyä lasten alkoholinkäyttö 13 vuotiaasta saakka ja ostaa vielä juomatkin tai antaa rahat moiseen puuhaan. Harvalla kuitenkaan omia tuloja on tuossa iässä. Järkyttävää tekstiä...

Hiljattain olin vanhempieni luona ja äitini sitten toi esille hieman nuoruusmuistojani. Olin n. 14-vuotiaana puhunut kotona kuinka kaverini X ja toinen kaverini Y juovat niin ja niin paljon joka perjantai. Meillä oltiin kotona avoimia [ja kerroin kyllä tarpeettoman paljon äidilleni nuorten elämästä] :D... Äitini sitten ihmetteli että onko todellakin näin että ne juovat muka niin paljon [enemmän mitä hän itsekään joi] ja minä vakuuttelin että kyllä. Isäni sitten hermostui ja sanoi nähneensä ks X ja Y kavereitani baarissa [siis reilusti alaikäisenä] joten äitini sanoi että minä en saa salaa juoda ja muiden pulloista maistella ties mitä, eikä koskaan tule hyväksymään sitä että minä notkun perjantaisin koulun jälkeen Alkon kulmalla pyytämässä hakijaa [tämä oli yleistä ja mun vanhemmat oli kuolla häpeästä kun aina välillä näkivät jotain puolituttuja koulukavereita tms siellä etimässä hakijaa].

Sulla oli fiksu äiti. En minäkään moista omille lapsille sallisi. Jos ei muu auta niin sitten pysyvät iltaisin kotona. Toi viinojen juomisen lapselle opettaminen ei tulisi kysymykseenkään koska parempi opettaa täysraittiutta kaikille etenkin lapsille.

Näin ollen äitini sanoi että saan juoda viiniä mökillä, vanhempien valvovan silmän alla ja katsotaan onko ne määrät tosiaan niin isoja kuin retostelin muiden juovan. Niinhän siinä sitten mökillä ollessa Lipistä tuli juotua useampi muki ja pieneen humalaanhan minä siitä menin, ja kasteltuani kissan puutarhaletkulla [joku hauska päähänpistos] olin päättänyt mennä nukkumaan. Siinä ne "ensikännit" :D

On se kumma kun 14v lasten pitää vedellä kännejä...saati sitten noi about 10v joita näkee välillä ihan sekasin kadulla. Parempi olis opetella elämään ilman viinaa pienestä pitäen niin moni pääsis elämässä paljon helpommalla.

Minusta tulikin fiksusti kohtuukäyttäjä, ja alkoholi jäi sitten kokonaan pois ikävuosiksi 23-28v [tänä vuonna 5v absolutismin jälkeen olen juonut muutamia siidereitä... hui mikä alkkis!]

Melkein absolutisti siis. No sulla kävi tuuri. Suurelle osalle ei käy noin onnellisesti vaan ne asiat pitää oppia ns. kantapään kautta. Ihan turhaan. Suomessa joka kymmenes on alkoholin suurkuluttaja ja lisäksi monelle alkoholista tule ongelmia. Ei olisi näin paljoa ongelmia jos viinaa ja sen juomista ei pidettäisi normaalina ja pyrittäisi ns. kohtuu käyttöön max. 2 annosta alkoholia päivässä. Aika harva tohon pystyy oikeessa elämässä. Monelle utopiaa muista myös se.

Ne ketkä saivat luvan, ketkä pystyivät puhumaan asiansa kotona, keiden vanhemmat satunnaisesti ostivat alkoholia, käyttivät sitä järkevästi ja tekevät niin edelleen.

Ne ketkä saivat luvan juoda paljon, kotonakin, ja keiden vanhemmat myös joivat paljon, käyttävät alkoholia reilummin [muttei voi sanoa että liikaa...]

Ne ketkä eivät saaneet lupaa tai voineet sitä edes kysyä, ne keiden kotona ei koskaan puhuttu mistään, keillä ei ollut luottamusta, keiden vanhemmilta salattiin kaikki mitä nuorten elämässä todellisuudessa tapahtuu, ovat ongelmakäyttäjiä. Heillä ei myöskään käyttö ole jäänyt alkoholiin, vaan eräs on erittäin pahasti myös huumausaineista riippuvainen [hän ei koskaan saanut lupaamihinkään, ei tilkkaakaan alkoholia kotona ja kaikki oli kiellettyä 18v asti muutenkin]. Hänestä ainakin selkeästi näkyy kuinka pahaa jälkeä salailu, valheiden kierre, kapinointi ym tekivät.

Itse sanoisin että alkoholi ongelmia on eniten niillä jotka oppivat sitä alkoholia käyttämään runsaasti jo lapsena. Toiset vanhemmat ostivat viinaa ja toiset ei ostaneet ja ne kersat hommasit sitten muualta. Eli humalahakuinen juominen opittiin jo lapsena. Ja tavallaan ko. vanhemmat sallivat näin tapahtua ja sama kait se on vieläkin.

Omasta tuttavapiiristäni voin siis vetää täysin toisenlaisen päätelmän. Parhaiten menee niillä keillä oli vastuuntuntoiset, huolehtivat vanhemmat jotka olivat realistisia sen suhteen mitä nuorten elämässä tapahtuu, luvalla tai ilman lupaa. Mielestäni ymmärrys ja todellisuuden kohtaaminen ovat ne avainsanat. Joidenkin vanhempien asenne on se että alkoholia suvaita eikä sitä osteta ja ollaan todella tiukkoja sen 18v rajan kanssa vaikka tiedetään että lapsi voi sitä silti käyttää, tämä ikävä kyllä johtaa [ja minunkin nuoruudessani on johtanut] monesti siihen ettei salaa humaltunut lapsi uskalla mennä kotiin vaikka olisi hätä sillä mahdollinen alkoholinkäyttö täytyy salata. Tärkeää olisi että vaikka vanhemmat eivät sitten alkoholia ostaisikaan, niin tekisivät edes sen selväksi että jos joskus ilman lupaa juo niin kotiin saa, ja PITÄÄ aina tulla.

Tästä vastuuntuntoisista huolehtivista vanhemmista ja niiden tärkeydestä olen kanssasi samaa mieltä :)

En tosin tuosta että lapsi voisi salata alkoholin käyttönsä vanhemmilta etenkin jos vanhemmat itse ovat raittiita niin tuoksut haistaa aina.

"vastuuntuntoiset, huolehtivat vanhemmat jotka olivat realistisia sen suhteen mitä nuorten elämässä tapahtuu, luvalla tai ilman lupaa"

Enkä tästä että pistät "vastuuntuntoiset, huolehtivat vanhemmat" ja "realistisia sen suhteen mitä nuorten elämässä tapahtuu, luvalla tai ilman lupaa" samaan lauseeseen. Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsesta eikä hyväksyä ja sallia lapselle asioita joita ei tulisi sallia.

Alkoholi ei ole lapsille sopiva aine, tuskin edes aikuisille ainakaan sillä lailla käytettynä kun suuri osa sitä tässä maassa käyttää. Siitä ainakin ollaan ilmeisen samaa mieltä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom