Alkoholiongelmat seuraavat nuorena aloittaneita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Aloitin kupittelun tossa 12v:na, ja maistuuhan se edelleen. Mutta en mä näe kyllä mitään ongelmaa. Hoidan työt, lapset, terveyden yms. Että kyllähän tuo usein menee jeesustelun puolelle, saahan sitä ihmisellä paheita olla...Ja muutenkin, se ettei nuorena dokaile, ei vielä kyllä takaa minkään sortin menestymistä elämässä. Enemmänkin noi dokailevat on niitä sosiaalisempia junnuja, jotka sitten myöhemminkin menestyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Islamin uskoiset maat yllättäen lähes 0 lukemassa. Ei oo paljoa alkoholihaittoja siellä. Vakavasti puhuen niin kannattaa jokaisen miettiä hetken onko sillä alkoholilla mitään järkeä leikkii yhtään sillä sehän on kun tulella leikkisi. Vanha sanonta kuuluu "Kun antaa pahalle pikkusormen niin se vie koko käden" ja viina vie monasti hautaan...

Niin tupakkakin. Ja sokeriset ruuat, rasvaisista puhumattakaan. Ei se urheilukaan aina tervettä ole.

Elämä on liian lyhyt maksimaalisen elinajan saavuttamisen miettimiseen :)

No nää teiän puolustelut vasta jeesustelua on. Viina on yleisin ennenaikainen kuolinsyy suomessa. Vajaa 2000 ihmistä vuodessa kuolee viinaan. Se on suurin kuolin syy. Miten tämä asia pitää sanoa että menee tyhmäänkin viina-aivokalloon ;)

No sen mä voin kyllä ilmoittaa, että jos Suomessa saisi 16 vuotiaana viinaa niin ei siitä kyllä tulisi yhtään mitään. Niin ja ekat kännit joskus 14 kesäsenä, mutta sitten tuli tämmöinen neljän vuoden tauko. Varmaan jatkuu vielä pitkään.

No nää teiän puolustelut vasta jeesustelua on. Viina on yleisin ennenaikainen kuolinsyy suomessa. Vajaa 2000 ihmistä vuodessa kuolee viinaan. Se on suurin kuolin syy. Miten tämä asia pitää sanoa että menee tyhmäänkin viina-aivokalloon ;)

Mikä sun ratkaisu on?

No joo. Mutta kerros ny oikeasti millasia ihmisiä nämä 2000 on? Elämänhallinta tuskin on muutenkaan kovin korkealla tasolla, että ei se viina niitä kyllä varmaan yksin tapa.

Toi "turvallisissa kotioloissa ensikännien vetäminen" on vähän ristiriitanen juttu. Itse en sitä kannata, mutta ymmärrän jos vanhemmat eivät halua arvuutella, onko oma pikku kullannuppu perjantai-iltana täysin hunningolla kuset housussa ja oksennukset rinnuksella jossain päin kylän raittia.

Toisaalta tuollainen kotona alkoholin antaminen mun näkemyksen mukaan antaa lapselle kuvan, että alkoholin nauttiminen ja humalaan tuleminen on ihan ok juttu ja normaalia. Eikä se sitä minusta ainakaan 14-vuotiaalla lapsella ole.
Lisänä tulee tietysti lapsen aivojen kehittyminen ja juuri tuo mielihyväkeskuksen nopea oppiminen siihen, että alkoholi tuottaa mielihyvää joten alkoholia on saatava lisää.

Kuitenkaan täysi ei-linja ei alkoholin suhteen välttämättä kannata, juuri sen takia, että kun nuori esimerkiksi opiskelemaan muutettuan tutustutetaan alkoholiin ja annetaan kuva, että se on olennainen osa esimerkiksi opiskelija- ja nuorisokulttuuria, voi olla että aiemmin alkoholia juomaton nuori aloittaa ankaran juomisen. Tähän varmaan vaikuttaa monet tekijät, alkoholi on uusi jännä juttu ja tietty mukaan astuu myös sosiaaliset paineet yms.

Itsekin olen teinivuosina muutamat teinikännit valitettavasti vetänyt ja ilta on päättynyt lyhyeen kaverin lavuaariin oksentaessa ja onhan tuosta kyllä se hyöty ollut, että tietää millaista viinan juominen voi paskimmillaan olla ja ehkä alkoholista on myös karissut se hohto ja viehätys. Kyllä vanhemmat ties, että dokasin alaikäisenä, mutta eivät halunneet estää mun menemistä sen takia. Alkoholia eivät ikinä antaneet kotona, eivätkä kehottaneet juomaan tai pitäneet sitä ok-asiana.
Tää taitaa olla yleisin käytäntö, mutta sekin on vähän ristiriitaista, sillä tässä tulee mukaan se, että vanhemmat haluavat valvoa oman lapsen ensimmäisiä kännejä. Valitettavasti viinan kanssa ei voi soveltaa "terve liha oppii-käytäntöä", sillä pahimmillaan ensimmäiset kännit voivat viedä sairaalaan tai jopa ruumishuoneelle. Näitäkin tapauksia sattuu vuosittain useita.

En usko kuitenkaan että loppupeleissä sillä on paljookaan väliä, annetaanko lapselle lupa juoda ensikännit kotona vai juoko hän ne jossain muualla ja vielä vaikka hieman vanhempanakin. Enemmän se on mielestäni kiinni siitä, kuinka usein juodaan kännit. Jos aloittaa 20-vuotiaana opiskelijaelämän alkaessa sen pari-kolme kertaa viikossa, on aika todennäköistä, että tahti pysyy kovana myös opiskelijaelämän päätyttyä.
Tottakai on pienempi riski tulla riippuvaiseksi jos vetää viikonloppuisin kännit 20-vuotiaasta, kuin 14-vuotiaasta, mutta silti pidän suurimpana syypäänä alkoholisoitumiseen Suomessa alkoholin yleisesti hyväksyttyä asemaa ja sosiaalisten tapahtumien keskittymisen juomisen ympärille.

No joo. Mutta kerros ny oikeasti millasia ihmisiä nämä 2000 on? Elämänhallinta tuskin on muutenkaan kovin korkealla tasolla, että ei se viina niitä kyllä varmaan yksin tapa.

Kyllä niitä alkoholiongelmia on kaikissa sosiaaliluokissa.

Mukaan mahtuu monenlaista. Tietysti ensimmäisenä tulee mieleen alkoholistit, joita näkee kun menee lähimmälle ostarille. Mut suuren lohkon viinaan kuolleista muodostaa myös ns. "suurkuluttajat", jotka siis pystyvät käymään töissä ja hoitamaan sosiaalisen elämänsä, mutta juovat liikaa alkoholia. Sitten tietty nuoret, jotka eivät tiedä rajojaan ja juovat itselleen alkoholimyrkytyksen.

Toi suurkuluttaja-termi vituttaa kyl muutenkin. Tuntuu että se on kehitetty sitä varten, kun liikaa viinaa juovat ja siitä riippuvaisia olevat työssä käyvät ihmiset eivät halua myöntää olevansa alkoholisteja. Tälläisiä löytyy lähisuvusta ja tuttavapiiristä muutama, ja kyllä minä heitä täysinä alkoholisteina pidän.

eikös vastaavia tutkimuksia ole tehty aiemminkin?
jeps.. Mesolimbinen dopamiinirata on kait hoksattu jo vuonna 1975.

Mielihyväradan evolutiivisena tehtävänä on kertoa, mikä on hyvää elimistöllemme ja mikä on hyvää nautittavaksi. Ihminen on kuitenkin jo varhain oppinut "hämäämään" mielihyväjärjestelmää erilaisilla päihteillä.

Koska mielihyväjärjestelmä on erittäin merkityksellinen lajinsäilymisen kannalta, on siihen liittyvä oppimisjärjestelmä ja muisti hyvin tehokas. Jo muutamasta kokemuksesta syntyy läpi elämän kestävä päihdemuisti.

lähde: http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=673732

Mulla joskus ala-asteikäisenä tietty kiinnosti, kun vanhemmilla oli joskus saunakalja tai atrian yhteydessä punkkulasi.
Faija antoi maistaa, ja sissussaatana että ne molemmat maistu pahalle.
Siitä iski pikku-Serialille ajatus, ettei tollasta kyl juoda voi, eikä tehny mieli,
ja yläasteella ihmettelin että miks ne kovikset haluaa sellasta karmeeta ainetta juoda.

Eli mulle tuo toimi, kun sai tietää kuinka -tun pahalle viuna maistuu :-D
Jenkkilässä tästä oli kans tehty tutkimusta, sikäläisessä kulttuurissa dokaaminen ja vallankin joukkueurheilulajit kulki käsi taskumatilla.
Täytyy kyllä sanoa, että itse (sitten joskus) käytän tätä samaa kikkaa omiin lapsiin. Juotan jotain vitun pahaa viinaa niille ja kysyn haluuko lisää. :)

Täytyy kyllä sanoa, että itse (sitten joskus) käytän tätä samaa kikkaa omiin lapsiin. Juotan jotain vitun pahaa viinaa niille ja kysyn haluuko lisää. :)

Juota kiljua :kippis1:
Paska haju ja maku yhdistettynä ripuliin ei varmaan anna ruusuista kuvaa alkoholista ja pitää lapset loitolla moisesta myrkystä vielä pitkän aikaa.

Siis onhan se päivänselvää, että ne yläasteen kännejä vetävät kovikset jatkavat samaa linjaa tappiin asti kun taas etupulpetin hissukat eivät oikein pääse koskaan sinuksi koko aiheen kanssa :D Näin vaan kärjistetysti.

Tuo on vaan aivan eri asia kuin kotona oleva avoin alkoholikasvatus.

En tajua mitä niiden vanhempien päässä liikkuu, jotka tietävät kyllä penskansa istuvan puistokaljalla, mutta kieltävät koko touhun ehdottomama no no:na. Mun mielestä on erittäin vastuutonta olla epätietoisuudessa siitä, missä se oma pentu meuhkaa ja mihin se ajetaan aamuyöstä nukkumaan.

Ei se teini lopeta ryyppäämistä jos sitä kieltää :D

Juota kiljua :kippis1:
Paska haju ja maku yhdistettynä ripuliin ei varmaan anna ruusuista kuvaa alkoholista ja pitää lapset loitolla moisesta myrkystä vielä pitkän aikaa.

Onko tästä jalosta juomasta joku oikeasti onnistunut saamaan ripulin? En ole koskaan kuullut, että siitä päästä olisi tavara lentänyt ulos tämän jumalten juoman ansiosta, mutta toisesta päästä kylläkin alkoholimyrkytyksen seurauksena. Hyvää tavaraa ja ajaa asiansa. En tiedä onko sitten pyhiä valmistusohjeita rikottu ja tehty jotain kuraa vai mistä nämä ripulihuhut on saaneet alkunsa?

Jos aloittaa teininä säännöllisen humalahakuisen juomisen niin koko persoonallisuus kehittyy alkoholin ympärille. Eli tällaiselle ihmiselle alkoholi on yhtä rakas asia kuin esim seksi ja kuuluu siis automaattisesti viikkorytmiin siinä missä nussiminen/tumputtelu.

Mun mielestä viinaa kannattaa opetella juomaan vasta aikuisiällä.

Jos aloittaa teininä säännöllisen humalahakuisen juomisen niin koko persoonallisuus kehittyy alkoholin ympärille. Eli tällaiselle ihmiselle alkoholi on yhtä rakas asia kuin esim seksi ja kuuluu siis automaattisesti viikkorytmiin siinä missä nussiminen/tumputtelu.

Mun mielestä viinaa kannattaa opetella juomaan vasta aikuisiällä.

Oon vähän eri mieltä tosta koska ite alotin 14 vuotiaana vetään melkein joka viikonloppu kännit niin nykyään siihen on jo vähän kyllästynyt. Vähän aikaa sitten olin kolme viikkoo juomatta eikä tehny tosiaankaan vaikeeta ja nykyään tulee pidettyä muutenkin noita taukoja vähän enemmän. Ettei mun persoonallisuus ole ainakaan rakentunu viinan ympärille oonko sitten joku harvinainen poikkeus?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom