Toi "turvallisissa kotioloissa ensikännien vetäminen" on vähän ristiriitanen juttu. Itse en sitä kannata, mutta ymmärrän jos vanhemmat eivät halua arvuutella, onko oma pikku kullannuppu perjantai-iltana täysin hunningolla kuset housussa ja oksennukset rinnuksella jossain päin kylän raittia.
Toisaalta tuollainen kotona alkoholin antaminen mun näkemyksen mukaan antaa lapselle kuvan, että alkoholin nauttiminen ja humalaan tuleminen on ihan ok juttu ja normaalia. Eikä se sitä minusta ainakaan 14-vuotiaalla lapsella ole.
Lisänä tulee tietysti lapsen aivojen kehittyminen ja juuri tuo mielihyväkeskuksen nopea oppiminen siihen, että alkoholi tuottaa mielihyvää joten alkoholia on saatava lisää.
Kuitenkaan täysi ei-linja ei alkoholin suhteen välttämättä kannata, juuri sen takia, että kun nuori esimerkiksi opiskelemaan muutettuan tutustutetaan alkoholiin ja annetaan kuva, että se on olennainen osa esimerkiksi opiskelija- ja nuorisokulttuuria, voi olla että aiemmin alkoholia juomaton nuori aloittaa ankaran juomisen. Tähän varmaan vaikuttaa monet tekijät, alkoholi on uusi jännä juttu ja tietty mukaan astuu myös sosiaaliset paineet yms.
Itsekin olen teinivuosina muutamat teinikännit valitettavasti vetänyt ja ilta on päättynyt lyhyeen kaverin lavuaariin oksentaessa ja onhan tuosta kyllä se hyöty ollut, että tietää millaista viinan juominen voi paskimmillaan olla ja ehkä alkoholista on myös karissut se hohto ja viehätys. Kyllä vanhemmat ties, että dokasin alaikäisenä, mutta eivät halunneet estää mun menemistä sen takia. Alkoholia eivät ikinä antaneet kotona, eivätkä kehottaneet juomaan tai pitäneet sitä ok-asiana.
Tää taitaa olla yleisin käytäntö, mutta sekin on vähän ristiriitaista, sillä tässä tulee mukaan se, että vanhemmat haluavat valvoa oman lapsen ensimmäisiä kännejä. Valitettavasti viinan kanssa ei voi soveltaa "terve liha oppii-käytäntöä", sillä pahimmillaan ensimmäiset kännit voivat viedä sairaalaan tai jopa ruumishuoneelle. Näitäkin tapauksia sattuu vuosittain useita.
En usko kuitenkaan että loppupeleissä sillä on paljookaan väliä, annetaanko lapselle lupa juoda ensikännit kotona vai juoko hän ne jossain muualla ja vielä vaikka hieman vanhempanakin. Enemmän se on mielestäni kiinni siitä, kuinka usein juodaan kännit. Jos aloittaa 20-vuotiaana opiskelijaelämän alkaessa sen pari-kolme kertaa viikossa, on aika todennäköistä, että tahti pysyy kovana myös opiskelijaelämän päätyttyä.
Tottakai on pienempi riski tulla riippuvaiseksi jos vetää viikonloppuisin kännit 20-vuotiaasta, kuin 14-vuotiaasta, mutta silti pidän suurimpana syypäänä alkoholisoitumiseen Suomessa alkoholin yleisesti hyväksyttyä asemaa ja sosiaalisten tapahtumien keskittymisen juomisen ympärille.