Alkoholiongelmat seuraavat nuorena aloittaneita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Vanhemmat, jotka tutustuttavat lapsensa alkoholiin toivoen opettavansa heille vastuullista käyttöä, saattavat tehdä enemmän hallaa kuin hyvää.

National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism -järjestön tutkimuksessa havaittiin, että alkoholin nauttimisen aloittaminen ennen 15 ikävuotta nostaa riskiä tulla alkoholin suurkuluttajaksi aikuisena.

Asiantuntijat uskovat, että teinien nopeasti kehittyvät aivot ”ohjelmoituvat” yhdistämään alkoholin mielihyvän tunteeseen.

Tutkimuksessa naiset ja miehet jaettiin kolmeen ryhmään: alle 15-vuotiaana, 15-17-vuotiaana tai yli 18-vuotiaana ensimmäiset humalat juoneisiin.

Henkilöt, jotka aloittivat alkoholin juomisen alle 15-vuotiaana ja pienemmässä laajuudessa he, jotka aloittivat alkoholin nauttimisen 15-17-vuotiaana, tulivat todennäköisemmin riippuvaisiksi alkoholista aikuisena, kuin he, jotka odottivat 18-vuotiaiksi asti ennen kuin tutustuivat alkoholiin.

Tämä yhteys pysyi samana, vaikka tuloksissa otettiin huomioon esimerkiksi sellaisia tekijöitä, kuin ajallinen alkoholille altistumisen kesto, perhehistoria ja monet muut riskitekijät.

Tutkimus myös osoitti, että alle 15-vuotiaina alkoholin käytön aloittaneilla oli 50 prosenttia korkeampi todennäköisyys alkoholin väärinkäyttöön aikuisiällä, verrattuna yli 18-vuotiaina aloittaneisiin.

”Ensimmäistä kertaa voimme nähdä alkoholin käytön varhaisen aloittamisen ja aikuisiän kohonneen alkoholin väärinkäytön välillä olevan yhteyden”, National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism-järjestön tutkija Deborah Dawson toteaa.

Aiheesta uutisoi BBC News otsikolla Early tipple 'breeds alcoholism' 29.9.2008.Linkki uutiseen

Aika mielenkiintoinen tutkimus, olisin pystynyt sanomaan saman melkein ihan vaan katselemalla ympärilläni pörrääviä ihmisiä. Kyllä ne yläasteen sankarit sen taidon osaa edelleen.. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eikös vastaavia tutkimuksia ole tehty aiemminkin?

Mutta kyllä tää pitää niin paikkansa. Huomaa ihan kaveripiiristäkin, niiden ketkä ovat aloittaneet kännäämisen yläasteella, on pakko saada joka viikonloppu se punkkupullo tms. Itellä taas ei tuota ongelmia ottaa silloin tällöin, mutta olla ottamatta vaikkapa kuukausi(a), koska urheilu pelasti mut viinalta murrosiässä. :D

Meiän kaveripiirissä ongelmakäytön nuorena aloittaneet ovat jatkaneet samaa mallia aikuisena, maltillisesti vanhempien "ohjauksella" aloittaneet kohtuukäyttäjiä ja lähes kaikki niistä, jotka ei teininä juoneet, mutta aloittivat "aikuisiällä", ovat nyt aikamoisia viinanperässä juoksijoita. Oletettavasti kuitenkin laajemmalla mittakaavalla tutkimuksen tulokset pitävät paikkansa.

Ite kuulun tähän seiskaluokalla ekan perskännin vetäneeseen porukkaan, ja niinhän siinä kävi, että viimeiseksi perskänniksi se jäikin :eek:

Vanhemmat, jotka tutustuttavat lapsensa alkoholiin toivoen opettavansa heille vastuullista käyttöä, saattavat tehdä enemmän hallaa kuin hyvää.

Tää nyt vähän riippuu ja roikkuu mun mielestä. Jos oletetaan, että 15 kesäinen koltiainen päättää ottaa ensimmäiset kännit, niin eikö se olisi parempi ottaa siellä kotona valvovan silmän alla kuin jossain puistossa kaverien kanssa. Kaverit voi myös olla sen verta töttöröö, että eivät huomaa yhden puuttumista joukosta ja tämä yksi sitten jää johonkin puskaan tukehtumaan omaan yrjöönsä.

Eri asia tietenkin jos isäpappa päättäkiin, että tänään meijän poika ottaa ekat kännit ja lyö leijonapullon käteen ja käskee juomaan.

Tää nyt vähän riippuu ja roikkuu mun mielestä. Jos oletetaan, että 15 kesäinen koltiainen päättää ottaa ensimmäiset kännit, niin eikö se olisi parempi ottaa siellä kotona valvovan silmän alla kuin jossain puistossa kaverien kanssa. Kaverit voi myös olla sen verta töttöröö, että eivät huomaa yhden puuttumista joukosta ja tämä yksi sitten jää johonkin puskaan tukehtumaan omaan yrjöönsä.

Eri asia tietenkin jos isäpappa päättäkiin, että tänään meijän poika ottaa ekat kännit ja lyö leijonapullon käteen ja käskee juomaan.

Tätä mä en oo koskaan tajunnut. Siis tätä alkoholiin tutustuttamista vanhempien toimesta - mitä vittua? Ikäraja alkoholinkäytölle on 18 vuotta jos sitä ennen kersa saattaa viinaa maistella niin saa sitten käyttää mielikuvitusta siihen, vanhempien tehtävä ei oo todellakaan ostaa sitä viinaa. Vanhempien myös tulisi valvoa niiden pellavapäidensä menemistä siinä määrin, ettei ulkona notkuta sidukkapullot kädessä.
Kyllähän sitä tuli itsekin alaikäisenä tintattua mutta porukat ei todellakaan siihen lupaa antanut ja se tulikin tehtyä aina jotenkin salaa.

mutta aloittivat "aikuisiällä", ovat nyt aikamoisia viinanperässä juoksijoita.
Tuo tuli havaittua opiskeluaikojen alussa. Useimmiten tyypit jotka alkoivat juomaan ensimmäistä kertaa kotoa pois muutettuaan (usein tiukan kotikurin vuoksi siis) olivatkin sitten jatkuvasti keitolla. Olivat sitten usein vielä sellaisia hillittömiä/vihaisia juoppoja.
ikäraja alkoholinkäytölle on 18 vuotta jos sitä ennen kersa saattaa viinaa maistella niin saa sitten käyttää mielikuvitusta siihen, vanhempien tehtävä ei oo todellakaan ostaa sitä viinaa.
Juuri näin.

eikös vastaavia tutkimuksia ole tehty aiemminkin?

Mutta kyllä tää pitää niin paikkansa. Huomaa ihan kaveripiiristäkin, niiden ketkä ovat aloittaneet kännäämisen yläasteella, on pakko saada joka viikonloppu se punkkupullo tms. Itellä taas ei tuota ongelmia ottaa silloin tällöin, mutta olla ottamatta vaikkapa kuukausi(a), koska urheilu pelasti mut viinalta murrosiässä. :D
Urheilu pelasti viinalta???

Mun nuoruudessa ne urheilijat oli just niitä jotka dokas eniten ja useimmin.

Mulla joskus ala-asteikäisenä tietty kiinnosti, kun vanhemmilla oli joskus saunakalja tai atrian yhteydessä punkkulasi.
Faija antoi maistaa, ja sissussaatana että ne molemmat maistu pahalle.
Siitä iski pikku-Serialille ajatus, ettei tollasta kyl juoda voi, eikä tehny mieli,
ja yläasteella ihmettelin että miks ne kovikset haluaa sellasta karmeeta ainetta juoda.

Eli mulle tuo toimi, kun sai tietää kuinka -tun pahalle viuna maistuu :-D
Jenkkilässä tästä oli kans tehty tutkimusta, sikäläisessä kulttuurissa dokaaminen ja vallankin joukkueurheilulajit kulki käsi taskumatilla.

Entisenä joukkueurheilijana on pakko todeta, että harvemmin lasiin syljettiin sillon joukkueen kesken. Mutta ei se nyt jokaviikonloppuista ollut. Mutta kyllä joukkueen keskisessä vapaa-ajan vietossa viina oli aika keskeisessä roolissa. Ehkä ei niin terve ilmiö ollut, mutta saatanan hauskaa oli kyllä.

Entisenä joukkueurheilijana on pakko todeta, että harvemmin lasiin syljettiin sillon joukkueen kesken. Mutta ei se nyt jokaviikonloppuista ollut. Mutta kyllä joukkueen keskisessä vapaa-ajan vietossa viina oli aika keskeisessä roolissa. Ehkä ei niin terve ilmiö ollut, mutta saatanan hauskaa oli kyllä.

Sama juttu täällä. Jotenkin huvittavaa kun muistelee miten lukioikäisenä lähinnä naureskeltiin matseissa, että meneepäs tämä hyvin näin krapulassakin. Lajina siis jääkiekko.

Itse olen poikkeus tän tutkimuksen aineistossa, ala-asteen puolella tuli alotettua ja ikävuosina 13-18 olin yhteensä varmaan 1-2vkl ilman viinaa, 15 ikävuoden jälkeen yleensä pe ja la... Nykyään on tullut vähennettyä aika rajusti, vieläkään en lasiin sylje mutta näin vähän vanhempana opiskelut aloittaneena on ihan hyvä että on saanut "pahimman" keittokauden elämässä jo ohi :) Hauskaa oli tuolloin mutta epäilen ettei se kovin hyvää tehnyt kasvavalle nuorelle miehelle. Varmaan moni on säälien katsonut meidän touhuja silloin ja itsekin olen mieluummin muistelematta :D En suosittele kuitenkaan

Tuskimpa sillä nyt niin väliä on, että aloittaako sen juomisen 15 tai 18 vuotiaana. Joillekkin kehittyy helpommin noita alkoholiongelmia(ompa muuten hieno sana) kuin toisille. Siihen on monta erilaista syytä.

Itse taisin ensimmäiset kunnon kaatokännit ottaa 12-13 vuotiaana. Vielläkin muistan, että kuinka paha olo siitä 0.5 litra kossupullosta oikein tuli. Silloin lupasin itselleni etten enää koskaan juo alkoholipitoisia juomia. Se lupaus ei kyllä kestänyt kauaa.

Nykyään täytyy lähes joka päivä saada jotain hyvää juotavaa, ei tätä paskaa muuten jaksa :kippis1:.

Aloitin itse vetämällä kunnon perseet 13-vuotiaana. Kadun sitä kyllä hieman nykyään. Nykyään tulee läträttyä aika harvakseltaan. Kiitos nuorena aloittamisen, niin ei paljoa enää nappaa.

Mun lähipiirissä tällä hetkellä ei oikeastaan ole eroa alottiko yläasteella vai täysikäisenä juopottelun ; ne kaikki ryypiskelee paljon. Itse otin ekat kännit joskus 13-vuotiaana, mutta koko puuhasta aloin tykkäämään ylipäätänsä joskus täysikäisenä baareissa käynnin yhteydessä. Ennen sitä se oli aika paljon sitä "sosiaalisen paineen pakottamaa".

Tuosta on taas vähän hankala tehdä johtopäätöksiä, mutta minusta tämä on vähän harhaanjohtavaa:

Tutkimuksessa naiset ja miehet jaettiin kolmeen ryhmään: alle 15-vuotiaana, 15-17-vuotiaana tai yli 18-vuotiaana ensimmäiset humalat juoneisiin.

Tutkimus myös osoitti, että alle 15-vuotiaina alkoholin käytön aloittaneilla [tutustutettu vai perskännit juoneilla?] oli 50 prosenttia korkeampi todennäköisyys alkoholin väärinkäyttöön aikuisiällä, verrattuna yli 18-vuotiaina aloittaneisiin.

Tietysti voi olla kyseessä vain artikkelin kirjoittaneen tahon virhe. Itse en jaksa uskoa, että alaikäinen, joka on saanut esimerkiksi kotona perjantaina muutaman hörpyn/pullonpohjat oluesta olisi jotenkin suuremmassa vaarassa alkoholisoitua myöhemmällä iällä, päinvastoin. Tämä mutuilua, kuten myös seuraava:
Eikös esimerkiksi Keski-Euroopassa monessa maassa nuoret tutustu alkoholiin perheen kautta nuorena, mutta silti siellä on terveempi alkoholikulttuuri noin yleisesti kuin Suomessa? Joku tilastonikkari voisi vähän katsella noita, itse en juuri nyt jaksa.

Tätä mä en oo koskaan tajunnut. Siis tätä alkoholiin tutustuttamista vanhempien toimesta - mitä vittua? Ikäraja alkoholinkäytölle on 18 vuotta jos sitä ennen kersa saattaa viinaa maistella niin saa sitten käyttää mielikuvitusta siihen, vanhempien tehtävä ei oo todellakaan ostaa sitä viinaa. Vanhempien myös tulisi valvoa niiden pellavapäidensä menemistä siinä määrin, ettei ulkona notkuta sidukkapullot kädessä.
Kyllähän sitä tuli itsekin alaikäisenä tintattua mutta porukat ei todellakaan siihen lupaa antanut ja se tulikin tehtyä aina jotenkin salaa.

Hohohoo!

Luuletsä, että porukat voi estää kun penikan viinahammasta kolottaa?

Pointti tossa on se, että ne ekat tuubat kiskastaan turvallisissa olosuhteissa, jotta saadaan vähän kuvaa, että mitä se dokaaminen on. Ite en tota koskaan tehnyt, mutta ymmärrän idean.

PS. Mutsi osti kerran siksarin kun olin alaikäinen.

Eikös esimerkiksi Keski-Euroopassa monessa maassa nuoret tutustu alkoholiin perheen kautta nuorena, mutta silti siellä on terveempi alkoholikulttuuri noin yleisesti kuin Suomessa? Joku tilastonikkari voisi vähän katsella noita, itse en juuri nyt jaksa.

Riippuu siitä mikä lasketaan terveemmäksi alkoholikulttuuriksi. Eivät ne sitä ainakaan vähempää juo.

Keski-Euroopan kärki vs. Suomi

1. Luxemburg 15,56
3. Unkari 13,60
5. Tšekki 12,99
9. Saksa 11,99
17. Ranska 11,43
19. Itävalta 11,08
21. Sveitsi 10,83
22. Belgia 10,63
24. Suomi 10,45
...

Hupaisana yksityiskohtana:

135. Jamaika 1,74

Lähde: List of countries by alcohol consumption

Mun lähipiirissä tällä hetkellä ei oikeastaan ole eroa alottiko yläasteella vai täysikäisenä juopottelun ; ne kaikki ryypiskelee paljon.
Joo, sama juttu. On suurin osa frendeistä aloitti seiska-kasiluokan aikoihin kuten itsekin. Osa taas paria kolmea vuotta myöhemmin. Nykyään kaikki enemmän tai vähemmän juoppoja. Ei taida olla kaveripiirissä montaa kuka ois ollu yli viikon selvänä viimesen vuoden aikana, yleensä vetäävät (ennen pysty sanomaan vedettiin) molemmat päivät putkeen joka viikonloppu. Selvästi tuo ikä jolloin aloittaa vaikuttaa jotain, mutta ei se mikään ratkaiseva tekijä taida olla.

Nykyään tosiaan ite vähentäny tuota viinan kaa länträämistä, onnistunu jopa paremmin kuin odotin. Ainut haittapuoli, että ei tosiaan nää kaikkia kavereita niin usein nykyisin... No harrastuksensa kullakin ja kaks frendii sain sentään vedettyä/vedätettyä mukaan viinalakkoon. :)

Islamin uskoiset maat yllättäen lähes 0 lukemassa. Ei oo paljoa alkoholihaittoja siellä. Vakavasti puhuen niin kannattaa jokaisen miettiä hetken onko sillä alkoholilla mitään järkeä leikkii yhtään sillä sehän on kun tulella leikkisi. Vanha sanonta kuuluu "Kun antaa pahalle pikkusormen niin se vie koko käden" ja viina vie monasti hautaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom