Alkoholi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Bodausfoorumilla hiukan outo lintu tämä viina, mutta antaa mennä.

Tässä on nyt, sanotaanko kesästä asti ollut sellainen tilanne, että juopottelen vähintään sen yhden kerran viikossa. Joskus kaksi. Kesäreissuilla sitten päivä määrät saattaa olla suurempia, mutta noita on vaan pari vuodessa. Ikinä ei ole ollut sellainen olo, että alkoholi olisi ongelma, ei sitten minkäänlainen. "Minä olen nuori ja elän vähän hullua aikaa, antaa mennä". Tota rataa. Kävin tekemässä tuolla päihdelinkissä ihan huvikseni sen alkoholitestin, ja se helvetin mittari ponnahti maksimiin. Oikein vattasta kouraisi.

Sitten tulin ajatelleeksi, että tosi monella mun kaverilla ja tutullakin se mittari olisi lyönyt pohjaan. Siis puhutaan suuresta osasta kylän nuorisoa, tai siitä osasta, joka tapaa käydä viikonloppuriennoissa. Onko meillä kaikilla alkoholiongelma? Tai kelataan opiskelijoita, tai ainakin niitä juttuja joita olen opiskelijakavereilta kuullut. Missä se raja menee? Duunin ja koulun olen aina hoitanut ilman, että viina olisi niitä haitannut, eikä ihmissuhteetkaan ole kärsineet oikeastaan ollenkaan, enemmänkin parantuneet, kun kännissä on pokannut jonkun naisen.;) Krapulassa ei himota viina, mutta joskus on kiva vetää pari päivää putkeen.

Toisaalta, raskaan työviikon jälkeen on vaikea olla ottamatta sitä keittoa ja olla lähtemättä jonnekkin. Ja jos lähtee, niin melkeinpä aina se viina on messissä. Joskus olen dokaillut himassakin, mutta sen päätin lopettaa. Täysin turhaa hommaa se meinaan on.

Jos tämä homma ei tunnu minusta ongelmalta ollenkaan, niin eikö se ole sitä? Onko tästä tullut ongelma vaan siksi, että ton testin mukaan se on jonkin sortin ongelma. Käsitättekö?

Mun eräs ystäväpiirini on aika suurkuluttajaryhmää. Meillä on joskus dokatessa tavallaan sellainen pieni romantisoimismeininki siinä hommassa. Tiedättehän Irwin ja kumppanit, ei tippa tapa ja pidetään pohjolan pidot. "Hahaa kylläpä oltiin humalassa. Hohoo vittu sinäkin olit hassu siinä darrassas. Muistatteko sen kun Raineri kaatoi sen pöydän ja makas kuset housussa vessan lattialla? Ruahaa, voi että me juopoteltiin." Kuulostaa saatanan lapselliselta, mutta oikeassa mielentilassa huvittaa kyllä, ei siitä pääse mihinkään. Kenestäkään ei tunnu ongelmalliselta tämä touhu, enkä mä itsekkään pode mitään morkkiksia dokaamisesta, mutta toi kuulemma luotettava testi vähän ihmetyttää. Onko täällä ollut jengillä aikoja, jolloin on tullut juotua usein?

Nyt kun on alkanut taas trenaaminen kiinnostaa ja uusi tyttöystävä on terveyden perikuva, niin voisi alkaa vähentää tuota viinan käyttöä. Jos siihen ei pystyisi, niin saattaisi olla itsetutkiskelun paikka. Siis Amsterdam reissun jälkeen tietty.:kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuollaiset mittarit nyt tahallaan liioittelee että saataisiin ihmisiä shokeerattua.
Opiskeluaikoina tuli juotua välillä viikolla vähintään kaksi kertaa + viikonloput päälle, eikä se silloin ongelma ollut. Toki ihan jatkuvasti käytettynä kerta viikkoonkin tahti alkaa olla aika kuluttava.

Hyvin kirjoitettu teksti..Itteki sun iässä oli ihan samanlaiset meiningit..Viinaa juotiin ja naisia pokattiin ja oli hauskaa:) Enään ei maistu viinat samalla lailla,mutta sillon tällön on kiva lähtee irrottelemaan..:kippis1:

Sportman81 sanoi:
Hyvin kirjoitettu teksti..Itteki sun iässä oli ihan samanlaiset meiningit..Viinaa juotiin ja naisia pokattiin ja oli hauskaa:) Enään ei maistu viinat samalla lailla,mutta sillon tällön on kiva lähtee irrottelemaan..:kippis1:
Näin juuri paitsi me pokattiin tietysti niitä poikia.....;)
Nykyisinkin perseet parit kuussa pitää mielen virkeänä!:evil: :D

Ei sitä mitenkään hirveesti tarvi juoda, että testit näyttää että olet täys juoppo ja haiseva sikaporsas. Kyllä se kerran viikossa tai useammiin kunnon kännit pitkällä aikavälillä on liikaa, eikä semmoisessa 2 - 5 kaljaa / päivä tissuttelussakaan ole mitään järkeä. Itselläni oli yhdessä vaiheessa sellainen kausi, että ryyppäsin kolmena päivänä viikossa muutaman kuukauden ajan, tänä vuonna olen alkoholia ottanut 3 kertaa.

Sitten juominen on mielestäni ongelma, jos muut asiat siitä kärsivät, ja kaikki muu tuntuu toissijaiselta kuin juopottelu ja juhliminen.

Ja onhan noita kännäilyjuttuja toisinaan hauska harrastaa.

Niin, ja siellä Amsterdamissa voi olla erittäin pihalla ilman viinaakin, ja täysin laillisesti. Suosittelen smart shoppien sienitarjontaa :rock:

Njaa. Kyllä sä huomaat sitte kun viina vie miestä. Puhun kokemuksesta. Se että ottaa kolme iltaa viikossa sinkkuopiskelijana tai nuorena, ei ole mitään ihmeellistä suomessa. Ehkä se kertoo enemmänki jos sen viinan juominen on enemmän työtä kuin hauskaa. Silloin kannattaa miettiä tarkemmin. Mutta niin kauan kuin ei juomisesta ole haittaa itselle eikä muille niin ei muuta kuin baila baila!!! Vanhempana sitä loppuu hauskuus tostakin hommasta, joten ota ilo irti vielä kun se on kivaa ja innostaa...

Mulla menee aina sen 2 kertaa viikossa alkaa niin vituttaa tuo koulun käynti, ennen meni se 3 kertaa. Olin tossa vähä aikaa sitten eka viikonlopun selvinpäin varmaa pariin vuoteen :lol2:

typerää hommaa koko dokaus,menee terveys ja menee massit.pentuna dokattu ja enää ei tarvitse eikä tee mieli,opiskelua pidän turhana tekosyynä juomiseen.kyllä sitä voi muutenkin rentoutua,se vaan on täällä suomessa niin että ei juttu oikein tahdo luistaa ilman viinaa ja hauskaa ei osata ilman sitä pitää.tosiaan parempi mennä itseensä ja alkaa kelata asioita.mun mielestä joka viikonloppuinen juominen on jo alkoholismia,sitä vaan ei ajatella niin vaan ollaan heti et oon tän ansainnut kovan viikon jälkeen.suhteet ja kaikki menee tolla hommalla ajallaan perseelleen ellei sit toinen puolisko harrasta samaa rakasta harjoitusta,silloinkin se seinä tökkää jossain vaiheessa vastaan.tunneköyhää saa elämä olla jos viinalla sitä piristää....ja tämä on sit mun mielipide että tästä ei tarvitse ottaa herneitä nokkaan.hyviä treenejä jokaiselle;)

Kahdenkympin raja ohitettiin ja vuosia oltu ilman suurempia alkoholeja. Olet sä mun näkökulmasta alkoholiongelmainen, ei siitä mihinkään pääse.

ironchef sanoi:
Ehkä se kertoo enemmänki jos sen viinan juominen on enemmän työtä kuin hauskaa. Silloin kannattaa miettiä tarkemmin.

Tästähän mekin on joskus keskusteltu, että alkoholismi on yksi raskaimmista ammateista mitä löytyy. Henkisesti helvetin kuluttavaa, fyysisestä puolesta nyt puhumattakaan. Vielä kun yhteiskunta ja yleinen mielipide painaa päälle, että lopeta se touhu, mutta ei! Kunnon rehellinen rapajuoppo oskari,se pitää pintansa, eikä sorru mihinkään kotkotuksiin. Se jaksaa joka aamu korkata sen pullonsa, kaikesta huolimatta! Oskarilla on syvä suhde alkoholiin, eikö Oskari jätä sitä.:haart: Kunnioitetaan nyt, siunatkoon, tollasta pyyteetöntä sitoutumista.:worship:

Näin minä itsekkin siis tosiaan ajattelen aika pitkälti. Että mopo pidetään käsissä nyt ainakin jotenkuten, vaikka se keuliikin, eikä siitä tarvitse huolissaan olla. Siis viitaten tähän trediin vastanneisiin, en tohon mun ammattijuoppo-juttuun.;)

E: Hyviä pointteja toisaalta sisältää nämä vähän eri kantaa kannattavat postauksetkin.

Mul on ihan samanlainen tilanne.. 1-2 kertaa viikossa tulee ryypiskeltyä.. välillä vähän kevyemmin ja välillä kunnolla radalla. en näe sitä ongelmana kun arkipäivät selvitään ilman (vkl odotellen).

mä oon miettiny näitä jotka on töissäkin enemmän vähemmän humalassa... autollakin ajetaan normaalisti mutta kun vkl tulee niin ollaan niin räkä poskella jo aamupäivästä sillon ei onneksi ajeta! kun ei saatas edes avaimia virtalukkoon! maksa sanoo poks ennen 50 vuotta!

Noin kerran viikossa tulee keskimäärin juotua. Tällä kerralla myös käytännössä joka kerta otetaan niin, että tuntuu. Kerta-annoksena toimii tuolloin n. 15-18 alkoholiannosta, näin useimmilla kerroilla, alaraja on jokatapauksessa vähintään sen 12. Kännissä tulee oltua ja kunnolla, mutta harvemmin niin, ettei itsestään pystyisi huolehtimaan. Ei oo tullut koskaan pahemmin loukattua itseään fyysisesti kännin seurauksena, eikä myöskään putka- tai hukkareissuja ole tullut. Herätty on joka kerta sängystä, ei koskaan katuojasta tai muusta sopimattomasta paikasta. Tosiasia on kuitenkin se, että viinaa on jostain syystä "pakko" saada kerran 1-2 viikossa. Riippuvuusaste on ihan rehellisesti sanottuna sellainen. Koskaan ei ole krapulan tai muiden syiden takia tarvinut jatkaa humalaa seuraavana päivänä (kesäfestarit on eri juttu). Yksi selvä viikko ei vielä tuota ylitsepääsemätöntä viinanhimoa, mutta vaikeaa on yksinään olla perjantait. Ei yksinkertaisesti mitään tekemistä ellei lähde kavereiden mukaan. Maailmantuska vain yltyy selvinä perjantaina, ahistaa ja ainoa aktiviteetti on peukaloiden pyörittely koneella. Sosiaalista riippuvuutta tämä tuntuu aika puhtaasti olevan. Vituttaa tosin se, että viinaa tulee näinkin "tiheästi" otettua. Syö terän treeneistä ja kunnosta paremmin kuin moni tunnettu asia tässä todellisuudessa. Mikäli olisi opiskelupaikka niin se kummasti saattaisi lisätä selvien perjantaiden ja lauantaiden määrää. Tai sitten ei. Selvinnee muutaman vuoden sisään. Tai sitten ei.

:hyper: Mulla taas alkaa kolme viikkoa viime ryyppykerrasta alkaa keho yleensä vaatiin kännejä. Onkohan mussakin piilevä alkoholisti?

Välillä kiehahtaa kun porukka vähättelee alkoholin vaikutuksia. Uutisissa kerrottiin, miten vanhemmat ostavat alkoholit teineille ja teinien alkoholi"kokeiluihin" suhtaudutaan suvaitsevammin jne..

Kuinkahan moni antaisi lapselleen vaikka kannabista, vaikka se on todistetusti alkoholia haitattomampaa? (sen osalta peloittelupolitiikka on pätenyt ainakin vanhempaan väestöön). Kyllä mun mielestä ryyppäämiseen ja alkoholisoitumiseen pitäisi puuttua huomattavasti rajuimmin ottein kuin nyt. Pitäisi nostaa asia esille, ennekö alkaa oleen liian myöhäistä.

Joka tapauksessa. 1900 kuoli tänä vuonna suoraan alkoholin vaikutuksiin. Joka kolmannen työikäisen kuolemaan on tavalla tai toisella vaikuttanut alkoholi. Alkoholi on jopa haitallisempi ja enemmän riippuvuutta aiheuttava kuin moni (muu)huume.

Pistetääs vielä pieni lista tähän perään:

- Pysyvät aivovauriot etenkin jatkuvassa ja suurilla annoksilla (kohtuukäyttäjätkin ottavat aivotoiminnan suhteen takapakkia joka käyttökerralla).
- Maksavauriot, munuaisvauriot
- Suolistosairaudet, mahahaava, suoliston mikrobiston tuhoutuminen ja ruuansulatusongelmat
- Lisää syöpäriskiä
- Yleiskunnon laskeminen
- Psykoosit (Suomessa noin 2000kpl vuosittain)
- Merkittävä tekijä jopa kymmenissätuhansissa mielenterveysongelmissa
- 70% suomalaisesta väkivallasta tehdään humalassa
- Lukematon määrä perheongelmia alkoholin takia
- Arviolta 80 miljoonaa menetettyä henkilötyötuntia vuosittain
- Yhteiskunnallinen ongelma suurena rasituksena terveydenhuollolle ja sosiaalihuollolle.

Se, että ryyppäys on todella yleistä, ei tee siitä yhtään sen terveellisempää. Kannattaa todellakin miettiä ennenkö ostatte sen pullon sille kitisevälle murkkumirkulle tai toyotaterolle.

edit:
niin ja nuorten alkoholinkäyttö pitäisi minimoida, sillä joidenkin tutkimusten mukaan - kaiken hyvän lisäksi - päihteet haittaa positiivisen palautteen järjestelmän kehittymistä. Kroppa saa tavallaan "vääriä viestejä" mikä on terveyden kannalta oikein ja järkevää tehdä. Toi vaikuttaa siis myöhemmälläkin iällä alkoholinkäyttöön lisäävästi.

Just puhuttiin tästä aiheesta kaverin kanssa puol tuntia sitten! Kumpikaan ei meinannut millään muistaa, milloin on viimeksi ollut humalassa. Enää ei vaan jaksa kännäillä, ei kiinnosta. Vielä viime vuonna tuli juhlittua vähän liiankin ahkerasti, varsinkin syksyllä ja ehkä siitä saikin jonkinlaisen yliannostuksen kun ei enää jaksa olla tuntiakaan missään bilebaarissa. Sellainen leppoinen istuskelu ja alkoholi seurustelujuomana on ihan ok muttei sitäkään tuu juurikaan harrastettua.
Useimmilla se raja tulee jossain vaiheessa vastaan ja kulutus sitten pienenee mutta monella se (ylenmääräinen) dokailu on valitettavasti osa elämää.

tulee juotua noin kerran kuukaudessa joskus enemmänkin opiskelu aikoina tuli otettua reilummin noin 2 kertaa viikossa nykyään tulee kauhee morkkis jos vaikka muisti pätkii

No joo, itellä tulee otettua vähän turhan usein (kerran pari/vko), tai itse asiassa ainoa mikä siinä vituttaa on se että reenaus välillä kärsii, lähinnä palautuminen. Ja totta puhuen se paras hohto semmosista normi-viikonloppu "pohjat jossaki ja baariin" -reissuista on kyllä menny aikaa sitten..

Viina on viisasten juoma. :rock:

nevahood sanoi:
- Pysyvät aivovauriot etenkin jatkuvassa ja suurilla annoksilla (kohtuukäyttäjätkin ottavat aivotoiminnan suhteen takapakkia joka käyttökerralla).

Onko tosiaan näin, etenkin tuo väite kohtuukäyttäjistä?
Eikös tässä hiljattain ollut tiede2000 lehdessä tutkimus jossa todettiin ettei alkoholi tapa aivosoluja vaan heikentää niiden välisiä viestiyhteyksiä, jotka palaavat kun käyttö lopetetaan tai sitä merkittävästi vähennetään.

Eniweis meitsi juo ainakin ihan liikaa vieläkin, nyt on haasteena tiputtaa kulutus 24 annokseen kuukaudessa ja kertakulutukselle 8 annoksen yläraja :(
(Niin ja toleranssia on tällä hetkellä sen verta että tuo 8 on edes siinä rajalla että huomaa juoneensa, kait se siittä kun totuttelee)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom