Alipainoisen alitajunta

Moi! Olen 20-vuotias mies tai sanoisinko miehen alku. Olen kauan sitten kirjoitellut tänne ja nyt oli aika taas kirjoittaa, koska haluan kertoa hiukan omasta ravinnonsaannistani. Olen 175cm pitkä ja aamupaino on semmoiset 51kg tällä hetkellä eli todella alhainen. Vuosi sitten painoin 47kg ja olin lähellä kuolemaa, mutta taistelin vastaan ja kesällä painoin sellaiset 54kg. Nyt ollaan tultu taas alemmas ryminällä ja alitajunnassa anoreksiapeikko elää vahvasti ja tuntuu, että en pääse koskaan sairaudestani eroon. Käyn pari kertaa kuussa ravitsemusterapeutilla, psykiatrilla sekä terveydenhoitajalla, mutta en saa itseeni iskoistettua kuinka paljon on RIITTÄVÄSTI ruokaa. Olen todella avoin poika ja haluan puhua avoimesti anoreksia sairaudesta, joka on todella vakava ja tiedän, että tälläkin foorumilla on anorektikkoja enimmäkseen tyttöjä(myös poikia). Tiedostan tämän, koska olen lukenut päivittäin foorumia ja välillä huomaan samanlaisia piirteitä ja tuntemuksia muillakin, joita itse käyn läpi päivittäin. Anorektikko tuntee toisen helposti ja sen takia haluaisin herättää keskutelua täälläkin palstalla. Olen välillä todella väsynyt ja äkäinen eli peruspiirteitä esiintyy monesti ja tuntuu kuin seinät kaatuisivat päälleni taas talven tullessa niin kuin kävi viimekin vuonna.

Tähän pistän ruokailuni tänään!

Aamupala: (8:00)

2kpl Weetabix
puolikas banaani
yksi Persimon hedelmä (todella hyviä)
1dl rasvatonta vaniljajogurttia sekaan

Kello 10 käytiin kylässä, joten oli pakko ottaa 1kpl Lidlin teddy choco karkki sekä muutama päärynän palanen kahvin kanssa.

Lounas: (12:00)

200g Atria imelletty perunalaatikko
4kpl Kartanon lihapullia
puolikas reissumies täysjyvä eli 35gpuolikkaasta puolet vielä (19g) suunnilleen mursin
1 viipale Arla Kermajuusto 17%
Paljon salaattia (mm.kurkkua,tomaattia ja keräkaalia)

Jälkiruoka: (13:00)

Pala viennetta jäätelökakkua

(ei huonoa ollenkaan)

Tässä tähän mennessä ruokailuni miltä vaikuttaa??
Tiedän todella säälittävää minun kokoiselle miehelle ja tälläistä se on jokapäivä tähän kellonaikaan tultaessa.
Syön iltaa kohti yleensä lämpimiä voileipiä pähkinöitten ja sipsien kera, mutta niitä ei ole kuin muutama aina lautasella vieressä. Sen jälkeen otan ehkä muutaman lakupatukan ja illalla vielä rahkaa 250g kermavaahtoa, päärynöitä sekä persimonia sekaan ja sekoitan(nam on se hyvä setti aina!)

Kerroin tämän, koska joulukin on tulossa ja lupaan itselleni, että hoidan itseni kuntoon ensivuonna viimeistään ja herkutella pitää jouluna kunnolla, mutta saa nähdä mitä siitä tulee. Olen rehellinen ja toivon, että jos tätä lukee samanlaisia tuntemuksia kokeva henkilö niin hakeudu ammattiapuun niinkuin minäkin, mutta silti se on vaikeaa.
Sain itseni tähän tilanteeseen kuntoilemalla liikaa. Normipäivä oli tyyliin 10km juoksua + salilla 3h rankkaa treenausta joka päivä paitsi sunnutaisin, koska en jaksanut. Olen harrastanut pienestä asti liikuntaa ja olin 18vuotiaana todella lupaava jalkapalloilija, koska aloitin jalkapalloilun jo 4vuotiaana ja pelaisin vieläkin, jos ei sitä kiellettäisi omaksi parhaaksi. Motivoin itseäni, että pitäisi hoitaa kuntoon itseni niin saisin vielä mahdollisuuden jalkapalloilijana. Toissakesänä treenaus ehkä lähti käsistä juuri sen takia, koska minulle oltiin tarjoamassa Mypaan näyttömahdollisuutta, mutta kaikki kariutui anoreksia sairauteen, joka vei sitten mennessään vahvankin miehen alun.

Ikäväähän tämä on, mutta totta joka sana enkä todellakaan toivo kenellekkään samanlaista kohtaloa. Kommentoikaa minun ruokailujani ja kertokaa miten voisin nauttia taas ruuasta ja nälkätuntemuksista, joita ei ole ollenkaan enään. Syöminen on nykyisin minulle pakkopullaa ja todellakin kiusallinen asia. Ystäviäkin on todella vähän juuri syrjäytymisen takia ja ajattelen yleensä enemmän perhettäni kuin itseäni ja siitä saan kuulla heiltä jokapäivä melkein.

Noniin tässä tulikin kerrottua pitkälti omasta tilanteestani ja toivottavasti syntyy kiivas keskutelu tästä aiheesta.
Ravinto ketjun puolelle meni tämä, mutta voin siirtää sen jos se kuuluu muualle paremmin.

Ricardo69 kuittaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No moi!
Olen 20-vuotias mies tai sanoisinko miehen alku....
Tämä koko teksti olisi voinut tulla myös omalta näppäimistöltäni. Olen tosin sinua hieman pidempi ja pahimmillaan painoa oli ~59kg. Futari olen itsekin. Ja ennen kuin kirjoitan mitään muuta voin lämpimästi suositella sinulle jokaviikkoista, kerran tai kahdesti tapahtuvaa terapiahoitoa. En tosin ole aivan varma vieläkö Kela myöntää noihin tukea ja onko se vain alle 18-vuotiaille, mutta kannattaa ottaa asiasta selvää. Itsellä hoitojakso kesti yhden vuoden, mutta yleensä niihin varataan pari vuotta (harmittaa vieläkin kun en jatkanut sitä). Pääset juttelemaan jonkun kanssa asiasta säännöllisesti ja sitä kautta selvittämään oireen puhkeamisesta ym. siihen liittyvää. Itsellä paino nousi sen vuoden aikana 60kg-->72kg ja tällä hetkellä se on jotain 75kg luokkaa ja treeni maistuu vähän paremmalle. Ja edelleen voin hyvillä mielin katsella peilikuvaa, koska rasvaa ei liikaa ole päässyt tulemaan suht kovan treenin ansiosta. Se vain kannustuksena, että tuossa vaiheessa sitä läskiä on turha pelätä. Ja sinun kohdalla painon on noustava nyt nopeasti. Itsellä syöminen on edelleen todellista pakkopullaa ja ajatukset pyörivät sen ympärillä lähes koko ajan.
Palaan illalla paremmalla ajalla asiaan, velvollisuudet kutsuvat!

Kannattaa yrittää korvata nuo einesruoat kunnon sapuskoilla, vaikka esim kanalla tai lohella. Ihan hyvä perussetti on myös jauheliha(tai broilerjauheliha) ja makaroni, jonka sekaan heittää raejuustoa ja ketsuppia oman maun mukaan.

Koita pikkuhiljaa kasvattaa annoskokoa, ja ota tavoitteeksi aina syödä lautanen tyhjäksi. Maitoa voisi olla hyvä juoda päivän mittaan ainakin litran verran. Saat siitä hyvin kaloreita, proteiinia ja kalsiumia. Myös juustot yms maitotuotteet kannattaa pitää ruokavaliossa, koska anoreksia johtaa myös helposti mm. luiden ja hampaiden heikkenemiseen.

Pähkinät ja hedelmät ovat hyviä välipaloja, eikä mielestäni kannata poistaa noita herkkujakaan ruokavaliosta. Pidä vain mielessä, ettet voi korvata oikeita ateroita suklaapatukoilla ja kermavaahdolla, vaan sinun tulisi oikeasti syödä jotain kunnollista. Lämpimät voileivät ovat ihan hyvää ruokaa, kunhan niissä on muutakin täytettä kuin voita. Juustoa, kinkkua, kalkkunaa, kanaa tms sisälle niin leivät alkavat jo muistuttaa ruokaa.

Koita suunnitella liikuntasi uudelleen. Liikut aivan liikaa tuohon ruokamäärään nähden. Käy salilla 45-60min vaikka joka toinen päivä, ja treenaa kroppa isoilla liikkeillä(kyykky, penkki, leuanveto, pystypunnerrus) läpi. Esimerkiksi 3 sarjaa joka liikettä, 10 toistoa per sarja. Älä mene sinne salille polkemaan pyörää tai juoksemaan matolle, vaan treenaa lihaksia. Kova treeni parantaa ruokahalua ja vahvistaa lihaksia, etkä polta itseäsi loppuun kun treenaat vain tarvittavan määrän. Hölkätä voit kerran tai kaksi viikossa, mutta muista, että mitä enemmän liikut ja kulutat, sitä enemmän joudut syömään.

Koita suunnitella liikuntasi uudelleen. Liikut aivan liikaa tuohon ruokamäärään nähden. Käy salilla 45-60min vaikka joka toinen päivä, ja treenaa kroppa isoilla liikkeillä(kyykky, penkki, leuanveto, pystypunnerrus) läpi. Esimerkiksi 3 sarjaa joka liikettä, 10 toistoa per sarja. Älä mene sinne salille polkemaan pyörää tai juoksemaan matolle, vaan treenaa lihaksia. Kova treeni parantaa ruokahalua ja vahvistaa lihaksia, etkä polta itseäsi loppuun kun treenaat vain tarvittavan määrän. Hölkätä voit kerran tai kaksi viikossa, mutta muista, että mitä enemmän liikut ja kulutat, sitä enemmän joudut syömään.

Tällä hetkellä siis en liiku yhtään, koska minulta kiellettiin liikunta juuri sen takia, että paino ei laskisi yhtään enään. Nyt siis vaan syömistä pelkästään pitäisi ``opetella uudestaan´´!! Liikunnat kuulemma alkavat sitten vasta kun saan itseäni parempaan kuntoon ja perusliikkumista on tällä hetkellä kauppareissujen ja pakollisten käyntien merkeissä. Olen todella otettu jo näistä vastauksista ja mielenkiinnolla odotan lisää kommentteja :worship:

Komppaan Feinttiä. Korvaa näpertely kunnon ruoka-annoksilla, oikeaa perusruokaa eikä mitään vitun weetabixejä. Järkeä päähän niin alkaa homma toimimaan. Pään sisällähän tuo ongelma on noissa syömishäiriöissä, eikä kukaan muu voi ratkaista sitä kuin henkilö itse.

Itse painoin 17-vuotiaana 53 kiloa 178 senttisenä. Olin tuossa painossa aina 168 senttisestä lähtien. Sitten aloitin treenaamaan niin taisi kolmen vuoden päästä ekan kerran menna 90 kiloa rikki. Silloin oli kyllä tullut paljon läskiäkin, mutta dieetillä aika lähelle samoissa rasvoissa mitä aloittaessani oli paino silti lähelle 80 kiloa.

Aluksi huijasin sokeri ja hesepullalla, mutta sittemmin ihan normiruualla se paino on nostettu.

Jätä kaikki nuo valmisruoat ja muu paska pois. Viljoja yms. on aivan turha syödä, koska niistä ei saa mitään ravintoaineita mitä ei saisi paremmista lähteistä.

Lue ja kuuntele:

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/78863-primal-eating/

http://www.marksdailyapple.com/

http://robbwolf.com/

Korvaa leivät yms. välipalat kunnon aterioilla joissa lihaa+valikoituja kasviksia joita syöt 3-4 kertaa päivässä.

Kirjoituksestasi saa myös sen kuvan että testosteroni-tasosi liikkuu jossain 5-vuotiaan pikkutytön tasolla. En voi sanoa suosittelevani, mutta jotkut verikokeet tms. vastaavat testit joilla saisit tietoa esim. hormonitasoista ja muusta tärkestä olisi varmaan kohdallaan, kysy lääkäriltäsi.
----------
E: Löydätkö tästä tarinasta yhtymäkohtia?

http://www.marksdailyapple.com/a-different-kind-of-success-story/

Kyseessä on äärimmäisen vakava psyykkinen ongelma - ei fyysinen. Anoreksialla ei ole oikeastaan mitään tekemistä terveen treenaavan ihmisen treenin ja ravinnon kanssa.

Tässä asiassa kannattaa kuunnella vain ja ainoastaan niitä ammattilaisia, eli luettelemiasi ravintoterapeuttia, psykiatria ja terveydenhoitajaa.

Minun mielestäni syöt sitten vaikka weetabixia ja jäätelökakkua jos asiaan perehtyneet niin sanovat. Kannattaa palata asiaan uudelleen kuuntelemaan innokkaiden punttiharrastajien ajatuksia parin vuoden päästä kun koko homma on takanapäin ja ukko kunnossa.

Kyseessä on äärimmäisen vakava psyykkinen ongelma - ei fyysinen.
Olen samaa mieltä Måpån kanssa muuten, mutta tähän täytyy lisätä, että anoreksia on myös fyysinen häiriö. Riittävän pitkään jatkuessaan alhainen energiansaanti nimittäin aiheuttaa muutoksia paitsi kehossa, myös aivoissa. Välittäjäainetasot esimerkiksi muuttuvat niin, että ne jo osaltaan ylläpitävät sairautta. Mutta ehdottomasti kannattaa tosiaan tukeutua hoitavien henkilöiden ohjeisiin, mikäli he ovat syömishäiriöiden hoitoon perehtyneet. Vaikken itse olekaan lääkäri, tiedän koulutukseni puolesta syömishäiriöiden hoidosta esimerkiksi sen, että akuuttivaiheessa tärkeintä on saada elopainoa lisää keinolla millä hyvänsä, jotta mielen toiminta normalisoituu ja kehon vauriot alkavat korjaantua. Vasta sitten on mahdollista pureutua psyykkiseen hoitoon ja ravitsemuksellisiin asioihin syvemmin.

En usko, että tämän foorumin edustajat voivat tuossa tilanteessa antaa kovinkaan paljon yksityiskohtaisempia ja asiantuntevampia neuvoja kuin omat hoitohenkilösi. Tukea ja apua voi tietysti hakea perheeltä ja ystäviltä ottamalla mallia normaaleista syömisrytmeistä ja -annoksista sekä normaaleista ruokailutilanteista. Tsemppiä paranemiseen!

Kyseessä on äärimmäisen vakava psyykkinen ongelma - ei fyysinen. Anoreksialla ei ole oikeastaan mitään tekemistä terveen treenaavan ihmisen treenin ja ravinnon kanssa.

Tässä asiassa kannattaa kuunnella vain ja ainoastaan niitä ammattilaisia, eli luettelemiasi ravintoterapeuttia, psykiatria ja terveydenhoitajaa.

Minun mielestäni syöt sitten vaikka weetabixia ja jäätelökakkua jos asiaan perehtyneet niin sanovat. Kannattaa palata asiaan uudelleen kuuntelemaan innokkaiden punttiharrastajien ajatuksia parin vuoden päästä kun koko homma on takanapäin ja ukko kunnossa.

Koska ravinnolla mitä syöt ei ole mitään tekemistä kehon terveen kehityksen kannalta?

Hyvä että ammut muiden ehdotukset alas ja julistat heti perään omaa "tietämystäsi".

Vaikken itse olekaan lääkäri, tiedän koulutukseni puolesta syömishäiriöiden hoidosta esimerkiksi sen, että akuuttivaiheessa tärkeintä on saada elopainoa lisää keinolla millä hyvänsä, jotta mielen toiminta normalisoituu ja kehon vauriot alkavat korjaantua. Vasta sitten on mahdollista pureutua psyykkiseen hoitoon ja ravitsemuksellisiin asioihin syvemmin.

Miten mielen toiminta normalisoituu ja kehon vauriot korjaantuvat ilman ravintoaineita?

Koska ravinnolla mitä syöt ei ole mitään tekemistä kehon terveen kehityksen kannalta?

Terveen kehon kehityksellä ja ravinnolla ei ole mitään tekemistä anoreksian kanssa.

Hyvä että ammut muiden ehdotukset alas ja julistat heti perään omaa "tietämystäsi".

Olepa hyvä vain. Tämä "tietämys" ei tosin ole mun oma. Riittää kun on kompetenssia kriittiseen ajatteluun ja osaa vierailla wikipediassa.

Anorexia nervosa is classified as an Axis I[142] disorder in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Health Disorders (DSM-IV), published by the American Psychiatric Association.

Eiköhän ricardo69 ja muut asianomaiset kuitenkin ole melkolailla perillä mistä tässä sairaudessa on kyse. Sinänsä on aika turhaa vängätä mikä ruokavalio sopii salisonnille ja anorektikolle, koska nyt puhutaan aivan eri asioista. Tämä nyt on kuitenkin sairaus, jonka kuolleisuus on 10% luokkaa.

Hyvä! Keskustelua saatu aikaan niin kuin pitikin. Tämä on todella petollinen tauti, jota ei itse pysty tiedostamaan ja sen takia ammattiapua olen hakenutkin ja saanut kiitettävästi. Olen siis sairastanut tätä tautia parisen vuotta ja vie kyllä mehut miehestä sen voi kertoa. Luin päivällä teidän kirjoituksia ja huomasin kuinka asiantuntevaa porukkaa täällä todellakin on! Nyt on pizzat uuniin tehty itse alusta saakka ja jälkkärit myös haettu kaupasta creme brulee :dance:

Tosiaan anorektikolle varmaan tärkeintä saada elimistö niin sanottuun tasapainoon, jotta pakkoliikkeet sekä ajatukset omasta kehosta saadaan loppumaan. Olen todella yrittänyt ja mennyt eteenpäin, mutta tuskallisen hidasta se on. Nykyaikana pitäisi anorektikon sulkea media varsinkin ulkopuolelle, koska on kaikenlaisia ihmediettejä ja varmaan jotakin perää niissä on en sano sitä, mutta anorektikolle se on ainoastaan pahasta. Tiedän, että päänsisällä on suurimmat ongelmat, mutta sen takia käyn terapiassa ja todellakin olen teille jokaiselle kiitollinen näistä vinkeistä joita olette antaneet.

Kuolleisuus on siis aika suuri anoreksiassa ja en ihmettele minkä takia. Tämä tauti vain vetää ihmisen niin kuiviin, että ylös on vaikea kivuta ja siinä ei onnistu ilman niin sanottua tukiverkostoa (mm.perhe,ystävät ja terapeutit)
Ruokailu pitäisi olla nautinnollista joka aterialla ja niin toivottavasti vielä joskus onkin. Anorektikolle pahinta on kaloreiden tarkkailu ja sitä tapahtuu vieläkin minullakin, mutta ei niin voimakkaana kuin vuosi sitten. Kalorit pitäisi unohtaa ja syödä mahdollisimman monipuolisesti herkkuja kaihtamatta. Juhlapyhät ovat parasta aikaa varsinkin näiden herkkujen osalta ja todellakin yritän kaikin puolin syödä paljon ja silti monipuolisesti esim. nyt jouluna, kun se on aika lähellä :dance2:

Tsemppiä vaan. Voin itse 40kg painoa keränneenä sanoa, että kyllä se raamikkaampi ukko vaan on komiampi :D Unohdetaan ne ihmedietit ja eletään terveesti <3

Todella hyviä ohjeita onkin jo tullut!

Tällä hetkellä siis en liiku yhtään, koska minulta kiellettiin liikunta juuri sen takia, että paino ei laskisi yhtään enään. Nyt siis vaan syömistä pelkästään pitäisi ``opetella uudestaan´´!! Liikunnat kuulemma alkavat sitten vasta kun saan itseäni parempaan kuntoon ja perusliikkumista on tällä hetkellä kauppareissujen ja pakollisten käyntien merkeissä. Olen todella otettu jo näistä vastauksista ja mielenkiinnolla odotan lisää kommentteja :worship:
Samassa tilanteessa olin myös pari vuotta sitten ja helppoa se ei ollut. Liikkua piti vaikka salassa ja kentälle oli hirveä hinku. Jos todella haluat vielä pelata futista jossain vaiheessa niin tiedät mitä pitää tehdä ;)

Feint + Kasparov sanoi:
Nämä olivat kyllä helvetin hyviä ja tyhjentäviä vastauksia!

-JST- sanoi:
Paleo asiaa
Tässä vaiheessa vielä vähän huono idea lähteä rajoittamaan ruokavaliota millään tavalla kun painoa pitäisi nostaa keinolla millä hyvänsä. Paleolla varsinkin se tulisi olemaan todella vaikeaa ja kallistakin. Ajatuksena nimenomaan on saada ajatukset pois ruoasta (ei tietenkään pidä unohtaa ;)) ja paleot sun muut VHH:t vain lisäävät tuskaa. Eli unohdat kaikenmaailman "muoti"dieetit (jos niistä vielä tiesitkään) ja lueskelet vähän täältä miten porukka syö. Tämän foorumin löytäminen auttoi itseä aivan älyttömästi kun huomasin, että paljon lyhyemmät naiset syövät dietillä enemmän kuin minä. Turha pullamössö ei tietenkään pidemmän päälle ole hyväksi eikä edes välttämätöntä, mutta varmasti helpottaa asiaa. Minä en pysty vieläkään syömään mitään "roskaa".

anoreksia on myös fyysinen häiriö
Näin. Tarpeeksi pitkään jatkuessaan sotkee hormonitoiminnatkin aika tehokkaasti. En ole vielä ihan täysin varma, mutta tuo jakso saattoi aiheuttaa sen verran tuhoa, että isäksi minusta ei välttämättä ikinä ole :jahas: Et senkin takia kannattaa herätä ajoissa.
ricardo69 sanoi:
Olen siis sairastanut tätä tautia parisen vuotta ja vie kyllä mehut miehestä sen voi kertoa. Luin päivällä teidän kirjoituksia ja huomasin kuinka asiantuntevaa porukkaa täällä todellakin on! Nyt on pizzat uuniin tehty itse alusta saakka ja jälkkärit myös haettu kaupasta creme brulee
Jos vaan pystyt syömään ilman suurempia tunnontuskia niin onnittelen! Mutta varaudu myös niihin huonompiin päiviin sillä niitäkin on todennäköisesti edessä. Varsinkin kun oire on ollut päällä jo pari vuotta.
ricardo69 sanoi:
Kuolleisuus on siis aika suuri anoreksiassa ja en ihmettele minkä takia. Tämä tauti vain vetää ihmisen niin kuiviin, että ylös on vaikea kivuta ja siinä ei onnistu ilman niin sanottua tukiverkostoa (mm.perhe,ystävät ja terapeutit)
Tuo tukiverkosto on kyllä elämää kalliimpi. Ja kyllähän se "aika" paljon kosketti myös koko perhettä ja on tuoreessa muistissa varmasti vielä kaikilla. Kuinka säännöllistä tuo sinun terapiasi on? Onko sinulta otettu verikokeita?

Tsemppiä täältäkin ja muista, että et liiku saadaksesi syödä vaan syöt saadaksesi liikkua.

Tuo tukiverkosto on kyllä elämää kalliimpi. Ja kyllähän se "aika" paljon kosketti myös koko perhettä ja on tuoreessa muistissa varmasti vielä kaikilla. Kuinka säännöllistä tuo sinun terapiasi on? Onko sinulta otettu verikokeita?

Tsemppiä täältäkin ja muista, että et liiku saadaksesi syödä vaan syöt saadaksesi liikkua.

Käyn ravitsemusterapeutilla ja psykiatrilla kerran 2viikossa sekä painoa tarkkaillaan viikottain terveydenhoitajalla, joka on yhteydessä ravitsemusterapeuttiin sekä psykiatriin. Yhteisiä palaverejä, jossa mukana ravitsemusterapeutti,psykiatri,terveydenhoitaja sekä perheenjäseniä on noin joka toinen kuukausi. Meillä on myös ravitsemusterapeutin kanssa kertoja, jolloin lähdemme yhdessä syömään ulos esim.kiinalaiseen ravintolaan, jotta oppisin ymmärtämään kuinka syödä ihmisten ilmoilla, vaikka sairastaakin. Olen myös käynyt pari kertaa sisätautipolilla lääkärin vastaanotolla ja sinne otettiin myös kokeita. Verikokeissa ei hälyttäviä ollut muutakuin punasolujen vähäinen määrä.
Minun syke on aina ollut alhainen eli 47 pahimmillaan oli jopa 34, mutta onneksi ei enää. Yläpaine nykyisin 108 ja alapaine 57, mutta kuulemma ei hälyttävä, koska olen liikkunut koko ikäni niin sen takia alhaiset. Palelua tunnen silloin tällöin varsinkin ruokailujen jälkeen ja se on yksi ärsyttävimmistä oireista.

En ole 100% varma puhutaanko samanlaisesta palelusta, mutta tuo kylmän tunne ruokailun jälkeen on täysin normaalia myös terveillä ihmisillä kun verta kerääntyy sisäelimiin pois raajoista.

Miten mielen toiminta normalisoituu ja kehon vauriot korjaantuvat ilman ravintoaineita?
Tarkoitin, että ensisijaisesti akuuttivaiheessa on saatava energiaa, jotta kehon vauriot alkavat korjaantua. Tietenkin tarvitaan ravintoaineita, mutta pointti oli se, että joku makroravinteiden viilailu on ihan turhaa silloin, ja musta tärkeämpää olisi ylipäätään syöminen ja normaalin ruokailurytmin/annoksien opettelu. Miksi olet niin aggressiivisesti liikkeellä viesteinesi?

(Ja -JST-, jo se että sä tulet ensimmäisenä ehdottamaan paleoruokavaliota syömishäiriöiselle kertoo, ettet ole ihan täysin välttämättä perillä syömishäiriöiden logiikasta. Kaikki erilaiset ruokavaliot ja niiden harrastaminen ovat nimenomaan ongelma noissa syömishäiriöissä, kun pitäisi pikemminkin pyrkiä rentouteen ja siihen ettei niin mietitä mikä on sallittua ja mikä ei. Tämä taas väistämättä tulee vastaan tollaisissa koulukunta-ajatteluissa. Paleo on ihan hyvä ruokavalio ja ajatus taustalla hyvä, mutta kaikkien rajoitusten välttely on anoreksian paranemisvaiheessa ensisijaisen tärkeää.)

Näin. Tarpeeksi pitkään jatkuessaan sotkee hormonitoiminnatkin aika tehokkaasti. En ole vielä ihan täysin varma, mutta tuo jakso saattoi aiheuttaa sen verran tuhoa, että isäksi minusta ei välttämättä ikinä ole :jahas: Et senkin takia kannattaa herätä ajoissa.
Pakko takertua tähän. Voiko anorexia aiheuttaa miehillekkin lapsettomuutta? :o

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom