Alipainoisen alitajunta

Miksikäs ei? Sopivasti murrosiässä kun hormoonit alkavat hyrräämään (tai pitäis alkaa) päälle pamahtaa anoreksia ja rasvaa/ruokaa ei syödä ollenkaan. Tarpeeks kauan kun tilanne on päällä niin kyllähän siinä helposti oma tuotanto voi olla aika vähissä. Toivottavasti tuo on korjautuva vika...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En sen enempää kommentoi, mutta haluan vaan toivottaa kovasti tsemppiä paranemiselle! Hieno juttu, että olet hakenut jo apua :)

Tsemppiä haluan lähettää täältäkin!

E: Mietin hieman tuota liikunnan rajoittamista joka jollain tavalla ihmetytti minua. Olisiko tuota mahdollista ratkaista mitenkään "ehdollistamisella" niin, että syötyään tietyn (kalori)määrän, palkinnoksi saisi liikkuakin. Olettaen että tämä syöty määrä olisi aina enemmän kuin kulutettu energia.

Olisi ehkä hieman hitaampi tapa parantua, mutta kuitenkin saattaisi ehkäistä salaa liikkumista(kuten bolu kertoi), ja pitää mieltä virkeämpänä.

No jos on pitkään kituuttanut mikrokaloreilla, on elimistö mukautunut siihen ja esim. vatsalaukun koko muuttuu. Tämän vuoksi anorektikoille ei saa sanoa, että vedä se neljä tonnia päivässä niin massaa kyllä tulee, vaan siihen neljään tonniin hivuttaudutaan parin kuukauden aikana.

Kalorien laskemisen tärkeyttä painotan edelleen sen hahmottamisessa mikä on riittävästi. Kun asettaa itselleen tavoitteen, esim. 2000 kaloria päivässä, voi hyvillä mielin todeta syöneensä oikeasti sen määrän, eikä vain kuvitella. Tässä tullaan juuri siihen klassiseen "söin ihan *tusti" - tokaisuun, joka voi tarkoittaa anorektikon ylimääräistä leipäpalaa tai sikabulkin perhepizzaa. Anoreksian torjunnassa mielestäni tarkoitus pyhittää silloin keinot, eli ne ekstrakalorit voi lyhyellä aikavälillä ottaa vaikka niistä suklaapatukoista ja roskaruoasta, jos niitä ei muuten tunnu saavan. Missään nimessä ei saa mennä syömään mitään erityisruokavalioita tyyliin VHH tai tällaista.

Jätä kaikki nuo valmisruoat ja muu paska pois. Viljoja yms. on aivan turha syödä, koska niistä ei saa mitään ravintoaineita mitä ei saisi paremmista lähteistä.

Just joo. Meneppä fiksuna ehdottamaan anorektikolle jotain orjallista dieettiä missä pitää kartaa viljoja, valmisruokia ja sokeria ja vaikka mitä muuta. Siirrytään vain suoraan toisesta pakkomielteestä toiseen. Tärkeintä on kuitenkin että jätkä rupeaa nyt syömään NORMAALISTI ja saa massaa. Ja ei, normaalisti ei tarkoita sitä, mitä suurinosa pakkotoistolaisista syö. Täällä valtaosa seuraa jotain tiettyä muka hyväksi havaittua bodysafkamallia, mutta kun anorektikolle on tärkeintä että oppisi taas syömään edes niinkuin valtaosa ihmisistä. Se on ihan sama miten ne makroravinteet jakautuu päivän ateriolle ja ihan sama montako purkkia rahkaa ja raejuustoa syö päivässä. Sitten kun se perus ruokaympyrä on taas kondiksessa eikä tavallinen kotiruoka tuota tunnontuskia, niin voidaan alkaa ajatella sillä ruualla kikkailua. Voi olla, ettei anorektikon kannata enää koskaan seurata mitään diettiä sillä anoreksia ON pakko-oireinen häiriö ja yhden häiriön poistuessa helposti ilmaantuu uusia.

Anoreksiaa kun sairastaa tarpeeksi pitkään, niin se ei koskaan parane. En tarkoita, että aina olisi langanlaiha tai jotain vastaavaa, mutta lähinnä sitä että se on aina sielä takaraivolla piilevänä sairautena. Tulee hyviä ja huonoja hetkiä ja niiden balanssi ratkaisee. Aktiivivaiheessa ruoka ahdistaa ja kaloreita tarkkaillaan, passiivivaiheessa elämä on helpompaa.

No jos on pitkään kituuttanut mikrokaloreilla, on elimistö mukautunut siihen ja esim. vatsalaukun koko muuttuu. Tämän vuoksi anorektikoille ei saa sanoa, että vedä se neljä tonnia päivässä niin massaa kyllä tulee, vaan siihen neljään tonniin hivuttaudutaan parin kuukauden aikana.

Eikä se nyt ihan noin mene. Jos koitat kahdessa kuukaudessa saada anorektikon syömään 4000kcal, niin yritäppä vaan! Tommosella tahdilla ei saa mitään hyvää aikaan. Sopiva tahti on tietysti ihan yksilöllinen, mutta esim 100kcal viikossa nostovauhti on paljon realistisempi eikä aiheuta varmastikaan yhtä suuria tunnontuskia potilaalle. Tarkoitus ei ole parantua kuukaudessa, eikä edes vuodeassa. Varsinkin jos ihminen on oikeasti sairas ja sairaus on jatkunut pitkään.

Kalorien laskemisen tärkeyttä painotan edelleen sen hahmottamisessa mikä on riittävästi. Kun asettaa itselleen tavoitteen, esim. 2000 kaloria päivässä, voi hyvillä mielin todeta syöneensä oikeasti sen määrän, eikä vain kuvitella.

Ja tästä kun pitäisi päästä pois. Ei ole normaalia laskea kaloreita, jos ei ole dietillä, tai jos ei ole urheilija ja bulkilla tjms. Kaloreiden pakonomainen laskeminen alitajuntaisesti on sairasta. Sairaasta käyttäytymisestä tulisi pyrkiä pois eikä sitä tulisi kannustaa. Tietysti lääkärit asettavat minimikaloritavoitteen, mutta kuinka moni anorektikko oikeasti syö edes sen minimin? Suurin osa varmasti jää alitajuntaisesti sen alle, koska sillon ei "liho". Ja jos joku siihen pääseekin, niin ei varmasti syö yli. Tärkeintä olisi vain syödä syödä ja syödä, eikä ressata siitä mitä syö. Ei varmasti monikaan anorektikko siirry parantumisvaiheessa hirveälle sikabulkille, vaan ravintoa lisätään pikkuhiljaa kun oma olo paranee.

Itse en myöskään suosittelisi liikunnan täyskieltoa jos ei fyysinen terveydentila sitä välttämättä vaadi. Voithan Ricardo kysyä, onko mahdollista ja luvallista harrastaa pienimuotoista liikuntaa. Esim kävelylenkit ja kevyt kuntosali varmasti auttaisivat aivoja "relaamaan" kun ruokaa pitää syödä enemmän. En tarkoita mitään super hiki treeniä enkä muuta vastaavaa, vaan todella kevyttä liikuntaa. Omalla kohdallani eivät ainakaan täyskiellot toimineet. Enkä varmasti syönyt enemmän täyskiellon aikana....

Paljon tsemppiä ja usko itseesi. Aina on mahdollista parantua, mutta se on susta itsestäs kiinni.

Kiitos kaikille tuesta ja vinkeistä :) !!! En halua mitään enempään kuin parantua tästä ja nähdä vielä itseni pelaamassa jalkapalloa. Tänäänkin olen tsempannut ja aion jatkossakin tehdä niin. Minulle joka päivä on uusi seikkailu ja samoin joka ateria on nautinnollinen hetki, jolloin nauttia ruuasta. Muistan aina nuorempana ruokailuhetket, jotka tulivat luonnostaan nälän tullessa ja nyt ne tuntuvat pakonomaisilta kellonaikojen mukaan tapahtuvalta hetkeltä. Ymmärrän, että näin se on ja pitääkin olla, koska muuten ei tulisi syötyä juuri lainkaan. Tänään lisäsin ensimmäistä kertaa leivän päälle voita paljon ja maitoa join pitkästä aikaa !! Myös välipala oli rahka + ruisleipä maksamakkara siivuilla. Olen todella ylpeä itsestäni, koska tänään en ole kokenut masennuksen hetkiä ja nauttinut ruuasta sekä seurasta. Ps.Olisipa jokainen päivä yhtä täydellinen!

Hyvää Joulun odotusta kaikille tsemppareille ja muillekkin :worship: Yritän aina välillä kertoa joulun alla, että kuinka se Ricardo jakselee täällä ruudun toisellapuolella :D !!

Hei ricardo69. Olin itse neljä vuotta sitten sinun pituisena viisi kiloa painavampi kuin sinä nyt, eli samassa paskassa. Koin juuri jouluna herätyksen, kun vedin jouluherkkuja kuin viimeistä päivää monen päivän ajan. Peilistä ei silti katsonut läski ja olo oli huikean energinen. Tuo oli alkusysäys toipumiselle. Nyt painoa on melkein 25 kiloa enemmän kuin silloin (kiitos saliharrastuksen peilistä ei vieläkään katso läski), enkä käsitä, miten päästin itseni siihen kuntoon. Tsemppiä, sieltä voi nousta.

En ole mies, mutta anoreksia minulla kyllä on ollut. Olin 41 kg ja olen 166 cm pitkä. Liikunta minultakin kiellettiin eli en saanut liikkua missään. Sain kotona kävellä vessaan ja jääkaapille. Olin ravitsemusterapeutilla, hän laati minulle n. 2000-2500kcal ruokasuunnitelman ja sitä piti pilkulleen seurata, että paino alkoi nousta.
Aamulla iso aamupala, esim. sinun kaksi weetabixia on oikein hyvä, mutta lisäksi leipää lisukkeilla.
Sitten välipala eli vaikka jokin hedelmä, leipä ja vaikka kaakaota.
Lounaalla 350g ruokaa eli pottuja, lihaa ja kasviksia + ruokajuomana vaikka maitoa
Sitten isohko välipala... leipää, jogurttia, puuroa, muroja, hedelmää, pullaa, kakkua, mitä nyt keksiikään, mutta kaloreita sellaset 400 ainakin.
Päivällinen on sama kuin lounas
Iltapala voi olla vaikka jälkiruoka tai leipää, puuroa, hedelmää, rahkaa, munakas, pähkinöitä...

Leivälle aina levitettä ja ruoka paistetaan voissa tai öljyssä.

Painon nousu ja anoreksiasta eroon pääseminen ainakin minun tapauksessani alkoi aika nopeasti, mitä enemmän kroppa saa energiaa sitä paremmin aivot toimii ja loppuu se anoreksia peikon esiin tuleminen.
Tsemppiä, kyllä se vielä hyväksi kääntyy kun vain itse sitä tarpeeksi haluat.

Kiitos informaatiosta kaikille ja olen todellakin skarpannut hyvin, mutta silti huomaan anoreksiapeikon tulevan välillä olkapäälle kummittelemaan. Silloin vain pitäisi unohtaa se ja syödä vaan hyvin, jotta ajatukset lähtisiviät muualle. Sindy todella hienoa, että olet jo paremmassa kunnossa ja voit paremmin. Olen kuullut, että ihminen voi parantua fyysisesti anoreksiasta, mutta henkisesti ihminen ei voi parantua täysin koskaan. En sitten tiedä onko tuossa mitään perää, mutta kuulostaa aika loogiselta. Tottakai ihminen muistaa aina vaikeat ajat sairaudessa ja ne asiat varsinkin mitkä piti kokea kantapään kautta.
Kysyisin vielä viisaammilta, että kannattaako laskea välillä suurinpiirtein päivän energiasaantia vai unohtaa se kokonaan. Tuntuu vain välillä, että saa syödä aika paljon jotta kehitystä tapahtuisi. No mutta JOULU on jo ovella :hyper:

Joo niinhän se vähän on, että pääkoppa ei siitä kokonaan ikinä parane. Nyt olen ollut vuoden terveiden kirjoilla, mutta edelleen esim.kermakastikkeet ja herkut ei oikein uppoa. Minä laskin anoreksian aikoihin koko ajan kaloreita ja sitten minulta kiellettiin se kokonaan eli sinulle sanoisin samaa. Eihän taviksen tartte tietää ihan tarkalleen kuinka paljon energiaa missäkin on. Kunhan vain syö tarpeeksi eli kolme kunnon annosta päivässä ainakin ja siihen välipaloja. Vaa'alla voisi käydä kerran viikossa ja siitä näkee syökö tarpeeksi ja kyllä, lihoakseen täytyy syödä todella runsaasti. Jos vaa'alla ei halua käydä, näkeehän sen esim. housuista, kiristääkö.
Hyvää joulunodotusta!

Mulla olisi vaikka ja mitä kerrottavaa ja vinkkiä, mutta tenttiin luku verottaa nyt, etten ala kirjoittaa romaania ainakaan just nyt. Mutta sen sanon, että vaikka porukka on laittanut täällä omien kokemustensa lisäksi sairaudenaikaiset mittansa, niin älä ala niitä verrata omiisi, sillä sun tavoitehan oli parantua. :) Ja tosiaan sen kalorien laskemisen suosittelen lopettamaan, niinkuin Ipana mainitsi, kaloreiden laskemisella tai johonkin tiukkaan ruokavalioon siirtyminen (kun sulla ei viestin perusteella ollut ainakaan mitään erityisruokavaliota vaativia oireita tai sairautta) ei korjaa ongelmaa vaan luo uusia pakkomielteitä, joista pitäisi päästä eroon. Otapas nuori mies tavoitteeksesi selvitä siitä joulusta ilman stressiä ja koita sulkea korvasi sen anorexiapeikon jutuilta. Syöt just sitä mitä tekee mieli ja just niin paljon kun tekee mieli, sillä niinkuin sun terve puolesikin ymmärtää, niin mahdolliset- ja toivottavat joulukilot eivät olisi pahitteeksi. Ja tosiaan, kevyt liikunta muutaman kerran viikossa auttaa siinä, että mieli pysyy mukana siinä painonlisäämistavoitteessa.

Niin ja ei, sun ei tarvii laskea edes kerran kuukaudessa minkä verran syöt kaloreita. Vaaka kyllä kertoo milloin syöt tarpeeksi. Usko pois, varsinkin miehellä se peilikuvakin alkaa näyttää paremmalta kun terve paino lähestyy.

Noniin. Nyt on viime kerrasta vierähtänyt jo tovi ja kertoilen taas omia ruokailujani teille.
Olen omasta mielestäni syönyt todella hyvin ja voinut ihan kohtuullisesti ilman mitään sivuoireita, jota anoreksiassa ilmenee. Olen myös aloittanut nostelemaan painoja ja lihasta on tullut käsivarsiin lisää ja se on hyvä juttu. Ainut huolenaihe on se, että kävin aamulla vaakalla ja se näytti 49 kg ja olen siis 175cm pitkä 20-vuotias poika.

Tiedän, että kaloreita ei pitäisi laskea, mutta jos nostelen painoja hiukan ja sitten siihen normaalit toimet esim.kauppareissut ja kaupungilla oleilu niin pitäisikö katsoa mitä tulee syötyä suunnilleen ja kuinka paljon. En todellakaan halua mennä alaspäin ja outoa, että olen voinut paremmin vielä vaikka paino on laskenut hiukan taas. Toivottavasti lisää vinkkejä satelee minulle ja haluaisin myös kuulla muiden kokemuksia/asiantuntemusta, jos joku on kokenut samaa että paino laskee, mutta vointi on hyvä. Energiaa tulisi kuitenkin saada lisää, mutta miten sitä saisin helpommin. :jahas: :)

Ethän huijaa itseäsi? :) Monesti muistan itse vakuuttaneeni itselleni, että "voin jo paljon paremmin", "olen jo tervehtymässä ja saan olla ylpeä itsestäni" tai vastaavaa, vaikka oikeasti paino oli laskusuunnassa ja anoreksialla selkeä yliote. Millä tavalla (suunnilleen paljonko ja mitä) olet näinä aikoina syönyt?

Voi että, kun saisin kaikki anoreksiasta kärsivät ymmärtämään sen, että lihominen on ihanaa kun siinä pääsee vauhtiin. Mitä isommaksi (=normaalimmaksi, terveemmäksi) tulee, sitä isommaksi, lihaksikkaammaksi ja terveemmäksi haluaa, ja mahdollisimman nopeasti.

Energiaa saa helposti öljyistä. Joka aterialla voi ottaa vaikka ruokalusikallisen rypsi- tai oliiviöljyä.

Aluks varmaankaan ei kannata anorektikolle sanoa, että syö vaan aivan saatanasti. Vaikka toisaalta se onkin hyvä ohje. Mahalaukku pienentyy, jos on pitkän aikaa syönyt vain vähän. Yks helppo tapa alkaa venyttämään sitä on juoda paljon vettä. Tai tässä tapauksessa vaikka maitoa, koska se sisältää kaloreita ja ravintoaineita. Kohtuus on hyvä kuitenki siinäkin pitää, ettei ala viittä litraa juomaan päivässä. Kolme litraa nesteitä juotuna vois olla ihan hyvä määrä päivässä.

Tää on varmasti tyhmä kysymys ja sori että kysyn... Minkälaiset jutut ajaa anoreksiasta kärsivän puskemaan painoa noin alas? Eiks se kuitenkin ois kivempi olla parikyt kiloo painavampi ja kohtuullisilla lihoilla varusteltu vaikka sitä läskiäkin ois vähän enempi. Vai meneekö tuossa minäkuva niin pahasti pieleen ettei sitä oivalla olevansa käytännössä kuin luuta ja nahkaa noilla spekseillä?

Tää on varmasti tyhmä kysymys ja sori että kysyn... Minkälaiset jutut ajaa anoreksiasta kärsivän puskemaan painoa noin alas? Eiks se kuitenkin ois kivempi olla parikyt kiloo painavampi ja kohtuullisilla lihoilla varusteltu vaikka sitä läskiäkin ois vähän enempi. Vai meneekö tuossa minäkuva niin pahasti pieleen ettei sitä oivalla olevansa käytännössä kuin luuta ja nahkaa noilla spekseillä?

Haluaisin olla todellakin lihaksikkaampi ja siihen täytyy minun syödä kyllä todella paljon, että saisin lihaksia takaisin. Minäkuvani on vääristynyt ja harvoin nään itsestäni luuta ja nahkaa pelkästään, mutta se on kuitenkin totuus. Olen sairaaloisen laiha poika ja haluan siihe muutosta ja nyt mielellään vähän nopeammin, koska olen kituuttanut itseäni jo 2vuotta ja nyt on aika muutosten. Terapeutit ovat olleet minulle avuksi, mutta silti kaikki lähtee omasta itsestäni. Nyt pitää vaan syödä todella paljon ja saada sitä massaa muuten joudun kyllä matojen ruuaksi. :down:

Se riippuu varmana henkilöstä. Yksi mahdollisuus on se, että minäkuva tosiaan on pielessä, ja ihminen luulee yhä, että hänessä on ylimääräistä. Se on hyvin todennäköistä, kun syömishäiriöistä puhutaan. Toinen mahdollisuus on se, että vaikka hahmottaisikin todellisen olemuksensa ja haluaisi teoriassa sitä massaa takaisin, pelottaa lihominen, että sitä rasvaa tulee liikaa tai vääriin paikkoihin niin, ettei sitä sitten kuitenkaan uskalla syödä läheskään tarpeeksi - ja sitten menettää vielä lisää painoa. Kolmas mahdollisuus, joka käsittääkseni koskee hyvin suurta osaa anoreksiasta kärsiviä, on se, ettei asiassa todellakaan ole kyse ainoastaan ulkonäöstä - tai siitä hyvältä näyttämisestä. Osalle nimenomaan syömättömyys, ruuan kontrollointi, tuo sitä jotain mielihyvää tai tukahduttaa pahaaoloa siten, ettei siitä osaa luopua, vaikka haluaisikin näyttää toisenlaiselta. Ja syitä on varmana kymmeniä lisää, ja todennäköisesti kullakin sairaudesta kärsivällä on oma nippunsa syitä, jotka johtavat siihen painonlaskuun.

Se riippuu varmana henkilöstä. Yksi mahdollisuus on se, että minäkuva tosiaan on pielessä, ja ihminen luulee yhä, että hänessä on ylimääräistä. Se on hyvin todennäköistä, kun syömishäiriöistä puhutaan. Toinen mahdollisuus on se, että vaikka hahmottaisikin todellisen olemuksensa ja haluaisi teoriassa sitä massaa takaisin, pelottaa lihominen, että sitä rasvaa tulee liikaa tai vääriin paikkoihin niin, ettei sitä sitten kuitenkaan uskalla syödä läheskään tarpeeksi - ja sitten menettää vielä lisää painoa. Kolmas mahdollisuus, joka käsittääkseni koskee hyvin suurta osaa anoreksiasta kärsiviä, on se, ettei asiassa todellakaan ole kyse ainoastaan ulkonäöstä - tai siitä hyvältä näyttämisestä. Osalle nimenomaan syömättömyys, ruuan kontrollointi, tuo sitä jotain mielihyvää tai tukahduttaa pahaaoloa siten, ettei siitä osaa luopua, vaikka haluaisikin näyttää toisenlaiselta. Ja syitä on varmana kymmeniä lisää, ja todennäköisesti kullakin sairaudesta kärsivällä on oma nippunsa syitä, jotka johtavat siihen painonlaskuun.

Haluan saada massaa todellakin, että pääsisin taas pelaamaan jalkapalloa, jossa olin hyvä ennen kuin sairastuin. Pakko myöntää, että tällä hetkellä ajattelen välillä minkälaista on elämä ilman sairautta taas joskus ja kuinka se tulee muuttamaan minua vielä paljon. Toivottavasti en huijaa itseäni ruokailujeni suhteen ja pitää ymmärtää, että minun pitää syödä paljon parantuakseni ja vaikeata se tulee olemaan. Minun vatsalaukkuni on todella pieneksi mennyt ja sen takia ruokamäärien valehteellisuus voi olla mahdollista eli silmä ei nää todellisuutta. Luulen siis ottavani paljon, mutta todellisuudessa se on vähän normaaliin verrattuna. Tuntuu välillä, että minun 175cm ja n.50kg kropan aineenvaihdunta on ihan hidas, mutta kyllä se vaan toimii varmaan jos ei panokaan nouse. En halua mitään niin paljon, kuin syödä ja parantua, mutta välillä se on vaikeaa myönnetään. Kiitos kaikille vinkeistä ja kertomuksista ja otan niitä vastaan innolla jatkossakin. :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom