Kyllä, se on totta. Esim. marraskuussa en ulkoilut olenkaan kun olin niin masentunut pimeästä säästä, mutta nyt kun paistaa aurinko, haluan ulos ja kävelemään, tutkimaan luontoa, joka kohta herää pitkästä talvesta. Ainak lokakuu-marraskuu lopetan liikkuntaa, ja syöminenkin, kun se sää masentaa niin, ja vasta helmikuussa liikkunta maistuu, ja ruokakin.
Nyt kaikki menee parempaan suuntaan, mutta pelkään kun loppuu mun työt toukokuussa, koska se on pätkätyö, ja muu ei ole. Kirjoitan hakemukset, mutta kun en saa edes vastausta, alkaa pelottaa kovasti, koska olin kauan työttömänä Suomeen tuloon jälkeen, ja en saanut edes päivärahaa, olin oikeutettu vain työmarkkinatukeen, joka on tarveharkkintaista- puolison tuloista riippuva, ja kun puolisoni saa pientä eläkettä, mä en saanut mitään pitä aikaa ja yhdestä eläkkeestä emme pystynet elää, kun laskuja on enemmään kun eläke, ja nyt puoliso maksaa laskuja,minä loppu ja mun palkksta elämme molemmat. On kova pelkö kun työ menee, ja en saa toista, mistä elämme, kun työmarkkinatuki ei heru. Sekin voi olla syy liikkuntaan. Koska kun itsun kotona viikkonlopuna yksin, miettin liikkaa ja masennun, parempi lähteä lenkkille ja kun aurinko paistaa, mieli paranee. En ole anorektikko, mutta mulla oli aika vaikea elämä, ja se tietysti näkee psyykkikassa. Lisäksi eennen muuttoa Suomeen, mulla ollu erittäin psyykkkisesti vaativa työ- olin töissä hautaus-alalla, krematoriossa 12 vuotta, ja nähnyt kaikenlaista kun työskennelin vainajien parissa.
Muutto Suomeen oli vaikea kun en saanut töitä monta vuotta, ja työmarkkinatuki on puolison tuloista riippuva, ja puolison tulo oli pieni- mä en saanut mitään, ottimme paljon lainoja, toivottaen että saan töitä, mutta siitä ei ollut. Ottimme lisää lainaa ja lisää, ja töitä ollu vaan pätkätyö. Kun olin välittänut KELA päätöksestä, ja syvästi masentunut tilanteesta, oloin joskus saanut kurssi tai työharjoittelua-josta sain päivärahaa ja yläpitoa, mutta heti kun loppui kurssi-harjoittelu, loppui myös päivärahaa, ja taas KELA. päätös oli "puolison tulojen takia tuki o 0!
Sekin vaikuttanut varmasti mun sairauteen. Lisäksi olin nähnyt paljon surua elämässä.