Alfa romeo 156, kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antt1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
8.3.2005
Viestejä
36
Ikä
41
Nyt on piakkoin auton osto edessä ja kyseinen Alfan malli vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Todella tyylikäs koppa omaan silmääni ja ajettavuutta ylistetään. Noita alkaa saamaan jo edullisesti ja harkinnassa on ollut lähinnä vuosimallit 2001-2003. Noissa vuosimalleissa tuli ilmeisesti joitakin parannuksia verrattuna alkupään malleihin, sillä sisusta on ainakin erillainen. Entäs muu tekniikka? Ainakin mitä olen kuullut Alfoista essonbaarijuttuja, niin yleensä susipaskoiksi nuo autot on haukuttu, mutta olisiko jollakin ihan omakohtaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä? Ovatko tosissaan niin huonoja kuin haukutaan? Olen kyllä lukenut, että ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa oli joitakin pahoja tyyppivikoja, mutta miten uudempien laita?

Arvohan Alfalla laskee nopeasti, koska on italialainen värkki, mutta niinhän tekee esim. ranskalaisillakin merkeillä. Toki arvon säilymiseen vaikuttaa ainakin Alfan vanha maine vikaherkkänä autona, mutta esim. ranskalaisten autojen kohdalla olen huomannut, että ovat mainettaan parempia. Muina vaihtoehtoina olen pitänyt esim. Audi A4:sta Pösön 406:sta tai 407, mutta ainakin Audit ovat huomattavasti kalliimpia ja ihan karvalakkimalleja nuo perus 2.0 koneella olevat. Audin pitäisi kuitenkin olla 2001 tai uudempi, jolloin tuli uusi korimalli. Vanhemmat liian teinipelejä. Kertokaapa siis kokemuksianne Alfoista ja mallista 156.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla oli sellanen. Ihana ajaa, varsinkin motarinopeuksilla. Sairaan tyylikäs. Auto on niin kaunis, että tuli aina hyvä mieli kun näki sen parkkiksella. Kojelaudan sähköpuoli ei meinaa kestää talviolosuhteita, kuten ei meinaa kestää takaovien "jälkiasennus"-kahvat. Ei todellakaan mikään talviauto. Liikaa herkkiä muoviosia. Kytkimet lakkaa toimimasta, lämppäri lakkoili, vakionopeudensäädin iski kaasun pohjaan ja lopetti vasta kun sammutin moottorin. No, siinä ne viat sitten olikin. Tuulilasin yläpuolella on yleensä ruostetta, koska kattoa ei ole sinkitty.

Jos olis aikaa ja taitoa rassata autoa, olisin pitänyt sen. Auto on klassikkoainesta.
 
Zone-sarja -42%
Mitä vuosimallia sinulla Taha oli tuo Alfa, millä koneella ja paljonko ajettu? Jos talvikäytössä on ongelmia, niin mietityttää, että mitenköhän tuolla pärjää pohjosen kovissa pakkasissa?
 
Mitä vuosimallia sinulla Taha oli tuo Alfa, millä koneella ja paljonko ajettu? Jos talvikäytössä on ongelmia, niin mietityttää, että mitenköhän tuolla pärjää pohjosen kovissa pakkasissa?
Auto oli 2.0 bensakone, vuoden 2000 mallia ja ajettu 60-100k.

Pärjäsin sillä 42 asteen pakkasessa... Mutta varo niitä takaoven kahvoja. Jos oven tiivisteessä on vettä, ei kannata repiä kahvaa. Kojetaulun sähköongelmat ovat mallivika. Niistä pääsee eroon CRCllä.

159 on jo paremmin sopiva pohjoiseen, mutta ei muotoilultaan vastaa 156:n ajatonta tyyliä. Tämä on tietysti makuasia.
 
Arvohan Alfalla laskee nopeasti
Tuohan on pelkästään positiivinen seikka, kun kerran käytettyä katselee.
Naapuri omaansa ainakin kehuu, tosin ei tuo kuulemma ole enää oikea alfa. Pitäis olla 33:nen. Usein nuo taitaa olla alkujaan liisareita, ja pidetty sen mukaan. Mutta onpahan sitten huollot tehty. Ihan hyvää mainosta ei ollut aikanaan se että TM:n kestotestissä katkesi nokkaremmi ennen aikojaan...
 
Ihan hyvää mainosta ei ollut aikanaan se että TM:n kestotestissä katkesi nokkaremmi ennen aikojaan...

Tuon muistankin ja taisi olla niin, että ainakin noissa alkupään malleissa oli jotakin jakohihna ja nokka-akseli murheita. Onkohan noihin uudempiin malleihin tullut sitten jotakin muutoksi tuon asian suhteen. Nimenomaan käytettyä ostaessa tuo Alfan edullisuus houkuttelee ja siihen, että ne on edullisia vaikutta varmastikin tuon mallin viat ja ylipäänsä huono maine?
 
Kuulemma noissa on paljon maalipinnan kanssa ongelmia, erityisesti katossa lasien tiivisteiden alla lähtee maalipinta herkästi lahoamaan ja pian nousee näkyville kun maali alkaa tuulilasin nurkista kupruilemaan. Itse yhtä 156:ä katselin, mutta tämä nimenomainen ongelma esti kaupanteon. Parilitraisella koneella oli kyllä pirteä.
 
Meillä ei ole talvikäytössä ollut ongelmia, lähtee käyntiin, lämpiää
ja kulkee kotitarpeiksi. Eikä ole kahvoja sun muitakaan
käsiin jäänyt.

Tielle ei Esson baarin tietojen vastaiseksi ole jääty eikä pajallakaan
normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella ole tarvinnut ravata.

Oleellista noissa on se, että niitä on oikeasti huollettu/huolletaan
huolto-ohjelman mukaan. Hihna _pitää_vaihtaa 3v/60 000 tai se _aivan_varmasti
sanoo poks. Ja mieluummin ne huollot jossain muualla kuin Teltta-autossa.
Voi meinaan tulla työt tehdyiksikin eikä hinnat ole aivan älyttömät.

Ja omat kokemukset siis 156 JTS '02:sta, tämän hetkiset kilometrit
jossain 113 000 paikkeilla.

-Franco
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla oli vm. -99 kaksilitrainen 156 noin kuusi vuotta ja ainakaan talviongelmia en oikeasti ymmärrä. Auto seisoi yleensä ulkona, ei ongelmia sähköjen kanssa, aina lahti käyntiin, lämmin. Takaovien kahvat varmasti saa rikki, jos ne ovat jäätyneet ja kovaa repii.
 
Tuo 2.0 jts on se malli, mitä olen suunnitellut. Kaksilitraisena ihan suht tehokas +160hv. Facelift malli ehkä tyylikkäämpi vielä mitä tuo vanhempi. Alfa romeo-foorumilta löytyy ihan hyvin tietoa www.alfabbs.fi. En tuosta autosta nyt ihan niin huonoa kuvaa saanut kuin odotin. Toki ongelmiakin joillakin on autonsa kanssa, mutta niitä on tietysti merkillä kuin merkillä, mitä olen lukenut eri merkkien foorumeilta.
 
156 SW on farkuksi pieni, verrattuna vaikka A4 farkkuun joka nyt ei sekään mikään iso auto ole.
Mutta kyllä 156 SW:kin ronkkiin ainakin lastenrattaat ja iso samsonite mahtuu yhtäaikaa.
156:nen on ajettavuudeltaan parhaita etuvetoisia, ohjaustuntuma ja koneet on kivoja. Remminvaihdon kriittisyys jo mainittiin, silti kallis nalli voi napsahtaa kohdalla. Harvinaisempaa JTS koneissa. JTS:stä sen verran että vaihtovälillä on öljyjä tsekattava ja yleensä lisättävä. (ohjekirjan suositus 10w60). JTS:sissä on myös motor control failure, contact dealer-vikailmoitusten kanssa ollut välillä haasteita, lambdaliitin tai muu kontaktivika tms. V6:sta kannattaa kanssa miettiä jos bensankulutus ei haittaa.
 
En tiedä sitten, mutta kovasti olen kuullu että Alfat ruostuu todella helposti? Kaverin tutulla oli Alfa joka oli vm 2004 ja ajettu joku 100tkm ni ei menny leimasta läpi kun oli pohja ruostunu puhki..
 
Eikö nuo vielä tänä päivänäkään ole talvikestäviä autoja?

Enpä usko että se kamalan huono talviauto on, kun kerran Ruotsin Tekniikan Maailma valitsi sen vuoden talviautoksi vuonna 1998. Ja tämä rengastestejä Nordkapissa/Utsjoella/missälie tekevä firma käytti ainakin aikaisemmin 147 mallia testatessaan. Tuskin siellä millään huonolla talviautolla voi testejä vetää -30 pakkasessa.

Itsellä oli aikaisemmin -99 mallinen 156 V6 koneella eikä koskaan ollut mitään ongelmia talvella. Tai no itse asiassa ei mitään sellaisia ongelmia, jotka olisivat johtuneet autosta eikä huollon puutteesta. Pari kertaa oli ongelmia ovenkahvassa olevan avausnapin kanssa, kun se jäi pohjaan. Se vika korjaantui kun laittoi vähän aseöljyä kahvan ja napin väliin.
Aikanaan jouduin myös tulemaan yhden talven toimeen ilman pistokepaikkaa, mutta kyllä ne oli vagin yms kulkineet kun siihen viereen hyytyi käynnistymättä, eikä Alfa. Pahimmillaan oli melkein pari viikkoa lämpötila -20 ja -30 välissä eikä ongelmia ollut edes silloin. Toisin kuin naapurin kansanautossa.

Alfat on yksilöitä, mutta vähän kun viitsii nähdä vaivaa niin saa todella paljon autoa vähällä rahalla. Aikaisemmin mulla oli tosiaan se 156, nykyään GTV ja katselen jotain uudempaa Alfaa 147/156 mallisista. Jos ne ruostuisi puhki alle 4 vuotiaana niin tuskinpa viitsisin kiduttaa niillä itseäni.

www.alfabbs.fi on osoite, josta löytää varmasti apua. Siellä on monia viestiketjuja 156 hankintaan liittyen joten kannattaa lueskella ne ensin ja sitten kysellä lisää, jos jotain jää epäselväksi.

EDIT: Itse asiassa yksi vika tuli mieleen, mikä 156:ssa oli. Airbägin merkkivalon joutui pari kertaa nollaamaan, mutta sekään ei enää syttynyt kun tarkisteli liitokset penkkien alta ja laittoi vähän kontaktisprayta. Jakohihnan herkkyyden suhteen se 2.0 TS lienee herkempi, V6 koneissa niitä ei kai ole montaa paukkunut. Kulutuksessa ei mitään älytöntä eroa ole paitsi jos kaupungissa pelkästään ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä on kokemusta 2.5 V6:sesta jossa säädettävä alusta, cat-back putkisto + intake. Ihan mahtava ajettava ! Vaikka noita eksoottisempia Audeja harrastavana on tottunu hienoihin sisustoihin niin kyllä voi Alfallekkin nostaa hattua. Konehuone ainakin tossa 2.5 V6-mallissa todella tyylikäs normaaliin Italialaiseen tyyliin enkä ny tarkota mitään tyyliin 55hp Puntoa.
 
Osta Fiat, saat viat. Osta Alfa, saat Fiat.

Alfojahan harvemmin saa edes työsuhdeautoiksi koska ovat niin huonolaatuisia eikä Delta-Auton kanssa tulla yleensäkään toimeen, perusteluna voi kuulla esim. että Alfa on ns. urheiluauto :D Delta-Auto tulee ainakin tutuksi Alfa-kuskeille, korjaamopuolelta siis. Onhan se ihan kivan näköinen retropeli, se uusi Alfa 159, mutta siihen se jääkin, kestävyys on yhtä hyvää kuin Volvon etunivelet :lol2: Tuo 156 on niin surullisen näköinen jo lamppujensa osalta että :urjo:

Tää vikasarja kandee aina tsekata:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1004
 
EDIT: Itse asiassa yksi vika tuli mieleen, mikä 156:ssa oli. Airbägin merkkivalon joutui pari kertaa nollaamaan, mutta sekään ei enää syttynyt kun tarkisteli liitokset penkkien alta ja laittoi vähän kontaktisprayta.
Tuokaan ei varmaan ole mikään Alfan vika. Mulla Astrassa valo vilkkuu ja jää palamaan välillä kun joku istuu naapurinpenkille ja liikuttaa sitä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom