Alfa romeo 156, kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antt1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
4-5 vuotta vanhassa Alfassa (156) isojen vikojen osuus on 10,2%. Saman ikäisissä 3-sarjan Bemareissa prosentti on 10,8. Audi A4:ssä 4,6% ja Renault Lagunassa 22,3%.

Nämä on siis niitä isoja vikoja, jotka pysäyttävät matkanteon.

Oma Alffani oli vm. 2000 ja isoja vikoja ei ollut lainkaan, mutta pieniä sitäkin enemmän. Laatu tietysti paranee uusissa sukupolvissa.

Mutta sairaan hyvä ajaa...


Katos katos olit löytänyt aika välin missä alfa ei siellä ihan viimeisimpänä ollut kuitenkaan :) Uudemmissa ja vanhemmissa taas pitää sitä häntää siellä tuttuun tapaan. Ja tuossa sun 4-5 vuotiaissakin reilusti alle keskiarvon.

Edit: Ja tuossakin varmaan uusi tekniikka vaihdettu jo lauenneen tilalle ja siksi ei ihan noina vuosina tarvinnut isompaa tehdä
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin ja tuli vielä mieleen melkein omakohtainen kokemus Alfoista. Veljen tyttöystävän isä osti uuden 2006vm Alfa Romeo GT:n ja noin vuosi kesti niin kone hajosi :) ja tässä hiljan on jarrut hirttänyt kiinni.

Tätä nyt ei varmaan kukaan Alfa kuski usko, mutta se riittää että minä tiedän :D
 
Kiva auto tollanen on ajaa.. Itsellä on GTV ollut ja 156:Stakin joskus harkitsin. V6:sella etenkin nussakka laitos monella tapaa niin soundejen kun koneen luonteen takia.. 2.0 Twin sparkiakin on tullu tyypättyä pariin otteeseen.

GTV:ssä oli kyllä vähän väliä kaikennäköstä pikkuvikaa mutta tekniikkakin oli sitten se eksoottisempi tuossa :P Jos ihan ongelmattoman mutta tylsän laitteen haluaa niin kandee ostaa se corolla.. Suuri osa kaikesta läpästä on toki essonbaarijuttua myös alfojen vioista, ei ne ihan niin huonoja todellakaan ole mitä annetaan ymmärtää. Talviajot esmes menee aivan varmana tuollaisella siinä missä muillakin.
Kokemuksi pohjaan lukuisaan bemariin, pariin sporttijapsiin, muutamaan jenkkiin ja saabeihinkin..

Paljon rahalle vastinetta on tuollaisessa 156:Sessa etenkin jos on hyvin pidetty..
 
GTV:ssä oli kyllä vähän väliä kaikennäköstä pikkuvikaa mutta tekniikkakin oli sitten se eksoottisempi tuossa :P
Näin vastauksena Comodon viestiin, että eipä ainakaan mulla ole mielestäni mitenkään erikoisen paljon ollut pikkuvikaa. Tuli nimittäin taas kesän kynnyksellä huollettua GTV ja samalla selailin kansiota mitä nippeliä on tullut vaihdettua. Auto tullut mulle siis 2006 marraskuussa.

- Öljyt vaihdettu X 3, n. 60e / kerta suodattimineen.
- Tulpat vaihdoin 2007 kun oli yli 100 tkm ajettu eikä tietoa oliko niitä aikaisemmin vaihdettu (Varmuudeksi), 105e
- Samalla vaihdettu laatikkoöljyt (Varmuudeksi nekin)
- Yhden sulakkeen olen vaihtanut 3 kertaa. Se palaa aina kun menen (vahingossa) räpläämään sähköikkunoita samalla kun starttaan autoa.
- 3 x palanut ajovaloista polttimo (yksi paloi 2007 katsastuksessa kun inssi pamautti konepellin kiinni:D, onneksi oli ne jo tsekannut siinä vaiheessa), 10e/laaki.
- Airbagin merkkivalo jouduttu nollaamaan 2 kertaa, 30e/nollaus. Vaihdettu liitin kuskin penkin alle ja vika korjaantui (2007 loppuvuosi). Korjaus 0e.
- Raidetangon pää vaihdettu 2008, 20e
- Eteen vaihdettu alatukivarret 2008, 130e
- Lambda-anturi 2008, 120e.
- Jakohihna, vesipumppu, nesteet yms. kaikki siihen liittyvät vaihdettu 2008. työt 212e ja osat n. 250e. Itse asiassa töihin sisältyi vielä öljynvaihto, lambdan vaihto ja airbagin nollaus.
- Nyt viikonloppuna takaiskarit (toinen oli vuotanut), 120e
- Samalla taakse alatukivarsiin vaihdettu puslat, n. 60e, uudet tukivarret olisivat olleet reilu parisataa.
- Kaikki nesteet tarkistettu säännöllisesti ja lisäilty tarvittaessa, priceless.

2007 ja 2009 läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. 2008 tyssäsi päästöihin, koska lambda-anturista (Bosch, turha syyttää Italialaisia ;)) oli palanut joku esilämmitys- systeemi. Lisäksi piti vaihtaa se raidetangon pää ja eteen ne alatukivarret.

2v 7kk aikana "ylimääräiset" korjaukset tulleet maksamaan yhteensä n. 510 euroa. Mun mielestä ihan kohtuullista? Auto on kuitenkin 1999 helmikuussa rekisteröity käyttöön ja tällä hetkellä ajettu 144600 km. Madallettu reilusti joten ainakin takapään tukivarsien kulumisen voisin laittaa sen piikkiin. Pyöränkulmia kun ei saa täysin oikeaan asentoon.

Normaalit huollot siihen lisäksi n. 800e, joista suurin osa on jakohihnan vaihdosta. Sehän tulee kolmen vuoden välein. Tuossa summassa on polttimot, öljyt yms. kaikki mukana. Seuraava huolto näillä näkymin vuoden päästä kun öljyt pitää vaihtaa. 2011 sitten taas jakohihna vaihtoon, mutta silloin on varmaan jo jonkun toisen näpeissä. Jakohihna on ainoa mikä on teetetty korjaamolla, muut tehty itse toimistotyöläisen taidoilla. Ei siis kovin vaativia ole voineet olla.
 
Näin vastauksena Comodon viestiin, että eipä ainakaan mulla ole mielestäni mitenkään erikoisen paljon ollut pikkuvikaa. Tuli nimittäin taas kesän kynnyksellä huollettua GTV ja samalla selailin kansiota mitä nippeliä on tullut vaihdettua. Auto tullut mulle siis 2006 marraskuussa.

- Öljyt vaihdettu X 3, n. 60e / kerta suodattimineen.
- Tulpat vaihdoin 2007 kun oli yli 100 tkm ajettu eikä tietoa oliko niitä aikaisemmin vaihdettu (Varmuudeksi), 105e
- Samalla vaihdettu laatikkoöljyt (Varmuudeksi nekin)
- Yhden sulakkeen olen vaihtanut 3 kertaa. Se palaa aina kun menen (vahingossa) räpläämään sähköikkunoita samalla kun starttaan autoa.
- 3 x palanut ajovaloista polttimo (yksi paloi 2007 katsastuksessa kun inssi pamautti konepellin kiinni:D, onneksi oli ne jo tsekannut siinä vaiheessa), 10e/laaki.
- Airbagin merkkivalo jouduttu nollaamaan 2 kertaa, 30e/nollaus. Vaihdettu liitin kuskin penkin alle ja vika korjaantui (2007 loppuvuosi). Korjaus 0e.
- Raidetangon pää vaihdettu 2008, 20e
- Eteen vaihdettu alatukivarret 2008, 130e
- Lambda-anturi 2008, 120e.
- Jakohihna, vesipumppu, nesteet yms. kaikki siihen liittyvät vaihdettu 2008. työt 212e ja osat n. 250e. Itse asiassa töihin sisältyi vielä öljynvaihto, lambdan vaihto ja airbagin nollaus.
- Nyt viikonloppuna takaiskarit (toinen oli vuotanut), 120e
- Samalla taakse alatukivarsiin vaihdettu puslat, n. 60e, uudet tukivarret olisivat olleet reilu parisataa.
- Kaikki nesteet tarkistettu säännöllisesti ja lisäilty tarvittaessa, priceless.

2007 ja 2009 läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. 2008 tyssäsi päästöihin, koska lambda-anturista (Bosch, turha syyttää Italialaisia ;)) oli palanut joku esilämmitys- systeemi. Lisäksi piti vaihtaa se raidetangon pää ja eteen ne alatukivarret.

2v 7kk aikana "ylimääräiset" korjaukset tulleet maksamaan yhteensä n. 510 euroa. Mun mielestä ihan kohtuullista? Auto on kuitenkin 1999 helmikuussa rekisteröity käyttöön ja tällä hetkellä ajettu 144600 km. Madallettu reilusti joten ainakin takapään tukivarsien kulumisen voisin laittaa sen piikkiin. Pyöränkulmia kun ei saa täysin oikeaan asentoon.

Normaalit huollot siihen lisäksi n. 800e, joista suurin osa on jakohihnan vaihdosta. Sehän tulee kolmen vuoden välein. Tuossa summassa on polttimot, öljyt yms. kaikki mukana. Seuraava huolto näillä näkymin vuoden päästä kun öljyt pitää vaihtaa. 2011 sitten taas jakohihna vaihtoon, mutta silloin on varmaan jo jonkun toisen näpeissä. Jakohihna on ainoa mikä on teetetty korjaamolla, muut tehty itse toimistotyöläisen taidoilla. Ei siis kovin vaativia ole voineet olla.

No ei tuo paha ole. Millä tekniikalla autosi on? Itselläni oli yksi tuohon aikaan suomen ainoista V6 Turboista ja niitä ei osannut kukaan kunnolla korjata, ei edes Delta. Siitä muutamat ongelmat siis.
Melko luotettava auto oli muuten. Jotain ärsyttävää pientä kuten vilkkuviiksen löystymistä ja kontaktihäiriötä, ilmastoinnin katkomisia.jne siinä oli mutta ei menoa haitannut :) Muuten hyvin vastaava vikalista mitä sullakin. Ei voi sanoa että paljon enempää sähkövikaa mitä nykyisessä Audi A4:Sessani.
 
No ei tuo paha ole. Millä tekniikalla autosi on? Itselläni oli yksi tuohon aikaan suomen ainoista V6 Turboista ja niitä ei osannut kukaan kunnolla korjata, ei edes Delta. Siitä muutamat ongelmat siis.
Melko luotettava auto oli muuten. Jotain ärsyttävää pientä kuten vilkkuviiksen löystymistä ja kontaktihäiriötä, ilmastoinnin katkomisia.jne siinä oli mutta ei menoa haitannut :) Muuten hyvin vastaava vikalista mitä sullakin. Ei voi sanoa että paljon enempää sähkövikaa mitä nykyisessä Audi A4:Sessani.

Se on 2.0 TS koneella. Taitaa olla huomattavasti huoltovapaampi kuin toi turbokone. Eikös siinä pitänyt koneesta jotkin välykset tarkistella 20tkm välein yms pientä?

Troynpaluu: Piti heittää sulle tonne Bemariketjuun, että vilkaiseppa 156 GTA:ta. ;) Lonkalta voisin väittää, että 156 malleista on kyllä kaikista helppohoitoisin. Enpä ihan äkkiä muista GTA:n omistajien valitelleen ongelmia Alfabbsllä. Ei niitä montaa kyllä Suomessa ole, mutta suurin osa taitaa olla rekisteröitynyt foorumille.

Jos rahaa ei miettisi niin ehdottomasti hommaisin 156 GTA:n, mutta melkein samalla rahalla saa esim. jo 06/07 159:n 2.4 dieselkoneella niin ehkä päätyisin siihen. Toisaalta GT tai Brera Saksasta houkuttelisi kanssa. On tää kyllä yksi loputon suo. Onneksi tein päätöksen, että pidän GTV:n vielä ensi kevääseen ja alan sitten miettimään uutta autoa.
 
Se on 2.0 TS koneella. Taitaa olla huomattavasti huoltovapaampi kuin toi turbokone. Eikös siinä pitänyt koneesta jotkin välykset tarkistella 20tkm välein yms pientä?

Troynpaluu: Piti heittää sulle tonne Bemariketjuun, että vilkaiseppa 156 GTA:ta. ;) Lonkalta voisin väittää, että 156 malleista on kyllä kaikista helppohoitoisin. Enpä ihan äkkiä muista GTA:n omistajien valitelleen ongelmia Alfabbsllä. Ei niitä montaa kyllä Suomessa ole, mutta suurin osa taitaa olla rekisteröitynyt foorumille.

Jos rahaa ei miettisi niin ehdottomasti hommaisin 156 GTA:n, mutta melkein samalla rahalla saa esim. jo 06/07 159:n 2.4 dieselkoneella niin ehkä päätyisin siihen. Toisaalta GT tai Brera Saksasta houkuttelisi kanssa. On tää kyllä yksi loputon suo. Onneksi tein päätöksen, että pidän GTV:n vielä ensi kevääseen ja alan sitten miettimään uutta autoa.


Juu tosiaankin näin... Ja kun auton tehot olivat ehkä lähempänä kolmea kuin kahta sataa niin kuluhan niitä osia monestakin paikkaa :lol2: Saattaa olla että joutuu vielä tähän merkkiin palaamaan, sen verran munakkaita laitteita ovat..
 
Zone-sarja -42%
Mulla tullut hieman vajaa 45 000km ja kaikenkaikkiaan ajettu vähän alle 145 000km. Olettaisin, että takatukivarret olivat alkuperäiset (leimat oli vuodelta -98 ja autohan on -99). Silloin kun eteen vaihdoin niin en huomannut katsoa oliko niihin stanssattu vuosilukua.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olettaisin, että takatukivarret olivat alkuperäiset (leimat oli vuodelta -98 ja autohan on -99). Silloin kun eteen vaihdoin niin en huomannut katsoa oliko niihin stanssattu vuosilukua.

Noita nyt tuskin tarvii laittaa Alfan piikkiin, kuluvat joka autossa.

Mutta itse en olisi tyytyväinen esittämääsi vikalistaan, varmaan johtuu siitä että ajan tuon 45 tkm noin 8 kuukauteen. Olisi paljon tympeämpää laskea varaosa+huoltokuitteja/kk. :) Mitään isompaahan listassa ei ole, mutta kaikki ylimääräinen on ylimääräistä. Tuollaisten pienten (ja isompien) juttujen takia meni työkaverilla 159 vaihtoon 90 ajettuna.
 
Nyt alko 159 kiinnostaa aika rajusti, varsinkin kun hinta on pari vuotta käytetyllä tippunut puoleen uudesta. Tuolla 2.4 JTDM:llä pitäisi jo ehtiäkin.
Uskaltaisikohan sitä käydä oikein koittamassa vai katselisiko suosiolla kuitenkin jotain "järkiautoa"...

http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=70577
 
Sehän on Alfa, älä osta!

No ei vaan. Ei ole henkilökohtaista kokemusta kuin parin koeajon muodossa, mutta mitä nyt kanssa-alfistien kokemuksia olen lukenut niin pari kohtaa on joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

-EGR venttiilit aiheuttavat ongelmia ainakin isommassa dieselissä.
-Alkupään malleihin on jouduttu vaihtamaan hammastankoa, koska on tullut klappia. Niissä kai on ollut jokin huono erä tms. Ei tietääkseni ole uusinut kenelläkään.
-Jonkinlaiset narinat ja nitinät. Ainakin osa johtui siitä, että maahantuoja oli unohtanut poistaa tuulilasin kohdistamiseen tarkoitetut "ohjainpalat" kojelaudan sisältä.

Tähän hätään ei nyt tule mieleen muita tyyppivikoja ja noistakin 2 ekaa on takuukamaa. Eihän tuo mallinakaan ole kuin 3v vanha. Pieni vinkki Alfan ostoon. Kysyin maanantaina sähköpostilla yhden Alfan hintaa, jos tulen käteisellä ostamaan. N. 11K oli pyynti ja samantien pudotti puolitoista tonnia hinnasta pois. Saatat saada siis isonkin alennuksen. Työkaveri osti uudehkon Mondeon yli neljä tonnia halvemmalla kuin alkuperäinen pyynti oli. Alfat menee huonommin kaupaksi ja -06 dieseleitä näyttää olevan ihan hyvä valikoima parikympin pintaan, joten rohkeasti vaan heittämään lowball.
 
Nyt alko 159 kiinnostaa aika rajusti, varsinkin kun hinta on pari vuotta käytetyllä tippunut puoleen uudesta. Tuolla 2.4 JTDM:llä pitäisi jo ehtiäkin.
Uskaltaisikohan sitä käydä oikein koittamassa vai katselisiko suosiolla kuitenkin jotain "järkiautoa"...

Joo, kerkeää kyllä, mutta hommaa takuunalainen yksilö. :)

Autossa on pieniä käteviä ominaisuuksia vaikka muille jakaa. Säilytystilaa ei minkään vertaa. Kaverin kanssa käytiin tuolla kahdestaan reilu tuhannen kilometrin reissu, 2xtake away kahvi, sämpylä ja 1/2 litran pullo vissyä piti pelkääjän kädet täynnä töitä. Kuumaa kahvikuppia kun pitäisi mieluummin mukitelineessä, mutta yhteen ei kahta kuppia saa. Jos ajaa yksin, ei tästä aiheudu tietenkään päänvaivaa.

Farmarin takaluukku on parasta. Avauspainike on tietenkin katossa ja luukussa itsessään ei ole kahvaa. Ei muuta kuin nakit luukun rakoon ja kontti auki, saa varmasti pestä kädet aina luukun avaamisen jälkeen. Kontti itsessään on farmarissa mallia elämäntapa farmari, toki sinne golf-mailat sopii.

Valot ovat sitten lähinnä vitsi, siis ne perusversiot. Muistuttuvat huonoja myrskylyhtyjä. Mutta polttimoita saa vaihtaa ja urakalla.

Pahin kaikista on jälleenmyyntiarvo. Toki 2 vuotta vanhassa on suurin romahdus koettu, mutta on sitä silti luvassa. Hauskimmat hetket tulevat siinä vaiheessa kun yrittää viedä yli 100 tkm ajettua alfaa vaihdossa, vaihtohyvitykset vaihtelevat vitsin ja naurettavan rajamaastossa.

Ajettavuus, ulkonäkö sisältä ja ulkoa ovat kunnossa. Sopii poikamiehelle joka ei aja paljoa ja joka tykkää haasteista auton vaihdon yhteydessä.
 
Farmarin takaluukku on parasta. Avauspainike on tietenkin katossa ja luukussa itsessään ei ole kahvaa. Ei muuta kuin nakit luukun rakoon ja kontti auki, saa varmasti pestä kädet aina luukun avaamisen jälkeen. Kontti itsessään on farmarissa mallia elämäntapa farmari, toki sinne golf-mailat sopii.

-08 mallivuodesta lähtien luukun avaaminen onnistuu logoa painamalla. Tosin ei se noissa vanhemmissa lohduta. Oliko hakusessa siis farkku vai sedan?

Laitoin huvikseni nettiautoon haun spekseillä: kaikki merkit, sedan ja farkku, enintään 100tkm ajettu, 06-08, tehoa vähintään 130 kw ja diesel. Ensimmäisellä sivulla oli 17/30 Alfoja. Kyllähän niillä siis jälleenmyyntiarvo laskee nopeasti muihin vastaaviin nähden, mutta toisaaltahan se on hyvä. Saa paljon autoa samalla rahalla. Ja jos sitä arvon laskemista miettii liikaa, niin eihän silloin kannata ostaa autoa ollenkaan.

Tehoa saa helposti lisää. Uusi ohjainboksi/ohjelma(?) niin nousee 240 hevoseen ja vääntö 40nm. Tuolta lisää infoa http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-145-146/Motor-Airfilters/Novitec-Powerrail-V::3416.html

Anyway. Kuten Krusifiksi sanoi, hommaa mieluummin takuunalainen yksilö.
 
Mites kun ei oo nyt ihan internetin ihmeellinen maailma avartanut että onko noi kaikki kakspuolikkaat 6-lovisella lootalla?
 
Vaihtoehdot 156:n moottoreissa on 1.8 TS, 2.0 TS, 2.0 JTS, 1,9 JTD, 2,4 JTD, 2,5 V6 ja 3,2 V6 (vain GTA).
 
Juu kyllä moottorivaihtoehdoista oon perillä mutta sitä vaan mietin että onko toi 2.5 V6 aina 6-lovisella laatikolla? Kun toiset mainostaa että on ja toisissa ei lue mitään.
 
Kyllä ne pitäisi 6-lovisia olla kaikki. Tietysti automaatit erikseen, mutta Q-troniceja tuskin kovin montaa Suomessa on.

EDIT: Werban postiin vielä lisäisin, että on saanut myös 1.6 TS koneella.
 
Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom