Alfa romeo 156, kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antt1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Osta Fiat, saat viat. Osta Alfa, saat Fiat.

Alfojahan harvemmin saa edes työsuhdeautoiksi koska ovat niin huonolaatuisia eikä Delta-Auton kanssa tulla yleensäkään toimeen, perusteluna voi kuulla esim. että Alfa on ns. urheiluauto :D Delta-Auto tulee ainakin tutuksi Alfa-kuskeille, korjaamopuolelta siis. Onhan se ihan kivan näköinen retropeli, se uusi Alfa 159, mutta siihen se jääkin, kestävyys on yhtä hyvää kuin Volvon etunivelet :lol2: Tuo 156 on niin surullisen näköinen jo lamppujensa osalta että :urjo:

Tää vikasarja kandee aina tsekata:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1004

Ja kaiken tämän ja paljon muuta kuulee veijo essolla!

Jos tuota hesarin vikasarjaa alkaa tutkimaan, kannattaa samalla tutkia myös
muiden merkkien osalta.

Mulla on käyttöautona ollut viimeiset 20 vuotta uusia/uudehkoja Fiatteja, Alfa Romeoita
ja Lancioita. Vuosittaiset ajokilometrit ovat liikkuneet 18 - 40 tkm. välillä. Keskiarvo
taitaa olla jossain 30 tuhannen paikkeilla. Tielle olen jäänyt kerran
(vuonna '99 vuoden ikäisestä Fiat Bravasta jumittui termostaatti) Pajalla on
ollut tarvetta käydä, joskus huolto-ohjelman mukaan ja joskus myös sen
ulkopuolella.

Tosin olen kanssasi samaa mieltä Deltasta, ne jätkät ovat pääsääntöisesti täysin
kädettömiä ja kalliita sellaisia.

-Franco
 
Osta Fiat, saat viat. Osta Alfa, saat Fiat.

Alfojahan harvemmin saa edes työsuhdeautoiksi koska ovat niin huonolaatuisia eikä Delta-Auton kanssa tulla yleensäkään toimeen, perusteluna voi kuulla esim. että Alfa on ns. urheiluauto :D Delta-Auto tulee ainakin tutuksi Alfa-kuskeille, korjaamopuolelta siis. Onhan se ihan kivan näköinen retropeli, se uusi Alfa 159, mutta siihen se jääkin, kestävyys on yhtä hyvää kuin Volvon etunivelet :lol2: Tuo 156 on niin surullisen näköinen jo lamppujensa osalta että :urjo:

Tää vikasarja kandee aina tsekata:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1004

Oletko omistanut joskus 156 Alfan? Tuossa hs:n vikasarjassa ei nyt mielestäni mitään erikoista ollut. Samoja vikoja on ihan kaikissa merkeissä. Tuolta Alfa-foorumilta mitä olen lueskellut, niin ne pahimmat näyttäisi olevan noita puslien ja nivelien nopeita kulumisia, mikä on käsittääkseni monien merkkien ominaisuus nykyään. Esim. Audissa, vw:ssa, BMW:ssa ja Volvossa nuo kuluvat myös todella nopeasti.

En ole kyllä ikinä kuullut, että konepelti aukeaisi itsestää kesken ajon. :)
 
Tuolta Alfa-foorumilta mitä olen lueskellut, niin ne pahimmat näyttäisi olevan noita puslien ja nivelien nopeita kulumisia, mikä on käsittääkseni monien merkkien ominaisuus nykyään. Esim. Audissa, vw:ssa, BMW:ssa ja Volvossa nuo kuluvat myös todella nopeasti.

Oletan, että puslien ja nivelien kulumiseen vaikuttaa myöskin auton tontittaminen, isot vanteet ja leveät renkaat. Ainakin omassani madallusta oli sen verran paljon, että kulmia ei saanut aivan kohdalleen. Silloin varmaan rasituskin tulee niveliin ja pusliin eri tavalla. Tosin en joutunut mitään niveliä kyllä vaihtamaan. Alfabbs:n jäsenistä aika monella on sitä 156:sta madallettu ja laitettu isompaa vannetta, joten se vaikuttaa foorumin kautta saatavaan kuvaan tiettyjen vikojen yleisyydestä.

Ja niinkuin ylempänä todettiin niin Tuulilasin kyselyn mukaan tosiaan Alfaan oltiin autona keskivertoa tyytyväisempiä. Huolto- ja myyntipalvelut olivat syy siihen miksi Alfa oli tutkimuksessa peräpäässä. Jos ei nyt ihan uutta ole ostamassa niin Delta-Autossa ei todellakaan ole pakko asioida varaosien tai huollon takia.

P.S. Saksassa olleessa vastaavanlaisessa tutkimuksessa Alfa oli 11. sijalla ja esimerkiksi Mersu oli 22. sijalla. Miten paska mersu voi oikein olla kun on vielä ALFAAKIN huonompi!
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta Alfa-foorumilta mitä olen lueskellut..
Noin minäkin tein alussa pösön kans, iso virhe. Harvempi forumisti haukkuu sitä merkkiään ja moni pikkuvikakin muuttuu normaaliksi huolloksi :rolleyes:
Käy koeajamassa kunnolla pitkä lenkki ja osta jos tykkäät. Mikäli mieli muuttuu, niin pistä myyntiin ja toivo että joku ostaa.
 
Katselimpa sitten ihan uteliaisuuttani että milta se urheilullinen alfa näyttää alle 15k€ hintaluokassa. 2.5-litraisen 24-venttiilisen V6 vuosimallia 2000 saa näköjään 11k€ pintaan ja 100tkm ajettuna. Mutta mitä vittua, kulutus kaupungissa tuollaisella 16,5-17,5 litraa :eek:
 
Noin minäkin tein alussa pösön kans, iso virhe. Harvempi forumisti haukkuu sitä merkkiään ja moni pikkuvikakin muuttuu normaaliksi huolloksi :rolleyes:
Käy koeajamassa kunnolla pitkä lenkki ja osta jos tykkäät. Mikäli mieli muuttuu, niin pistä myyntiin ja toivo että joku ostaa.

Katselimpa sitten ihan uteliaisuuttani että milta se urheilullinen alfa näyttää alle 15k€ hintaluokassa. 2.5-litraisen 24-venttiilisen V6 vuosimallia 2000 saa näköjään 11k€ pintaan ja 100tkm ajettuna. Mutta mitä vittua, kulutus kaupungissa tuollaisella 16,5-17,5 litraa

Välillä tuntuu, että saa liiankin negatiivisen kuvan. Mutta mutta, eiköhän tuolla kerrota tasapuolisesti hyvistä ja huonoista puolista. Tuohon kulutukseen liittyen en koskaan saanut sitä menemään yli 13 litran satasella, vaikka ajoin 75% kaupungissa, eikä ajotyyli ollut todellakaan mikään kaikista taloudellisin. 50% kaupunkia 50% maantietä niin kulutus pyöri yleensä siellä kympin tuntumassa.

Itse ottaisin muuten mieluummin 2001 kuin 2000 mallisen. 2001 tuli facelift sisätiloihin ja näyttää paljon paremmalta ainakin meikäläisen silmään.
 
Välillä tuntuu, että saa liiankin negatiivisen kuvan. Mutta mutta, eiköhän tuolla kerrota tasapuolisesti hyvistä ja huonoista puolista.
Voihan se toki olla liiankin negatiivinen, mutta parempi niin päin kuin että kehutaan maasta taivaaseen ja sitten se itse auto olisi täysi pettymys. Mutta jos lähtee sillä asenteella että toi näyttää hyvältä ja ajonautinto/moottori/mitä nyt arvostaa autossa on sellainen, että olen sen takia valmis sitä japsia useammin rassaamaan niin antaa mennä.
Eikä käy kieltäminen etteikö ainakin GTA-malli olisi uskomattoman siistin näköinen ainakin päälle päin.
Edit: Kuvat ei ilmeisesti päivity ollenkaan. Suora linkki http://www.oikotie.fi/cache?exit=show_car_used&mainNavi=cars&subNavi=cars_used&id=1598701
cache
 
Itse päästelin 156 tessulla pari vuotta ja hyvä auto ajaa. TS-konetta en uudestaan ottaisi, koko ajan kutitteli pyllyvaossa että milloinkahan hihna porsii... V6 on varma, montaa ei ole konerikkoon pysähtyny.
Sähkövikoja ei esiintyny ja vaikka esiintyis niin samoja boschin paskoja osia sieltä löytyis kuin muistakin.
Tartti vaihtaa sit golffifarkkuun, ja en enää ikinä tule ostaan volkkaria, täys paska :D
Vilkuttelee mittaristossa jotain moottorinkuvaketta ja on sammunu motarilla 100+ vauhdista laakista.. lähti kuiteki käyntii.
Alfaan palaisin heti jos Delta lakkaisi hoitamasta huolto/tuontia ja keskittyisi vaan niihin kian paskoihin.
 
Alfan omistajat ovat keskimääräistä tyytyväisempiä autoonsa.

Nii-in. Autoonsa. Alfa tuntuu olevan BMW:n kanssa merkki joka saa sydämet puolelleen. Viat muuttuvat huolloiksi, kuten jo aiemmin sanottu.

Mullaki oli Kawasaki ZX 12r ja ehdottomasti mielestäni paras pyörä, olisin antanu tyytyväisyys kyselyssä kympit joka alueella, vaikka vikoja olikin. Ne kun kuuluivat Kawan "luonteeseen". Ja jos en tarvitsisi korttia työn puolesta en olisi siitä luopunu.

Sama homma BMW:n kanssa. Kavereilla on niitä työkäytössä ja pajalla ne on tämän tästä. Mutta ei niitä edes muut merkit kiinnosta. Ja kaikkien suusta kuulee miten helvetin hyvä auto se on. Kun tyyppeihin tutustuin, ei autoissa ollu mitään vikaa ja nyt on jälkeen päin myönnetty turbo-remontit, koneen vaihdot jne.

Mulla on käyttöautona ollut viimeiset 20 vuotta uusia/uudehkoja Fiatteja, Alfa Romeoita
ja Lancioita. Pajalla on
ollut tarvetta käydä, joskus huolto-ohjelman mukaan ja joskus myös sen
ulkopuolella.

Eli sulla on ollu uudehkoja autoja, joiden kanssa on pitänyt käydä pajalla.

Tosipuheissa jos sulla on ollu 20v tuon konsernin autoja(=merkkifanaatikko), niin puolueellisempaa tietoa ei saa edes parjaamaltasi Veijo Essolta.

Linkki vuodelta 2005, Veijo Esso pyytää keskittymään sijoihin 3, 5 ja 6 huonommasta päästä:

http://www.pertti.com/vikatilastot/Autojen vikatilastojen analysointia.htm

Mutta summa summarum. Jos ajat vähän, osta se auto mikä itteä miellyttää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli sulla on ollu uudehkoja autoja, joiden kanssa on pitänyt käydä pajalla.

On. Annatko esimerkkejä laitteista joita ei koskaan käytetä pajalla?

Tässä ei ymmärtääkseni ollut kyse siitä, onko Corolla luotettavampi
kuin Alfa Romeo, vaan siitä millainen auto käytetty Alfa Romeo on.

Kuten edellä omaan kokemukseeni ja näkemykseeni pohjaten totesin, hyvin huolltettuna ja hoidettuna sen käyttäminen/omistaminen ei vastoin joitain yleisiä esson-baarin näkemyksiä ole mitenkään poikkeuksellisen hankalaa/kallista.

-Franco
 
^ Viat on vain vikoja. Luonnetta en alkaisi niistä hakemaan.

Aivan. Mutta kun käyttäjä "rakastaa" ajokkiaan viat muuttuvat huolloiksi tai unohtuvat kokonaan.

On. Annatko esimerkkejä laitteista joita ei koskaan käytetä pajalla?

Kuten edellä omaan kokemukseeni ja näkemykseeni pohjaten totesin, hyvin huolltettuna ja hoidettuna sen käyttäminen/omistaminen ei vastoin joitain yleisiä esson-baarin näkemyksiä ole mitenkään poikkeuksellisen hankalaa/kallista.

En valitettavasti ole taikuri joten en voi.

Vastaapas nyt sitten vielä tähän kun se alfa ei sen vikaherkempi ole kuin muut:

Postaamani linkin kohdassa 2 oli vikatilasto, jossa Vag-konsernin luvut menivät näin:

Audi 36
VW 42
Skoda 56
Seat 60

ja vastaavasti:

Lancia 72
Fiat 75
Alfa Romeo 79

Vagineet olivat kyseisessä vikatilastossa keskivaiheilla ja Fiatit häntäpäässä, niin eikö tästä voida päätellä Esson Baaria unohtamatta että Alfa on KESKIMÄÄRÄISTÄ vikaherkempi auto.

Jos näin ei voida tulkita, niin mitä todisteita/perusteluja olet vailla, että suostut asian uskomaan?
 
'lies, damn lies and statistics' (Disraeli/Twain/ja joku kolmaskin)

Eli tuo tilasto kertoo jotain tilanteesta saksanmaalla vuonna '05.
Se ei ota kantaa esim. siihen miten niitä autoja siellä käytetään/
huolletaan.

Täällä aiemmin jo referoitu merkkien merkki tilasto jätti Alfa Romeon
jälkipäähään. Etenkin huoltopalveluiden osalta, kuten joku jo
aiemmin totesi itse autoon oltiin keskimääräistä tyytyväisempiä
(ja kuten aiemmin sanoin, teltan osalta kritiikki on täysin
oikeutettua).

Oma otantani ei tuota TUV tilastoa tue, ehkä minulla on vain ollut hyvä onni tai jotain. Tai sitten minun tapani käyttää autoa päivittäin ja huoltaa se osaavilla mekaanikoilla
ajallaan oikoo yleistä faktaa raskaalla kädellä.

Kaikki laitteet hajoavat joskus, kaikki saa rikki ja yleensä myös ehjättyä. Alkuperäinen kysyjä haki 'kokemuksia 156:sta' ja minun kokemukseni mukaan se on yleistä mielikuvaa luotettavampi, kaunis auto jota on ilo ajaa.

Mikä sinun kokemuksesi on?

-Franco
 
Eli meidän kaikkien pitäisi uskoa sinun kokemuksien perusteella että alfa on paras.

Älä käytä omien puheidesi pohjana tilastoa, kun et kerran niihin usko. Myös merkkien merkin käyttäjätyytyväisyys on tilasto.

Omat kokemukset vuosituhannen 156:sta on varmaan 20 kilsaa. Vaikutti kivalta ja kaveri sitten tollasen osti. Ei pystyny ajamaan sillä seuraavana talvena kilometriäkään jonkun kosmisen sähkövian takia. Eikä korjaamo löytäny vikaa.

Mutta tiedän jo ennen kuin painan vastaus-nappia että tämä on taas sitä Esson Baaria, joka ei kelpaa sulle.

Mutta edelleen, kysyn että mitä perusteluja vaadit, että uskot Alfan olevan keskimääräistä vikaherkempi automerkki?

Sulla on valtava kokemus fiateista, mutta millä itse perustelet sen että muut automerkit hajoaa yhtä tiheään?
 
Tai sitten minun tapani käyttää autoa päivittäin ja huoltaa se osaavilla mekaanikoilla ajallaan oikoo yleistä faktaa raskaalla kädellä.
Kaikki laitteet hajoavat joskus, kaikki saa rikki ja yleensä myös ehjättyä.
Siinäpä ne tärkeimmät asiat onkin, toiselle paljon huoltoa on jo se että perinteisten öljyn vaihtojen ja jakopään rempan lisäksi esim. jarrupalat ja ehkä jopa levytkin vaihdetaan ennen 200tkm ja kori nitisee.
Toiselle jokavuotinen jarrunesteiden vaihto, jarrujen avaaminen ja putsaus, syylärin nesteiden vaihto ajallaan, tiivisteiden rasvaus talvella, huohottimelle suojan rakentelu, pahvin laittaminen eteen ym. ei ole vielä yhtään mitään.

Jos kuuluu käyttäjäkuntaan 1, niin esim. Toyota on melko varma valinta. Mikään muuhan ei ole täysin varmaa kuin kuolema.
Käyttäjäkuntaan 2 kuuluva taas voi ottaa melkein minkä tahansa merkin auton ja olla hyvinkin tyytyväinen.
 
Vastaapas nyt sitten vielä tähän kun se alfa ei sen vikaherkempi ole kuin muut:

Postaamani linkin kohdassa 2 oli vikatilasto, jossa Vag-konsernin luvut menivät näin:

Audi 36
VW 42
Skoda 56
Seat 60

ja vastaavasti:

Lancia 72
Fiat 75
Alfa Romeo 79

Vagineet olivat kyseisessä vikatilastossa keskivaiheilla ja Fiatit häntäpäässä, niin eikö tästä voida päätellä Esson Baaria unohtamatta että Alfa on KESKIMÄÄRÄISTÄ vikaherkempi auto.

Jos näin ei voida tulkita, niin mitä todisteita/perusteluja olet vailla, että suostut asian uskomaan?

Tuo tilastohan oli vuodelta 2005. Lisäksi se oli eritelty ikävuosittain eri mallien kohdalla. Pikkaisen kun viitsi sitä selailla niin sieltä sai kaivettua syyn siihen miksi esim Alfa oli kokonaisuutena häntäpäässä.
2-3 vuotiassa autoissa keskimääräinen vikaprosentti 6,9%. Alfan 147:n oli 6,7%, taakse jäi mm. Bemarin viitossarja. 156:n vikaprosentti oli 8,2%, joten eipä siinä kovin suurta heittoa keskiarvoon ole.

4-5 vuotiassa autoissa tulee alfalta sitten mukaan 145 ja 146, jotka ovat tulleet markkinoille malleina jo 1995. Alfalla taitaa olla ongelma siinä, kun on marginaalinen merkki niin joutuu pitkään pyörittämään samoja malleja markkinoilla. Ja varmasti nykypäivänä Alfan tekniikka on toimintavarmempaa kuin -90 luvun alkupuolella. Näkyyhän se jo 156 ja 147 tilastoissa.

Tässä ketjussa oli kai tarkoitus keskustella kokemuksista Alfoista. Mua ainakin vituttaa se, että aina kun puhutaan alfoista niin saa kuulla että ne on paskoja talviautoja, ei lähde käyntiin talvella ja on täynnä sähkövikoja. Tällä en nyt viittaa Krusifiksiin vaan yleiseen asenteeseen. Tosiassa kun omista kokemuksista oli tarkoitus puhua niin ainoat sähköviat mitä on ollut niin sulakkeen olen vaihtanut 2 kertaa, muutaman polttimon ja airbagin merkkivalon joutunut nollaamaan. Tämä siis neljän vuoden aikana kun olen omistanut Alfan. Ja kokemukset talvikäytöstä on esim 156 kohdalla se, että lähti käyntiin nikottelematta vaikka oli seissyt 3 päivää -30 pakkasessa. Kyllä sitä naapuria vitutti joka alfasta talviautona oli kuittaillut, kun koitti sahata Volkswageniaan käyntiin.
 
Tämän ketjun perusteella näyttää olevan niin, että ne joilla ei ole Alfasta kokemuksia, ovat kuitenkin silti parhaiten tietoisia auton vioista ja pitävät merkkiä paskana. Kun taas esim. Alfan omistaneet suhtautuvat merkkiin melko neutraalisti. Tässäkin ketjussa oikeastaan ainoat positiiviset kommentit ko. merkkiä kohtaan on tulleet sellaisen omistaneilta.
 
Tämän ketjun perusteella näyttää olevan niin, että ne joilla ei ole Alfasta kokemuksia, ovat kuitenkin silti parhaiten tietoisia auton vioista ja pitävät merkkiä paskana. Kun taas esim. Alfan omistaneet suhtautuvat merkkiin melko neutraalisti. Tässäkin ketjussa oikeastaan ainoat positiiviset kommentit ko. merkkiä kohtaan on tulleet sellaisen omistaneilta.

Tämä oli sen verran hyvin tiivistetty, että aiheesta vääntäminen tässä topicissa
loppuu osaltani tähän.

-Franco
 
katselin kans tuossa alfoja(156) yhtenä vaihtoehtona kun autonvaihto on ajankohtainen..mun mielestä alfa on aika fiftisixti tunne- ja järkipohjainen vaihtoehto. se ei ole mielestäni varsinainen sportti mutta urheilullinen. jos haluaa autoonsa sitä fiilistä ja asennetta niin täytyy varautua siihen että sen kunnossapito verottaa enemmän mitä joku pappamallinpassatti..mitä urheilullisempi auto niin hyvin todennäköistä on myös että sillä on ajettu sen mukaisesti.tämä siis mielestäni vaikuttaa myös kulutusosiin ja niiden kestävyyteen käytetyissä autoissa. sen kummemmin en ota kantaa automerkkiin koska sellaista en ole omistanut enkä tuskin tule omistamaankaan..juuri tuo TS koneen jakohihnaongelmat nostivat mutkin varpailleen.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom