Alavatsat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rösta
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Linkkari on aika hyvä liike. Tässä tulee periaattees koko vatsa käyttöön. (Voi laittaa jalkoihin painoja ja käsiin painoja kun alkaa mennä kevyesti xxx määrä toistoja)
Samoin "voimapyörällä" tehty liike. Polviltaan tai tosi hc treenarit seisaaltaan/varpailtaan.
Perus jalkojen nostot, juu tuntuu paremmin siellä vatsan alaosassa, kun taas istumanousut ylempänä.
Perus istumanousun saa tuntumaan koko vatsan seudulla kun tekee sen parin kanssa.
Pari vetää kevyesti pohkeistä/nilkoista sinua itseäsi päin samalla kun teet istumanousuja. Tämä pakottaa sinut painamaan kantapäät entistä kovemmin lattiaan kiinni ja jäkittämään vatsalihaksia. En muista nyt mikä tän liikkeen nimi on, mutta itelle aivan törkeen kova liike. Tulee tuskan hiki ja polte vatsaan.

:offtopic:
Eikö viivästynyt lihaskipu nimenomaan johdu siitä, että hermostoa on kuormitettu?

En ole tätä asiaa sen kummemmin selvittänyt, mutta ilmeisesti tarkkaa faktaa ei ole. Korjatkaa jos olen väärässä. Teoria tuokin väittämä on. Ehkäpä yleisin teoria DOMS:lle on, että lihaskudoksissa tapahtuisi mikroskooppisia repeämiä. Tämä teoria ainakin omaan korvaan kuulostaisi maallikkona järkevimmältä.

Tuossa muutama viikko sitten katoin Yle 1:ltä dokkaria liittyen steroideihin ni mun muistaakseni siinä puhuttiin just jostakin repeämistä. Että anaboliset steroidit auttaa mm. just siihen että lihaksia korjaavan proteiinin määrä kasvaa ja noi repeämät korjautuu nopeemmin tjsp...

Tästä asiasta en varsinaisesti mitään tiedä joten siinä mielessä ei kannata puuttua mitenkään tähän mitä nyt kirjotan :D Mutta nuo "mikroskooppiset repeämät" kuulostaa mun mielestä aika tutulta..

No kyllä se nyt vaan on yhtä lihasta koko suora vatsalihas. Tottakai siellä paljon muitakin lihaksia on, mutta "sixpack" on yhtä lihasta.

edit. Elasto ehti ensin.

joo, en nyt sattunut huomaamaan tota " suora vatsalihas" kohtaa..jokatapauksessa tosiaan kaikki istumaan nousut vs. jalkojen nostot yms, ottaa ainakin itsellä eri kohtiin.

edit: otsikko oli näin: Alavatsat!

mikä olis paras liike alavatsalle?

eli en vieläkään huomannut sitä suora vatsalihas kohtaa, vaan mainitsin että kyllä mielestäni on eri liikkeeitä olemassa ylä ja ala vatsoille.

joo, en nyt sattunut huomaamaan tota " suora vatsalihas" kohtaa..jokatapauksessa tosiaan kaikki istumaan nousut vs. jalkojen nostot yms, ottaa ainakin itsellä eri kohtiin.

edit: otsikko oli näin: Alavatsat!

mikä olis paras liike alavatsalle?

eli en vieläkään huomannut sitä suora vatsalihas kohtaa, vaan mainitsin että kyllä mielestäni on eri liikkeeitä olemassa ylä ja ala vatsoille.

On muitakin vatsalihaksia kuin suorat vatsalihakset, mutta alavatsan kohdalle osuu vain kahdet: suorat sekä syvät eli poikittaiset. Syvät eivät näy joten ainoat mitkä siellä alavatsassa näkyvät ovat suorat vatsalihakset.

Onko "niitä suoria" muuten yksi vai kaksi, eli siis onko molemmilla puolilla omansa vai onko sen sixpäkin kaikki 12 palasta samaa lihasta vai kahta?

Ite reenailen sixpäkkiä istumaan nousuilla + lisäpaino ja sitten on nuo jalkojen nostot.
Jalkojen nostoissa vaan kun malttaa laskea hitaasti ne jalat ales
(ei kuitenkaan siten, että kantapäät koskettaa maahan asti, vaan 5-10cm lattiasta )
ni luulis polttavan. Sitten jos menee liian helpoksi ni vaan jotkut nilkkapainot yms. Niin ja ne jalat pidetään suorassa, eikä ruveta kusettamaan :D.

Onko "niitä suoria" muuten yksi vai kaksi, eli siis onko molemmilla puolilla omansa vai onko sen sixpäkin kaikki 12 palasta samaa lihasta vai kahta?
Edelliseltä sivulta lainattua:
Vasen ja oikea puoli on erikseen, mutta ne muodostaa sellasen parin mikä ei tietääkseni supistu erikseen.
Ja laitetaanpas vielä jotain omaakin tänne. Ite oon kanssa huomannu ettei joillain liikkeillä saa alavatsaan tuntumaa, vaikka ton nyt pitäs olla yhtä ylävatsan kanssa. Voimapyörällä kuitenkin tuntuu koko vatsa ottavan tasaisen varmasti osumaa.

Minä ainakin elän siinä uskossa että jalkojen nostot treenaavat alavatsaa ja istuumaannousut taas vähän enemmän ylävatsaa.

Laitetaan nyt sitten vielä tänne tää. Eli kuulostaako 12 sarjaa vatsoja viikossa liian paljolta? Treenaan vatsat kaksi kertaa viikkoon ja jokaisella kerralla 3 liikettä (suorille vatsalihaksille) ja jokaista 2 sarjaa. Eli yhdellä treenikerralla tulee yht. 6 puhdasta sarjaa vatsoille. (Toistot siellä 6-15)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitetaan nyt sitten vielä tänne tää. Eli kuulostaako 12 sarjaa vatsoja viikossa liian paljolta? Treenaan vatsat kaksi kertaa viikkoon ja jokaisella kerralla 3 liikettä (suorille vatsalihaksille) ja jokaista 2 sarjaa. Eli yhdellä treenikerralla tulee yht. 6 puhdasta sarjaa vatsoille. (Toistot siellä 6-15)

Kylla 12 sarjasta voi puolet ottaa suoraa pois, 6 sarjaa vatsoja viikossa on riittävästi.

Edelliseltä sivulta lainattua:

Ok tack.

Minä ainakin elän siinä uskossa että jalkojen nostot treenaavat alavatsaa ja istuumaannousut taas vähän enemmän ylävatsaa.

Jotkut elävät siinä uskossa että Jumala on olemassa.

Riippuu miten nyt yleensäkin treenaat. Jos haluat rääkätä jokaisen lihaksen täysin loppuun kaksi kertaa viikossa, niin silloin kolme liikettä on toki paikallaan, mutta jos taas ottaa iisimmin ja nostaa vaikka sarjapainoja tms., niin silloin varmaan vähemmän.

Kylla 12 sarjasta voi puolet ottaa suoraa pois, 6 sarjaa vatsoja viikossa on riittävästi.

Ja tällä saadaan parempi tulos lihasmassan kasvatusta ajatellen, kuin 12 sarjalla? Osa suosittelee jopa 20 sarjaa/vko ja osa vetää tällä 6 sarjalla..

Vatsojen treenaamisesta on varmaan monta mielipidettä mutta mun mielestä tuntuu hassulta että niitä treenataan enemmän kun muita lihaksia? Ite treenaan vatsat jalkapäivänä 2x10 rutistuksilla ylätaljassa, 2xmax jalkojennostoilla niin että kaveri tönii jalkoja vastaan ja 1x10 vartalonkierroilla ja tuntuu mun mielestä ainakin ihan riittävältä.. riippuu tietysti että millanen ohjelma on muuten.

no eipä ehkä alaselkää mut paljon eri liikkeitä vatsalle painojen kanssa ja sitten vaan omalla keholla ;) niin voi melkeen joka kerta treenata vatsaa ja kylkiä ja tietysti vaihtelee kuinka kovaa ja paljon tekee

Itse en pahemmin erottele vatsatreeniäni. Teen mahdollisimman paljon erilaisia liikkeitä niin eiköhän se kehitä mahalihaksia ihan tarpeeksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom