Alatalja - oteleveys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja woofer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lueskelen kirjaa "Weight-Training Technique" (Stuart McRobert) mikä on ihan ok kirja. Kirja kiinnittää huomiota erityisesti suoritustekniikkaan ja sen turvallisuuteen. Sen olen jo netissäkin oppinut, että "oikeita" suoritustekniikoita on lähes yhtä paljon, kuin on kuntoilijoitakin. Mutta tässä kirjassa alataljan ohjeistus vähän kummastutti - lähinnä oteleveys. Kirjassa sanotaan, että tyyppillisin virhe alataljassa on liian kapea ote (eli se perinteinen pikkukahva, joita alataljassa näkee). Otteen pitää olla hartioiden levyinen! Tämä tuntui aluksi kummalliselta, mutta kun koitat seuraavaa, niin se alkaa tuntumaan perustellulta; suorita normaali alataljan positiivinen vaihe "virtuaalinen" pikkukahva kädessäsi ja vedä kädet ylävatsaan kiinni ja supista samalla lavat yhteen ja hartiat alas. Anna selän olla jännityksessä ja siirrä nyt kädet kapeasta otteesta hartioiden levyiseen otteeseen. Huomaatko eron lapojen supistuksessa?

Onko kokemuksia / kommentteja tästä tekniikasta?

Legendaarisen Jari Leinon sanoin: "Ihan sama millä kahvalla vedät, kunhan vedät!" Toi on kyllä totta, että leveällä otteella tuntuu eri tavalla latseissa. Kapeampi ote vaikuttaa enemmän selän paksuuteen ja leveä ote siipien leveyteen eli molempi parempi.

Itse olen pari kertaa kokeillut sellaista n. hartioiden levyistä lapiokahvaa alataljaa ja se tuntui parhaalta. Sellaisia ei vain monella salilla ole näkynyt.

Itse olen pari kertaa kokeillut sellaista n. hartioiden levyistä lapiokahvaa alataljaa ja se tuntui parhaalta. Sellaisia ei vain monella salilla ole näkynyt.

Miten teet ettei mee takaolkapäille? Jos mä otan vähänkin perus v-kahvaa leveämmän kahvan niin heti menee sinne... eli ihan väärään osotteeseen. :(

Miten teet ettei mee takaolkapäille? Jos mä otan vähänkin perus v-kahvaa leveämmän kahvan niin heti menee sinne... eli ihan väärään osotteeseen. :(

Vedetään mahdollisimman alas. Aika lailla rinnan korkeudella tai jopa kaulaan pitää mun vetää että takaolille ottaa. Tottakai takaolet on enemmän mukana kun oteleveys kasvaa, mutta ei ainakaan mulla haitaksi asti n. hartioiden levyisellä otteella.

Mulle on taas kerran eräs wanhempi punttaaja sanonut että "Mitä leveämpi ote sitä leveämpi selkä" :whip: :thumbs:

Vedetään mahdollisimman alas. Aika lailla rinnan korkeudella tai jopa kaulaan pitää mun vetää että takaolille ottaa. Tottakai takaolet on enemmän mukana kun oteleveys kasvaa, mutta ei ainakaan mulla haitaksi asti n. hartioiden levyisellä otteella.

Kokeilin tänään ja kyllä tuntui hyvältä lapojen välissä! :worship:

Oletteko muuten tehneet tuota myötä- vai vastaotteella? Itse teen kulmasoudun yleensä vastaotteella, ja tätäkin voisi sillä koittaa... Tuntuu että saa supistettua vieläkin paremmin lavat yhteen.

Oletteko muuten tehneet tuota myötä- vai vastaotteella? Itse teen kulmasoudun yleensä vastaotteella, ja tätäkin voisi sillä koittaa... Tuntuu että saa supistettua vieläkin paremmin lavat yhteen.

Oon tehny molemmilla, kulmasoudussakin vastaote teki pahaa hauiksille, jotenkin vääntyivät omituisesti. Niinpä nykyään teen alataljaa lapiokahvalla... Mun käsille tosin suora tanko hauiskäännössäkin jo vääntää. Myötäotteella ei hauiksissa tuntunut pahalta joten arvelen sen ainakin mun kohdalla menevät paremmin oikeaan osoitteeseen. Dorian Yatesilla taisi hauis revetä juuri kulmasoutua vastaotteella tehdessä. ;)

number_one sanoi:
Eiks vaihtelu oo tässäkin kaiken a ja o ..
Kyllä sitä on ennenkin leveällä otteella tehty mutta nyt kun kiinnitti vielä huomiota siihen että kahvaa tosiaan vetää sinne alavatsaan niin tuntuma oli aivan erilainen. Eli tekniikkajuttu. Ennen toi leveällä otteella tekeminen on kariutunu siihen että takaolkapäät väsyy ennen lapalihoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä sitä on ennenkin leveällä otteella tehty mutta nyt kun kiinnitti vielä huomiota siihen että kahvaa tosiaan vetää sinne alavatsaan niin tuntuma oli aivan erilainen. Eli tekniikkajuttu. Ennen toi leveällä otteella tekeminen on kariutunu siihen että takaolkapäät väsyy ennen lapalihoja.

Ja tähän sitten auttaa etukäteisväsytykset. oon meinaan huomannut samanjutun ja sit tein pohjalle eka vähän jotain selkäpumppausta niin avot ja homma pelittää.

Kannattaa muuten kokeilla leveätä ja kapeeta molempia, erinlaisen tatsin saa sinne selkään

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom