Alaselkä pamahti aivan vaarattomassa liikkeessä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
rintafile: -Eli suosiolla vaan kaikki odottamaan se pari viikkoa jotta josko helpottais ja sitten sama rumba eri lääkärin kautta uusiksi jos ei helpotakkaan, vaiko? Osteopatista en juurikaan mitään tiedä, mutta tuskin siellä kovin yleistä turpaan etämistä harrastellaan heidänkään vastaanotoillaan. Jotkut ovat kertoneet jopa saaneen apua nuilta vastaanotoilta kivuilleen. Heti.

Koska niin suuri osa tuosta lumbago-tyyppisestä selkäkivusta paranee muutamassa viikossa itsekseen niin kutakuinkin noin. Pitää tehdä potilaalle se selväksi, että selkävaiva on tuossa tapauksessa usein hyvänlaatuinen ja paranee ittekseen muutamissa viikoissa. Ihan voi sille samalle lääkärille sitten mennä, jos ei parane ja silloin sitten pitäs alotella enemmän selvittämään ja ohjaamaan esim. fysiatrille. Eikä mistään odottelusta ole välttämättä kyse, vaan pitää kannustaa liikkumaan kivun sallimissa rajoissa, koska se on osa hoitoa.

Ei ole mitään osteopatiaa vastaan ja varmasti osaavissa käsissä tietyissä tilanteissa auttaa... oli vaan ihan heitto, kun joku oli parin päivän jälkeen vammautumisesta ehdottamassa niksautteluja. Ei se päänsärkykään parane päätä seinään hakkaamalla, vai kuin se meni ;) Pahoittelen jos joku pahoitti mielensä.

Mistä tiedät etteivät ne lääkärillä käyneet ja perusarvauksen saaneet muihin hoitoihin sitten mene? Mä uskallan tuosta olla erimieltä, että juuri tuo TK-lääkäreiden täysi välinpitämättömyys/tutkimattomuus on yksi syy siihen, miksi ihmiset sitten hakeutuvat niin monasti kaiken maailman parantajille, siis muilekkin kuin oikeasti koulutetuille.

En tiedäkään ja varmasti osa meneekin. Ehkä siksi he hakeutuvat näihin ryhmiin, että heille ei ole tehty vaivan luonnetta selväksi ja ovat siksi kärsimättömiä ja turhautuneita, tai hoidot eivät ole tehonneet, ja että he odottavat, että kun lääkärin vastaanotolta poistuu on parantunut, ja lääkäri ei ole antanut selkeitä ohjeita, että jos ei vaikka parannu 1,5 kk:ssa, niin sitten tulet tapaamaan minua uudestaan ja selvitellään asiaa tarkemmin ja mietitään muita hoitomuotoja, ja ehkä siksi että on hyvä hakeutua oikeasti koulutetuille, ehkä siksi että he kokevat ettei muualta saa apua. Monilla selkävaivoilla on tapa kroonistua. Mitkä on potilaan odotukset parantumisen suhteen, mitkä ovat realistiset odotukset. Ehkä he ovat saaneet lääkäriltä lähetteen. Syitä on varmasti monia

Toki voi olla mahdollista moinenkin väärystynyt näkökulmakin. Mutta sitten mennään siihen, mitä jo aikaisemmin yritin toiselta nimimerkiltä kysyäkkin, eli mikseivät ne lääkärit sitten tutki oikessti taikka kirjaa lähetettä aikkapa fyssärille tutkittavaksi?

Miten niin ei kirjaa lähetettä? Akuuttivaiheessa ei juuri siksi, että vaiva hyvin suurella todennäköisyydellä paranee ittekseen (edelleen siis ellei kiireellisempään ole aihetta). Kun vaiva kroonistuu, niin vaivan mukaan sen lääkärin kyllä pitäis ne oikeet lähetteet tehä, jos ei itse pysty vaivalle mitään tekemään, oli se sitten fysiatri, fysioterapeutti, ortopedi tai mikä hyvänsä. Ja siitä vaivastakin saa lisää infoa, jos se kerran kestää pidempään. Miksi laittaa jokainen alaselkäkipuinen fyssarille, kun potilaalle sen kustannus-hyötysuhde on hyvin pieni.
Ja voihan olla, että joku Martta 40v on saanu edellä mainitut " 1,5 kk odottamisohjeet" ja tulee viikon päästä sanomaan: "noku tää selkä on vieläkin samalla tavalla kipee"... niin ehkä sitten tässä tapauksessa vaikka jättäis tarkan tutkimisen väliin.

Kuten fysiokin jo on kertonut, on olemassa jo tutkittua tietoakin siitä, että selkäkipuiset, jotka lähtevät fyssärin kautta liikenteeseen selkäkipujen hoidossa, olivat nopeampaa takaisin työelämässä kuin lääkärin kautta lähteneet. Kuiten se lääkäri voisi sen lähetteen fyssärille kirjoittaa samassa ajassa kuin sen reseptin buranalle, jota toki saisi ilman reseptiäkin.

Missään vaiheessa en oo sanonu, että fysioterapia tai muu liitännäishoito on huonoa, ja se kuuluu OLENNAISENA osana selkäkivun hoitoon. Ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että kroonisissa ja subakuuteissa selkävaivoissa fyssari tms. on vaivan mukaan avainasemassa ja varmana nopeuttavat työelämään takaisinastumista. Jos nyt vaikka miettii, että potilaalle on oletettavaa että paranee viidessä viikossa, niin onko järkevää, että potilas joutuu maksamaan x määrän euroja siitä, että pääsee ehkä x ajan päästä ekaa kertaa fyssariin ja käy siellä x ajan välein x kertaa, ilman että siitä on välttämättä mainittavaa hyötyä ja hups 5 viikkoa on mennyt ja potilas on parantunut "fysioterapian turvin" ja on x kertaa x euroa köyhempi :) Eikä kustannus-hyöty-suhde ole päätä huimaava. Ymmärsitkö pointin? Vaivoja on erilaisia, ja voi olla, että jo ensikäynnillä löytyy hyvä syy lähettää fyssarilla, esim vaikka venyttelyohjeita kireille lihaksille. Lääkäreitä on erilaisia, huonoja ja hyviä, mutta kuta kuinkin tuollaiset ovat hoitokäytännöt, en ole itsekään mikään selkä-ex-pertti, ja varmasti täältä löytyy viisaampaa porukkaa asian suhteen.

päätinpä jotain itsekin kommentoida...mä viidettä viikkoa sairaslomalla,panacodia muutama paketti tullu syötyä.

epäillään välilevynpullistumaa/iskiasta, ei siis ole kuvattu.
aluksi istuminen, kävely, kaikki "oleminen" tuotti kipua aivan sama missä asennossa oli...kipulääkkeillä olo helpotti.

vitosjuuri kuulemma "tukossa", oikealta puolelta alaselkärangassa tuntuu kipua joka jumiuttanut oikean puolen alaselästä yläpakarasta kokonaan.
alaselkä oikealta puolelta jännittäessä ei lihakset jännity yhtä nopeasti kuin vasemmalla sekä
oikeassa jalassa koko ajan hermokipua,pakara ei jännity kunnolla ja nilkka aivan voimaton, nilkka liikkuu ns. puoliväliin muilla avuilla mutta nilkan etuosan ns. isoin jänne mikä näkyy kun nilkan taivuttaa 90 asteeseen on pelistä pois.
selällään maaten yrittää nostaa jalkaa niin n. 30cm jalkaa nostettua kipu tuntuu selässä...

lääkäri sanoi että ens viikolla vois yrittää mennä töihin, nyt pystyy jo hetken aikaa ilman kipua mutta aina noustessa seisomaan tuolilta, sohvalta yms. yläselkään/pakaraan vihloo törkeästi sekä ensimmäiset 20 askelta on tuskaa sekä hieman ankkamaista menoa...

mutta eiköhän tää tästä pikkuhiljaa joskus helpota...:piis:

eikä tainnu kyllä mihinkään aiheeseen kuitenkaan hirveästi liittyä mut mikäs tässä kirjoitellessa :thumbs::thumbs:

Anteeksi, en enää vain jaksa. Joku muu vois auttaa mua ja yrittää selventää tolle John Matrixille aka Commandolle, mitä tässä joka ikisellä sivulla ollaan hänelle yritetty jankata hermojuurioireista/välilevytyrästä. SILLÄ EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ JOS YSKÄSTÄESSÄ TULEE SELKÄKIPUA VÄLILEVYTYRÄN KANSSA, KOSKA SELKÄKIPUA TULEE YSKÄSTÄESSÄ 1000^22 MUUSTAKIN SYYSTÄ!!!! Mä en jaksa! Auttakaa! :( Niin... tiedän kyllä jotain, että miltä tasolta mitäkin hermoja lähtee ja minne... puhut ilmeisesti radiaalioireista (n. radialis) tarkoittaen RADIKULAARIOIREITA eli hermojuurioireita... mä kyllä lopetan nyt tähän.

Jos nyt vaikka miettii, että potilaalle on oletettavaa että paranee viidessä viikossa, niin onko järkevää, että potilas joutuu maksamaan x määrän euroja siitä, että pääsee ehkä x ajan päästä ekaa kertaa fyssariin ja käy siellä x ajan välein x kertaa, ilman että siitä on välttämättä mainittavaa hyötyä ja hups 5 viikkoa on mennyt ja potilas on parantunut "fysioterapian turvin" ja on x kertaa x euroa köyhempi :) Eikä kustannus-hyöty-suhde ole päätä huimaava. Ymmärsitkö pointin? Vaivoja on erilaisia, ja voi olla, että jo ensikäynnillä löytyy hyvä syy lähettää fyssarilla, esim vaikka venyttelyohjeita kireille lihaksille. Lääkäreitä on erilaisia, huonoja ja hyviä, mutta kuta kuinkin tuollaiset ovat hoitokäytännöt, en ole itsekään mikään selkä-ex-pertti, ja varmasti täältä löytyy viisaampaa porukkaa asian suhteen.

Kustannus-hyöty-suhde linjalla jos mennään niin on kyllä moni selkäongelmista kärsivä asiakas sitä hyötyä saanut, ihan jo muutamasta fyisoterapia käynnistä, myös pitkällä aika välillä. Nämä asiakkaat tulevat yleensä vuosien päästä, jonkun muun TULE-ongelman kanssa vastaanotolle ja sanovat että tulin tänne koska viimeksikin sain niin hyvän avun. Kaikkia emme tietenkään pysty auttamaan ja osan todellakin varmasti parantaa aika. Mutta kyllä sinne ajan parantamien joukkoon mahtuu myös monta sellaista asiakasta, jotka ovat fysioterapiassa myös oppineet asioita joilla pystytään jatkossa ennaltaehkäisemään niitä selkävaivojen uusuitumisepisodeja. Fysioterapia ei ole vaan niksauttamista ja naksauttamista ja mobilisointia vaan manuaalisen terapian lisäksi fysioterapian menetelmiä ovat toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta sekä terapeuttinen harjoittelu. Ja erityisesti selkäongelmaisten asiakkaiden kohdalla tämä ohjaus ja neuvonta (edellyyttä että se tietysti menee perille) säästää tulevaisuudessa euron jos toisenkin. Fysioterapeuttihan voi sanoa onnistuneensa tehtävässään erityisen hyvin jos on kyennyt tekemään itsensä asiakkaalle tarpeettomaksi ;)

Ja sitten minä en voi olla ihmettelemättä tätä tiettyä asennetta siitä, että miten se on lääkäriltä pois jos sen lähetteen asiakkaalle fysioterapiaan kirjoittaa? Tänä päivänä onkin kyllä lisääntynyt ihan merkittävästi sellaisten asiakkaiden määrä, jotka fysioterapiaan hakeutuvat itse suoraan ilman sitä lääkärin lähetettäkin

Kustannus-hyöty-suhde linjalla jos mennään niin on kyllä moni selkäongelmista kärsivä asiakas sitä hyötyä saanut, ihan jo muutamasta fyisoterapia käynnistä, myös pitkällä aika välillä. Nämä asiakkaat tulevat yleensä vuosien päästä, jonkun muun TULE-ongelman kanssa vastaanotolle ja sanovat että tulin tänne koska viimeksikin sain niin hyvän avun. Kaikkia emme tietenkään pysty auttamaan ja osan todellakin varmasti parantaa aika. Mutta kyllä sinne ajan parantamien joukkoon mahtuu myös monta sellaista asiakasta, jotka ovat fysioterapiassa myös oppineet asioita joilla pystytään jatkossa ennaltaehkäisemään niitä selkävaivojen uusuitumisepisodeja. Fysioterapia ei ole vaan niksauttamista ja naksauttamista ja mobilisointia vaan manuaalisen terapian lisäksi fysioterapian menetelmiä ovat toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta sekä terapeuttinen harjoittelu. Ja erityisesti selkäongelmaisten asiakkaiden kohdalla tämä ohjaus ja neuvonta (edellyyttä että se tietysti menee perille) säästää tulevaisuudessa euron jos toisenkin. Fysioterapeuttihan voi sanoa onnistuneensa tehtävässään erityisen hyvin jos on kyennyt tekemään itsensä asiakkaalle tarpeettomaksi ;)

Ja sitten minä en voi olla ihmettelemättä tätä tiettyä asennetta siitä, että miten se on lääkäriltä pois jos sen lähetteen asiakkaalle fysioterapiaan kirjoittaa? Tänä päivänä onkin kyllä lisääntynyt ihan merkittävästi sellaisten asiakkaiden määrä, jotka fysioterapiaan hakeutuvat itse suoraan ilman sitä lääkärin lähetettäkin

Itse ajattelin tuota kustannusasiaa ton akuutin kivun kannalta, mutta toi mitä sanoit tuosta pitkän ajan kustannus-vaikuttavuudesta voi hyvinkin pitää paikkansa, en ole mihinkään statistiikoihin perehtynyt. Kun vaivat kroonistuvat, niin nuo mainitsemasi asiat nousee tärkeiksi ja niin kuin olen sanonut, että kyllä ihan yleiset hoito-ohjeetkin sanovat, että fyssarit tms. tulevat viimeistään tässä vaiheessa osaksi hoitokokonaisuutta. Toiset lähettää herkemmin kuin toiset, tapauskohtaisesti. Ehkä siihen läheteherkkyyteen vaikuttaa se, että akuutin vaiheen hoidossa ei fysioterapian vaikuttavuus ole ainakaan Käypä hoidon mukaan niitä buranoita ja toimintaohjeita parempi. Joku kokenut kliinikko saakoon kertoa tarkemmin jos huvittaa. John Matrixille, en ole lääkäri, mutta ehkäpä joskus lähitulevaisuudessa :)

edit: Commando: titanin viestissä näet, mitä minä tarkoitan välilevy/radikulaarioireella.

Anteeksi, en enää vain jaksa. Joku muu vois auttaa mua ja yrittää selventää tolle John Matrixille aka Commandolle, mitä tässä joka ikisellä sivulla ollaan hänelle yritetty jankata hermojuurioireista/välilevytyrästä. SILLÄ EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ JOS YSKÄSTÄESSÄ TULEE SELKÄKIPUA VÄLILEVYTYRÄN KANSSA, KOSKA SELKÄKIPUA TULEE YSKÄSTÄESSÄ 1000^22 MUUSTAKIN SYYSTÄ!!!!

Tietyn rajan jälkeen ei kannata edes yrittää. Kun oma mielipide on päätetty, niin faktoilla ei ole mitään merkitystä. edit: rintafile: koskas teidän kurssin SEKS jakso on?

No minäpä kerron. Yleensä nämä akuutti selkäkipu potilaat käyvät tk-päivystyksessä, jossa esim tohtori TJJ katsoi (kun oli tk:ssa töissä) tuollaista 40 potilasta/8h. Se tekee noin 12min potilasta kohti (jos ei pidä ruokataukoja tai muuta epäolennaisuuksia), siinä ajassa katsoo tohtori ensin papereista vähän taustaa ennen potilaan kohtaamista, tapaa potilaan, tekee reseptit, saikkulaput (jotka muuten nykyään tietokoneella tehdessä vievät yleensä enemmän aikaa kuin käsin tehdessä), yms, potilaan lähdettyä tekee vielä potilasasiakirjamerkinnät (1-2min sanelu, jos ei mitään erityisempää). Ok, 12min riittää vielä juuri ja juuri, jopa tutkimaan selkäkipupotilaan kohtuudella, jos on nopea, eikä juttele ns. mukavia.

Mutta siinä vaiheessa kun jutellaan hoidosta, niin potilas ei lääkäriltä keskimäärin halua kuin A) saikkua ja B) särkylääkettä. Useimmat työikäiset EIVÄT HALUA sitä SV3FM lappua, vaikka ihan varmasti sen saisivat. Ja useimmat työikäiset käyvät näiden selkävaivojensa kanssa vain ja ainoastaan päivystyksessä, missä ei usein miten ole aikaa kuin bongata ne oikeasti PÄIVYSTYKSELLISET ongelmat ja suositella muille myöhemmin uudelleen tulemista. Siinä päivystyksessä ei yksinkertaisesti ole aikaa alkaa keskustelemaan tukilihaksiston treenaamisesta ja muusta miksi ft olisi hyvä paikka jatkossa.

Itse suosittelisin kaikia epäpätevistä lääkäreistä (oli kyseessä räkätauti tai selkäkipu) valittavia tutustumaan mitä sen tk:n päivystävän lääkärin työnkuva ihan oikeasti on, ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.

Niin saatana. :curs:

TJJ:
Okei, okei... :D

En mielestäni arvostellut kenenkään pätevyyttä lääkärinä eikä kommentin missään nimessä ei ollut tarkoitus vähätellä tk-lääkärin toimenkuvaa. Se on oikeesti yksi vaativimmista paikoista, kun otetaan vielä huomioon että aika usein siellä päivystyksessä työskentelee vastavalmistuneita lääkäreitä. Kuitenkin pitää seuloa ne henkeä uhkaavat tapaukset pois, mitä selkäongelmat eivät ole. Ja tätä puolustuspuhetta saa viljellä aika usein myös omille tk-lääkäreitä kritisoiville asiakkaillekin. Yhden entisen työkaverini (lääkäri siis) perustelu sille miksi hän ei ala selkäpotilasta tutkimaan oli juuri tuo ajanpuute, josta mainitset. Mutta hän myös sanoin samassa lauseessa, että on paljon järkevämpää lähettää ne talon fysioterapeutille tutkittavaksi joka asiaan on perehtynyt yleislääkäriä (siis häntä itseään) syvällisemmin.

En siis tarkoittanut näitä asiakkaita, jotka eivät itse sitä lähetettä halua, vaan niitä joille lääkäri ei sitä syystä tai toisesta ole halunnut kirjoittaa. Suurin osa lääkäreistä toki lähetteen kirjoittaa etenkin silloin jos asiakas sitä on pyytänyt. Ihmettelin vain näitä jotka eivät niin tee

vaan niitä joille lääkäri ei sitä syystä tai toisesta ole halunnut kirjoittaa

En ole vielä tavannut tälläistä lääkäriä, toivottavasti ei kovin moni muukaan.

Niin ja ei tuo avaukseni ollut yksin sinulle, alkaa vain vähän kyrpimään kun ihmiset jotka eivät mitään asiasta (lääkärin työstä) tiedä, alkavat neuvomaan miten sitä pitäisi tehdä. :)

Yksikin tapaus viime viikolta N.60v mies mennyt ensiapuun yöllä valittamaan ,kun ei pysty hengittämään, kun tulee pistävä kipu ja vasenta kättä ei pysty nostamaan kun sekin tuntuu pistoksena

Minua kiinnostasi tietää pystyitkö selvittämään syyn näihin vaivoihin.Oliko työperäistä vai jostain harrastuksesta johtuvaa,ja jos syy selvisi osasitko neuvoa miten tämä vältetään vastaisuudessa.

Tarkennuksena nyt kun joku jäi nähtävästi kiinni tuohon fysioterapeutille lähettämiseen: olen kyllä tehnyt niitä fyssaripyyntöjä sekä työskennellyt fysioterapeuttien kanssa eri osastoilla. En vaan näe tarvetta tehdä näin jokaiselle nuorelle tyypille jolle on ensimmäistä kertaa iskenyt lumbago-tyyppinen tilanne (ei myöskään tule mieleen ketään joka näin menettelisi). EDIT. Tälle siis perustana esim. tuo Rintafillenkin mainitsema käypä hoito-suositus.

Itse tutkin myös aina potilaani, suppeammin kylläkin mikäli olen ennestään lähiaikoina tavannut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TJJ: -No tämä selvittääkin jo paljon.

"No minäpä kerron... Niin saatana."

Minua kiinnostasi tietää pystyitkö selvittämään syyn näihin vaivoihin.Oliko työperäistä vai jostain harrastuksesta johtuvaa,ja jos syy selvisi osasitko neuvoa miten tämä vältetään vastaisuudessa.

Pihatöitä oli tehnyt muutaman päivän mm.haravointia ja puutöitä. Sen kun keksisi, miten estää tuki-ja liikuntaelimistön toimintahäiriöitä. Saisin varmasti nobelin palkinnon, Ja siinä tapauksessa olisin työtön. ;)
Elämäähän tämä vain on, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos esim. nostat kynää lattialta niin siinäkin jo voi tapahtua mitä vaan. mm. selästä voi kuulua "naks"

Tjj:lle Nuo titanin radikuulariset oireet ovat jo selvät ja mielestäni pitäisi magneettikuvata ja hoito sen mukaisesti. jaahas ja työt kutsuvat..

Lääketiede on voimaton, johan sen lauloi irwinikin 10vuosia sitten :kippis1:
Asiahan on niin että maailmanlaajuisesti jatkuvasti etsitään ja kartoitetaan erilaisia hoitokeinoja suunnilleen kaikkiin tunnettuihin sairauksiin/terveysongelmiin varsin valtavalla panostuksella. Uusien toimivien hoitojen löytäminen ja toimivaksi osoittaminen tuo tutkijoille mainetta, kunniaa sekä todennäköisesti myös taloudellista hyötyä.

Riittävän tehokkaiksi ja turvallisiksi osoitetut hoitokeinot tulevat sitten osaksi lääketieteen hoitosuosituksia/käytäntöjä.

Jos hoitokeino X (esim. eräät täälläkin keskustellut temput) ei ole mukana käytössä olevissa hoitosuosituksissa se tarkoittaa yksinkertaisesti ja ainoastaan sitä ettei se ole todistetusti tehokas tai siihen liittyy jokin ongelma, esim. turvallisuus-aspekti.

Eli...lääketiede todellakin on voimaton monessakin asiassa, MUTTA on aivan naurettavaa ja lapsellistakin väittää että noissa tapauksissa ns. vaihtoehtoishoidot olisivat sen tehokkaampia....jos hoito oikeasti toimisi ja olisi turvallinen niin se olisi osa hoitosuosituksia.

Tai sitten foorumilla on todellakin varsinaisia ihmeidentekijöitä, jopa useita kappaleita.
Veikkaisin jopa että tehokas ja nopea parannuskeino noidannuoleen saattaisi olla lääketieteen Nobelin arvoinen....siispä "Commando"sta varmaankin saamme Pakkotoistolle ekan Nobelistin ?

Itse olen kärsinyt jo joitakin vuosia erilaisista alaselkäkivuista. Tämän vuoden puolella selkä on jumahtanut pari kertaa niin, että aluksi kävely on hankalaa ja useat arkiset toimet vaikeita. Lääkäri epäili lievää noidannuolta ja tutkaillessaan selkääni, totesi että ilmeisesti lannenikamieni luonnollinen kaari on hieman suoristunut, joka olisi seurausta lihaskireyksistä alaselän ja pakaran alueella. Uskon itse ihan samaa.

Varmastikin on paljon sellaisia potilaita, jotka tahtovat vain päästä kivunlievityksessä helpoimman kautta (niksautus tai lääkkeet) eivätkä pysty tai jaksa ajatella pitemän päälle niin, että sitä selkää tulisi huoltaa ja hoitaa. Jos on heikot selkälihakset (tai keskuvartalon lihakset) niin vahvistaa tai jos on kireät pakara- ja/tai alaselkälihakset niin venyttää. Ihan varmasti selkä napsahtaa toisen jos kolmannenkin kerran silä asenteella, ettei välitetä nostoasennoista tai ylipäänsä selän hoitamisesta. On toki sellaisiakin vammoja, joihin ennaltaehkäisy tai aktiivinen selän hoito ei auta mutta uskoisin, että iso osa selkäsäryistä vähenisi, jos ihmiset jaksaisivat sitä selkäänsä hoitaa. Tähän kai liittyy fyssareidenkin kuntoutusvinkit mutta kappas vain (itse syyllistyn myös tähän) kun hoitojakso on ohitse, on niin helppoa unohtaa ne hyvät neuvot päivittäisestä tai edes viikottaisesta venttelystä tai vahvistamisesta.

Ja hyvä on, jos niksautus tai särkylääkkeet tuovat avun, edes hetkellisesti. Kuitenkin pitemmän päälle omilla toimillaan ja viitsimisellään voi ehkäistä paljon. Se vain edellyttää aikaa ja halua, jota meillä kaikilla tuntuu olevan joskus liian vähän.

olisikin mukavaa kuulla fysion ja muiden alan harjoittajien mielipide tuohon asiaan, eli manipuloitteko kuinka herkästi potilaita jotka luoksenne tullessaan kertovat omaavansa välilevyn pullistumia, ja tuovat mahdollisesti kuviakin mukanaan? vaikuttaako manipulaatioon, tai siitä kieltäytymiseen, esimerkiksi pullistuman laatu - eli onko kyseessä vasta pullistuman alku, vai jo isompikin pullistuma?
Vaikuttaa, EHDOTTOMASTI! Silti kipu ja ns. suojaspasmi ovat tärkeämpiä! Eli niiden läpi en missään nimessä lähde väkisin manipuloimaan, vaikka asiakkaalla olisi kuvat joissa todistetaan että ranka on ns. terve.

Manipulaatio on tehokas hoitokeino, OIKEILLE ihmisille, joilla kipu ja ongelmat johtuvat mekaanisesta häiriöstä. Muille EI! Eli systemaattisesti kaikkia selkäkipuisia ei voi, eikä todellakaan kannata manipuloida.

Riittävän tehokkaiksi ja turvallisiksi osoitetut hoitokeinot tulevat sitten osaksi lääketieteen hoitosuosituksia/käytäntöjä.
Käypähoito tuntee ja suosittaa manipulaatiota edällämainituilla perusteilla.

Eli...lääketiede todellakin on voimaton monessakin asiassa, MUTTA on aivan naurettavaa ja lapsellistakin väittää että noissa tapauksissa ns. vaihtoehtoishoidot olisivat sen tehokkaampia....jos hoito oikeasti toimisi ja olisi turvallinen niin se olisi osa hoitosuosituksia.

Tai sitten foorumilla on todellakin varsinaisia ihmeidentekijöitä, jopa useita kappaleita.
Veikkaisin jopa että tehokas ja nopea parannuskeino noidannuoleen saattaisi olla lääketieteen Nobelin arvoinen....siispä "Commando"sta varmaankin saamme Pakkotoistolle ekan Nobelistin ?
No, ehkä me sitten olemme "ihmeiden tekijöitä"... :hyper:

Itse en usko ihmeisiin. Ainoastaan mekaniikkaan, anatomiaan ja kivun fysiologiaan, joilla kaikilla pystytään selittämään manipulaation teho.

En ole vielä tavannut tälläistä lääkäriä, toivottavasti ei kovin moni muukaan.

Niin ja ei tuo avaukseni ollut yksin sinulle, alkaa vain vähän kyrpimään kun ihmiset jotka eivät mitään asiasta (lääkärin työstä) tiedä, alkavat neuvomaan miten sitä pitäisi tehdä. :)
Minä olen tavannut monta. Ja vielä suremmalta joukolta asiakkaistani olen kuullut näitä samoja valituksia. En minä näitä juttuja päästäni keksi, minulla on parempaakin tekemistä.

Edelleen olen sitä mieltä että meidän tuki- ja liikuntaelinten hoitoketju on pers....stä. Se ei vaan toimi, varsinkaan julkisella puolella. Tai ainakaan se ei toimi tehokkasti ja nopeasti. Kenen syy? Meidän kaikkien (myös potilaiden/asikkaiden), mehän sitä systeemiä olemme.

Käypähoito tuntee ja suosittaa manipulaatiota edällämainituilla perusteilla.

No, ehkä me sitten olemme "ihmeiden tekijöitä"... :hyper:

Itse en usko ihmeisiin. Ainoastaan mekaniikkaan, anatomiaan ja kivun fysiologiaan, joilla kaikilla pystytään selittämään manipulaation teho.

Lue se käypä hoito-uudelleen, hieman liiottelua ilmassa nimittäin.

Ilmeisesti et laajemmin usko tieteelliseen tutkimukseenkaan vaan teet vajavaisella tietämyksellä päätelmiä?

Ei muuten, ärsyttää vaan tässäkin ketjussa kirjoittaneiden manipulaatiohoitoihin osallistuvien ihmisten järjetön omien "tuotteiden" puffaus. Ihmeellisestä tehosta tulisi kyllä pikku hiljaa olla vankkaa tutkimusnäyttöä - ei ole, joten jotain ristiriitaa nyt on puheiden (itsensä mainostuksen) ja totuuden välillä.

Lue se käypä hoito-uudelleen, hieman liiottelua ilmassa nimittäin.

Ilmeisesti et laajemmin usko tieteelliseen tutkimukseenkaan vaan teet vajavaisella tietämyksellä päätelmiä?

Ei muuten, ärsyttää vaan tässäkin ketjussa kirjoittaneiden manipulaatiohoitoihin osallistuvien ihmisten järjetön omien "tuotteiden" puffaus. Ihmeellisestä tehosta tulisi kyllä pikku hiljaa olla vankkaa tutkimusnäyttöä - ei ole, joten jotain ristiriitaa nyt on puheiden (itsensä mainostuksen) ja totuuden välillä.

Tässä on yksi linkki Lääkärien valtakunnallisilta lääkäripäiviltä :

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genrepo...eys&osannimi=hyvaolo_kehojamieli&jutunid=4014

Se on vaan totta! nikama-nivelkäsittely on tehokas hoitomuoto! Kyllä se muualla maailmaa tiedetäänkin. Itse ja moni muu alan ammattilainen ja asiakaat ovat samaa mieltä. Kyllä tietoa netistäkin löytyy ,kun osaa vain etsiä.
Lääkärit vaan pelkäävät ammattinsa puolesta, ihan kuin niillä ei olisi muuten hommia. Nykyään on muutamia lääkäreitäkin suomessa, ketkä tekevät manuaaliterapiaa( mm.nikama-nivelkäsittelyjä) ja ovat heittäneet sen kirurgin veitsen nurkkaa.

Manuaali terapiasta on hyvinkin myönteisiä tuloksia, kun ongelmana on nivelen/nikaman virheasento eli mekaaninen lukkotila, joka täten puristaa hermoa ja täten kehoon / raajoihin tulee neurologisia heijasteita, esim. puutumisena ja pistelynä yms...

Suositut

Back
Ylös Bottom