Arvatkaa vaan onko maallikko ihan hukassa selkäkipunsa kanssa. Mulla on selkäkipuja, enkä todellakaan tiedä kenen puoleen kääntyä: homeopaatti/naprapaatti/kiropraktikko/fysiatri/fysioterapeutti/hieroja/thaihieroja näitä on vaikka kuinka ja jokaisella on oma teoriansa mistä kipu johtuu.
Ei tarvitse arvata. Tiedän että ON!
Ja ei niillä kaikilla nyt ihan erilaisia näkemyksiä ole. Puhutaan samasta asiasta, mutta kukin oman "spesialiteettinsa" näkökulmasta. Mutta tässä muutama vihje:
Jos selkäkipu alkaa tapaturmanomaisesti tai siihen liittyy selvä, voimakas, jatkuva jalkaterään asti ulttuva kipu, tai jos oireet pahenevat voimakkaasti teetpä mitä tahansa, niin silloin kannattaa aloittaa selvittelykierros sieltä lääkäriltä.
JOS TAAS KUULUT KESKIVERTO PAKKIKSEN TREENAAJIIN JA OIREESI ON ALKANUT PIKKUHILAA JA OVAT LUONTEELTAAN VAIHTELEVIA TAI EPÄMÄÄRÄISIÄ JA KOET OLEVASI "JUMISSA", niin sitten kannattaa ihan ensinmäiseksi venytellä niitä kireitä lihaksia ja hakeutua hierojalla, fysioterapeutille tmv. Jos taas sinulla on selvä liikerajoitus esimerkiksi selkärangan kiertymisessä, ilman edellä mainittuja oireita, niin kannattaa ehdottomasti hakeutua kiropraktikon, OMT:n tmv hoitoon. Myös jos oireet pitkittyvät, eikä niihin tunnu löytyvän selvää syytä (esimerkiksi RTG- tai MRI- kuvista), niin kannattaa myös konsultoida OMT-fysioterapeuttia, kiropraktikkoa, osteopaattia tmv.
Pitää muistaa myös että koulutettu asiansa osaava ihminen kyllä lähettää selkäkipuisen ihmisen eteenpäin, jollei kykene häntä auttaamaan, tai hänen on syytä epäillä jotain "vakavempaa". Tämän vuoksi minulla esimerkiksi on vahva verkosto, johon varaan heittelen ihmisiä, jos en tiedä missä mennään tai jos haluan varmistusta jostain.
Niin ja minun verkostooni kuluu lääkäreitä, OMT-fysioita, fysiatri, kiropraktikko, tukku hierojia ja yksi homeopaattikin. Olen melko avarakatseinen, ja vuosien kokemus uhreilun parissa on opettanut ettei kannata kumartaa kuvaa vaan sitä ihmistä sen kuvan takana...