eikö sinun mielestäsi? yskäisy, aivastaminen,niistäminen ole välilevy/ hermopuristuma oire, pahimmassa tapauksessa välilevyn pullistuma .
Ei.
edit: Mitä v**un tekemistä yskäisyllä tai niistämisellä on välilevyn kanssa? Vastaus: ei niin mitään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
eikö sinun mielestäsi? yskäisy, aivastaminen,niistäminen ole välilevy/ hermopuristuma oire, pahimmassa tapauksessa välilevyn pullistuma .
Henk. koht. kyllä noilla oireilla olisin herkemmin epäilemässä flunssaa kuin välilevypullistumaa.eikö sinun mielestäsi? yskäisy, aivastaminen,niistäminen ole välilevy/ hermopuristuma oire, pahimmassa tapauksessa välilevyn pullistuma .
Ei.
edit: Mitä v**un tekemistä yskäisyllä tai niistämisellä on välilevyn kanssa? Vastaus: ei niin mitään.
Kiitos kaikille vastauksista! Aihehan on näköjään aloittanut kunnon keskustelua tietävien joukossa. Itselläni ei ole niinkään tietoa aiheesta joten kiitän nöyrimmiten vastauksista ja "spekuloinneista" . Mainittakoon vielä seuraavaa:
- kipu ei säteile jalkoihin tai muualle
- yöt nukun mainiosti, koska makuuasennossa/kylkiasennossa kipua ei juuri tunnu (alaselkä ei joudu kannattelemaan yläkroppaa? )
- kävin eilen kävelemässä 45min ja muutaman juoksuaskeleenkin otin eikä tuntunut pahalta
- aivastimen/ yskiminen sattuu alaselkään aika vietävästi
Ei.
Ainakin minulla niistäminen, yskäisy ja aivastaminen sattui/sattuu alaselkään niin s..tanasti...välilevyn repeämästä johtuen...
Itse toimin lääketieteessä (joskin viestihistoriaa lukemalla omaan vähemmän kokemusta kuin TJJ) ja suhtautuisin aika kriittisesti erilaisiin niksauttelijoihin, sen verran mutudiagnostiikkaa Commandoltakin tulee. Jos olisin hoitava taho, ja siten kykenevä ihan fyysisesti tutkimaan potilaan, niin tällä anamneesilla ja oireilla NSAID-kuuria, ehkä hieman lihasrelaksanttia (näyttö ei käsittääkseni ole tämän puolesta kovin vahvaa), maltillista liikkumista ja viikon päästä uusi tilannekatsaus.
Itse toimin lääketieteessä (joskin viestihistoriaa lukemalla omaan vähemmän kokemusta kuin TJJ) ja suhtautuisin aika kriittisesti erilaisiin niksauttelijoihin, sen verran mutudiagnostiikkaa Commandoltakin tulee. Jos olisin hoitava taho, ja siten kykenevä ihan fyysisesti tutkimaan potilaan, niin tällä anamneesilla ja oireilla NSAID-kuuria, ehkä hieman lihasrelaksanttia (näyttö ei käsittääkseni ole tämän puolesta kovin vahvaa), maltillista liikkumista ja viikon päästä uusi tilannekatsaus.
hehee, noinhan se on. se on jännä miten näihin selkäkipukeskusteluihin tulee aina mystisesti näitä niksauttelijoiden suosittelijoita, tai sitten niitä "jokainen selkävaiva johtuu si-nivelestä" -kavereita.
Miksi suhtaudut kriittisesti niksauttelijoihin tai jopa selkeän vähättelevästi? Tai no, suhtaudun minäkin erittäin kriittisesti puoskareihin jotka määräävät mekaaniseen selkäkipuun lepoa ja kipulääkettä, vaikka on selkeästi osoitettu että lepo ei auta, eikä niiden kipulääkkeiden jatkuva syöminen ihan kauhean fiksua ole , fasettiperäisessä kivussa ja muissakin mekaanisissa tapauksissa jopa usein hyödytöntäkin. :D
Eikä johdu ;) Noidannuoli
Tuossa pari pykälää ylempänä. "Kipulääkettä ja kotiin", joka mielestäsi nähtävästi riittää alaselkäkipuisen ihmisen hoitoon. Et maininnut ollenkaan muita hoitovaihtoehtoja. Mielenkiintoista että 95% asiakkaistani kertovat pääsääntöisesti samaa, eli miten lääkäri kielsi tekemästä mitään ja määräsi lepoa, ilman että tutki tai edes katsoi selkää. Eli en tarkoittanut tässä kyllä henkilökohtaisesti juuri sinua, vaan yleistä ilmiötä.1. Osoita kohta missä määrään lepoa (olen hyvin tietoinen tutkimusnäytöstä ja hoitosuosituksista).
Varmasti yleisen farmakologia osalta näin onkin, koska minulla ei ole laajaa koulutusta lääketieteestä. Mutta sitä enemmänkin omaan koulutusta tuki-ja liikuntaelinten kiputilojen hoidosta. Olen lisäksi perehtynyt huomattavasti enemmän neurodynamiikkaan, selkärangan segmentaaliseen fysiologiaan ja mekaanisten toimintahäiriöiden diagnosointiin ja hoitamiseen kuin sinä (ilmesen koulutuksesi perusteella). ;)Tietämykseni farmakologiasta, niin teorian kuin käytännön osalta, on lähestulkoon varmasti laajempi kuin sinun. Tekstisi perusteella et ole farmaseutti/proviisori tai lääkäri.
No ei tämän jatkamiseen kyllä sinun lupaa/kehoitusta tarvita.......Jatkakaa...
Ainakin minulla niistäminen, yskäisy ja aivastaminen sattui/sattuu alaselkään niin s..tanasti...välilevyn repeämästä johtuen...
Ei tarvitse arvata. Tiedän että ON!Arvatkaa vaan onko maallikko ihan hukassa selkäkipunsa kanssa. Mulla on selkäkipuja, enkä todellakaan tiedä kenen puoleen kääntyä: homeopaatti/naprapaatti/kiropraktikko/fysiatri/fysioterapeutti/hieroja/thaihieroja näitä on vaikka kuinka ja jokaisella on oma teoriansa mistä kipu johtuu.
Tuossa pari pykälää ylempänä. "Kipulääkettä ja kotiin", joka mielestäsi nähtävästi riittää alaselkäkipuisen ihmisen hoitoon. Et maininnut ollenkaan muita hoitovaihtoehtoja. Mielenkiintoista että 95% asiakkaistani kertovat pääsääntöisesti samaa, eli miten lääkäri kielsi tekemästä mitään ja määräsi lepoa, ilman että tutki tai edes katsoi selkää. Eli en tarkoittanut tässä kyllä henkilökohtaisesti juuri sinua, vaan yleistä ilmiötä.
Niin... Varmasti, jos sulla välilevy ärsyttää hermojuurta niin se yskäsy voi tehä ilkeetä, mutta ei se yskiminen nyt kehveli sentään mikään diagnostinen keino välilevytyrälle ole. Jos sulla on vaikka ampiainen pistäny selkään ja yskäset ja sattuu niin pakkohan se on olla välilevytyrä. Aluksi puhuit sitä paitsi yskimisestä/niistämisestä välilevytyrän OIREENA = jos on välilevytyrä rupee räkä valumaan. Tuossa alkuperäisessä tapauksessa ei edelleenkään ole noilla tiedoilla mitään välilevytyrään/hermojuuripuristukseen viittaavaa... ja kyllä, sulla varmasti on eri "koululääketiede" kuin TJJ:llä.