Alaselkä on pipi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Tässä jo varmaan parisen viikkoa on alaselkä ollut aika kipeä. N. 90 asteeseen voi kumartua, mutta sen jälkeen alkaa sattua. Siitäkin kyllä saa sitten kädet lattiaan kun vaan hitaasti ja tasaisesti venyttää, kipu hellittää siinä samalla, mutta esimerkiksi jalannostot makuulteen ovat aivan mahdottomia tehdä, sattuu niin paljon. Luulisin että tämä johtuu varmaan hieman väärällä tekniikalla tehdystä voimapyörästä tuossa taannoin.

Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia? Pitäisikö sen antaa vain levätä ja pitää taukoa punttisalista vai pitäisikö sitä vain venytellä ahkerasti ja treenata normaalisti? Onko jotain venytys/kuntoutusvinkkejä tarjolla kenties?

Itselläni oli kesällä selkäkipuja, satutin alaselkäni salilla maastanostaessani. Poistin ohjelmastani väliaikaisesti kaikki raskaat maastanosto- ja kyykkytyyppiset liikkeet, ja jumppailin varovasti esim. hyvää huomenta-liikettä ihan vain puukeppi hartioilla. Aerobista liikuntaa, lähinnä kävelyä ja jonkin verran rullaluistelua, harrastin normaalisti. Venytin myös selkää juurikin tuolla seisten kädet lattiaan-tyylillä (saman voi tehdä myös istuen, suosittelen!).

Talakanpinskeli sanoi:
Tässä jo varmaan parisen viikkoa on alaselkä ollut aika kipeä. N. 90 asteeseen voi kumartua, mutta sen jälkeen alkaa sattua. Siitäkin kyllä saa sitten kädet lattiaan kun vaan hitaasti ja tasaisesti venyttää, kipu hellittää siinä samalla, mutta esimerkiksi jalannostot makuulteen ovat aivan mahdottomia tehdä, sattuu niin paljon. Luulisin että tämä johtuu varmaan hieman väärällä tekniikalla tehdystä voimapyörästä tuossa taannoin.

Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia? Pitäisikö sen antaa vain levätä ja pitää taukoa punttisalista vai pitäisikö sitä vain venytellä ahkerasti ja treenata normaalisti? Onko jotain venytys/kuntoutusvinkkejä tarjolla kenties?

Sama juttu oli mulla ku eka kertaa tein voimapyörää. Alaselkä meni aivan pirunmoiseen jumiin ja kipeä oli. Siitä sitten alkoi homma jatkossa toimia paremmin ja enää ei semmoisia ongelmia ole ollut.
Kannattaisi mennä lääkärille. Täällä ei voida kuin spekuloida kipujesi todellista perää.

Gillyanne sanoi:
Venytin myös selkää juurikin tuolla seisten kädet lattiaan-tyylillä (saman voi tehdä myös istuen, suosittelen!).
Mitäs muita hyviä venyttäviä liikketitä olisi alaselälle? Itse olen ihan roikkunut tangossa ja kyllä sekin tuntuu hieman auttavan. Entä onko muiden lihasten venyttelemisestä apua alaselän jumiin?

J.Gers sanoi:
Mitäs muita hyviä venyttäviä liikketitä olisi alaselälle? Itse olen ihan roikkunut tangossa ja kyllä sekin tuntuu hieman auttavan. Entä onko muiden lihasten venyttelemisestä apua alaselän jumiin?

Kokeiles sellaista, että avaat oven ja nappaat molemmin puolin ovea kahvoista kiinni (tuijotat siis oven ohutta sivua), pidä kiinni ja kyykisty alas. Pienillä etäisyyden (varpaat-ovi) muutoksilla hyvää venytystä eripuolille selkää.

hieroja tai fysioterapeutti osaa sanoa tohon varmaa jotaa... suosittelen käymää...

Jos se kipu säteilee koko selkään sillon kun nostat jalkoja ja vaikka tuntuu jommassa kummassa puolessa niin silloin sulla saattaa olla "luupehmentymä" selässä. Ite jouduin junnuna lätkää pelatessa (ja 3 muuta meijän jengissä myös) olemaan vuoden sivussa kun treenattiin liikaa ja väärin. Stadissa Syvähuoko passitti sitten magneettikuviin ja siel löyty vika. Mee ammattitaitoiselle urheilulääkärille näyttämään, muuten saattaa käydä hassusti...

J.Gers sanoi:

TJJ:ltä tulikin jo hyvä vinkki selän venyttämiseen. Itse venyttelisin lisäksi ainakin takareisiä huolellisesti.

Gillyanne sanoi:
TJJ:ltä tulikin jo hyvä vinkki selän venyttämiseen. Itse venyttelisin lisäksi ainakin takareisiä huolellisesti.

Takareidet, persaus ainaski. Myöskin lonkankoukistajat (jotka itseasiassa kiinnittyy ls-rangan selkänikamiin) on hyvä muistaa venytellä.

TJJ sanoi:
Takareidet, persaus ainaski. Myöskin lonkankoukistajat (jotka itseasiassa kiinnittyy ls-rangan selkänikamiin) on hyvä muistaa venytellä.

Olisko jotain velholiikettä noille lonkankoukistajille?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Talakanpinskeli sanoi:
Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia? Pitäisikö sen antaa vain levätä ja pitää taukoa punttisalista vai pitäisikö sitä vain venytellä ahkerasti ja treenata normaalisti?

Mulla on pari kertaa kipeytynyt alaselkä levytangolla tehdystä kulmasoudusta. Siellä on yksi nikama joka ei vaan tykkää hyvää tällaisesta treenistä. Eikä auttanut mikään muu kuin lepo. Selkä oli niin helvetin kipeä että vaihdoinkin sitten tavalliseen käsipainolla tehtävään kulmasoutuun. Eli monissa kiputilanteissa lepo + tekniikan muutos on pätevä konsti ainakin omien kokemusten mukaan.

TJJ sanoi:
Kokeiles sellaista, että avaat oven ja nappaat molemmin puolin ovea kahvoista kiinni (tuijotat siis oven ohutta sivua), pidä kiinni ja kyykisty alas. Pienillä etäisyyden (varpaat-ovi) muutoksilla hyvää venytystä eripuolille selkää.
Pitääkö samalla nojata taaksepäin? perse lattiaan?

J.Gers sanoi:
Pitääkö samalla nojata taaksepäin? perse lattiaan?

Perse likelle lattiaa, jalkapohjat kokonaan lattiassa ja aivan kyykyssä. Eri tavoin nojailemalla taaksepäin venytys tuntuu eripaikoissa. Ei siis välttämättä tarvi nojaamalla nojata.

TJJ sanoi:
Perse likelle lattiaa, jalkapohjat kokonaan lattiassa ja aivan kyykyssä. Eri tavoin nojailemalla taaksepäin venytys tuntuu eripaikoissa. Ei siis välttämättä tarvi nojaamalla nojata.
No nyt toimii! Kiitos :thumbs:

Venyttelyä... lonkankoukistajat, perse, takareidet ainakin. Keskikroppaa kannattaa treenata jämäkämmäksi. Varsinkin syvät vatsat tärkeitä. Paljon kiertoliikkeitä selkärangalle kevyellä vastuksella. Lähes joka salilla löytyy kone siihen tarkoitukseen

Tänään aamulla herätessäni selkä ei ollut yhtään kipeä, pystyi hyvin taivuttamaan alaspäin. Salilla jalkapäivä meni hienosti ilman mitään ongelmia ja tein ilman mitään kipuja tuota Hyvää Huomenta -liikettä puukepin kanssa. Nyt taas illalla ollaan niin jumissa ettei pahemmasta väliä. Mikään muu kuin alastaivutus ei selässä tunnu.

Olen tässä nyt vapaapäivinäni viettänyt aika paljon aikaa tuossa sängyllä, maannut mahalteni, nojannut kyynärpäihin (pelannut Xboxia :)). Voisikohan tuollainen asento rasittaa alaselkää pahastikin? Täytyypä kokeilla istualteen tai selälteen vähän aikaa.

Talakanpinskeli sanoi:
Tänään aamulla herätessäni selkä ei ollut yhtään kipeä, pystyi hyvin taivuttamaan alaspäin. Salilla jalkapäivä meni hienosti ilman mitään ongelmia ja tein ilman mitään kipuja tuota Hyvää Huomenta -liikettä puukepin kanssa. Nyt taas illalla ollaan niin jumissa ettei pahemmasta väliä. Mikään muu kuin alastaivutus ei selässä tunnu.

Olen tässä nyt vapaapäivinäni viettänyt aika paljon aikaa tuossa sängyllä, maannut mahalteni, nojannut kyynärpäihin (pelannut Xboxia :)). Voisikohan tuollainen asento rasittaa alaselkää pahastikin? Täytyypä kokeilla istualteen tai selälteen vähän aikaa.

Missä kunnossa on sulla tuo keskivartalo? Onko tullu vatsoja reenattua kunnolla? Itsella ainakin oli taannoin selkä kipeä ja sitä vihlo aina epämääräsissä asennoissa, niin nyt kun oon tehny vatsat säännöllisesti, niin heti hävisi selkäkivut :) (Tottakai selän lihakset on kipeät treenin jälkeen)

Veikkaan että jos meet perus lääkärille, niin se sanoo että lepoa, ja kevyttä liikuntaa ja lopuksi se sitten kirjottaa reseptin jotakin lihaksia rentouttavia ja särkylääkettä... :wall: Eli ei kannata mennä terveyskeskukseen muuten kun pää kaulassa.

Toivon että saat selän kuntoon :thumbs:

juha79 sanoi:
Veikkaan että jos meet perus lääkärille, niin se sanoo että lepoa, ja kevyttä liikuntaa ja lopuksi se sitten kirjottaa reseptin jotakin lihaksia rentouttavia ja särkylääkettä... :wall: Eli ei kannata mennä terveyskeskukseen muuten kun pää kaulassa.

Kerrot varmaan, että mitä sen tk-lääkärin pitäs sitten tehdä, jos kaverilla kerta on mitä todennäköisimmin lihasperäinen selkäkipu?

juha79 sanoi:
Missä kunnossa on sulla tuo keskivartalo? Onko tullu vatsoja reenattua kunnolla? Itsella ainakin oli taannoin selkä kipeä ja sitä vihlo aina epämääräsissä asennoissa, niin nyt kun oon tehny vatsat säännöllisesti, niin heti hävisi selkäkivut :) (Tottakai selän lihakset on kipeät treenin jälkeen)

Toivon että saat selän kuntoon :thumbs:

Kyllä olen vatsoja treenannut niin kauan kun salilla olen käynyt ja omasta mielestäni vatsalihakseni ovat ihan hyvässä kunnossa. Selkää olen myös treenaillut eikä ikinä mitään haittoja ole ollut. Vasta nyt ongelma ilmeni, enkä keksi mitään muuta syytä kuin tuon ostamani voimapyörän, jota olen sitäkin kyllä jo usean viikon ajan tehnyt. Pitää tosiaan tarkistaa se tekniikka.

Täytyy nyt ihan ensimmäisenä vaihtaa tuota peliasentoa, kyllä tuo mahalteen makuu kyynärpäiden varassa varmaan alaselälle käy, varsinkin kun siinä saattaa montakin tuntia joskus vierähtää. Täytyy istua tai maata selälleen. Sitten jos vähän venyttelisi ja tekisi vatsalihaksia ja katselisi ensi viikon alussa että missäs kunnossa sitä ollaan.

Back
Ylös Bottom