Alaselkä jälleen kipeänä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tästä alkaa tulla enemmän tapa kuin poikkeus, että on selkä kipeänä. Tälläkin hetkellä istun selkä suorana koneen äärellä eikä tee mieli liikkua mihinkään, sillä käveleminen on vaikeaa ja tuskallista.
Alaselkä vasemmalta puolelta on jo viitisen vuotta ollut ongelma. Ekat oireet tuli eräissä kisoissa ja silloin valmentaja hieroi ja selkä alko voida paremmin. Siitä sitten pikkuhiljaa nää ongelmat on lisääntynyt ja lisääntynyt. Yleensä kipu menee yön aikana ohi, mutta ei aina. Joskus harvoin syön tähän Dolan merkkistä lääkettä, joka auttaa suht hyvin.

Nyt sit on taas ongelmia ja jos ei yön aikana mene ohi, niin on pakko mennä aamulla lääkäriin. Selkää särkee, istuminen sattuu ja käveleminen on vaikeaa. Moni ehti tänään jo kysyäkin, että onko mulla jalka kipeä, kun kävelen niin vaikeasti. :rolleyes:

Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? Tai voisko joku ehkä tietää, et mistä tää mahdollisesti johtuu?

Ajattelin marssia pitkän tauon jälkeen fysioterapeutille/hierojalle, joka vois tsekata, et mikä on tilanne.

edit: lisäystä vielä sen verran, että selkä kipeytyy yleensä salilla tai fyysissä hommissa. Nostan jonkun painavan laatikon ja tunnin päästä tunnen kuinka selkä kipettyy.

Se on todettu, että mun jalat on hiukan erimittaiset ja rintarangassa on jäykkyyttä. Liekö tuo jalkojen erimittaisuus sit se, mikä tätä aiheuttaa..

Ensinnäkin mainitsit, että jossain kisoissa ekat oireet. Ikä oli tuolloin? Ja laji?

Itsekkin olen paininut saman tyylisten selkävaivojen kanssa kohta 10 vuotta, kyllä tän kanssa nyt pärjää vaikka aina silloin tällöin vituttaa oikein urakalla. Pari asiaa millä itse ainakin nyt tuntuu helpottaneen hiemaan oli, että aloin käyttään kyykyssä vyötä, vaikka periaatteessa ajattelin, että mielummin ilman, että paikat vahvistuisi. No ehkä ne vahvistuu, mutta kun jaloissa on enemmän ruutia kuin selässä, niin tuetaan sitten. Samoin maastavetossa aloin käyttämään remmejä, jolloin ei tarvi (heikon puristusvoiman ja lyhyiden sormien yhdistelmällä) keskittyä niin paljoa siihen että tanko pysyy käsissä, vaan voi pistää kaiken huomion selälle.

Joskus se selkä silti ottaa ja nappasee kiinni, henk koht ennätys on kenkien solmimisessa selkä siihen kuntoon, että ei pystynyt oikein liikkumaan..

Mulla on ilmeisesti ainakin spondylolyysia/listeesia (eli nikaman kaaren "murtuma" ja liukuma), mutta onko se syy selkävaivoihini, en tiedä.

Lääkärillä ehkä kannattaa käydä (vakavampien ongelmien poissulkemiseksi) ja fysioterapeutilla. Itsekkin olen tässä pari vuotta suunnitellut fysioterapeutilla käyntiä, mutta vielä en ole saanut aikaseksi.. :rolleyes:

Eripituiset jalat.. Ehkä, ehkä ei. Melkein mahdotonta sanoa. "Yleinen tieteellinen" mielipide on, että 1-1,5 sentin pituuserolla ei ole yhteyttä selkäongelmiin. Tai siis sanotaan siten, että tilastollisesti niillä joilla jalkojen pituusero on tuota luokkaa ei ole yhtään enempää selkävaivoja kuin niillä joilla kintut on saman mittaiset.

Itse olen huomannut, että varmasti altistan tietämättäni itseäni selkävaivoille omalla olemattomalla ergonomiallani. Istun vinossa, yleensä aina samaan malliin, kannan reppua toisella olalla jne.. Sieltäkin varmasti jollain löytyy syitä selkävaivoille.

Hitto.. Olikohan se sittenkään viitisen vuotta sitten, kun tuli ekan kerran oireita.. :rolleyes: Kun jotenkin muistelen olleeni 15-vuotias ja silloinhan siitä olis kyllä yli viisi vuotta.. Ja kilpailusuoritukseen lämmitellessä se silloin meni. Lämmittelin hölkkäilemällä ja hyppelemällä muistaakseni silloin.

Musta tuntuu, että se fysioterapeutilla käynti vois kannattaa. Äidilläni löytyi syy niskakipuihin vääränlaisesta tyynystä, jonka fysioterapeutti hoksas..
Pelottaa vaan, et mitä sielä selästä oikein löytyy. :(

Mä yritän istua "ryhdikkäästi" ja töissäkin seison/kävelen suurimman osan päivästä. Tai noh, riippuu vähän. Jos olen toimistossa hommissa/tietokoneella, niin istumistahan se silloin on. Ja reppua mä en koskaan kanna toisella olalla. Yritän kaikin tavoin estää nää selkäongelmat. Salillakin olen jo viimeisen vuoden ajan käyttänyt vyötä. Ja esim kyykyssä on ollut pakko pudottaa painot lähes olemattomiin. :jahas:

Tuli mieleen sellainenkin, että esim eilen sen Suomen pelin jälkeen kävin juoksemassa (45min), et voisko tuollakin olla jotain vaikutusta tähän.. Väärä juoksutekniikka tai jotain. Vaik olenhan mä koko ikäni kyllä juossu.

Fysioterppa on varmaan oikea ratkasu, koeta saada lähete sieltä vielä eteenpäin, itse kun kävin joskus jalkojen ja selän jumin takia fyioterapeutilla ja lekurilla niin päädyin UKK-instituuttiin asti testattavaksi :rolleyes: mutta korjaantuipa vaivakin. Selkä on niin kumma paikka ihmisessä, siihen tuntuu vaikuttavan kaikki ja kaikki vaikuttaa siihen...

Nonih, eipä mennyt nukkumisella ohi tällä kertaa. En nimittäin pystynyt nukkumaan oikeastaan ollenkaan. :( Lääkärille pitäis päästä kohta, mut enhän mä itse pysty autoa ajamaan. Pitäis joku yrittää saada kuskix.. Pyydän, että ottavat röntgenkuvat (otetaanko ne seisten vai maaten tässä tapauksessa? Ajattelin vaan, kun makuulle en oikein kärsi) ja tällä kertaa eivät anna mulle kyllä mitään sähköhoitoa. Viimex selkä meni vaan entistä kipeämmäksi. Mut on olemassa sellaistakin sähköhoitoa, joka menee vähän syvemmälle ja se on auttanut.. Onkohan tolle jotain omaa nimeäkin.. :rolleyes:

Vituttaa tämä. Sairaslomalla olen ainakin tämän päivän. Saa nähdä, et minkä verran lääkäri sitä sit antaa lisää.. Kerkesinhän mä loman jälkeen olla jopa eilisen töissä ja nyt sit piti jo heti jäädä pois. :( Pomo tykkää.

tenssiä varmaan tarkoitat. eihän se tollaseen kipuun ole tarkoitettukaan.
etkö ole käynyt hierojalla/fysioterapeutilla lainkaan? miten venyttelyt?
jalkojen kireys voi olla syynä tuollaiseen, mutta ei tätä nyt kirkossa kuuluteta.
lääkärit nyt osaa tuolle tuskin tehdä juuta eikä jaata, mutta jos kuvat haluat niin sitten sinne, muuten fysioon.

itsekkin menossa hakemaan juuri sairaslomaa lääkäriin kun eilen penkatessa sain selkääni jonkinlaisen lukon ja en pysty kävelemään kunnolla, ja pomo tykkää myös täälläpäin.

Pantera sanoi:
tenssiä varmaan tarkoitat. eihän se tollaseen kipuun ole tarkoitettukaan.
etkö ole käynyt hierojalla/fysioterapeutilla lainkaan? miten venyttelyt?
jalkojen kireys voi olla syynä tuollaiseen, mutta ei tätä nyt kirkossa kuuluteta.
lääkärit nyt osaa tuolle tuskin tehdä juuta eikä jaata, mutta jos kuvat haluat niin sitten sinne, muuten fysioon.

itsekkin menossa hakemaan juuri sairaslomaa lääkäriin kun eilen penkatessa sain selkääni jonkinlaisen lukon ja en pysty kävelemään kunnolla, ja pomo tykkää myös täälläpäin.

Lihaksia rentouttavia lääkkeitä olen joskus käyttänyt. Ne auttavat, mutta pitäisi jättää kuulma syömättä, jottei niistä jäisi riippuvaiseksi.. :rolleyes:
Mä olen käynyt hierojalla/fysioterapeutilla viimeksi pari vuotta sitten. Mut jotenkin musta tuntuu, että ne ihmiset eivät olleen kovinkaan osaavaa porukka. :jahas: Nyt sit olis tarkoitus mennä äitini hierojalle (on myös fysioterapeutti), jonka pitäisi kyllä osata hommansa. :)

Ja venyttelyt.. Hmm..Tuossa vois kyllä olla yx hyvä syy. Venyttelyt on taas viime aikoina jäänyt tosi vähälle ja jalat ovat olleen kovilla. Pitää muista tästä lähtien taas ne kunnon venyttelyt. :whip:

Lääkärille menen lähinnä sairaslomaa hakemaan ja niitä kuvia varten. Ja sieltä kun saa lähetteen fysioon, niin saa yksityiseltä jonkinnäköiset kela korvaukset.
Mulle on jo monta kertaa tarjottu kortisonipiikkiä tähän, mutta en ole suostunut ottamaan. Kannattaisiko? Kun tuntuu jotenkin siltä, että sitä ei pitäisi näin "nuorella" iällä ottaa, jos ei ihan pakko ole. :rolleyes:

edit. Työkaveri muuten suositteli niksauttajaa.. Minkälaisissa selkävaivoissa tuollaisesta vois olla apua? Väitti jopa, että eri mittaiset jalat voi niksauttaa saman mittaisiksi..

edit2. Kyllähän se fyssari silloin pari vuotta sitten muutamia jumppaohjeita anto ja painotti etenkin sitä, että lantionpohjalihaksia pitää treenta paljon. Se kuulma auttaa, mutta näinköhän on. Niitä kun on treenattu siitä asti, kun vuosia sitten tajusin, että mikä se sellainen lihas on. Jotenkin tuntuu, että se fyssari ei olle pätevä..

kyllä kaikkien fysioterapeuttien tulisi osata auttaa ainakin jollain tavalla tälläisessäkin asiassa, mutta kokemus ratkaisee kyllä paljon.
ja todellakin jos et oo venytellyt kunnolla niin niskasta kiinni ja venytä ainakin pakaroita ja takareisiä kunnolla.

mä en tosta kortisoonista niin tiedä, eihän siinä mitään vikaa ole, jos vain tuntuu kivut niin ylitsepääsemättömiltä niin voithan sä sen piikin kokeilla, mutta en usko että tarvetta olisi. noi dolanit kyl ajaa varmasti asiansa vielä.

joo ja mitä tulee tohon naprapaattiin yms. kiropraktikoihin niin itse väitän että niistä ei juuri hyötyä ole. Noi jalkojen eri mitatkin johtuu ihan nikamista ym. lukoista ja hyvä hieroja saa hierottua, venytettyä tai muilla tavoin paukutettua ne paikoilleen.

mut käy nyt lääkärillä ja suunnittele sen kanssa jatkoa, mun ohjeet alkuun hieronta ja venyttely.

Pantera sanoi:
kjos et oo venytellyt kunnolla niin niskasta kiinni ja venytä ainakin pakaroita ja takareisiä kunnolla.

Ja vastapuolelta. Siis jos alaselkä on kipeä niin kannattaa noi nivusetki venytellä.

Pantera sanoi:
mun ohjeet alkuun hieronta ja venyttely.

Joo tuollai on tehtävä. Lääkärillä kävin ja se tutki kovasti jalkoja ja ei mielestään mtn erityisempää syytä tähän löytänyt, mut sain sairaslomaa, jota tarvitsin. En voi olla töissä tässä kunnossa. :(
Tuosta venyttelystä ei ollut mtn puhetta, mutta tiedän sen nyt itsekin, että se on tärkeää. Alan venytellä heti, kun vaan kärsin. Tällä hetkellä en kykene taipumaan mihinkään suuntaan.
Fysioterapeutille sain lähetteen ja hänen tehtäväksi jää tutkia mut tarkemmin ja yrittää saada mua kuntoon. Toivottavasti syy ja ratkaisu tähän ongelmaan tällä kertaa löytyis löytyis. :)

Tällä hetkellä tekee kyllä niin kipiää, että voi perk.. :wall:

Niin ja määräshän se lääkäri Ibumaxia 3krt/pvä kahden viikon ajan. Ja Dolania iltaisin, että saisin nukuttua edes vähän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jep, kyllä sä noilla eväillä pääset eteenpäin.
toivottavasti meet jollekkin asialliselle fysiolle niin kyllä mä uskon että se siitä korjaantuu, ja jatkat venyttelyä.
mäkin kävin äsken lekurissa hakee loppuviikon sairaslomaa, paljon sä sait? :)
pomo ei kyl tykkää tästä. mutta mitäpä sitä töihinkään jos ei edes paskalle taivu.

Pantera sanoi:
mäkin kävin äsken lekurissa hakee loppuviikon sairaslomaa, paljon sä sait? :)
pomo ei kyl tykkää tästä. mutta mitäpä sitä töihinkään jos ei edes paskalle taivu.

Koko viikon sain. :) Eikö tykänny pomo meilläkään päin. Mut minkäs teet.

Kiitoksia neuvoista, ehkä tää tästä, kunhan sinne fysioterapiaan pääsee.
Ja nyt alan kyllä venytellä päivittäin. ;)

Eleonoora sanoi:
Tuosta venyttelystä ei ollut mtn puhetta, mutta tiedän sen nyt itsekin, että se on tärkeää.

Tästä nyt on jo sanottu, mut sanon vielä uudestaan :) Mulla on kanssa ongelmia alaselän kanssa ja syynä on jalkojen jäykkyys. Venyttelen 1-2 kertaa päivässä lonkan koukistajat, etureidet, pakarat ja takareidet. Yhtenä venyttelykertana jokaiselle lihakselle vain yksi 30-40 sekunnin venytys. Aikaa ei siis mene kerrallaan kuin reilut 5min. Treenipäivänä venyttelen ennen treeniä, treenin jälkeen ja vielä ennen nukkumaan menoa. Lepopäivinä ennen nukkumaan menoa ja päivän aikana kerran jos siltä tuntuu. Suosittelen kokeilemaan tällaista tyyliä venytellä. Ennen venyttelin 2-3 kertaa viikossa perusteellisemmin, mutta hyöty oli aika lähellä nollaa.

Edit: Lisättäköön se vielä, että selän lihasten venytteleminen ei auta mulla mitään. Selän ollessa kipeänä tuosta on vain haittaa. Tietenkin sitten kun selkä alkaa voimaan paremmin niin sitä voi venytellä. Venyttelyn lisäksi tietyt vatsalihasliikkeet ikään kuin hierovat selkälihaksia rennommiksi. Esim: mene selälleen makaamaan, jalat polvista selvästi koukkuun, leuka rintaan ja kädet niskan taakse niin että selkä pyöristyy hieman, sitten vatsalihaksilla yläkroppa hieman irti maasta, pelkkiä vatsalihaksia käyttäen hyvin pienellä liikeradalla (sillaista pientä nytkytystä) 10-15 toistoa. Muutama tällainen sarja niin selkälihakset aukeaa mukavasti. Ja jalkojen päällä ei saa olla mitään painoa, muuten liikkeen tekee lonkankoukistajat. Tämä siis auttaa mulla, mutta sulla kivut saattaa johtua jostain täysin muusta.

trebla sanoi:
Tästä nyt on jo sanottu...

Joo, kyllä noi venyttelyt saavat mun elämässä suht tärkeän roolin, kunhan saan tämän selän siihen kuntoon, että voin edes harkita venyttelyä.

Soitin tänään fysioterapeutille ja sain ajan vasta muutaman viikon päähän. Tällä hetkellä tätä selkää ei kuulma voi hieroa, koska on olemassa se riski, että menee vaan huonommaksi. Epäili, että vois olla lihaslukko kyseessä.. :rolleyes: Käski olla melkein koko ajan makuuasennossa. :eek: Ja mielellään vielä jalat koholla 90 asteen kulmassa.
Arvatkaa vaan, olenko tulossa hulluksi. Tämä kotona paikoillaan oleminen on yhtä tuskaa, kun ei pääse liikkumaan eikä raittiseen ilmaan. Kävelemistä pitäisi kuulma välttää. Ja töihin/muuhun liikkumiseen saan luvan vasta, kun selkä ei ole enää YHTÄÄN kipeä. Joko tulen hulluksi tai kuolen, jos tätä jatkuu koko viikon.

Eleonoora sanoi:
Kävelemistä pitäisi kuulma välttää. Ja töihin/muuhun liikkumiseen saan luvan vasta, kun selkä ei ole enää YHTÄÄN kipeä. Joko tulen hulluksi tai kuolen, jos tätä jatkuu koko viikon.

No justiinsa. Ilmeisesti hän halusi ottaa varman päälle ja antaa luvan liikkumiseen vasta kun on tutkinut sun selän. Jos ongelmana on pelkkä lihasten jäykkyys niin kevyt liikunta ei pitäis ainakaan pahentaa asiaa. Voin kertoa, että olo on loistava kun on saanut selän siihen kuntoon, että se kestää taas treenaamista ja muuta liikuntaa. Koita nyt vaan jaksaa siihen asti niin odottaminen palkitaan :thumbs:

trebla sanoi:
No justiinsa. Ilmeisesti hän halusi ottaa varman päälle ja antaa luvan liikkumiseen vasta kun on tutkinut sun selän. Jos ongelmana on pelkkä lihasten jäykkyys niin kevyt liikunta ei pitäis ainakaan pahentaa asiaa. Voin kertoa, että olo on loistava kun on saanut selän siihen kuntoon, että se kestää taas treenaamista ja muuta liikuntaa. Koita nyt vaan jaksaa siihen asti niin odottaminen palkitaan :thumbs:

Niin, miten lie. Tämän viikon mä voin sairastella kotona maaten, mutta ensi viikolla menen kyllä töihin ja elelen muutenkin normaalisti. Salilla en käy, mutta lenkillä kyllä. Mä todellakin tulen hulluksi, jos pitäis sitä fyssarin tuomioo odotella sängyssä maaten. En ensinnäkään voi olla töistä poissa enää ensi viikolla. Tärkeä viikko.

Mut toivottavasti tän selän sais kuntoon jonain päivänä.:) Tällä hetkellä ainakin vitutus alkaa kohota kohti huippuaan. :jahas: Ulkona paistaa aurinko ja on ihan huippu sää, mutta mä en pääse lenkille. :itku:

Eleonoora sanoi:
Tämän viikon mä voin sairastella kotona maaten, mutta ensi viikolla menen kyllä töihin ja elelen muutenkin normaalisti. Salilla en käy, mutta lenkillä kyllä. Mä todellakin tulen hulluksi, jos pitäis sitä fyssarin tuomioo odotella sängyssä maaten.

Älä älä älä.. Älä. Kotona saat olla, mutta älä vain makoile koko aikaa. "Vuodelepo" ei ole selkäkivun hoitoa, päin vastoin. Selkäkivun hoito nro 1 on se, että liikut ja teet sitä mitä kivuiltasi pystyt. Sänkyyn/sohvalle/lattialle ei saa jäädä makaamaan. Jos kivuiltasi pystyt lähtemään lyhyelle kävelylenkille ulos, niin lähde.

Eleonoora sanoi:
Soitin tänään fysioterapeutille ja sain ajan vasta muutaman viikon päähän. Tällä hetkellä tätä selkää ei kuulma voi hieroa, koska on olemassa se riski, että menee vaan huonommaksi. Epäili, että vois olla lihaslukko kyseessä.. :rolleyes: Käski olla melkein koko ajan makuuasennossa. :eek: Ja mielellään vielä jalat koholla 90 asteen kulmassa.
..

Ettei olis tarkoittanut sitä, että kannattaa tuossa "selän lepoasennossa" olla useita kertoja päivässä, mutta ei varmaan aamusta iltaan? Hyvä asento kyllä, mutta ihmetyttää mikset saisi käydä edes kävelemässä jos se ei pahenna selkäkipua. Lisäksi joitain todella kevyitä syvien vatsalihasten jännityksiä voisit kokeilla (selinmakuulla, seisten,kävelynkin aikana), näissä ei pitäisi kipua tulla jos tekee oikein.

edit
nyt vasta luin ton ekan postisi eli kävelyä tietysti kivun rajoissa ja ehkä muutama lyhyt matka yhden pitemmän lenkin sijaan..

"Vältä liikkumista ja ole mahdollisimman paljon makuulla." Noin se fysioterapeutti sano. Ja en mä kyllä tosiaankaan ole makuulla koko aikaa ollut. Kuka sellaista nyt kestäis? Itse ajattelin nimittäin kans, että eikö liikkuminen olisi kuitenkin ihan hyvä juttu. Vähän ristiriitaista tietoa olen tästä lukenut/kuullut jne. Olen sit yrittänyt vähän tässä kotona hommailla "normaaleja" juttuja, joita olen vaan suinkin kyennyt tekemään. Mut kotona olen pysytellyt. Avokin lähti just yksin kaupungille syömään ja käymään parissa kaupassa sekä kaverinsa luona ja mä olisin ollut mielelläni mukaan lähdössä, mutta tämän selän takia jätin väliin. Toinen syy on se, että jos joku työkaveri sattuis mut näkemään, niin heti alkais töissä se juoruaminen tyyliin "mihin sekään mitään sairaslomaa tarvitsee, kun kykenee kaupungilla olemaan." :jahas: Tiedän, että ei pitäisi antaa vaikuttaa, mutta vaikuttaa silti.

Ehkä mä pimeän tullen käyn vähän ulkoilemassa. :)

Back
Ylös Bottom