Alaselkä jälleen kipeänä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eleonoora sanoi:
"Vältä liikkumista ja ole mahdollisimman paljon makuulla." Noin se fysioterapeutti sano.

Oikeesti? Kun on olemassa ns. A-tason tieteellistä näyttöä, että lepo tai liikkumisen välttäminen ei ole asian mukaista hoitoa akuutissa alaselkäkivussa.

Lyhyt lainaus käypä hoito suosituksesta, kohdasta akuutin alaselkäkivun hoito (A tarkoittaa käytännössä, että laadukasta tieteellistä näyttöä on runsaasti asian puolesta):
- Vuodelepo ei ole vaikuttava hoitomuoto alaselkäkivussa tai iskiaksessa A.
- Potilasta rohkaistaan jatkamaan tavanomaisia päivittäisiä toimintojaan tai palaamaan niihin mahdollisimman pian. Selkää voi kohtuullisesti käyttää kivun sallimissa rajoissa, eikä yleensä ole estettä kevyehkön työn jatkamiselle A.
- Kehotetaan välttämään vuodelepoa A.

Itse pidin just kuuteen vuoteen ensimmäiset kaksi saikkupäivää nimenomaan alaselän takia. Selkä nasahti kolmannen kerran vuoden sisään, kaksi ensimmäistä Smith-kyykyssä ja nyt "turvallisessa" Hackissa. Eipä vyö paljon auttanut. Ongelmana itselläni on lievästi notko selkä, jonka ansiosta raskaaat liikkeet kuormittavat kohtuuttomasti alaselkää. Olisiko jollakulla ratkaisua ongelmaan?

Toistaiseksi vaiva on mennyt levolla ohi, mutta merkit ovat vahvat siihen suuntaan, että seuraavalla kerralla rutisee kunnolla. Edessä on siis vähintään jalkatreenin perusteellinen muuttaminen.

Totesin eilen töihin palatessa, että selkä palautui huomattavasti paremmin ensimmäisen aktiivisen päivän aikana kuin kahdessa sohvalla vietetyssä.

Misanthrop sanoi:
Ongelmana itselläni on lievästi notko selkä, jonka ansiosta raskaaat liikkeet kuormittavat kohtuuttomasti alaselkää. Olisiko jollakulla ratkaisua ongelmaan?

Mulla on kanssa hieman notko selkä ja aina välillä se kiukuttelee. En tosin tiedä johtuuko kiukuttelu tuosta notkoudesta. No kuitenkin, mavea tehdessä napsahti selkä joskus 3 vuotta sitten ja olikin monta viikkoa kipeenä. Sen jälkeen lopetin kokonaan vyön käytön ja aloin panostamaan vatsalihaksiin enemmän. Nykyään en siis käytä vyötä ollenkaan ja treenailen vatsalihaksia (erityisesti syviä) melkein päivittäin. Eipä ole selkä enää vihoitellut salilla. Muissa aktiviteeteissa saan kyllä selän kipeäksi ja siihen taas auttaa venyttely, josta höpisinkin tuossa aiemmin.

Eleonoora sanoi:
Oikeesti. Pitäisköhän sittenkin vaihtaa taas tuota fysioterapeuttia.. :rolleyes:

Jos olet todellakin saanut tuollaisia ohjeita, niin vaihda ihmessä...

Tosin minusta on hyvin vaikea uskoa että tuollaista infoa olet saanut. Enemmän veikkaisin toisenpuolista väärinymmärrystä. Tiedä sitten mitä liikkunut mielessä...

Mulla lähti alaselän kivut pakaroita venyttelemällä, niissä oli kireyttä. Maven teen nykyään useammin polven korkeudelta selkää säästääkseni.

fysio sanoi:
Jos olet todellakin saanut tuollaisia ohjeita, niin vaihda ihmessä...

Tosin minusta on hyvin vaikea uskoa että tuollaista infoa olet saanut. Enemmän veikkaisin toisenpuolista väärinymmärrystä. Tiedä sitten mitä liikkunut mielessä...

Voi olla, että määräsi sänkylepoa siksi, etten kyennyt lähes ollenkaan kävelemään silloin, kun nuo ohjeet sain. Tai sit mä olen ymmärtänyt jotain väärin, mitä tosin kovasti epäilen.

Mietiskelin tätä selkää eilen ja huomasin, että olen täällä unohtanut kokonaan mainita, että tämä selkä kipettyy usein myös silloin, jos joudun seisomaan paljon. Kolme tuntia jos joudun joskus työpäivän aikanakin suunnilleen paikoillaan seisomaan, niin kylläpä alkaa selkä kipettyä. Mistä lie johtuu tuokin sit..

Kävin eilen sit ekaa kertaa vähän kävelemässä. :) Tuntui vähän iltaa kohti kipettyvän siitä, mutta tänään olikin jo ihan eri ääni kellossa. Kävin tuolla auringonpaisteessa heti herättyänä hissukseen kävelemässä ja hyvää teki. :) Kyllä tämä tästä. :thumbs:

edit. Mullakin voi olla just pakaroissa kireyttä. Jostain syystä niitä kuitenkin tulee suht paljon treenattua. :D Mullakin menee saliohjelma ainakin jalkapäivän osalta aika pitkälti uusiksi. Kyykky ja mave jäävät ainakin aluksi kokonaan pois. Tai sit yx vaihtoehto on alkaa tehdä noita viiden kilon tangolla. :david: Ei kiitos.
Alatalja on myös sellainen, joka jää ainakin joksikin aikaa pois. Pitää nyt sit vähän mietiskellä, että mitä sitä enää "uskaltaa" tehdä..

Nyt hierojalle mars mars!! Mulla on aivan samat vaivat ja nimenomaan alaselän vasenpuoli sattuu koko ajan,paitsi nukkuessa. Tänään lääkäri tutki röntgenkuvat ja totesi vaan että ranka on täysin kunnossa (vaikea uskoa kun niin pirusti sattuu) ja sitte ku se kysy lihashuollosta niin tuli pikkasen :david: olo. Ikinä en ole ns. kunnolla lämmitellyt/loppulämmitellyt/venytellyt. No nyt sain lähetteen hierojalle niin eiköhän se ala avautumaan. Ja pakko on ottaa itteäni niskasta kiinni ja aloittaa myös tuo lihashuolto kun alkaa jo haittaamaan pahus treenaamista nämä säryt ja kivut ja niistä aiheutuvat vitutukset :D

Misanthrop sanoi:
Itse pidin just kuuteen vuoteen ensimmäiset kaksi saikkupäivää nimenomaan alaselän takia. Selkä nasahti kolmannen kerran vuoden sisään, kaksi ensimmäistä Smith-kyykyssä ja nyt "turvallisessa" Hackissa. Eipä vyö paljon auttanut. Ongelmana itselläni on lievästi notko selkä, jonka ansiosta raskaaat liikkeet kuormittavat kohtuuttomasti alaselkää. Olisiko jollakulla ratkaisua ongelmaan?
... Edessä on siis vähintään jalkatreenin perusteellinen muuttaminen.
Mulla meni alaselkä kolme viikkoa sitten ja nyt katsottiin fysioterapeutin kanssa vaihtoehtoisia liikkeitä kyykylle selän yliliikkuvuuden tms. takia. Ehdotuksena tuli sellainen yhden jalan kyykky, missä ei suorittava jalka on ojennettuna taaksepäin ja jalkaterä lepää esim. penkin päällä. Vähän kuin askelkyykky paikallaan, mutta se takana oleva jalka siis penkin päällä. Siitä sitten painot kädessä keskivartalo suorassa alas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olin pari vuotta sitten 7 viikkoa sairaslomalla selkäkipujen takia joihin loppujen lopuksi auttoi vain fysion hierova käsi. Söin kaikenmoisia lihasrelaxantteja ja kipulääkkeitä, sain jumppaohjeita, röntgenitkin napattiin ("ehkä hieman liian suora selkäranka") ja muita mutta ei vaan helpottanut.

Tällä hetkellä kipua ei salilla tunnu, mutta BodyCombat-tunneilla tehtävät takapotkut jäävät väliin koska silloin alaselkä vihloo molemmilta puolilta. Enkä kyllä mielestäni edes voi tehdä sitä väärin koska olen kickboxingia aikanaan pitkään harrastanut. Ehkäpä tuo selkä ei vaan kestä sellaista riekkumista.

Mika71 sanoi:
Mulla meni alaselkä kolme viikkoa sitten ja nyt katsottiin fysioterapeutin kanssa vaihtoehtoisia liikkeitä kyykylle selän yliliikkuvuuden tms. takia. Ehdotuksena tuli sellainen yhden jalan kyykky, missä ei suorittava jalka on ojennettuna taaksepäin ja jalkaterä lepää esim. penkin päällä. Vähän kuin askelkyykky paikallaan, mutta se takana oleva jalka siis penkin päällä. Siitä sitten painot kädessä keskivartalo suorassa alas.
Tässäkin tuntuu olevan niin monta linjaa kuin terapeuttia. Itse en oikein ymmärrä miksei sitä selkää voi kuntouttaa siihen kuntoon että kyykytkin onnistuu?
Yhden jalan kyykyssä lantion ja selän asennonhallinta ei ole ainakaan yhtään helpompaa kuin normi kyykyssä. Mutta ehkä fysioterapeuttisi ajatteli juurikin tätä liikettä eräänlaisena hallintaharjoituksena. Lisäksi käsipainoilla tehdessä selkä voi pysyä paremmin kontrollissa kuin tankoliikkeissä. Tavoite pitäisi kuitenkin olla se, että pystyt vielä treenaamaan myös kyykkyä ja siten ettei selkä kipeydy.

Kai tuo sitten jotain kuntouttamista on ja toivottavasti kyykyt vielä joskus onnistuu.
On se asennonhallinta ittelle sillä tavalla helpompaa, että tuossa selkä pysyy suorana eikä kallistu eteen niin paljoa. Joitain kertoja selkä kipeytynyt juuri kyykyssä, kun paine kohdistunut kippaamisen takia alaselkään.

Oletko kokeillut sellaista että menet selällesi maton päälle ja laitat tennispallon selkärangan viereen siihen kipeimpään kohtaan. Sitten omalla painollasi liikuttelet tennispalloa edestakaisin.Välillä pallo kannattaa laittaa myös selkärangan vastakkaisellle puolelle. Tärkeintä on, että et laita palloa selkärngan päälle. Pallon tulisi olla myös mahdollisimman kova. Itse ramppasin fysioterapeuteilla monta vuotta väljien nikamien takia, kunnes sain ko. ohjeen hoitaa vaivaa. Nikamat naksahtavat paikoilleen ja kipu häviää välittömästi. Teen tätä nykyään lähes joka päivä, erityisesti kuitenkin selkätreenin ja maastavedon jälkeen. Ei ole tarvinnut turvautua niksauttajiin eikä fysioterapeutteihin.

Eix se ole niin, et tennispalloJA, kaksi palloa tennissukkaan vierekkäin,ja tätä comboa sit nytkytellään alhaalta ylöspäin. Joko kovalla alustalla selin maaten tai pehmeämmän alustan päällä...

eetueppu sanoi:
Oletko kokeillut...

Hmm.. Olikohan tää nyt mulle tarkoitettu.. No jos oli, niin en ole kyllä kokeillut.

Ja nyt, kun olen taas alkanut käydä juoksulenkeillä, niin meinaa tuo selkä kipettyä. Outo juttu.

Ajattelin vaan tiedottaa, että kävin eilen fysioterapeutilla ja kyllähän siellä jotain selvisi. Esimerkiksi mun vasemman puolen alaselkälihakset ovat huomattavasti toista puolta vahvammat. Kiitos tiettyjen toispuolisten juttujen joita joudun/olen joutunut suorittamaan. Ja tuohan sit tietysti vaikuttaa moneen asiaan. Ja ilmankos on vasen puoli venytellessäkin jäykempi.
Pitäis nyt saada tuo toispuolisuus korjattua. Lantion liikkuvuudessakin oli vähän sanomista, joten sekin asia pitäisi saada korjattua.

Ja salihommistahan hän oli sit sitä mieltä, että neljä kertaa viikossa on kyllä oikeastaan jo liikaa, etenkin jos käy aina koko kropan läpi. Sanoin sit hiukan vihaiseen sävyyn, että mun mielestä se neljä kertaa viikossa on maksimi, jos noudattaa nelijakoista ohjelmaa. Sen jälkeen täti olikin ihan hiljaa noista salihommista. :D

Perkele kun välillä tuntuu, että joka toinen on sitä mieltä, että salilla käyminen suunnilleen tappaa. :wall:

Neljä kertaa viikossa koko kroppa läpi? Miten huolehdit siitä, että sulla ehtii alaselkä palautua? Esim. itse en nyt vanhemmalla iällä pysty tekemään maastavetoa ja kyykkyä saman viikon aikana vaan täytyy tehdä nelijakoisessa nuo vuoroviikoin, joskus jopa harvemmin just noiden alaselkäkipujen takia.

Konna sanoi:
Neljä kertaa viikossa koko kroppa läpi? Miten huolehdit siitä, että sulla ehtii alaselkä palautua? Esim. itse en nyt vanhemmalla iällä pysty tekemään maastavetoa ja kyykkyä saman viikon aikana vaan täytyy tehdä nelijakoisessa nuo vuoroviikoin, joskus jopa harvemmin just noiden alaselkäkipujen takia.

Riippuu ihan palautumisesta: Ravinnosta, nesteestä, verryttelyistä ja venyttelystä. Ja alaselkä itsessään palautunee kohtuu nopeasti. Suurempi huolen aihe (IMO) on reidet ja lonkan koukistajat.

Ja vielä. Riippuu tietysti MITEN se kroppa treenataan 4x/vko. Kuntopiiri? Mave 5x1 100%?

Back
Ylös Bottom