Alaselkä hajoaa vatsalihasliikkeissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli otin tässä hiljan vatsalihasliikkeet treeniin mukaan ja kuvittelin vatsan aika helpoksi treenattavaksi. Perus istumaannousuja tehdessä itse vatsalihaksissa ei kuitenkaan tunnu juuri miltään, mutta alaselkä sen sijaan rasittuu niin että muutaman liikkeen jälkeen alkaa tuntua mahdottomalta tehdä lisää.

Mistä mahtaa johtua? Olen jo lueskellu tarkkaan läpi perustekniikat näihin liikkeisiin ja yrittänyt tehdä liikkeitä mahd. hallitusti. Foorumeita selailemalla ei myöskään löytyny aivan samanlaista tapausta. Mainittakoon etten ole treenannut vatsalihaksia ikinä ennen eikä minulla ikinä ole ollut kovaa vatsalihaskuntoa.

Näitä juttuja on mun mielestä aika turha lähteä kyselemään täällä.

Kokemuksia voidaan joo jakaa, ym. perusjuttelua asioista, mutta itse kyllä sulkisin tietokoneen, ja lähtisin käymään lähimmällä fysioterapeutilla.

Mistäs tiedät kuinka pahasti saatat pahentaa tilannetta, kun siellä ilmeisesti jotain vikaa on? Eli mars mars, mene näyttämään alan ammattilaiselle.

Osta joku abking pro tai vastaava mikä ei rasita alaselkää:arvi:

Tuttu tilanne. Minulla vaivat alkoivat välilevypullistuman jälkeen. Varsinkin monet vatsalihaskoneet ovat salilla myrkkyä. Mutta nou hätä, suurin osa noista laitteista on pelkkää paskaa muutenkin.

Ihan ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota tekniikkaan. Aika moni kun vatsoja tehdessään vääntääkin itseään ylös lonkan koukistajilla. Ja sitten ihmetellään kun vatsat ei kehity. Voimapyörä on oiva apuväline, jos salilta ei löydy niin paikallisista prismoista semmoisia saa hintaan 8-10e.

Jos teet lattialla rutistuksia, niin älä tue jalkoja minnekään. Yksi tapa voisi olla pitää jalat hiukan ilmassa, ja sitten nostat yläkropan ylös. Rauhallisesti, ei koskaan repäisten. Jälkimmäisessä tapauksessa huijaat ja käytät yläkropan massa momenttina ja liikkeen hyöty jää vajaaksi. Rutistuksissa pienelläkin liikkeellä saa aikaan melkoisen poltteen. Lisäkikka on hengittää keuhkot tyhjäksi samalla kun nostaa kroppaa.

Veikkaan, että alaselkä kipeytyy, koska siihen kohdistuu vääntömomentti. Ja vääntö tulee siitä, kun selkä pysyy suorassa ylös noustessa. Jos selkä pysyy suorassa, on aika hankala kuvitella vatsalihasten tekevän yhtään mitään.

Fysioterapeutit btw. osaavat opastaa kuinka vatsaliikkeet tehdään oikein.

Osta joku abking pro tai vastaava mikä ei rasita alaselkää:arvi:

kannattaa ostaa kaks niin voi ottaa kavereitten kanssa perjantai-iltaisin aina 10m sprinttejä abkingeillä :D harmittaa kun omalla salilla on vaan yks abkingi ja ei kauheesti tilaa niin joutuu itekseen vetelemään ja vaan 5m sprinttejä :(

nyt taitaa tosin olla paskana koko vehjes, niin ei voi reenata olymppialaisiin.

Tekniikka kannattaa ilman muuta tarkistuttaa jossakin, mutta kaiken kaikkiaan perus sit-up vatsalihasliikkeiden on todettu olevan alaselälle pahimpia liikkeitä. Kodarilta tulikin jo muutama hyvä vinkki tekniikan korjaukseen ja monesti suurin ongelma sit-up liikkeissä on juurikin tuo lonkankoukistajien voimakas aktivoituminen, kun lonkankoukistajat ovat kaikilla erittäin voimakas lihasryhmä. Kun teet työn lonkankoukistajilla alaselkään kohdistuu voimakasta vääntöä. Tekniikkavinkkinä voit myös kokeilla laittaa polvitaipeiden väliin kepin tms. jota puristat samalla kun teet sit-uppeja. Liike muuttuu hyvin pieneksi, mutta teet kaiken työn vatsalihaksilla.

semmonen vinkki vielä, että kannattaa laittaa joku voimistelumatto alle ku tekee niitä istumaannousuja...

. Perus istumaannousuja tehdessä itse vatsalihaksissa ei kuitenkaan tunnu juuri miltään, mutta alaselkä sen sijaan rasittuu niin että muutaman liikkeen jälkeen alkaa tuntua mahdottomalta tehdä lisää.

Hep! Mulla oli juuri samanlaisia ongelmia vatsatreenejä aloittaessa (eli ei kovinkaan kauan sitten...:david:) Sanoisin samaa kuin Havi aiemmin eli tavallisen istumaannousut eivät ehkä ole se kaikkein paras liike -ainakaan ensialkuun.

Se millä itse sain oman lehmäni ojasta oli selkätreeni. Yksinkertaisesti mulla ei ollut selän puolella mitään tukemassa ruotoa ja se sai aikaan helvetillistä vihlontaa -jopa sängyssä maatessa. Selkäpenkissä rimpuilu ja jullet tehosivat parhaiten, itseasiassa jullet samalla (ainakin mulla, muista en tiedä) ottivat mukavasti vatsaankin.

Istumaannousut olen osittain korvannut vatsarutistuksilla joilla kyllä ainakin minun vatsaan saa ist.nousuja paremman poltteen. Lisäpainoilla saa sitten hyvin lisättyä taakkaa mikäli tuntuu liian helpolta. Tämä nyt on sitten minun löpinää jota ei kannata ottaa liian vakavasti, jokaisella meistä kun on omanlaisensa fysiikka, mutta itse en suosittele vatsarutistuskoneita. Niissä homma menee helposti käsillä vetämiseksi ja vatsa jää rääkkäämättä.

Älä tee istumaannousuja. :P Meitsin vatsalihastreenit on koostunu jo pitkään pelkistä staattisista pidoista ja muista kokonaisvaltaisemmista liikkeistä jotka pakottaa _vatsalihakset_ tekemään stabiloivaa työtä jatkuvasti. Yhen käden liikkeet on kuninkaita siihen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä kans samanlaisia vaivoja on ollut. Tosin nyt noita vaivoja ei ole vähään aikaan ollut. Rupesin treenamaan alaselkää huolellisesti ja lisää. Lisäksi rupesin venyttelemään. Venytin alaselkää noin kolme kertaa päivässä niin sain kivut katoamaan. Tuon venyttelyn aika moni tuntuu unohtavan.

Syy tähän vaivaan on tosiaan hieman epäselvä. Minun tämänhetkisen käsityksen mukaan vatsalihasten ollessa todella huonossa kunnossa istumaannousu tehdään väärillä lihaksilla ja väärällä tavalla ja tästä seuraa sitten alaselkä kivut. Tämä on siis oma veikkaukseni. Selkäkipuja minulla ei muuten ole eikä selkä varsinaisesti kipeydy noista liikkeistä. Eli selän pitäisi muuten olla hyvässä kunnossa.

Kiitos monista hyvistä vastauksistanne. Löysinkin jo joitain liikkeitä joilla alaselkä ei rasitu mutta vatsalihakset saa melko hyvin tuleen. Ehkäpä kun vatsalihaksia saa hieman parempaan kuntoon, myös istumaannousut helpottuu.

Eli otin tässä hiljan vatsalihasliikkeet treeniin mukaan ja kuvittelin vatsan aika helpoksi treenattavaksi. Perus istumaannousuja tehdessä itse vatsalihaksissa ei kuitenkaan tunnu juuri miltään, mutta alaselkä sen sijaan rasittuu niin että muutaman liikkeen jälkeen alkaa tuntua mahdottomalta tehdä lisää.

Mistä mahtaa johtua? Olen jo lueskellu tarkkaan läpi perustekniikat näihin liikkeisiin ja yrittänyt tehdä liikkeitä mahd. hallitusti. Foorumeita selailemalla ei myöskään löytyny aivan samanlaista tapausta. Mainittakoon etten ole treenannut vatsalihaksia ikinä ennen eikä minulla ikinä ole ollut kovaa vatsalihaskuntoa.

Älä päästä alaselkää notkolle vaan pidät sen tiukasti alustaa vasten. Aktivoi syvät vatsalihakset ns vetäen napaa kohti selkärankaa. Liikkeen laajuudeksi riittää se, että lavat irtoavat alustasta. Muista tehdä rauhallisesti ja pidä jännitys vatsalihaksissa koko ajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom