Alaselässä jotain...??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tatska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs,olen tälläinen juuri 15v täyttänyt poika.Ongelmana on se,että jos juoksen jonkin matkan tai hypin vähäisen tai jtn sinnepäin,vasemalla puolella alaselässä vihloo aivan hemmetisti.Vaikka olen nyt salillakin käynyt pieniä määriä malmia liikuttelemassa ja selkiä tekemässä ihan kunnon ohjelmalla,niin silti sattuu.Olisiko jotain ohjeita tai...?

Elikkäs,olen tälläinen juuri 15v täyttänyt poika.Ongelmana on se,että jos juoksen jonkin matkan tai hypin vähäisen tai jtn sinnepäin,vasemalla puolella alaselässä vihloo aivan hemmetisti.Vaikka olen nyt salillakin käynyt pieniä määriä malmia liikuttelemassa ja selkiä tekemässä ihan kunnon ohjelmalla,niin silti sattuu.Olisiko jotain ohjeita tai...?

Saisit kuule kertoo vähän tarkemmin tästä vaivasta jotta jotain erityisiä ohjeita voi ehdottaa. :)
Kuinka kauan kipua on ollut ja miten alkanut? Tuleeko esiin muuten kuin tärähtelyn (esim. ton hyppimisen) aikana? Ja kauanko olet selkälihaksia vahvistavaa ohjelmaa salilla tehnyt? Puhutaan yleensä kuukausista ennenkuin mitään tuloksia voi odottaa. Veikkaisin että tukilihaksia (myös syvempiä lihaksia) vahvistavasta harjoittelusta olisi jokatapauksessa iso hyöty, oikein tehtynä.
Fysioterapeutti,kiropraktikko,osteopaatti,asiaan perehtynyt lääkäri tms.voisi auttaa ja mm. ryhdin/liikkuvuuksien/lihastasapainon tutkimisella selvittää asiaa enemmän..

Ehkä tämä on oikea paikka kysellä tätä asiaa..

Eli tänään salilla tein maastavetoa.
1. sarjan jälkeen tuntui vasemmassa vartalon ojentajalihaksessa kummaliselta.
Päätin kuitenkin tehdä toisenkin sarjan. Kuitenkin 2. sarjan 2. toistolla lihkasessa tuntui vihlova kipu, ikäänkuin se olisi "venähtänyt"

Tämä oli jo toinen kerta kun näin käy. Alla oli kyllä hyvät lämmittelysarjat ja mielestäni maastaveto tekniikkani on vähintäänkin hyvä. Vedän kapealta.

Nyt kumartuminen sattuu melko paljon. Viimeksi tämä taisi mennä itsellään ohi n. viikossa.

Haluaisin kuitenkin tietää mistä on kyse ja kuinka näitä voi välttää?

Kipua on ollut joku 4 vuotta,6.selta saakka.Sitten laantu vähäksi aikaa,ja taas 7 uudestaan.TUlee semmoisina aaltoina...Alkamisesta en tiedä:D Ei oikeastaan muuten kui juostessa ja hyppimisessä.

Eli tänään salilla tein maastavetoa.
1. sarjan jälkeen tuntui vasemmassa vartalon ojentajalihaksessa kummaliselta.
Päätin kuitenkin tehdä toisenkin sarjan. Kuitenkin 2. sarjan 2. toistolla lihkasessa tuntui vihlova kipu, ikäänkuin se olisi "venähtänyt"

Tämä oli jo toinen kerta kun näin käy. Alla oli kyllä hyvät lämmittelysarjat ja mielestäni maastaveto tekniikkani on vähintäänkin hyvä. Vedän kapealta.

Nyt kumartuminen sattuu melko paljon. Viimeksi tämä taisi mennä itsellään ohi n. viikossa.

Haluaisin kuitenkin tietää mistä on kyse ja kuinka näitä voi välttää?
Mulla on ollut nyt parissa treeneissä ihan sama vika, alaselässä oikealla sellanen vihlova kipu. Yleensä hyvin nukutun yön jälkeen ei aamulla tunnu missään, se laukeaakin oikeastaan aina treenatessa ja vihloo ainakin kumartumisasennossa. Ja sama juttu mullakin, eli lämmittelemättä en lähde mavettelemaan (ja tekniikka pitäisi olla kunnossa). SJMV:ssa tulee usein sama kipu kylään ja viimeksi kävi tänään kyykätessä.

Toisaalta mulla ei tunnu toi vihlominen itse liikkeen aikana, vaan esim. mavessa kun oon laskenu tangon lattialle ja nousen siitä, tuntuu se silloin alaselässä oikealla puolella. Ja ei kai mistään hirveästä revähdyksestäkään voi olla kyse, kun alaselän venyttely onnistuu kuitenkin kivuttomasti?

ei kannata tehdä tommosia missä selkä menee rikki . itte tein aikoinaan maastavatoo sj. nyt selkä vanhemmiten alkanut tempuilla. .älkää rikkoko itseänne raudoilla.

tuntsa: -Mitä ne on ne "tommoset" mitkä selän rikkoo? Huono tekniikka sen selän voi rikkoa, ei itse liike.

"ei kannata tehdä tommosia missä selkä menee rikki . itte tein aikoinaan maastavatoo sj. nyt selkä vanhemmiten alkanut tempuilla. .älkää rikkoko itseänne raudoilla."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jep,, elikkäs samoilla linjoilla mennään täälläkin; alaselkä sucks.

En tiedä voisko olla peruja viime elokuisesta pyörällä kuperkeikkaa-tempauksesta? Siinä rytäkässä kuitenkin repeili vasemmasta jalasta nivelsiteet ja murtu jalkapöytä. Anyway,, sen jälkeen on alaselässä ollut ajoittain (tai oikeastaan koko ajan,,, välillä enemmän ja välillä vähän vähemmän) älytöntä vihlontaa.

Se oli pirun pahana marras-joulukuun ja nyt ollut taas muutaman viikon. Teen seisomatyötä,, eli seistessä/kävellessä ei mitään (yleensä), mutta istuessa vähänkään kauemmin tai kumartuessa,, se vihloo ja jomottaa aika tolkuttomasti.

Jeps,, sitten nää jalka- ja selkäpäivät salilla... Jalkatreeneissä prässi on nykysin hirveintäikinäkoskaanmilloinkaan. Jalkoja ei saa edes 90 kulmaan,, kun ennen vetelin yleensä ihan reteesti alas asti. Ottaa se alastulo meinaa nyt todella pahasti alaselkään,, vihloo pirusti. Sekin on jännä et se vähän jeesaa jos pitää päätä ylhäällä. Eli ei o ikäänku selkä suorana,, vaan kohottaa vähän päätä ja niskaa ylös päin,, sillein et alaselkä tukeutuu hyvin sitä alustaa vasten. Mut sekin auttaa siis vähän,, eikä varmaan kyl järin viisasta...:(

Sit selkäpäivinä alasoutu ja maastaveto on kyl molemmat taas varsinaisia tappoliikkeitä. En ees tee isoilla painoilla,, kun jo ne liikeradat tuntuu.

Aiemmin ei siis ole ollut ikinä tällästä ongelmaa,, mutta nyt viime syksyn jälkeen. Ja sit tää kipu on sellasta vaihtelevaa,, tammikuus ei varmaan ollu niin pahana ku taas nyt on ollut. Koko ajan vähän,, mutta nyt taas vihloo/jomottaa melkeimpä koko ajan.

Osaako joku suositella minne kannattais hakeutuu,, hierojalle? Ortopedille? Fysioterapeutille? Ihan perus lääkärit tuskin mitään osaa sanoa? Se kipu ei tuntuis olevan lihaksissa vaan jossain syvemmällä?

Jeps,, mutta jos jollekkin tulee jotain mieleen niin infoa vaan :)

...Ja vielä,, venyttelykään ei oikein enää onnistu. Kädet jotka ennen meni koukussa lattiaa vasten (kun pitää jalat suorina) yltää nyt polviin. Ottaa vaan toi alaselkä jotenki pahasti vastaan :/ Sit ylöstulo pitää hoitaa joko kiertäen sivulta tai pyöristäen selkää ja toisella kädellä alaselkää tukien... Ei ola herkkua.:itku:

Okej,, lueskelin aiempia threadeja ja selvis että seuraava liike olis varata aika fysiatrille. Saako täällä kysyä/mainostaa jotain hyväksi havaittua fysiatria? Entä onnistuuko fysiatrille pääsy ilman lähetettä vai marssinko huomenna työlääkärille ja pyydän lähetteen?:whip:

Mulla joku fysiatri totes tommosen välilevynpullistuman joku aikaa sitten. Mulla se on varmaan tosi lievä, kun kivut ei pahemmin haittaa liikkumista tai mitään. Kyykky ja mave on semmosii liikkeitä missä toi selkä kipeytyy, jos tekee liian isoilla painoillla.

Kohdisuuko kyykyssä ja mavessa painetta selkärankaan, jos sen liikkeen tekee oikein? Vai pitäiskö sen koko painon olla selkälihaksilla niin, ettei mitään painetta kohdistuis selkärankaan?

Mulla Kanssa ollut tuon alaselän kanssa ongelmia. Oliskohan tuo kipu alaselän oikealla puolella alkanut n.4v sitten (Ei lihaksessa). Kävin naparaatilla muutaman kerran näyttämässä sitä silloin ihan alussa ja se auttoi. Kipu lähti kokonaan 6 kuukaudeksi ja palasi takaisin. nyt viimeisen kahden vuoden aikana olen käynnyt lääkärissä, fysioterapeutilla, naparaatilla ja kiropraktikolla mutta mikään ei vaan tunnu auttavan.
Olisi kiva tietää onko jollain kokemusta samanlaisista oireista ja etenkin mikä siihen voisi auttaa..
Kipu ei tunnu painoja nostellessa yhtään sen enempää kuin muutenkaan. Mutta kun jomottaa kokoajan,eikä kipulääkkeitä viittisi kokoajan popsia.

tuntsa: -Mitä ne on ne "tommoset" mitkä selän rikkoo? Huono tekniikka sen selän voi rikkoa, ei itse liike.

"ei kannata tehdä tommosia missä selkä menee rikki . itte tein aikoinaan maastavatoo sj. nyt selkä vanhemmiten alkanut tempuilla. .älkää rikkoko itseänne raudoilla."

Selän voi rikkoa myös liian raskaat painot + väärä tekniikka tai pelkästään se väärä tekniikka ja luulisin että oikeallakin tekniikalla sen voi saada huonompaan jamaan jos liian isoilla raudoilla vetelee. Ota siitä nyt selvää. :)

Tosin jos on liian isot raudat niin eiköhän se tekniikkakin kärsi ja pistä selän kaput. Jos ei kaput niin huonoon kuntoon. Riippuu ja roikkuu.

''Jatkakaa.''

Edit: No perkele! Täällä onkin toinen sivu tästä aiheesta! Sori jos pistin postini turhaan! :wall:

Back
Ylös Bottom