Aku Ankka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SSS
  • Aloitettu Aloitettu
Montako sivua tuollaisessa kirjassa on? Voisin itsekin hommata jos vaan löytyy tarpeeksi tarinoita. Vanhat taskarit oli kyllä hyviä kun niissä jatkui sama tarina koko kirjan ajan, ei ollut vaan erillisiä tarinoita.

Kyllä noissa about 400 sivua on. Ensimmäisen osan mukana tuli kiva säilytyskotelo, johon mahtuu nuo kaikki osat. Pitääpä hommata tuo toinenkin nopeasti (vaikka en ole kerennyt lukea ensimmäistäkään).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikällä on noita taskukirjoja suunnilleen 150, ihan tarkkaa lukua en muista. Ensimmäisen sain 8-vuotiaana v. 1990 ja viimeisimmän olen ostanut kolmisen vuotta sitten. Vähän syyhyttäisi hommailla lisää, mutta tällä hetkellä ei vaan ole tarpeeksi hyllytilaa niille :(

Btw... tuo 20 vuotta vanha opus (on muistaakseni numero 131) on yllättävän hyvässä kunnossa. Etukansi irti ja takakansi vähän rispaantunut, muuten ihan priimakondis. Kaikki sivutkin tallella :D

Mulla oli jossain vaiheessa nuo melkein kaikki 200 ensimmäistä taskukirjaa. Suurin osa niistä ensimmäisistä oli vielä ensipainoksia, isältä saatuja. Vittu kun ne on vaan aikojen saatossa hukkuneet suurin osa johonkin. Olisi mukava laittaa kirjahyllyyn vähän jotain kirjoja että näyttäisi elegantilta.

Pitäisikin lainata veljeltä Roope Ankan elämä ja teot. Siinä on hyvä opus.

Löytyy hyllystä. Aivan mahtava kirja. Don Rosa on kyllä mestari piirtäjä :worship: Joitain kohtia saa kyllä nauraa oikeesti ääneen :D Hahmojen ilmeet on niin hyvin tuotu esille jotenkin.. Roope Ankan wtf-ilme on kyllä loistava! :hyvä: Klondikessa talvella hinkkaa nuotion aikaseks ni liekit jäätyy pystyyn ku on niin kylmä. Roopen ilme on kyllä niin legendaarinen siinä kohtaa :D

Kellarissa noita on pari laatikkoa. Muistaakseni ainakin 300 asti kaikki. Lehtiä on kanssa aika iso kasa kansioissa. Jostain -70 luvun alusta. Joitakin nyt tietysti puuttuu, mutta vuodesta -82 asti löytyy jokainen. Hassua kuvitella, että noikin kaikki on tullut luettua.

Löytyy hyllystä. Aivan mahtava kirja. Don Rosa on kyllä mestari piirtäjä :worship: Joitain kohtia saa kyllä nauraa oikeesti ääneen :D Hahmojen ilmeet on niin hyvin tuotu esille jotenkin.. Roope Ankan wtf-ilme on kyllä loistava! :hyvä: Klondikessa talvella hinkkaa nuotion aikaseks ni liekit jäätyy pystyyn ku on niin kylmä. Roopen ilme on kyllä niin legendaarinen siinä kohtaa :D

Paras kohta on se kun Roope on siellä jokilaivalla kahlittuna niihin piippuihin ja sitten se vetää kunnon roidraget. Mä repeän aina kun luen sen kohdan:D.

Paras kohta on se kun Roope on siellä jokilaivalla kahlittuna niihin piippuihin ja sitten se vetää kunnon roidraget. Mä repeän aina kun luen sen kohdan:D.

:lol2: Se on kyllä kanssa pelimiesliike Roopelta :lol2:

Toi on kanssa ihan mahtikohta ku Roope nöyryyttää Buuria.. Kun se juoksee sinne Roopen rattaille hakemaan kivääriä ja se leijona murisee sielä tallissa. "Jellona: Grll! Buuri: Että mitä?" :hyper: Sit tuli selkään jalopeuralta :D

Nuo Rosan tarinat on kyllä niin omaa luokkaansa.. Piirrostyyli niin yksityiskohtaista ja sit niissä tarinoissa on semmosia läppiä että niille kyllä repeää aina :D Multa ei valitettavasti löydy ku kaks Rosan kirjaa ku ei oo raaskinu ostaa, pitäs kyllä hommata lisää.. Tuleehan niitä kuitenki aina välillä noissa lehdissä mut aivan liian harvoin.

Onko muita Mikki-vihaajia? En vittu tajua miten se rotta voi olla niin helvetin suosittu...

Itsehän en ole tutustunut oikeastaan kuin disneyn sarjakuviin joten en ihan täydellistä tuomiota voi antaa, mutta... Kun vertaa Akua ja Mikkiä niin Aku on hyvinkin persoonallinen ja hauska hahmo, Mikillä taas tuntuu olevan persoonallisuutta yhtä paljon kuin kivellä. Oikein ärsyttää kun niitä mikkisarjoja pitää olla joka helvetin lehdessä.

Aku yleensä joutuu tilanteisiin joissa äkkipikaisuus, lyhyt pinna ja kunnon koheltaminen tulevat esille. Asioihin päätä pahkaa ryntääminen ja täydellinen suunnitelmien puute joka tilanteessa on kieltämättä aika hauskaa.

Mikki taas yleensä tutkii jotain tai toimii vähän niinkuin sivustatarkkailijana esim. hessun kohelluksille. Tarinat yleensä keskittyy siihen kuinka vitun tasapaksu ja tylsä henkilö mikki on, jos on jotain salapoliisijuttuja niin siihen että mikki osaa ihan vitun kaiken ja ehkä jossain kohti tarinaa sille käy joku vastoinkäyminen.

Oikeesti mitä luonteenpiirteitä näistä kahdesta voi luetella? Akusta keksin montakin, mikistä tulee ehkä mieleen joku "rauhallinen, päättäväinen, suunnitelmallinen" just semmosia mitkä haluutkin nähdä jollain sarjakuvahahmolla.

Joo mä en kans oo ikinä ymmärtänyt Mikin suosiota. Kyllä Aku on paljon kovempi. Samoin Hannu on vitun ärsyttävä, semmonen omahyväinen mulkku.

Paras Aku Ankka-kirja mitä oon ikinä lukenut on kyllä tuo Roope Ankan elämä ja teot. Taskukirjoista ehkä paras on se kirja missä Akusta tulee Taikaviitta. Se oli aivan vitun raju.

Joo mä en kans oo ikinä ymmärtänyt Mikin suosiota. Kyllä Aku on paljon kovempi. Samoin Hannu on vitun ärsyttävä, semmonen omahyväinen mulkku.

Paras Aku Ankka-kirja mitä oon ikinä lukenut on kyllä tuo Roope Ankan elämä ja teot. Taskukirjoista ehkä paras on se kirja missä Akusta tulee Taikaviitta. Se oli aivan vitun raju.

Hannu on kyllä ärsyttävä hahmo yksinään mutta Akun kanssa kilpaillessa saa aivan hervottoman hauskoja kohtauksia aikaan. Esim. sen tarinan loppu missä Roope antaa kummallekin jotain 5000 markkaa jotka pitää sijoittaa. Lopussa Hannu tietenkin vetäny helvetisti rahaa ja Aku saanu jonku limukorin aikaseks, Akun reaktio on aivan helvetin hauska ku se vetää pultit ja alkaa tappelemaan Hannun kanssa.

Hauskin sarja mitä olen itse lukenut on se Don Rosan pätkä missä Milla Magialla on taikasauva joka saa unohtamaan seuraavan asian minkä kuulee mainittavan nimensä jälkeen. Englanninkielinen nimi muistaakseni "Forget it". Nauroin ihan vedet silmissä koko ajan kun luin ekaa kertaa :P Hauskoja pätkiä siitä mm. kun Aku ajaa autoa Roope kyydissä ja Milla mainitsee Akulle ohjauspyörästä.

Hauskin sarja mitä olen itse lukenut on se Don Rosan pätkä missä Milla Magialla on taikasauva joka saa unohtamaan seuraavan asian minkä kuulee mainittavan nimensä jälkeen. Englanninkielinen nimi muistaakseni "Forget it". Nauroin ihan vedet silmissä koko ajan kun luin ekaa kertaa :P Hauskoja pätkiä siitä mm. kun Aku ajaa autoa Roope kyydissä ja Milla mainitsee Akulle ohjauspyörästä.
Tää on munkin lemppari. Nimi on unohda koko juttu. Järjettömän hauska tarina.

En muistanutkaan tätä tarinaa. Onko mitään tietoa löytyykö tarina jostakin niistä Don Rosan kokoelmakirjoista?

Tää on munkin lemppari. Nimi on unohda koko juttu. Järjettömän hauska tarina.

Kaikista paras on: "Aku puhu hänelle!" Sitten Aku alkaa sönköttämään lentovirkailijalle. :D

Kaikista paras on: "Aku puhu hänelle!" Sitten Aku alkaa sönköttämään lentovirkailijalle. :D
Toi tarina on täynnä loistavia kohtia.
"Olet unohtanut seisomisen taidon, mutta osaatko vielä ajaa pyörää?"
"PIM"

Tuli muuten mieleen sellainen sarja kun paino-ongelmia. Siinä Milla kääntää Akun ja Roopen painovoiman vaakasuoraksi. Siinä on kunnon huumoria ja menee varmaan kakkoseksi mun listalla.

Kokonaisuudessaan Don Rosan tuotanto kyllä kepittää kaiken muun ankkatuotannon, mutta mä tykkään myös niistä tarinoista, joissa Akulla on jotakin toraa naapurinsa kanssa. Enimmäkseen Tulppu, mutta Antero Luirukin on välillä tiukoissa liekeissä :D Ne ideat kiusata sitä toista menee välillä niin yli kuin vaan voi olla. Esimerkiksi yhdessä tarinassa Tulppu pumppasi litrakaupalla suovettä Akun kellariin. Kostoksi Aku muun mm. poltti kumisaappaita ja veneen perämoottorilla tuuletti kaikki savut tulpun ikkunasta sisään :D

Aku Ankassa kusee vaan se että ei noita muita juttuja jaksa enää lukea kunnolla kun Don Rosaa on saanut maistaa. Pitäisi ostaa vielä noi loput Rosa kokoelmat hyllyyn, sellaisia helmiä että pakko ne on saada luettua uudelleen. Juurikin tuo Unohda koko juttu ja Paino-ongelmia ovat aivan järkyttävän hyviä huumoripläjäyksiä, ja kaikki Rosan kirjoittamat ja piirtämät seikkailutarinat (mm. Kymmenen avataran aarre ja matka maan keskipisteeseen) ovat tarkan historian takia ihan ehdottomia ykkösiä.

Aku Ankka lehdestä nyt en enää niin välitä, siinä on liikaa huonojen piirtäjien tekemiä juttuja, vihaan mm. Marco Rotaa ja William sekä Noel Van Hornia. Rodriques ja Ferioli osaavat sentään piirtää suht viihdyttävästi.

Meikäläisen listoilla kärkeen nousee kyllä se tarina, missä Pelle kehittää muistaakseni Kertalaaki-nimisen aineen, joka tiivistää kaiken materian järkyttävän painavaksi jauhoksi kosketuksesta ja jota on sitten timanteilla vuoratun sateenvarjon pintaan. Siitä on kauan, kun olen sen lukenut, mutta muistan vain, että se oli mielettömän hauska.

Aku Ankassa kusee vaan se että ei noita muita juttuja jaksa enää lukea kunnolla kun Don Rosaa on saanut maistaa. Pitäisi ostaa vielä noi loput Rosa kokoelmat hyllyyn, sellaisia helmiä että pakko ne on saada luettua uudelleen. Juurikin tuo Unohda koko juttu ja Paino-ongelmia ovat aivan järkyttävän hyviä huumoripläjäyksiä, ja kaikki Rosan kirjoittamat ja piirtämät seikkailutarinat (mm. Kymmenen avataran aarre ja matka maan keskipisteeseen) ovat tarkan historian takia ihan ehdottomia ykkösiä.

Aku Ankka lehdestä nyt en enää niin välitä, siinä on liikaa huonojen piirtäjien tekemiä juttuja, vihaan mm. Marco Rotaa ja William sekä Noel Van Hornia. Rodriques ja Ferioli osaavat sentään piirtää suht viihdyttävästi.

Carls Barks on piirtänyt enemmän kuin tarpeeksi ja kun alkaa tarkemmin kattelemaan läpi niitä niin voi löytää aika hauskoja pätkiä. Esim. sarja missä Aku ja pojat menee jonnekin meksikoon tms. ja sitten Aku päättää saada ruusun senoritalta laulamalla balladin. No juttuhan menee sitten niin että se alkaa piinaamaan jotain onnetonta paikallista ja vetää kaiken ihan överiks (mm. asentaa kaiuttimia sen taloon).

Don Rosahan on ottanut melkein kaiken inspiraationsa Barksilta ja mun mielestä ainakin näkyy, Barksin Aku sarjoissa on just samanlaisia hermostumisia ja täysin päättömiä yrityksiä saada jotain aikaseks ku Rosalla. Lisäks Barksin Aku sarjoja on niin paljon että on mukava kun voi lukea paljon sarjoja missä on se sama Aku. Kun lukee monen eri piirtäjän pätkiä esim. Aku Ankka lehdestä niin aku voi muuttua normaalista jätkästä ihan saatanan nössöks inisijäks jo yhdellä sivun kääntämisellä.

Tästä päästäänkin siihen että Barksin sarjoissa Aku on just kova jätkä, se ei inise kaikesta eikä se jää ihmettelemään jos joku ei onnistu, kaikkeen on ratkaisu ja se yleensä toteutetaan heti eikä kohta. Sitten kun kaikki on menny päin helvettiä ja joudutaan lähtemään hetkellisesti maanpakoon niin silloinki sama sekoilu tod. näk. jatkuu uudessa paikassa mutta hieman matalammalla profiililla (hyvä esimerkki tästä kun Aku perustaa purkuyrityksen ja pistää miljardöörikerhon rakennuksen paskaks ja joutuu lähtemään pohjoiseen karkuun ja siellä sitten purkaa igluja).

Tää syvällisempi tarkasteluhan on yllättävän hauskaa :D Onko kukaan samaa mieltä mun kanssa? edit: siis samaa mieltä Akusta.

^ Joo todellakin Barks osaa käsikirjoittaa hemmetin hyvin. En vaan jotenkin tykkää enää hänenkään kynänjäljestä kovin paljon, se kun on lähes vastakohta Rosan millintarkalle työlle. Mutta kyllä se käsikirjoitus pelastaa paljon

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom