AKT:n lakko

:anssi: Eikö ne paskakuskit tajua ettei ne roskat sieltä roskakatoksista mihinkään katoa vaikka äijät huilii vähän aikaa. Entistä enemmän sitä paskaa on ajettavana kun lakko loppuu. On se sitten mukava tulla takasin duuniin kun kaikki paikat on täynnä pinttynyttä paskaa. Tyhmää porukkaa. Ja bussikuskia turhempaa duunia saa hakea. Kuka tahansa voi vittu ajaa sitä bussia kun vähän treenaa. Stadissakin on monta somalikuskia. Eipä ne yön timpat juurikaan muihin duuneihin kelpaa kuin siivoojiksi ja bussikuskeiksi :anssi:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä AKTn pellejohtajaa voisi hieman käydä palauttelemassa tähän maailmaan eilisten uutisten perusteella. Profiilin ja palkkojen nostatus kyseessä. Työvoimapulaan lakkoilu on huonohko ratkaisu.
 
reino sanoi:
Tänään uutisissa joku ruotsinkielinen ekonomistihomo kehtasi väittää, että AKT:n lakossa on kyse siitä, että halutaan Tupoa huomattavasti paremmat korotukset (kun paperikin sai) mutta ei kehdata sanoa sitä ääneen. Lisäksi iso syy on se, että AKT:n vaalit on kohta tulossa ja nykyisen puoluejuntan pitää kiillottaa kilpeään. Uskon näihin syihin täysin.

Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Paperin kiistassa viime keväänä/kesänä oli kyseessä Metsäteollisuuden TYÖSULKU. Käypäs Reino googlettamassa, mitä eroa on lakolla ja sululla. Palkka ei tosiaankaan ollut ainoa asia josta väännettiin tuossakin kiistassa. Tästäkin asiasta löytyy ihan riittävästi faktatietoa, niin ei tarvitse mutuilla.

reino sanoi:
Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että ihan OK, jos saavat vähän kuoppakorotusta yli Tupon ja erittäin OK, jos työvuoroihin ja palkattomiin odotusaikoihin liittyvät ongelmat pystytään ratkaisemaan kuskin eduksi.

Ei se minultakaan ole pois jos joku saa. Tästä olemme samaa mieltä.

reino sanoi:
Koko lakossa näyttää kuitenkin olevan kyse pelkästään AY-toimitsijoiden saavutettujen etujen varjelemisesta. Jopa jäsenistön etujen kustannuksella.

Joopa joo.

reino sanoi:
Mielestäni on hyvä, että työnantajalla on mahdollisuus päästä eroon vittumaisesta vakinaisesta työntekijästä, jos se oikein pahaksi äityy.

Rajoittamaton erottamisoikeus ilman syytä (=pärstäkerroin tai muu vittumainen ominaisuus)?

reino sanoi:
Käsittääkseni vuosilomat korvataan osa-aikaisille lomakorvauksen muodossa. Monilla aloilla osa-aikaisen tuntipalkka lasketaan jakamalla kuukausipalkka 38,5 tms. eli pekkaset otetaan tällä tavoin huomioon. Nähdäkseni työnantaja ei saa näiden kautta merkittäviä säästöjä..

En tunne sopimusalaa.

reino sanoi:
Sairaspäivien maksamisen kohdalla tietysti tulee säästöjä. Mutta jos AKT haluaa parantaa työntekijöiden asemaa, miksi se ei vaadi, että osa-aikaisille on korvattava sairaslomat, jos tunteja on esim. tietty määrä viikossa tms.? (Siis jos AKT:n suurin intressi on työntekijöiden aseman parantaminen.)

En millään ymmärrä, miksi osa-aikaisten käyttämistä tai kutsumiesten määrää pitäisi rajoittaa. Joillekin osa-aikatyö sopii. Joillekin sopii tehdä joskus enemmän, joskus vähemmän. Miksi tällaisesta pitäisi määrätä TESsin tasolla?..

Eiköhän se tavoite AKT:llakin ole, ettei tuosta osa-aikaisuudesta tule ns. "tyypillistä työsuhdetta". Joillekin sopii, mutta ei todellakaan kaikille.


reino sanoi:
Et selvästikään ymmärtänyt, mikä minua siinä AKT:n "turvallisen kuljettajan" määritelmässä nauratti. Joudun siis reinottamaan sen sinulle. ?.

Hyvä että tarkensit. Tässä olen samaa mieltä kanssasi.

reino sanoi:
Vittu että noi vanhat stalinistit kusettaa teitä.

:david:

En ole kuski, enkä AY-aktiivi, mutta kovasti ihmetyttää tämä työnantajan syliin käpertyminen. Työntekijä ei saisi puolustaa oikeuksiaan (liiton kautta), koska liitot ovat Stalinismin linnakkeita(?) No jokainen liitto on saanut jäsenistönsä näköiset toimihenkilöt ja arvioikoon ihmiset sitten keskenään, kuka ajaa asioita parhaiten.
AY-kentässä on täysin normaalia, että työnantajat ja työntekijät aika ajoin mittelevät sopimuksia ja niiden sisältöä. Täälläkin se älähdys kävi siksi, kun "joutuu järjestelemään duuni-/koulumatkaa". Elämä on.
 
reino sanoi:
Osa-aikatyössä on tietysti omat ongelmansa, mutta kuljetusalalla lähes kaikki osa-aikaiset ovat osa-aikaisia omasta tahdostaan. Työvoimapula.

Onko tämä asia todella näin? Toivoisin perusteluita tai jotain tilastoja tälle väittämälle, sillä minun korvaani tuo kuulostaa pahasti paskapuheelta. Joukkoliikenteen osalta varmasti paikkansa pitävää, mutta mitenkäs muut kuten rahtarit?

Tuohon kuljetusalan osa-aikaisten määrään verrattuna muihin palvelualoihin täytyy sanoa sen verran, että aika erilainen ala kyseessä kuin joku perinteinen palveluala, poislukien joukkoliikenne. Mielestäni ei voi verrata keskenään esim. parturia ja rekkamiestä.
 
Fat Rat sanoi:
Tuohon kuljetusalan osa-aikaisten määrään verrattuna muihin palvelualoihin täytyy sanoa sen verran, että aika erilainen ala kyseessä kuin joku perinteinen palveluala, poislukien joukkoliikenne. Mielestäni ei voi verrata keskenään esim. parturia ja rekkamiestä.

miksi ei? osa-aikainen palkataan alalle kuin alalle silloin kun työtä on enemmän kuin vakituiset ehtivät tehdä. työ voi olla lyhytkestoinen tai sitä ei ole jatkuvasti -> mieluummin osa-aikainen kuin vakkari.

Ainakin minun käyttämällä bussilinjalla vuoroväli on ruuhkahuippuina niin tiuha (10min), että kuskeja on samalla linjalla varmaankin 5-6. Kun päivä valkenee niin vuoroväli pitenee 30 min eli periaatteessa samaa linjaa voisi hoitaa 2 kuskia.
Tämä ruuhkahuippu kestää pari tuntia.
Mihin ne loput 3-4 kuskia pitäisi laittaa sen parin tunnin jälkeen? Varikolle juomaan kahvia? Miksi joku iltapäivä-opiskelija tai yövartija ei voisi ajaa niitä aamuvuoroja?

Jengi valittaa, että osa-aikaiset valitsee parhaat vuorot.. No yleensä osa-aikainen saa ilmoittaa milloin pystyy töihin tulemaan. Jos tätä ilmoitusoikeutta ei olisi niin harva ryhtyisi osa-aikaiseksi. Tai sitten jatkuvassa hälyvalmiudessa oleminen nostaisi palkkoja huomattavasti.

Se miten työnantaja säästää osa-aikaisella on minulle hiukan hämäränpeitossa. Osa-aikainen (ainakin minä olen aina saanut) saa kohtuullisen palkan, joka ei ole huomattavasti vakkaria huonompi. Samanlaset lomaedut, kunhan tietty tuntimäärä täyttyy kuukaudessa. Sairasloma-ajalta palkan niiden vuorojen osalta, jotka jää tekemättä. Missä on se säästö?

Se miten työnantaja säästää on, että kun työtä ei ole niin palkkaakaan ei tarvitse maksaa. Vakkaria kun ei pysty irtisanomaan hiljaisiksi ajoiksi.

Siitä olen samaa mieltä, että pari tuntia töitä, parin tunnin palkaton vapaa, pari tuntia töitä on törkeää. Mutta jos työ on luonteeltaan ruuhkaista niin silloin juuri osa-aikaisilla voidaan tasoittaa vakkareiden kiirettä.

Mutta eihän niitä kuljetusalalla voi käyttää, kun siinä se työnantaja vetää duunaria linssiin.:david:
 
H.R. sanoi:
Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Paperin kiistassa viime keväänä/kesänä oli kyseessä Metsäteollisuuden TYÖSULKU. Käypäs Reino googlettamassa, mitä eroa on lakolla ja sululla. Palkka ei tosiaankaan ollut ainoa asia josta väännettiin tuossakin kiistassa. Tästäkin asiasta löytyy ihan riittävästi faktatietoa, niin ei tarvitse mutuilla.
Lues uudestaan ajatuksella, mitä se reino sano ja mitä sä tässä mutuilet. Ihan vaan, ettei tarvi reiskan aivan joka lausetta sulle reinottaa...

H.R sanoi:
En ole kuski, enkä AY-aktiivi, mutta kovasti ihmetyttää tämä työnantajan syliin käpertyminen.
Eli mitä jää jäljelle?? Sun on sitten pakko(jutuista päätellen) olla paperimies....:D

Fat Rat sanoi:
Onko tämä asia todella näin? Toivoisin perusteluita tai jotain tilastoja tälle väittämälle, sillä minun korvaani tuo kuulostaa pahasti paskapuheelta. Joukkoliikenteen osalta varmasti paikkansa pitävää, mutta mitenkäs muut kuten rahtarit?

Kyllä se taitaa todella vaan olla näin. Ei heti uskois, kun pojat on jatkuvasti lakossa eiks jeh?? :rolleyes: AKT puhuu omilla sivuillaan ihan avoimesti työvoimapulasta ja mm. työministeriön sivuilta löytyy tällästä

http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattialanumero=54&kieli=00

Varsinaista kuljetustyötä tekeville on töitä riittänyt 1990-luvun alun lamasta huolimatta. Kuljetusalaa on pikemminkin vaivannut työvoimapula. Ongelmia voi esiintyä työn tarjonnan ja työvoiman kohtaamisen suhteen, mutta periaatteessa kuljettajat ovat täystyöllistettyjä.

...

Kiristyvä kilpailu tuo alalle uusia haasteita. Kilpailussa pärjätäkseen suomalaisten yritysten on pidettävä kuljetuskustannuksiaan aisoissa suunnittelemalla taloudellisesti järkeviä ajo- ja kuljetustapoja, keskityttävä asiakaspalvelun korostamiseen ja työntekijöiden ammatti- ja kielitaidon parantamiseen ym.

Eli vaikka noi sivut, mitkä eteen nyt ekana sattu on 3 vuotta wanhat, niin tuskin noi ongelmat on siitä mihinkään muuttunu. Jokainenhan voi päivittäin henkilökohtasesti todeta sen loistavan asiakaspalvelun, millä kaikkensa antaneet kuljettajat lisää joukkoliikenteen imagoa ja vetovoimaa....
 
training_addict sanoi:
Lues uudestaan ajatuksella, mitä se reino sano ja mitä sä tässä mutuilet. Ihan vaan, ettei tarvi reiskan aivan joka lausetta sulle reinottaa...

OK, ehkäpä herkistyin hieman liikaa. Turha tota Paperiliittoakaan, nyt joka paikkaan on mukaan vetää. Näissä työtaisteluissa on kaikkien muiden asioiden lisäksi AINA mukana raha. Tämä koskee työnantaja ja työntekijä puolta tasapuolisesti. Sitä vartenhan sitä välillä toisiaan ottaan lyödäänkin, että voidaan taas hetken aikaa tehdä töitä rauhassa kummankaan toistaan provosoimatta.

training_addict sanoi:
Eli mitä jää jäljelle?? Sun on sitten pakko(jutuista päätellen) olla paperimies....:D

heh, heh...tota vois pitää jossakin olosuhteissa loukkaavana ;) En ole paperimieskään. Olen duunari joka on saanut sopia oman työsopimuksensa (liitosta huolimatta) paremmaksi kuin TES. Ei ole kukaan kommari vielä vienyt saunan taakse. Kovastihan tuo punainen mörkö vielä kummittelee meidänkin työpaikalla, mutta taidan olla jo sitä ikäpolvea, jota gallupeissa kai kutsutaan nimellä "liikkuva äänestäjä".

:piis: reinolle ja training_addictillekin. Mukavahan se on lukea sitä toistakin puolta asioista. Asioitahan nämä vain ovat. Minun persettänihän se ei kaiva, vaikka se bussikuski olisi kahleella kiinni siinä autossaan ja saisi palkaksi vettä ja leipää, mutta noin yleensä ottaen asia on kiinnostava.

Nimim. luottamusmies 94-99
 
H.R. sanoi:
:piis: reinolle ja training_addictillekin. Mukavahan se on lukea sitä toistakin puolta asioista.
:D Me ollaan ne taantumuksen voimat, joista sua siellä luottamusmieskoulussa aina varoteltiin! :whip:

:piis:
 
Voisko joku kertoa, mulle miten bussikuskin homma on niin erikoista, että siinä pitäis nyt nostaa palkkaa (kun se ei aivan paska ole ollut ennenkään). Koulutus siihen hommaan jne. Ei mee mun jakeluun,mut näköjään ku palkankorotus on mahdollista ni pitäähän sitä yrittää!
 
Neuvostoliitto sanoi:
:anssi: Eikö ne paskakuskit tajua ettei ne roskat sieltä roskakatoksista mihinkään katoa vaikka äijät huilii vähän aikaa. Entistä enemmän sitä paskaa on ajettavana kun lakko loppuu.
Haha, meidän roskiksetpa tyhjennettiin eilen. Joku saatanan spuge varmaan varastanut roskat kännissä.
 
Sportman81 sanoi:
Voisko joku kertoa, mulle miten bussikuskin homma on niin erikoista, että siinä pitäis nyt nostaa palkkaa (kun se ei aivan paska ole ollut ennenkään). Koulutus siihen hommaan jne. Ei mee mun jakeluun,mut näköjään ku palkankorotus on mahdollista ni pitäähän sitä yrittää!
Tässä lakossa ei kai ole kysymys palkasta, vaan ihan muista asioista. Ainakin julkisuudessa on puhuttu lähinnä osa-aikaisista työsuhteista.

Edit: Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta aika mairea kuva Joukosta::lol2:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1101979800466.jpeg
 
Osapuolet hyväksyivät valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Liikenne palautumassa normaaliksi jo illalla.

Autoliikenteen lakko päättyy. Sekä työntekijä- että työnantajaliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen sovintoesityksen.

Työkiistan vaikein kysymys koski osa-aikaisen työvoiman käyttämistä. Ratkaisu ei tuo nykyisiin käytäntöihin merkittävää muutosta, mutta osapuolet sopivat nyt osa-aikaisten käytön pelisäännöistä. Ratkaisu on kaksivuotinen ja ylittää tupo-tason.

Bussiliikenteen palautuminen normaaliaikatauluihin on jo alkanut. Illalla ei kuitenkaan voitu vielä liikennöidä kaikkia vuoroja, kerrottiin Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta YTV:stä.

-Myöskään aikataulutietoja illan liikenteestä ei pystytty julkaisemaan. Huomenna aamulla liikenteestä pystyttäneen hoitamaan suurin osa. Myös Reittioppaan aikataulutiedot saatetaan ajan tasalle, YTV:stä lisättiin.

Suomen linja-autoliiton toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen uskoo, että muiden lakossa olleiden kaupunkien liikenne palaa normaaliksi kuta kuinkin samaan tahtiin kuin pääkaupunkiseudulla. Myös kaupunkien väliset kaukoliikenteen bussit saataneen aikatauluun viimeistään perjantain aamupäivän kuluessa.
Vaikutukset kaupoille vähäiset

Lakko ei vaikuttanut paljoakaan kauppojen tavaravalikoimiin. Kauppaketjuihin tavaraa kuljettavan Inex Partnersin toimitusjohtajan Risto Pyykösen mukaan lakko sai aikaan pieniä viiveitä.

-Pääosin toimintamme on jatkunut normaalina, Pyykkönen sanoi.

Myös Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan poikkeusjärjestelyt riittivät pitämään toiminnan käytännössä entisellään.
Pakkanen vähentänyt jätehaittoja

Myöskään jätehuoltoa lakko ei kovin paljoa haitannut. Jätekuljetuksia hoitavan Lassila&Tikanojan yksikön johtajan Pertti Tammivuoren mukaan ongelmat olivat yksittäisiä.

Jäteongelmaa helpotti reipas pakkanen, myönsivät Tammivuori ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n jätehuollon tiedottaja Kati Mäki-Latikka.

-Etenkin biojätteet olisivat voineet alkaa haista, ellei pakkanen olisi pitänyt niitä jäässä.

Tammivuoren mukaan harvoin tyhjennettäviä jäteastioita ei ollut lakon aikana vielä edes tarvetta tyhjentää.

Tammivuori lupaa jätekuljetusten kulkevan perjantaina täysin normaalisti. Kaikki lakon aikana kerääntyneet jätteet saadaan hänen mukaansa kerätyksi viikossa.

(MTV3-STT)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom