Fat Rat sanoi:
Tuohon kuljetusalan osa-aikaisten määrään verrattuna muihin palvelualoihin täytyy sanoa sen verran, että aika erilainen ala kyseessä kuin joku perinteinen palveluala, poislukien joukkoliikenne. Mielestäni ei voi verrata keskenään esim. parturia ja rekkamiestä.
miksi ei? osa-aikainen palkataan alalle kuin alalle silloin kun työtä on enemmän kuin vakituiset ehtivät tehdä. työ voi olla lyhytkestoinen tai sitä ei ole jatkuvasti -> mieluummin osa-aikainen kuin vakkari.
Ainakin minun käyttämällä bussilinjalla vuoroväli on ruuhkahuippuina niin tiuha (10min), että kuskeja on samalla linjalla varmaankin 5-6. Kun päivä valkenee niin vuoroväli pitenee 30 min eli periaatteessa samaa linjaa voisi hoitaa 2 kuskia.
Tämä ruuhkahuippu kestää pari tuntia.
Mihin ne loput 3-4 kuskia pitäisi laittaa sen parin tunnin jälkeen? Varikolle juomaan kahvia? Miksi joku iltapäivä-opiskelija tai yövartija ei voisi ajaa niitä aamuvuoroja?
Jengi valittaa, että osa-aikaiset valitsee parhaat vuorot.. No yleensä osa-aikainen saa ilmoittaa milloin pystyy töihin tulemaan. Jos tätä ilmoitusoikeutta ei olisi niin harva ryhtyisi osa-aikaiseksi. Tai sitten jatkuvassa hälyvalmiudessa oleminen nostaisi palkkoja huomattavasti.
Se miten työnantaja säästää osa-aikaisella on minulle hiukan hämäränpeitossa. Osa-aikainen (ainakin minä olen aina saanut) saa kohtuullisen palkan, joka ei ole huomattavasti vakkaria huonompi. Samanlaset lomaedut, kunhan tietty tuntimäärä täyttyy kuukaudessa. Sairasloma-ajalta palkan niiden vuorojen osalta, jotka jää tekemättä. Missä on se säästö?
Se miten työnantaja säästää on, että kun työtä ei ole niin palkkaakaan ei tarvitse maksaa. Vakkaria kun ei pysty irtisanomaan hiljaisiksi ajoiksi.
Siitä olen samaa mieltä, että pari tuntia töitä, parin tunnin palkaton vapaa, pari tuntia töitä on törkeää. Mutta jos työ on luonteeltaan ruuhkaista niin silloin juuri osa-aikaisilla voidaan tasoittaa vakkareiden kiirettä.
Mutta eihän niitä kuljetusalalla voi käyttää, kun siinä se työnantaja vetää duunaria linssiin.