Tänään uutisissa joku ruotsinkielinen ekonomistihomo kehtasi väittää, että AKT:n lakossa on kyse siitä, että halutaan Tupoa huomattavasti paremmat korotukset (kun paperikin sai) mutta ei kehdata sanoa sitä ääneen. Lisäksi iso syy on se, että AKT:n vaalit on kohta tulossa ja nykyisen puoluejuntan pitää kiillottaa kilpeään. Uskon näihin syihin täysin.
Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että ihan OK, jos saavat vähän kuoppakorotusta yli Tupon ja erittäin OK, jos työvuoroihin ja palkattomiin odotusaikoihin liittyvät ongelmat pystytään ratkaisemaan kuskin eduksi.
Koko lakossa näyttää kuitenkin olevan kyse pelkästään AY-toimitsijoiden saavutettujen etujen varjelemisesta. Jopa jäsenistön etujen kustannuksella.
H.R. sanoi:
Ja pitkällä aikavälillä työnantaja pääsisi eroon vittumaisista vakinaisista työntekijöistä. Ei muuta kuin puhelin kouraan ja soitellaan kuskeja silloin kun tarvitaan, mutta kenellekään ei tarvitsisi korvata vuosilomia, sairaslomia jne.
Mielestäni on hyvä, että työnantajalla on mahdollisuus päästä eroon vittumaisesta vakinaisesta työntekijästä, jos se oikein pahaksi äityy.
Käsittääkseni vuosilomat korvataan osa-aikaisille lomakorvauksen muodossa. Monilla aloilla osa-aikaisen tuntipalkka lasketaan jakamalla kuukausipalkka 38,5 tms. eli pekkaset otetaan tällä tavoin huomioon. Nähdäkseni työnantaja ei saa näiden kautta merkittäviä säästöjä.
Sairaspäivien maksamisen kohdalla tietysti tulee säästöjä. Mutta jos AKT haluaa parantaa työntekijöiden asemaa, miksi se ei vaadi, että osa-aikaisille on korvattava sairaslomat, jos tunteja on esim. tietty määrä viikossa tms.? (Siis
jos AKT:n suurin intressi on työntekijöiden aseman parantaminen.)
En millään ymmärrä, miksi osa-aikaisten käyttämistä tai kutsumiesten määrää pitäisi rajoittaa. Joillekin osa-aikatyö sopii. Joillekin sopii tehdä joskus enemmän, joskus vähemmän. Miksi tällaisesta pitäisi määrätä TESsin tasolla?
(Osa-aikatyössä on tietysti omat ongelmansa, mutta kuljetusalalla lähes kaikki osa-aikaiset ovat osa-aikaisia omasta tahdostaan. Työvoimapula.)
H.R. sanoi:
Kuljettajan hommassa ei siis mielestäsi tarvitse ammattitaitoa? Tämä ajatus räjäyttää minun tajuntani.
Et selvästikään ymmärtänyt, mikä minua siinä AKT:n "turvallisen kuljettajan" määritelmässä nauratti. Joudun siis reinottamaan sen sinulle. AKT:n mielestä
- Neliraajahalvauksen, dementian ja aivokupan takia osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva Arska, 63 v.,
joka on AKT:n jäsen,
on turvallisempi kuljettaja kuin
- Ari, 30 v., nuori terve raavas bodari, joka käy osa-aikatöissä rahoittaakseen opintonsa Teknisessä Korkeakoulussa ja Kauppakorkeakoulussa ja jolla on sattumoisin uskomattomat 10 vuotta työkokemusta kaikenlaisen raskaan kaluston kuljettajana sekä suihkulentäjän lupakirja ja
joka on Mensan jäsen.
Vittu että noi vanhat stalinistit kusettaa teitä.