AKT:n lakko

kuljetusala sanoi:
Ihan aiheesta meinaavat lakkoilla. Jos itse joutuisit tekemään 14 tuntista päivää jossa keskellä on 2x3tunnin tauko josta ei makseta palkkaa niin ei varmaan paljon hymyilyttäisi. Jos lisäksi olet osa-aikaisena vuodesta toiseen jolloin et esim saa koskaan asuntolainaa/et voi muutenkaan suunnitella tulevaisuuttasi jatkuvan taloudellisen epävarmuuden takia niin ei varmaan silloinkaan hymyilyttäisi.
Vittu tämän palstan ilmapiiriä kun työntekijän pitäisi suostua mihin tahansa tai muuten on turhasta kitisijä. AKT on niitä harvoja liittoja jotka oikeasti taistelevat jäsentensä puolesta ja toisilla liitoilla olisi heidän toiminnastaan paljon opittavaa.

:love: Piti perustaa tää ketju ihan vaan, kun oli niin ikävä noita sun juttuja!

Jos yhtään helpottaa (mikäli totta), niin tollanen palkattomien taukojen pitäminen määränpäässä on aika helvetin paska juttu kyllä munkin mielestä.

Sä varmaan tiedät näistä(kin) asioista mua enemmän niin voitko kuitenkin kaivaa tolle kanssa jotain faktapohjaa, ettei jää ihan sun puheiks. Ei sillä, ettetkö sä pelkkää asiaa olis ennenkin puhunu.

Mä oon käsittäny ton riidan ehkä vähän erilailla. AKT "ei tingi" takuupalkasta, eli suomeks ne kommunistit haluaa 80:ltä tunnilta palkkaa kahdessa viikossa vaikka ei olis töissä päivääkään. Jos ei palkatta venaaminenkaan ole oikein, niin ei mun mielestä ole kyllä työnantajankaan velvollisuus maksaa joka kommunistille täyttä palkkaa, mikäli töitä ei ole.

Varsinkin kun työvuorojen järjevä suunnittelu ja jousto halutaan täysin estää kieltämällä kaikki osa-aikatyö. Voi olla, että oon käsittänyt väärin, mutta eikö juuri kuljetusala ole aika kausiluontoista hommaa?? Miksei työnantajan tarjoama 90% töistä tehdään vakituisilla kelpaa? Kuten sanottua jotkuthan jopa haluaa tehdä niitä osa-aikahommia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
training_addict sanoi:
:love: Piti perustaa tää ketju ihan vaan, kun oli niin ikävä noita sun juttuja!

Jos yhtään helpottaa (mikäli totta), niin tollanen palkattomien taukojen pitäminen määränpäässä on aika helvetin paska juttu kyllä munkin mielestä.

Sä varmaan tiedät näistä(kin) asioista mua enemmän niin voitko kuitenkin kaivaa tolle kanssa jotain faktapohjaa, ettei jää ihan sun puheiks. Ei sillä, ettetkö sä pelkkää asiaa olis ennenkin puhunu.

Mä oon käsittäny ton riidan ehkä vähän erilailla. AKT "ei tingi" takuupalkasta, eli suomeks ne kommunistit haluaa 80:ltä tunnilta palkkaa kahdessa viikossa vaikka ei olis töissä päivääkään. Jos ei palkatta venaaminenkaan ole oikein, niin ei mun mielestä ole kyllä työnantajankaan velvollisuus maksaa joka kommunistille täyttä palkkaa, mikäli töitä ei ole.

Varsinkin kun työvuorojen järjevä suunnittelu ja jousto halutaan täysin estää kieltämällä kaikki osa-aikatyö. Voi olla, että oon käsittänyt väärin, mutta eikö juuri kuljetusala ole aika kausiluontoista hommaa?? Miksei työnantajan tarjoama 90% töistä tehdään vakituisilla kelpaa? Kuten sanottua jotkuthan jopa haluaa tehdä niitä osa-aikahommia.

No mutta hei! Sähän olet tajunnut ton asian ytimen, koska kujetusalalla (siis ei tolla nimimerkillä) on hyvinkin kausiluontoisia jaksoja esim. joulun alla kiirettä ja tammikuussa hiljaisempaa niin työnanatajapuoli tottakai haluaisi lisätä mahdollisuutta pitää työntekijöitä osa-aikaisena, eli soitettaisiin kun tarvitaan töihin, olisihan se kiva ajaa +12h/vrk marras/joulukuussa ja sitten lomailla tammikuu-helmikuu ja olla vaikka 6h vrk töissä kesäisin, lomat ei kerry ym...

Ja toi ettei sun mielestä tartteis maksaa palkkaa jos ei ole työtä sopis hyvin joka alalle, esim vartijalle ei maksettais palkkaa sillon kun se ei ota ketään kiinni... sillä tuo odottaminen on osa kuljetusalaa, enkä kyllä ole koskaan kuullut että kukaan olisi odottanut ajoa 80h/2vko.. eli älähän provoile, odotusajat kpl-tavara puolella on yleensä max 0,5-1h kun odotetaan autoa tai kärryä... ja EI VAADITA palkkaa min. 80h/2vko vaikkei oltaisi päivääkään töissä, mistäs sä olet ton repässy??? Eli voisit vähän perustella ennenkuin menet tollaisia "totuuksia" kertomaan:david:

ja työntekijäpuolelle tuo 10% osa-aikaisita kävisi, mutta työnantajat tahtovat lisätä

Niin mä en kyllä tajua, mikä siinä on niin helvetin vaikeaa työntekijän venyä painaan niitä hommia sillon kun niitä on ja vastaavasti ottaa rennommin sillon kun ei ole?

Sun mielestä järkevin systeemi tollasella kausiluonteisella alalla on se, että sinne palkataan äijiä sen ruuhkahuipun tarpeen mukaan vakituisiks, pekkasineen päivineen...ja sitten ne samat jätkät vetää keväällä elbaa kotona, kun ei oo hommia??

Selitätkö mulle mikä toi takuupalkkasysteemi sitten on jos ei juurikin toi 80h/2 viikkoa? Minkä mun käsittääkseni kaverit nyt saa kyllä käteen vaikka töitä olis esim. ollu 60h. Ja siihen siis juurikin laskettuna kaikki kikkelin venyttämiset kahvitaukoineen. "Mitkä alaan kuuluu" kieltämättä...:hyper:

Ton osa-aika jutun repäsin täältä

http://www.alt.fi/asp/empty.asp?P=2...412786073405&A=open:news:item:151&S=1&C=32539
Työnantaja oli valmis takamaan sopimusteitse, että kokoaikaiset työntekijät tekevät linja-autoliikenteessä 90 prosenttia yrityksen työtunneista.

Hetkinen! Meinaakos tuo nyt että paikallisbussitkaan ei kulje sunnuntaista eteenpäin? Olisi meinaan aivan helvetin mahtava juttu kun juuri ensi viikolla täytyisi kulkea paljon bussilla ja sitten ne ei kuljekaan...

Riippuu firmasta, esimerkiksi HBL:n (ent.HKL) pk-seudun bussiliikenteeseen lakko ei vaikuta lainkaan.

Hauska juttu muuten, työni puolesta seuraan läheltä kuljetusalaa ja kovalla tohinalla rekrytoidaan autonkuljettajia, ei kun tietenkin apumiehiä ensi maanantaiksi. Eipä siinä mitään, kaverit saavat tehdä halutessaan pitkää päivää hyvällä palkalla ja täysillä lisillä. Toivottavasti AKT:n änkyräkommunistit ovat nyt ainakin pari-kolme viikkoa lakossa, töissä oleva saa netottua tuolta ajalta vähintään muutaman kuukauden bruttopalkan. Että kovasti tsemppiä ja joustamattomuutta vaan AKT-suuntaan, kyllä joku ne teidän työntekijöidenne palkassa menettämät rahat nostaa ja vielä korkojen kera. Saa nähdä lakon jälkeen, että kuinka monta (lakotonta) vuotta sen 9.20€ / h tienaavan pullakuskin pitää tehdä töitä tienatakseen lakon aikana menettämänsä palkan parantuneiden etujen muodossa.

Pistäkää joku asioista tietävä pöytään kaikki faktat joista tossa nyt oikeasti tapellaan. Eli ei mitään pelkkää toisen osapuolen näkemystä. Lähtee käsistä muuten tämä jos aletaan liikaa mutuilemaan.

Hieman infoa

http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=427

AKT edellyttää neuvotteluissa, että sopimuksella turvataan ansiokehitys, eli sekä kevään että syksyn korotukset. Laadullisista kysymyksistä keskeisiä ovat muun muassa takuupalkka, eli sen varmistaminen, että työstä ei tehdä osa-aikatyötä, olipa kysymyksessä rahtimies tai linja-autonkuljettaja. Auki ovat myös muun muassa työpäivän pituutta koskevat kysymykset työhönsidonnaisuusajasta sekä lyhimmästä työpäivästä.

Muita neuvotteluissa esillä olevia asioita ovat muun muassa digitaalisen ajopiirturin kuljettajakortti, ympäristöhuollon liite, ns. Lonka-sopimus, sairauspoissaolot, yöpyminen vieraalla paikkakunnalla, suojavaatetus, vakuutusturva ulkomaantyöskentelyssä, luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen asema, matkahuollon kassavastuu sekä kylmäterminaalityöskentely.

Työnantaja on vaatinut käytännössä rajatonta osa-aikatyön käyttömahdollisuutta. Se on pukenut esityksensä sellaiseen muotoon, että pääkaupunkiseudulla tehdystä työstä 10 % voisi olla osa-aikaisten tekemää ja muualla maassa osa-aikaisia voisi työnantajan mukaan olla niin paljon kuin työnantaja kulloinkin tarvitsee. Työnantajan esitys tarkoittaa pääkaupunkiseudunkin osalta sitä, että määrällisesti osa-aikaisia voisi olla lähes rajattomasti. Työnantaja on vaatinut myös, että työntekijöiden olisi luovuttava osasta pekkasvapaita. Työnantaja on ajanut myös 2-viikkoispalkkajakson murtamista.

Toisen osapuolen näkemys löytyy osoitteesta http://www.alt.fi/asp/empty.asp?P=149&VID=default&SID=461175404078073&A=open:news:item:151&S=2&C=32836

Voi perkele sanon minä, jos toi lakko ens su toteutuu TAAS!!. Menee liikkuminen ja kaikki niin mahdottomaksi kun olla ja voi, kun ei ole autoa pihassa.

Jep jep, Turun liikenteen ainakin sotkee hyvin. 17:30 jälkeen ei kulje bussit mihinkään. 6:00-11:00 ja 13:00-17:30 30 minuutin välein.

Jäi just maanantaina yks vuoro tulematta ja jopa silloin sai seistä lumisateessa 30 minuuttia.

Ja sellainen pieni info, että lakko alkaa sunnuntaina.

Sportman81 sanoi:
:wall: Tulossa hieno lakkoaika. Hienoa AKT, onnistuit jälleen kerran!
Velimies tossa soitteli ja lopuksi kiros ihan samaa kun se tekee iltatöitä lakon piiriin kuuluvassa yrityksessä ja ens viikolla voi olla duunit vähissä vaikka se ei liittoon kuulukaan.

kuten joulu on kerran vuodessa niin on AKL:n lakkokin.
tulisi nyt se länsimetro niin pääsisi eroon näistä lakkoilevista vätyksistä..
vituttaa sumplia koko ensi viikko uusiksi..

paljonkohan pitäisi palkkoja nostaa, että AKL malttaisi tehdä töitä edes pari-kolme vuotta?

snadi sanoi:
kuten joulu on kerran vuodessa niin on AKL:n lakkokin.
tulisi nyt se länsimetro niin pääsisi eroon näistä lakkoilevista vätyksistä..
vituttaa sumplia koko ensi viikko uusiksi..

paljonkohan pitäisi palkkoja nostaa, että AKL malttaisi tehdä töitä edes pari-kolme vuotta?

Ennen tätä olin vastaan sitä metroa, mutta jos se metro joskus saatais ni aika hissua et dösällä sen jälkeen enään kulkisin. Kyllä kusee omaan nilkkaan, jos ei kiinnosta se tärkein asia, eli maksavat asiakkaat!! On tässä monessa muussakin duunissa, jossa ei niin suuren koulutuksen kautta päästä töihin, ni aika paljon viilaamista..

Joo, aiheesta lakkoilevat. Täysi tuki täältäkin sille. Tosin hyvä se on täältä Tampereelta tukea, kun täällä on kunnallinen liikennelaitos, joka ei ole menossa lakkoon. Bussit kulkevat siis kuten ennenkin. Kiitos siitä kunnallisen alan työntekijöiden työehtosopimukselle. Kannattaisi harkita kunnallista liikennelaitosta muuallakin. :kippis1:

Mä toivon että lakon aikana kaikki käyttävät kimppakyytejä jne ja akt saa skeidat omaan niskaansa. Sitäpaitsi taksifirmat tarjoasivat jo viime viikolla kyydityksiä työpaikoille tyyliin kimppakyytinä. Ovat ilmeisesti haistaneet markkinaraon, ja hyvä niin.

Itseäni tämä vinkuva väki syljetyttää !!

Onko tietoa, että miten Finnairin bussit menee sunnuntaina kaupungista Hki-Vantaalle.. kyrsii lähtee jollain taksillä nylkytteleen, liftaan prkl

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom