AKT:n lakko

Aihe on :wanha: kun taivas, mutta se on pelkästään hyvä pitää pientä vastakkainasettelua kytemässä tälläkin palstalla...:)

http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id28996.html

En tiedä onko tähän kellään mitään sanottavaa ennen sunnuntaita, mutta mä ainakin toivon, että saadaan ahtaajatkin mahdollisimman pian tukilakkoon!:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen sitä mieltä että akt kusee omille koivilleen. Kukaan ei uskalla enään palkata ketään kun tämä vinkujaporukka lakkoilee joka asiasta. Useilla aloilla on osa-aikaiset arkipäivää ja moni tekee mielellään esim elämäntilanteensa vuoksi osa-aikahommia. Tärkeää työtä kuljetusväki tekee, sitä en sano mutta järki käteen.

training_addict sanoi:
Aihe on :wanha: kun taivas, mutta se on pelkästään hyvä pitää pientä vastakkainasettelua kytemässä tälläkin palstalla...:)

En tiedä onko tähän kellään mitään sanottavaa ennen sunnuntaita, mutta mä ainakin toivon, että saadaan ahtaajatkin mahdollisimman pian tukilakkoon!:thumbs:
Ihan hanurista toi lakko, seutulipun (70€)maksaneena sanon mä. No OK jos ei ole kellään kivaa duunissa jne ,mutta isot miehet ei pääse sopuun on se ny kumma!!!
Hiekkakakkujako ne on siellä neuvottelupöydässä(?) tehneet?:kakka:

Siis siitä osa-aikaisuudestako ne nyt vääntää, vai onko siinä jotain muutakin takana? Ja selittäkää nyt joku mulle, että miksi osa-aikaiset työntekijät on AKT:lle niin nounou, että pitää lakkoilla?

Eikö ne ollut lakossa viimeksi vuosi-pari sitten ?
Joo mäkin muistelen niin, eikö ne ollu lakossa 2004 vuoden loppupuoliskolla?

Jos ne nyt menee lakkoon niin tarkoittaako se sitä, että bussit eivät enää kulje normaalisti? :tyhmä:

MC Aropupu sanoi:
Siis siitä osa-aikaisuudestako ne nyt vääntää, vai onko siinä jotain muutakin takana? Ja selittäkää nyt joku mulle, että miksi osa-aikaiset työntekijät on AKT:lle niin nounou, että pitää lakkoilla?
Osa-aikasia arveluttaa saako ne tarpeeksi töitä. Ne joutuu tekemään kaikki tyhmät vuorot, 4-14h päiviä joissa 2h taukoja. AKT haluaa, että kaikki osa-aikaset vakinaistetaan.

Eli AKT:han menee lakkoon koska ne katsovat, että osa-aikaisista työntekijöistä on vain haittaa heille ja että osa-aikaiset vievät heidän työpaikkansa tms, Itse asiassa hesarissa oli muutama viikko sitten juttua, että bussikuljettajista on suuri pula ja että koulutukseen (joista kaikki saavat vakipaikan) ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi osanottajia, jonka vuoksi esimiehet ja vakinaiset tekevät pääsääntöisesti yli 14 tunnin päiviä. Haluavatko he siis tehdä vieläkin pidempiä päiviä vai mikä on vialla, ei sovi minun ymmärryskseeni..

Tää on muuten sit niin et meikäpoika eroo liitosta perjantaina ja liittyy loimaan kassaan ku ei sovi just nyt lakkoilla... :) (ja saan itse tehdä 15h työpäiviä hetken) :rock:

Mun mielestä ihan aiheesta neuvottelevat kun tuo vuokratyövoiman käyttö ei pysy kaikilla ihan käsissä. Mä olen eräässä asiakasyrityksessä hommissa jossa on n.2/3 vuokratyöläisiä, osa on ollut yli 2 vuotta vuokrafirman kautta siellä hommissa ja useimmat ovat max. 6kk kunnes ne vaihdetaan toisiin. Siellä pomoilla on tapana vaihtaa työntekijöitä kuin kauluspaitaa jos naama ei miellytä. :(

Osa-aikaisten käyttöä vähentävistä säädöksistä seuraa aika usein vuokratyövoiman käyttö, jolla tuota kierretään. Onko vuokratyövoima lisäksi helpompi potkia myös pellolle?

tämä on yksi sellainen asia joka saa vuosi vuodelta niskani punoittamaan..
AKT on uskomattoman jääräpäinen liitto, joka lakkoilee kerran vuoteen tekemällä milloin mistäkin tikusta asiaa.. 90% vuoroista ajetaan vakkareilla, helvetti jos täällä toimistopuolen hommissa hoidettaisiin vain 10% määrä- ja osa-aikaisuuksilla niin jengihän menisi onnesta sekaisin.

vituttaa jo nyt ensi viikon liikkumiset.. pitäisiköhän ostaa auto?

setae sanoi:
Onko vuokratyövoima lisäksi helpompi potkia myös pellolle?

Vuokratyövoimafirmojen tekemät työsopimukset työntekijöiden kanssa ovat useinmiten asiakasprojektien mittaisia, joten kun hommat loppuu asiakkaalla, loppuu työsuhde vuokratyöfirmassa.

Asiakas voi potkia vuokratyöntekjän pellolle alta sekunnissa, mutta joutuu maksamaan vuokratyöfirmalle sopimuksen mukaisen määrän euroja. Esim. 2-4viikon palkan verran.

snadi sanoi:
vituttaa jo nyt ensi viikon liikkumiset.. pitäisiköhän ostaa auto?

Pitäisi.
Onneksi sellainen löytyy tuosta pihasta. Vituttaa silti, toivottavasti lakko ei alkaessaan kestä päivää tai kahta kauempaa. Kalliiksi tulee ajella ympäri Helsinkiä useaan otteeseen joka päivä..

MC Aropupu sanoi:

Mun käsittääkseni niiden soppari kusee niiltä osin, että jos kuljettaja ajaa bussia vaikkapa täältä Jyväskylästä Helsinkiin ja Helsingissä on sitten esim. 1,5 h taukoa ennen paluuta Jyväskylään, niin tältä 1,5 tunnilta ei makseta palkaa. Jos homma näin on, niin tuo on ainakin niin syvältä kun olla voi. Mitä hitto se kuski tekee Helsingissä 1,5 h? Istuu kahvilla vai? Osa-aikasuuteen en kommentoi sen enempää, kun en asiasta tiedä, mutta ei sitä ihan miten vaan voi työntekijääkään polettaa. Ei tolla osa-aikasella duunilla kovin hyvin elä jos palkka ei sitten ole vastaavasti iso!

Ihan aiheesta meinaavat lakkoilla. Jos itse joutuisit tekemään 14 tuntista päivää jossa keskellä on 2x3tunnin tauko josta ei makseta palkkaa niin ei varmaan paljon hymyilyttäisi. Jos lisäksi olet osa-aikaisena vuodesta toiseen jolloin et esim saa koskaan asuntolainaa/et voi muutenkaan suunnitella tulevaisuuttasi jatkuvan taloudellisen epävarmuuden takia niin ei varmaan silloinkaan hymyilyttäisi.
Vittu tämän palstan ilmapiiriä kun työntekijän pitäisi suostua mihin tahansa tai muuten on turhasta kitisijä. AKT on niitä harvoja liittoja jotka oikeasti taistelevat jäsentensä puolesta ja toisilla liitoilla olisi heidän toiminnastaan paljon opittavaa.

Noni nyt on erottu tosta liitosta ja muijasta(:() ni ens viikko painetaan niin paljo töitä mitä kroppa kestää... Saiskohan uuden ennätyksen tehtyä ku vanha on jotai 75h/5pv :piis:

Onhan se taas aivan pyllystä tuo koko lakkosysteemi. Isot miehet itkee ja valittaa, vaikka ympärillä olisi oikeitakin ongelmia ratkottavana.
Otti hieman ytimeen se viimekertainen lakko, kun sattui oma auto menemään pajalle juuri sopivasti. Osta siinä sitten saatanan seutulippu ja ihmettele, että mitäs tällä nyt sitten tekee?? Soitin toimistoon ja sanoin, että tämä lippu on rikki ja haluan rahat takaisin. Kun ei tule bussi, vaikka kuinka seison pallit kuurassa siellä pysäkillä seutulippu tanassa. Ei ollut heillä antaa vastausta yhteenkään kysymykseen korvauksista tai mistään muustakaan.
Silloin sanoin kyseisen kaupungin liikennelaitokselle, että pitäkää paskanne!! Minä ostan toisen auton tai ajan taksilla. Mutta bussin varaan en perkele itseäni enää jätä!
Ja niiden vitun soppareiden kanssa sellainen asia. Että kun olisi Kekkonen vielä voimissaan, niin pistettäisiin ukot pihalle ja sellaiset tilalle, joita työnteko kiinnostaa. Sama koskee myös paperialan pellejä. Kyllä niillä vanhoilla liksoilla olisi saattanut muutama tekijä jostain löytyä...

kuljetusala sanoi:
... Jos lisäksi olet osa-aikaisena vuodesta toiseen jolloin et esim saa koskaan asuntolainaa/et voi muutenkaan suunnitella tulevaisuuttasi jatkuvan taloudellisen epävarmuuden takia niin ei varmaan silloinkaan hymyilyttäisi.
...

Voin olla väärässä mutta minulla on se kuva asiasta, että osa-aikaisina työskentelee lähinnä ihmisiä jotka tahtovat olla sellaisia, esimerkiksi opiskelijat ja, jos joku osa-aikainen tahtoo vakituisen työpaikan niin hän saa sen.
Ainakin näin luki jossain haastattelussa.

kuljetusala sanoi:
Ihan aiheesta meinaavat lakkoilla. Jos itse joutuisit tekemään 14 tuntista päivää jossa keskellä on 2x3tunnin tauko josta ei makseta palkkaa niin ei varmaan paljon hymyilyttäisi. Jos lisäksi olet osa-aikaisena vuodesta toiseen jolloin et esim saa koskaan asuntolainaa/et voi muutenkaan suunnitella tulevaisuuttasi jatkuvan taloudellisen epävarmuuden takia niin ei varmaan silloinkaan hymyilyttäisi.
Vittu tämän palstan ilmapiiriä kun työntekijän pitäisi suostua mihin tahansa tai muuten on turhasta kitisijä. AKT on niitä harvoja liittoja jotka oikeasti taistelevat jäsentensä puolesta ja toisilla liitoilla olisi heidän toiminnastaan paljon opittavaa.
Tottahan toi on, että perseestähän se on tuommoisia ylipitkiä päiviä tehdä. Käytännössä jokainen koulutettu bussikuski kuitenkin saa vakinaisen paikan tai ainakin näin hesarissa sanottiin, eli osa-aikaisella työvoiman käytöllä päivät eivät olekaan niin pitkiä vakituisille kuskeille ja ovat väliaikainen apu siihen asti kunnes koulutettuja kuskeja saadaan lisää.
Ongelmahan tässä nyt on käsittääkseni se, että koulutukseen ei esim. viime vuonna (keväällä) saatu riittävästi osanottajia ja nyt niiden vajetta täytetään osa-aikaisilla kuskeilla. Esimiehet ajavat kuulemma aamuvuoroja ja vakinaiset tekevät pitkiä päiviä myöskin. En usko että tämä palvelee kenenkään etuja ja miten muuten työvoimapulaa vastaan taistellaan jos ei voida käyttää osa-aikaisia?
Siis AKT näemmä haluaa, että tehtäisiin vieläkin pidempiä päiviä vakkareilla, miten tämä palvelee vakkareitten etua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom