Originally posted by Ardi
Jos finnit alkaa häiritsemään liikaa ja tuntuu siltä että niitä tulee vaikka mitä tekis, niin kannattaa varata aika ihotautilääkärille. Siellä tod.näk tyrkytetään ensin jotain geelejä, mutta sieltä saa halutessaan reseptit antibiootteihin. Siihen toki kannattaa varautua että akne ei lähde ehkä ensinmäisellä kuurilla kokonaan ohi, mutta niihin voi hakea jatkoa tai sitten vaihtaa lääkettä kokonaan.
Itsellä on nyt toinen kuuri menossa. Eka kyllä toimi, mutta kuurin loputtua akne teki comebackin.
Kärsivällisyyttä tää aknen tappaminen vaatii, mutta eiköhän se ole jokaiselle raudan heiluttelijalle kohtuu tuttua :D
Aknea aiheuttaa yliaktiiviset talirauhaset joihin parhaiten tehoaa tuo Roacuttan kuuri. Pitkä on haittavaikutusten lista ja kesä aikaan ei suositella otettavaksi. Ihotauti lääkärillä kävin itse ja se todella suositteli että mielummin otan roacuttania ku söisin noita monen mainostamia antibiootteja. Lääkärin mukaan jos en nyt ihan väärin muista aikalähelle menee kuitenkin niin antibiooteilla hoidettuna noin 30% pääsee eroon finneistä muille ne palaavat jonkin ajan päästä kuurin päättymisestä. Roacuttanilla vastaava "parantumis" prosentti oli jotain 80-90%. Kuuri on muuten todella kallis. Mulla oli finnejä jotka tulehtu usein selässä ja jonkin verran kasvoissa. Melko hyvin pelas kuuri selässä ei oo nyt puolentoista vuodenkaan päästä oikeestaan mitään ongelmia, mutta naamaan tulee hiukka pieniä finnejä. muutama tuttu on joutunut syömään kaksi kuuria jonka jälkeen ei ole kuulemma enää tullut yhtään näppyjä minnekkään. Sivu vaikutukset jotka vaivaavat lähes jokaista ovat limakalvojen kuivuminen ihon hilseily varsinkin naamasta (siihen saat rasva reseptin halutessasi) huulien kova kuivuminen joten jos kuuria ottaa varmaan jotain huulirasvaa taskunpohjalle mukaan joka paikkaan ja mulla ainakin myös päänahka hilseily jonkin verran.
Jos akne vaivaa kannattaa ehdottomasti kääntyä ihotauti lääkärin puoleen niin se kyllä osaa sitten päätellä kannataako jotain kuuria syödä. Monasti nuorelta ihmiseltä kuitenkin nuo aknen oireet häviävät itsestään iän myötä eli jos olet tyyliin 16 v. Ei kannata välttämättä hätäillä asian suhteen.
Mutta niinkuin jo sanoin kysykää neuvoa asiaan perehtyneeltä lääkäriltä niin eiköhän oikeat toiminta tavat löydy.:thumbs:
ps. itse olen ajatellut että jos sattuu vielä tästä pahenemaan syön uuden kuurin, mutta jos tällästä pientä vaan on niin eipä niistä niin haittaa ole.
edit:
Joo ja varsinkin kuurin alku puolella voi näyttää että akne pahenee tästä minua ainakin lääkäri kyllä varoittelikin ja sanoi mutta ole kärsivällinen niin näet tuloksia. Sanoi myös että roacuttan on oikeastaan ainoa aine joka periatteessa todella vaikuttaa aknen syyhyn eli yliaktiivisiin talirauhasiin. Eli siis järki käteen ja ymmärrystä ettei mikään aine ole sellanen sipasenpa kerran ja kaikki katoaa eikä tule takaisin jos näin käy olisi näpyt kadonneet luultavasti muutenkin
.
Kuurin aikana oli ärsyttävää ku aina hetken katso et jopas on mennyt hyvään suuntaan sitten taas seuraavana päivänä saatto naama olla huonommassa kunnossa mutta lopputulos oli kohtuu hyvä kyllä. Alkoholin käyttö ei todellakaan ole suositeltavaa kuurin aikana ja maksa testeissä tulisikin käydä muutamaan otteeseen lääkekuurin aikana seuraamassa maksa arvoja(tähänkin ainakin minun lääkäri määräsi suoraan ajat)
Mutta todella vielä kerran menkää ja keskustelkaa asiaan perehtyneen kanssa niin saatte parasta tietoa minunkin tekstissä saattaa olla joitain virheitä koska kuurista on jo aikaa enkä tarkalleen kaikke muista!!! Haittavaikutus lista on myös pitkä ja kannattaa aina miettiä tarkkaan niinkuin mielestäni muutenkin kun jotain moisia kuureja alottelee.
Naiset joutuvat kirjoittamaan jonkinlaisen lappusen koska roacuttan voi aiheuttaa sikiöön kaikenlaisia ongelmia ja sitä EI missään nimessä saa syödä raskaana oleva nainen ,joten en ihan varma ole mutta raskaustestikin saattoi olla vaatimuksena ennen kuuria naisille.