Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin suositella yhtä sun toista. Olen itse kärsinyt aknesta yli kymmenen vuotta ja sinä aikana olen testannut lähestulkoon kaiken mahdollisen. Kuten jo aiemmin todettiin, Roaccutan on ainoa, joka ihan oikeasti auttaa. Olen itse käyttänyt kuurin kolmesti (joka kerta liian lyhyenä, joten on auttanut vain jonkin aikaa), koska parin vuoden välein kyllästyn näppynaamaan (ja selkään) ja riskeistä huolimatta uskallan aina kokeilla kyseistä hevoskuuria uudelleen. Viimeisimmän kuurin lopetin joulun tienoilla, koska migreenit kävivät sietämättömiksi, minkä takia en enää kestänyt syödä pillereitä ja roaccutania yhtäaikaa. Pillereitähän on pakko käyttää kuurin kanssa tai vaihtoehtoisesti elää nunnaelämää, koska lääke aiheuttaa erittäin pahoja sikiövaurioita, vielä pari kuukautta lopettamisen jälkeenkin. Iho oli kuurin ajan mukavan siloinen, mutta jo nyt on pärstä ja yläselkä täynnä pikkunäppyä. Silti en enää aio sortua kuuriin, vaan yritän taistella muilla keinoin. Jos lääkkeeseen päätyy, monenmoisiin ikäviin sivuvaikutuksiin on syytä tutustua etukäteen.
Olen kokeillut myös apocycliniä, jota söin puolitoista vuotta ja tuloksena oli hetkellinen ja lievä apu, jonka jälkeen tilanne paheni ja kylkiäisenä sain kymmenen vuotta kestäneen kroonisen taipumuksen hiivaan. Testattu on myös joku voide (perhana, en muista nimeä, kirjoitan sen myöhemmin kunhan pääsen kotiin) ja sen voin todeta täysin turhaksi.
Ruokavaliolla ei minun kokemukseni perusteella voi parantaa aknea, mutta sitä voi hieman helpottaa. Itselläni alkoholi ja sokeri sekä muut valkoiset elintarvikkeet pahentavat ihoa, joten niitä koitan välttää. (Okei, liian usein sorrun alkoholipitoisiin juomiin, hyi minä
) Paljon vain vihanneksia ja kalaöljyä ja muutenkin puhdasta ruokaa, sillä pääsee jo pitkälle.
Nyt kesällä helpotusta on tiedossa auringosta. Käyn myös solariumissa ja vaikka sen vaikutus on välillä hyvä ja välillä huono, ainakin siitä saa iholle mukavan värityksen, jolloin punaiset näpyt eivät näy aivan yhtä hyvin
Säännöllinen puhdistus auttaa, eli pesu aamuin illoin ja 1-2 kertaa viikossa kuorinta+naamio. Sauna on myös hyvästä, itse en tosin sellaiseen juuri koskaan pääse, mutta kuorinta ja naamio saunan jälkeen toimii oikein hyvin. Myös kosmetologin tekemä ihonpuhdistus kannattaa, menen sellaiseen heti kunhan iho on toipunut roaccutanista. Ihonpuhdistustuotteet kannattaa valita huolella, esimerkiksi Clinquella on erinomaisia akneiholle sopivia tuotteita. Esimerkiksi Dramatically different moisturizing lotion on LOISTAVA kosteusvoide, joka ei öljyä eikä pahenna naamaa, mutta kosteuttaa. On kallis, mutten mitään muuta naamani suostu lätkimään. Mutta myös peruskaupoista voi löytyä hyviä tuotteita, käytän itse Nivean puhdistusgeeliä ja kuorintaa ja Lumenen kasvovettä sekä naamiota.
Joskus, kun iho äityy oikean pahaksi, täytyy sitä tulehdusta hillitä ihotautilääkärin määräämällä kortisonipohjaisella voiteella. Kirjoitan senkin nimen myöhemmin (kiitos onnettoman muistini).
Tässäpä tietopaketti aknesta kärsiville..tulikohan kaikki edes mainittua...