Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Kuinka moni mimmeistä kärsii aknesta tai muuten vain ihon epäpuhtauksista?

Vai onko tämä tosiaan vain nuorten ongelma? Oma murrosikäni on kyllä varmasti kuitenkin jo ohi tähän mennessä. Ruokavalio on kunnossa, joten luulen sen johtuvan tribuluksesta, jota aloin käyttää jonkin aikaa sitten. Sen jälkeen kasvot nimittäin räjähtivät aivan järkyttäviksi :(

Puhdistan kyllä kasvot aamuin illoin rasvaisen ihon tuotteilla ja käytän kevyttä kosteusvoidetta.

Miten te muut olette hoitaneet/ lievittäneet aknea? Hyvät neuvot tulisivat tarpeeseen. En tiedä voiko asialle sitten mitään muuta, kuin olla ilman sitä tribulusta ja katsoa mikä on homman nimi sen jälkeen, vai?

Ravintopuoli ja ihon puhdistus jos on kunnossa ei paljoa muuta kaiketi voi edes tehdä kuin 'lääkitä' itseään. Profiilin mukaan olet vasta 16-vuotias eli en puhuisi murrosiän ohittamisesta, en varsinkaan näppylöiden osalta sillä niitä puskee naamaan vielä melkein 26-vuotiaillakin [ja vanhemmilla]. Itselläni sekaiho ja joskus on taistelua, toisinaan taas ei näpyn näppyä.

Diane Nova merkkisiä ehkäisypillereitä määrätään juuri ensisijaisesti aknen ja seborrean hoitamiseen/estämiseen, ei siis pelkästään ehkäisyn takia. Toki sillä saa myös kaupanpäällisiksi kuukautiskierron tahdin määrättyä tarkemmaksi tai siirrettyä niitä, jos et siis jo ehkäisypillereitä käytä. [Jos käytät jotain toista merkkiä vaihtaminen Diane Novaan fiksu päätös].

Kannattaa searchilla katsella pakkikselta juttua tuosta tribuluksesta, tuo mies ainakin tuosta taustalta vihjasi että tribulus aiheuttaa paljon iho-ongelmia/gynoa [miehille], ja muutenkin on ilmeisesti aika 'huijausta', tosin en tiedä miten sinulla on toiminut joten en puutu muuhun kuin tuohon iho-ongelmaan.

Käsittääkseni aknen syyt ovat ennen kaikkea perinnöllisiä ja hormonaalisia. Hormonaaliset muutokset eivät todellakaan lopu murrosikään, vaan esim.kuukautiskierto ja raskaus voivat saada ihon kukkimaan myöhemminkin. Ihotautilääkäreiltä ja kosmetologeilta olen kuullut paljon, että noin kolmenkympin kieppeillä on yleistä suupieliin ilmestyvät näpyt.

Ruokavalion vaikutuksesta ollaan montaa mieltä, mutta koska akne on ihotulehdus, voi sitä hillitä kalaöljyt ja hiilihydraattien välttäminen. Body- ruokavaliosta jättäisin pois maltot ja muut nopeat sokerit sekä massanlisääjät. Kuten sanottu, tuo tribulus voi huijata hormonitoimintaa, joten jättäisin kyllä senkin pois, etenkin kun tuotteesta saatava hyöty on vähintäänkin kyseenalaista.

Subjektiivisten havaintojeni pohjalta ihon epäpuhtauksia voivat lisätä myös ylisuuret proteiinimäärät kun taas esimerkiksi kasvikset ja pähkinät tekevät hyvää - eli yleisestikin terveellisenä pidetty, "puhdas" ja monipuolinen ruokavalio näkyvät myös naamasta. Veden ja vihreän teen juomista unohtamatta.

Ja mikäli ongelma on kestämätön, painelet ihotautilääkärille. Akneen on olemassa tehokkaita lääkkeitä, mikä kannattaa muistaa ennenkuin pistää pienen omaisuuden kosmetiikkaan ja kosmetologille. Kun tauti on hoidettu, voi sitten edistää ihon puhtautta esim. ultraäänipuhdistuksella kosmetologilla ja oikein valituilla hoitotuotteilla (esim. apteekista Sebamed tai Louis Widmer). Kannattaa muistaa myös aurinko (jos sitä tänä kesänä suinkin saadaan) ja solarium.

Hieman off-topic. Älä tuhlaa rahojasi Tribulukseen! Kuten edellä todettiinkin, ei kannata. Mitään sellaista et sen syönnillä saavuta, jota et perusasioiden eli ruokavalion ja treenin optimaalisella annostelulla saavuttaisi paremmin. Perusteluja voit kysyä vaikka pakkiksen asiantuntija-osiosta. Jos se vielä saa ihonkin kukkimaan, ni heitä vesilintua sillä purkilla. Kun ravinto+treeni+uni on balanssissa, ihokin voi paremmin. Ihosairaudet on sitten asia erikseen tietenkin, niistä jo edellä tulikin ja ihotautilääkärille mars, jos pahaksi menee ilman selkeää syytä. Kokeile nyt ensin kuitenkin jättää T.pois!

Kiitos neuvoista! Alan olla samaa mieltä tuon tribuluksen kanssa. Minulla olikin ihan vain veljeltä saatu vajaa purkki testauksessa, enkä alunperinkään ajatellut pidemmällä juoksulla siihen rahojani tuhlata. Nestettäkin se tuntuu keräävän ja iho-ongelmat alkavat olla sietämättömiä. Voimatasoissa huomasin aluksi kyllä kehitystä, mutta loppujen lopuksi se taisi olla aika marginaalista.

Siitä murrosiästä. Tottahan se on, että sekin voi vaikuttaa. Omalla kohdallani pahin murrosikä ajoittui kyllä tuonne 13-15 ikävuoden tienoille. Nyt täytän 17. Tytöillähän murrosikä alkaa ja päättyy aiemmin kuin pojilla muutenkin. Mutta tiedä tuosta. :)

SannaK sanoi:
Kannattaa muistaa myös aurinko (jos sitä tänä kesänä suinkin saadaan) ja solarium.

Minulla tuo solarium on tuntunut pahentavan asiaa jostain kumman syystä. Ehkä se kuivattaa liikaa?

Mulle ilmaantui viime syksynä aivan älyttömästi finnejä kasvoihin, enkä tiedä vieläkään mistä tuo johtui. Keväällä alkoi vähän helpottaa, kun aloin hoitamaan ihoa ja syömään mahdollisimman hyvin. Kaikkein parhaiten omaan ongelmaani kuitenkin auttoi kosmetologin tekemä kasvohoito eli aivan perus ihonpuhdistus. Sen jälkeen hankin kunnolliset rasvaisen ihon hoitotuotteet, ja ongelma on pysynyt niillä poissa. Kasvohoidossa pyrin käymään jätkossakin, kun vain kukkaro sallii. Ja kosmetologilta löytyy varmasti erikoishoitojakin ongelmaiholle ja laadukkaita hoitotuotteita, jos niihin vain on varaa panostaa. Mielestäni kuitenkin kaupan hyllyltä löytyvät tuotteet riittävät ihan hyvin.

Miulla ilmesty tuossa alle pari kk sitten naama täyteen sellasta röhelöä, pieniä näppyjä, ja jokunen isompikin. Koskaan ennen ei oo ollu finnejä, kun pari sillon tällön ja sit ihan yhtäkkiä on naama täynnä ja iho aivan hirveän näkönen, pahempaan päin näyttää menevän koko ajan. Kävin ihotautilääkärillä ja se totes et miulle on tainu tulla akne. Ja oon 24-vuotias, kuulemma voi iskee näin vanhemmallakin iällä. EI kivaa. Anto jotain voidetta, joka kirvelee hulluna ja tuntuu vaan pahentavan tilannetta. Lääkäri ei tosin ollu varma onko tää es aknea, epäili, että vois olla suunpieli-ihottumaa tai auringosta johtuvaa. Pahalta tää näyttää anyway, ja vituttaa. Nyt tuntuu et iho ärtyy, kun syö vähänkin jotain mässyä, ennen oon voinu syyä mitä vaan (ja oon syönykki törkeesti herkkui yms aina) eikä oo tullu mitään. Olin syöny paremmin jo jonkin aikaa, kun nää näpyt sit ilmesty. Perseestä. Jotain hyviä vinkkejä, mitä tehdä? Miulla on tosi kuiva iho (ei rasvanen, niinku aknessa yleensä) ja törkee liuta allergioita, mut en tietääkseni oo kyllä altistu millekkään mille oon allerginen...Tekee pahaa kahtoo noita näppyi ja ahistaapi, vaikka isompiakin murheita tietty vois olla.

Mulla on edelleen akneen taipuvainen iho ja oon asennoitunu siihen ettei se siitä ikinä "normaaliksi" muutu. Talvet on yleensä huonompaa aikaa ihon kannalta, kesät taas parempaa. Ihon kunto vaihtelee paremmasta huonompaan ja erityisesti stressi tuntuu villitsevän sen. Lukukauden lopussa yleensä tentit kasautuu ja silloin voi olla 99% varma, että naama räjähtää käsiin!

Nuorempana söin jotain tetrasykliiniä (antibioottia) pari kuuria aknen takia, mutta sitä en kyllä suosittele kellekkään naispuoliselle. Se tehoaa vähän ja ohimenevästi (niin kauan kun lääkettä popsii) ja provoaa hiivatulehduksen todella helposti! Ei kiva.

Ei mulla taida olla mitään hyviä vinkkejä. Koita kestää :)

Mulla kans iho-ongelma, eikä mikään pieni...tulee semmosia parhaimmillaan peukalonpään kokosia paiseita jotka alkaa pikkuhiljaa muuttumaan siniseks (kuollutta verta), ja noin 10 kertaa oon käyny puhkasuttamassa niitä lääkärillä jollon sieltä tulee ruokalusikallinen mätää ja kuollutta verta. Kestää parantua pari kuukautta. Kävin myös ihotautilääkärillä joka määräs apocyklin kuurin ja avitcid merkkistä voidetta, hetken iho oli jees mut alko hetken päästä uudestaan.
Sit vihdosta viimein kun kevään kisadietti oli loppusuoralla ja solariumissa tuli käytyä 2krt/vko niin iho oli virheetön. Kävin myös kosmetologilla elsa hjeronymus nimisessä hoidossa (n.60e/kerta) ja SUOSITTELEN sitä ehdottomasti kaikille näppyjen kanssa painiville.
Kyseisessä hoidossa kasvot käydään läpi jollain aineella joka nostattaa talit ihon pinnalle ja kosmetologit yleensä näyttää peilistä kuinka paljon sitä sieltä tulee...mulla on pari kuvaakin tästä hoidosta jos jotakin kiinnostaa niin voin laittaa tänne palstalle"yököteltäväksi"... :rolleyes:
Joka kerta tulee talia vähemmän ja iho tuntuu kevyemmältä ja puhtaammalta.

Kuten täällä jo FatLeo melkein ehtikin mimmejä neuvoa, Roaccutan on miltei ainoa kunnolla tehoava lääke akneen. Vaikka silläkin on ikävät sivuvaikutuksensa, kannattaisi vaihtoehtoa harkita, eikä turhaan kitkutella aknen kanssa.

Kun se murrosikä tuolta osalta päättyisikin 16-vuotiaana... Itselläni taisi iho olla tuohon aikaan suunnilleen pahimmillaan, enkä vieläkään ole täysin päässyt aknesta eroon, vaikka ikää on parin kuukauden päästä 18. Tosin mulla ei koskaan mitään pahoja tulehduksia ole ollut, lähinnä vaan paljon mustapäitä yms epätasaisuuksia.
Pari vuotta sitten söin yhden Roaccutania miedomman antibioottikuurin, ja kyllä se joksikin aikaa auttoi oikein hyvin, mutta näppylät tuli jonkun ajan päästä takaisin. Tämä ei kuitenkaan niin paljoa vaivaa, että viitsisin mitään kovin vahvoja antibiootteja lähteä hakemaan, voiton puolella ollaan jo kumminkin!
Jos tuntuu että ongelma on sietämätön kannattaa lääkärillä käydä. Kuten jo mainittiinkin, akne on ennen kaikkea hormooneista riippuvainen ja pelkällä ruokavaliolla tuskin on kovin paljoa tehtävissä.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin suositella yhtä sun toista. Olen itse kärsinyt aknesta yli kymmenen vuotta ja sinä aikana olen testannut lähestulkoon kaiken mahdollisen. Kuten jo aiemmin todettiin, Roaccutan on ainoa, joka ihan oikeasti auttaa. Olen itse käyttänyt kuurin kolmesti (joka kerta liian lyhyenä, joten on auttanut vain jonkin aikaa), koska parin vuoden välein kyllästyn näppynaamaan (ja selkään) ja riskeistä huolimatta uskallan aina kokeilla kyseistä hevoskuuria uudelleen. Viimeisimmän kuurin lopetin joulun tienoilla, koska migreenit kävivät sietämättömiksi, minkä takia en enää kestänyt syödä pillereitä ja roaccutania yhtäaikaa. Pillereitähän on pakko käyttää kuurin kanssa tai vaihtoehtoisesti elää nunnaelämää, koska lääke aiheuttaa erittäin pahoja sikiövaurioita, vielä pari kuukautta lopettamisen jälkeenkin. Iho oli kuurin ajan mukavan siloinen, mutta jo nyt on pärstä ja yläselkä täynnä pikkunäppyä. Silti en enää aio sortua kuuriin, vaan yritän taistella muilla keinoin. Jos lääkkeeseen päätyy, monenmoisiin ikäviin sivuvaikutuksiin on syytä tutustua etukäteen.

Olen kokeillut myös apocycliniä, jota söin puolitoista vuotta ja tuloksena oli hetkellinen ja lievä apu, jonka jälkeen tilanne paheni ja kylkiäisenä sain kymmenen vuotta kestäneen kroonisen taipumuksen hiivaan. Testattu on myös joku voide (perhana, en muista nimeä, kirjoitan sen myöhemmin kunhan pääsen kotiin) ja sen voin todeta täysin turhaksi.

Ruokavaliolla ei minun kokemukseni perusteella voi parantaa aknea, mutta sitä voi hieman helpottaa. Itselläni alkoholi ja sokeri sekä muut valkoiset elintarvikkeet pahentavat ihoa, joten niitä koitan välttää. (Okei, liian usein sorrun alkoholipitoisiin juomiin, hyi minä :nolo: ) Paljon vain vihanneksia ja kalaöljyä ja muutenkin puhdasta ruokaa, sillä pääsee jo pitkälle.

Nyt kesällä helpotusta on tiedossa auringosta. Käyn myös solariumissa ja vaikka sen vaikutus on välillä hyvä ja välillä huono, ainakin siitä saa iholle mukavan värityksen, jolloin punaiset näpyt eivät näy aivan yhtä hyvin :)

Säännöllinen puhdistus auttaa, eli pesu aamuin illoin ja 1-2 kertaa viikossa kuorinta+naamio. Sauna on myös hyvästä, itse en tosin sellaiseen juuri koskaan pääse, mutta kuorinta ja naamio saunan jälkeen toimii oikein hyvin. Myös kosmetologin tekemä ihonpuhdistus kannattaa, menen sellaiseen heti kunhan iho on toipunut roaccutanista. Ihonpuhdistustuotteet kannattaa valita huolella, esimerkiksi Clinquella on erinomaisia akneiholle sopivia tuotteita. Esimerkiksi Dramatically different moisturizing lotion on LOISTAVA kosteusvoide, joka ei öljyä eikä pahenna naamaa, mutta kosteuttaa. On kallis, mutten mitään muuta naamani suostu lätkimään. Mutta myös peruskaupoista voi löytyä hyviä tuotteita, käytän itse Nivean puhdistusgeeliä ja kuorintaa ja Lumenen kasvovettä sekä naamiota.

Joskus, kun iho äityy oikean pahaksi, täytyy sitä tulehdusta hillitä ihotautilääkärin määräämällä kortisonipohjaisella voiteella. Kirjoitan senkin nimen myöhemmin (kiitos onnettoman muistini).

Tässäpä tietopaketti aknesta kärsiville..tulikohan kaikki edes mainittua...

Juu, kunpa päättyisi edes joskus... about 17 vuotta olen iho-ongelmista kärsinyt eikä loppua näy. Roaccutan on vielä kokeilematta, kaikki muut keinot on käytetty. Roa-resepti on nyt olemassa, mutta tietyistä syistä en ole ainakaan vielä uskaltanut aloittaa kuuria. Kyseessähän on voimakas lääke ja suosittelen kaikkia kuurin aloittamista suunnittelevia perehtymään lääkkeen käytön rajoituksiin ja mahdollisiin sivuvaikutuksiin. Ihotautilääkärithän tuota määräävät ja toki kertovat siitä jotain, mutta ainakin minulle lekuri kertoi tosi vähän ja suhtautui joihinkin tutkitusti todistettuihin asioihin varsin yliolkaisesti.

Kai tuo akne liittyy myös jotenkin kovaa treenaamiseen? Olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että monilla punttinaisilla (ja miehilläkin) on tämä ongelma. Mutta vaikka noin olisikin ei se taida meitä lohduttaa, minä kun en ainakaan ole valmis luopumaan treeneistä :whip:

k82 sanoi:
Sit vihdosta viimein kun kevään kisadietti oli loppusuoralla ja solariumissa tuli käytyä 2krt/vko niin iho oli virheetön. Kävin myös kosmetologilla elsa hjeronymus nimisessä hoidossa (n.60e/kerta) ja SUOSITTELEN sitä ehdottomasti kaikille näppyjen kanssa painiville.
Kyseisessä hoidossa kasvot käydään läpi jollain aineella joka nostattaa talit ihon pinnalle ja kosmetologit yleensä näyttää peilistä kuinka paljon sitä sieltä tulee...mulla on pari kuvaakin tästä hoidosta jos jotakin kiinnostaa niin voin laittaa tänne palstalle"yököteltäväksi"... :rolleyes:
Joka kerta tulee talia vähemmän ja iho tuntuu kevyemmältä ja puhtaammalta.

Haluan ehdottomasti nähdä! Minua kiinnostaa muutenkin nuo hoidot missä tali nostetaan ihon pinnalle, haluaisin nähdä kuinka hitosti sitä mönjää ihohuokosista oikein puskeekaan. Kaikki ketkä ovat vastaavissa hoidoissa käyneet ovat kyllä kovasti kehuneet!

Jos iho-ongelmat pullahtavat pintaan niin käytän pari viikkoa salisyylihappoliuosta ihon puhdistuksessa ja johan saavat finnit kyytiä!

Roacuttanista minulla on negatiivinen mielipide jo hoitoalan ammattilaisena...en suosittelisi nuorille naisille todellakaan. Aine on voimakkaasti teratogeeninen eli aiheuttaa siköepämuodostumia ym..

No niin tässäpä teille kuva kosmetologin pakeilta. Tämä samainen hoitaja sanoi että kannattaa harkita roaccutania todella tarkkaan koska mullakaan aknetyyppi ei ole niin paha että sitä kannattas kokeilla, tämä elsa hjeronymus hoito on turvallisempi ja todellakin tehokas vaihtoehto...(kuten kuvasta toivottavasti toteatte).Huomenna menen taas tyhjentään naamani, viime kerrasta on muutama kuukausi ja iho ei vieläkään ole hirveen näppynen.

Liitteet

• kasvoh2.webp
    kasvoh2.webp
    40,7 KB · Katsottu: 26 213
WOW!!! Uskomaton tuo kuva k82!

Taidan käydä kokeilemassa tuota hoitoa. Onko kivuliasta?

Ja mikä parasta niin tuloksen näkee heti :)
Se talia nostattava aine kuumottaa sillai jännästi ja sen tuntee kun sitä skeidaa alkaa lykätä sieltä huokosista mutta mun mielestä se ei ole kivuliasta. Ja ton nostatuksen jälkeen laitetaan viileet kääreet kasvoille ja niiden jälkeen vielä joku eukalyptus naamio.

No kuvasta näki että ainakin tulosta tuottaa :D Täytyy mennä itsekin kokeilemaan kyseistä hoitoa, varmaan irtoaa ihohuokosista uskomaton määrä talia :urjo:

Suositut

Back
Ylös Bottom